Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

10 lutego 2012 r.
11:39
Edytuj ten wpis

Jazda na kropelce po lubelsku

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
 (Jacek Świerczyński)
(Jacek Świerczyński)

Shell Eco-Marathon ma już 28 lat. Ale ten rok jest historyczny. Politechnikę Lubelską podczas finału w Rotterdamie będą reprezentować aż trzy zespoły. To wielki sukces lubelskich studentów.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
O co chodzi w zabawie pod nazwą Shell Eco-Marathon? – Zawodnicy przejeżdżają kilka okrążeń, czyli maksymalnie 20 kilometrów, a na podstawie zużytego paliwa na tym dystansie wyliczany jest hipotetyczny zasięg przy wykorzystaniu całego litra – tłumaczy zasady rywalizacji Marek Gawroński z Shell Polska.

Im benzyna za 6 złotych nie straszna

Słowem: trzeba pojechać jak najdalej na minimalnej objętości paliwa. Wcześniej trzeba tylko zaprojektować i zbudować odpowiedni pojazdu.

– Podczas zawodów ekipy mogą startować w dwóch kategoriach: w kategorii Prototyp rywalizują pojazdy o futurystycznych kształtach; w UrbanConcept, w szranki stają bardziej konwencjonalne samochody, które swoim wyglądem przypominają pojazdy, do jakich jesteśmy już przyzwyczajeni – mówi Marek Gawroński.

Obydwie kategorie obejmują szeroki zakres różnych typów paliwa, od oleju napędowego przez benzynę po paliwa alternatywne, takie jak etanol, GTL (gas-to-liquid), wodór, energia słoneczna, czy biopaliwa.

Aż trzy ekipy

Politechnika Lubelska od dwóch lat wystawia zespoły w Shell Eco-Marathon. Jednak w tym roku lubelską uczelnię będą reprezentować aż trzy zespoły studentów:
Team High Octane
Elvic Team
(obie z Wydziału Mechanicznego)
Eco Zone 505
(z Koła Naukowego Inżynierii Materiałowej)

Każdy z tych pojazdów jest inny, zasilany innym paliwem.
– W ramach Eco Zone 505 pracujemy nad Cetanem, czyli ultra lekkim pojazdem napędzanym małym silnikiem Diesla. Mamy już zawieszenie i układ kierowniczy. A czekamy na silnik, aby go zabudować w samochodzie – wyjaśnia Michał Sapielak, student PL, członek Eco Zone 505. Ludzie z Elvic Team konstruują pojazd elektryczny z 400-watowym silnikiem. Oba te zespoły są na etapie konstrukcji pojazdów. Nie mają zbyt wiele czasu, bo Shell Eco-Marathon już w dniach 17–19 maja.

50 kilogramów

Najbardziej zaawansowany jest Team High Octane. Siedmioro młodych ludzi, w tym jedyna dziewczyna – Małgorzata Jankowska – pracuje nad pojazdem napędzanym silnikiem z… kosiarki.

– Mamy już nadwozie, które odziedziczyliśmy po poprzedniej ekipie THO. Już prawie mamy dopracowany układ kierowniczy i hamulcowy Teraz czekamy na silnik. I będziemy gotowi do testów drogowych – mówi Łukasz Przybysz, z siedmioosobowego zespołu THO. – Zakładamy, że odległość, którą pokonamy na jednym litrze paliwa wyniesie ponad 200 km. W przyszłym sezonie planujemy zmodyfikować cały pojazd, by zbliżyć się do rekordu drużyny z Warszawy, która ma większe doświadczenie niż my.

Lubelskie teamy bardzo poważnie podchodzą do występu w Rotterdamie. – Liczy się waga. Nasze auto, już z silnikiem, będzie ważyć około 15-17 kilogramów. Za kierownicą posadzimy najlżejszego z nas, aby przekroczyć minimalną wymaganą przez organizatora wagę, czyli 50 kilogramów. Według naszych obliczeń na jednym litrze benzyny możemy przejechać, jak myślę, dobrych kilkaset kilometrów – dodaje Łukasz Przybysz.

Na ulicy, nie na torze

Studenci w pocie czoła pracują nad swoimi pojazdami. Dzielą czas między wykłady, ćwiczenia i pracę nad eco-pojazdami. Wszystkie zespoły czekają na wiosnę, aby zacząć testy drogowe aut przyszłości i treningi kierowców, bo w tym roku rywalizacja rozegra się na prawdziwych ulicach, a nie torze wyścigowym.

