Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

22 lipca 2011 r.
12:53
Edytuj ten wpis

Lotnisko w Świdniku. Mniejsze, droższe i w tajemnicy

 (Maciej Kaczanowski)
(Maciej Kaczanowski)

Ile ma kosztować port lotniczy w Świdniku? Budująca go spółka znała odpowiedź od 2009 roku. Do tego, że lotnisko pochłonie nie 350, a ponad 500 mln zł, przyznała się jednak dopiero w tym tygodniu. – To może być dopiero początek niespodzianek – oceniają nasi rozmówcy.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
– Lotnisko w Świdniku będzie kosztować ok. 350 mln zł – tak na pytania o koszty inwestycji odpowiadali do niedawna samorządowcy i władze spółki Port Lotniczy Lublin. Dziś już wiadomo, że nie uwzględniali wszystkich wydatków. Ujrzały one światło dzienne dopiero dzięki aneksowi do umowy o budowie lotniska, podpisanemu przez PLL i Zarząd Województwa. Wnioskowała o to sama spółka. Aneks dotyczył zwiększenia kosztów inwestycji. Z ponad 220 mln przeznaczonych na samą budowę, zrobiło się… 504 mln.

Skąd się wzięły 504 miliony

– Zwiększenie kwoty to wynik połączenia dwóch odrębnych projektów złożonych przez PLL – mówi Katarzyna Olchowska z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego. Pierwszy z projektów obejmował samą budowę, drugi zapewnienie bezpieczeństwa na lotnisku. Ich łączna wartość to jednak tylko 245 mln zł. Skąd więc kwota 504 mln zł? Okazało się, że władze PLL nie informowały wcześniej opinii publicznej o wszystkich kosztach inwestycji.

Kiedy sprawa wyszła na jaw, marszałek Krzysztof Hetman nie krył irytacji: Utrzymywanie opinii publicznej w świadomości, że budowa pochłonie ok. 300 mln zł, było od samego początku niepełną informacją. Nie dodawano kosztów, bez których inwestycja nie mogłaby być zrealizowana,
m. in. wykupu gruntów czy dokumentacji – powiedział nam marszałek.

Kosztorys

Ani przedstawiciele spółki lotniczej, ani akcjonariusze nie potrafią wytłumaczyć, dlaczego już wcześniej nie informowali, ile konkretnie będzie kosztować budowa. – To już kolejna, chyba trzecia zmiana wyceny – mówi Piotr Jankowski, rzecznik PLL. – Zapewne nie jest ostatnia. Nasze założenia budżetowe aktualizujemy w miarę rozstrzygania kolejnych przetargów.

Spółka, przyparta do muru, postanowiła jednak ujawnić aktualne, w miarę szczegółowe, wyliczenia. Wynika z nich, że wartość całego projektu to 504 mln zł. Z tego ok. 94 mln zł to podatek VAT, który wróci na konto firmy. Realne nakłady wyniosą więc 410 mln zł. Sama budowa pochłonie 283,8 mln zł. Dokumentacja to wydatek 11 mln zł. Na zakup gruntów przeznaczono 80,6 mln zł. Sprzęt i wyposażenia lotniska pochłoną ok. 35 mln zł.
Jak pokryć te wydatki? Według spółki, 144 mln zł zapewni Unia Europejska, a kolejne 150 mln zł zdobędziemy z wyemitowanych przez port obligacji. Uzyskana przed trzema laty dotacja to 17 mln zł. Brakujące 99 mln zł stanowi wkład własny miasta i województwa. Uwzględniając zwrot podatku VAT i wartości gruntów wniesionych aportem (33 mln zł), planowany wydatek samorządów wyniesie 66 mln zł.

Wraca Niedźwiada

Taka informacja trafiła we wtorek do udziałowców. Następnego dnia PLL opublikował