Niestety, wszystkie lubelskie grupy cierpią na brak funduszy. Młodzi adepci mechaniki wciąż szukają sponsorów. – Shell zapewnia nam wszystko, ale na miejscu; w Rotterdamie. Do Holandii trzeba przejechać i dlatego potrzebujemy wsparcia. Szukamy firm czy osób, które by nas wspomogły w kwestiach logistyki. Oczywiście chcielibyśmy pojechać do Rotteradmu całym zespołem, ale jak nie starczy środków, to wystawimy tyko kierowcę, mechanika i PR managera – dodaje Łukasz Przybysz.

Wielki sukces

Już samo zakwalifikowanie się do turnieju jest wielkim sukcesem.

– Polskie drużyny startują od 2006 roku, a od 2010 roku mamy przedstawiciela Politechniki Lubelskiej. Studenci warszawscy mają na swoim koncie rekord Polski. Ich prototyp w ubiegłym roku przejechał ponad 650 kilometrów na 1 litrze, a drugi zespół z Warszawy zajął 3 miejsce w kategorii pojazdów miejskich wśród całej stawki konkurentów, osiągając dystans 300 kilometrów – mówi Marek Gawroński z Shell Polska.

W tym roku po raz pierwszy rywalizacja rozegra się na specjalnie zaprojektowanym torze biegnącym ulicami Rotterdamu. Do ekowyścigu w Holandii zgłosiło się 227 drużyn z 24 krajów. By efektywnie zmierzyć się z pięcioma zakrętami pod kątem 90 stopni, uczestnicy będą musieli polegać nie tylko na skonstruowanych przez siebie pojazdach, ale również na swoich umiejętnościach w pokonywaniu zakrętów czy przyspieszaniu.

Ile można przejechać na litrze

Dotychczasowe zawody Shell Eco-Marathon odbywały się na torach, co pozwalało na osiąganie niewiarygodnych wyników. W ubiegłym roku francuski zespół z Politechniki w Nantes ustanowił wyśrubowany rekord w pojeździe napędzanym wodorem – 4896 kilometrów na ekwiwalencie 1 litra paliwa!

Politechnika Lubelska na razie jest bez sukcesów. Ale pamiętajmy, że są to tylko dwa lata występów. Oby zdobyte doświadczenia zaowocowały dobrym wynikiem już w Rotterdamie.

Silna reprezentacja Polski

W tegorocznej edycji Shell Eco-Marathon, Polskę reprezentować będzie aż 8 zespołów:
SKAP 1 – Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej,
SiMR Team – Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej,
Team High Octane – Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej,
Mietek Team – Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej,
Elvic Team – Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej,
Smart Power – Wydział Mechaniczno Technologiczny Politechniki Śląskiej,
GP Syrena – Politechnika Gdańska,
Eco Zone 505 - Koło Naukowe Inżynierii Materiałowej, Politechnika Lubelska.

Pozostałe informacje

Na inaugurację 31. kolejki Górnik Łęczna przegrał u siebie z broniącą się przed spadkiem Pogonią Siedlce

Górnik Łęczna przegrywa z Pogonią Siedlce. Były napastnik zielono-czarnych boleśnie o sobie przypomniał

Na otwarcie 31. kolejki Górnik Łęczna w pełni zasłużenie przegrał na własnym boisku z walczącą o utrzymanie Pogonią Siedlce 1:3, a wszystkie gole dla rywali strzelili dwaj byli zawodnicy zielono-czarnych

Stare i nowe. Muzyczna konfrontacja w Helium Club
foto
galeria

Stare i nowe. Muzyczna konfrontacja w Helium Club

Tłum roztańczonych gości, świetlne efekty i pulsujący beat tworzyły niezapomnianą atmosferę w Helium Club. Stylizacje gości były równie zróżnicowane jak muzyka, która zdominowała parkiet, a energia uczestników nie miała końca. Jeśli chcecie poczuć ten klimat na własnej skórze, zapraszamy do naszej fotogalerii, gdzie uchwyciliśmy najlepsze momenty z tej wyjątkowej imprezy!

Pogrom na torze, feta na trybunach. Tak kibicowaliście Orlen Oil Motorowi Lublin [ZDJĘCIA]
galeria

Pogrom na torze, feta na trybunach. Tak kibicowaliście Orlen Oil Motorowi Lublin [ZDJĘCIA]

W piątkowy wieczór Orlen Oil Motor Lublin pokonał wysoko Innpro ROW Rybnik i wprawił obecnych na trybunach kibiców w szampański nastrój

 3 maja ulicami Lublina przejdzie korowód w rytm poloneza
Przypominamy
1 maja 2025, 0:00
galeria

Majówka za pasem. Atrakcje 3-majowe

Jutro 3 maja. Podpowiadamy co wtedy dzieje się w regionie.

Orlen Oil Motor Lublin rozgromił w piątek Innpro ROW Rybnik
galeria

Pogrom w Lublinie. Orlen Oil Motor przejechał się po beniaminku z Rybnika [ZDJĘCIA]

Pogrom w Lublinie. W starciu mistrza Polski z beniaminkiem PGE Ekstraligi Orlen Oil Motor Lublin nie dał absolutnie żadnych szans ekipie Innpro ROW Rybnik zwyciężając 63:27. Najważniejszymi wydarzeniami w piątkowym spotkaniu była brawurowa jazda Mateusza Cierniaka i pierwszy w karierze punkt w najmocniejszej lidze świata 17-letniego Bartosza Jaworskiego

Weekend z 30-tką.
foto
galeria

Weekend z 30-tką.

Nieważne, czy święto, czy weekend, popularna Trzydziestka wypełniona jest spragnionymi dobrej zabawy gośćmi. Na parkiecie króluje najlepsza muza, począwszy od najnowszych hitów po klasyki. Do tego atmosfera i można się bawić. Zobaczcie, jak się bawiono w ostatni weekend, i co się działo na parkiecie.

W pierwszym spotkaniu finału play-of PLS 1. Ligi ChKS Chełm pokonał Mickiewicza Kluczbork 3:0

ChKS Chełm lepszy od Mickiewicza Kluczbork

W pierwszym spotkaniu finałowym play-off ChKS Chełm pokonała Mickiewicza Kluczbork 3:0 i w rywalizacji do trzech wygranych objął prowadzenie 1-0. W poniedziałek drugi mecz finału, w Kluczborku o godzinie 20.30

Do tragedii doszło w lesie w Woli Małej koło Biłgoraja

Tragedia w lesie. Życia nastolatki nie udało się uratować

Tragiczny finał majówki pod Biłgorajem. W lesie w miejscowości Wola Mała doszło do nieszczęśliwego wypadku. Nie żyje 14-letnia dziewczynka.

Julia PIętakiewicz była bohaterką rywalizacji w Rzeszowie

Górnik Łęczna rozbił Resovię

Podopieczne Artura Bożyka nie pozwoliły sobie na moment dekoncentracji w swojej pogoni za brązowym medalem mistrzostw Polski. Zawodniczki Górnika rozbiły aż 6:0 Resovię.

Idzie korowód, auta stop. Jutro utrudnienia w centrum Lublina
Przypominamy

Idzie korowód, auta stop. Jutro utrudnienia w centrum Lublina

W sobotę 3 maja w Lublinie odbędzie się barwny korowód tańczący poloneza. Na kierowców w czasie obchodów święta czekają utrudnienia.

Chciał zarobić na kryptowalutach, stracił 400 tysięcy złotych

Chciał zarobić na kryptowalutach, stracił 400 tysięcy złotych

Ponad 400 tysięcy złotych stracił 51-letni mieszkaniec Lublina, który chciał zarobić na handlu kryptowalutami. Mężczyzna został sprawnie zmanipulowany przez przestępców, którzy wyłudzili od niego wszystkie oszczędności.

Orlen Oil Motor Lublin - Innpro ROW Rybnik [zapis relacji na żywo]

Orlen Oil Motor Lublin - Innpro ROW Rybnik [zapis relacji na żywo]

Czas na drugi domowy mecz Orlen Oil Motoru Lublin w PGE Ekstralidze. W piątek wieczorem lubelskie "Koziołki" zmierzą sie z Innpro ROW Rybnik i będą zdecydowanym faworytem do zwycięstwa. Zapraszamy do śledzenia naszej relacji na żywo

KPR Padwa Zamość nie dała rady liderowi I ligi centralnej Handball Stali Mielec

KPR Padwa Zamość nie dała rady liderowi I ligi centralnej Handball Stali Mielec

W spotkaniu 24 kolejki KPR Padwa Zamość przegrała na wyjeździe z liderem I ligi centralnej Handball Stalą Mielec 23:26

Sprawdzone przepisy na grilla: co i jak zrobić, żeby majówka się udała?
SMACZNEGO

Sprawdzone przepisy na grilla: co i jak zrobić, żeby majówka się udała?

Czas rozpalic grilla i zrobić kaszankę albo golonkę. Do tego chłodnik z ziemniakami i ukisić małosolne, A na deser jabłka z grilla w glazurze miodowej. Albo boczniaki z rusztu.

Konferencja bialskiego oddziału Nowej Nadziei i przedstawiciela mieszkańców, Jacka Dobrzyńskiego
galeria

Od incydentu Brauna się odcinają, ale flagi Ukrainy na urzędzie nie chcą

-Flaga Ukrainy powoduje podziały w społeczeństwie Białej Podlaskiej -uważa bialski oddział Nowej Nadziei. Jego szef Paweł Borysiuk apeluje do prezydenta Michała Litwiniuka o zaniechanie pomysłu ponownego jej wywieszenia.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium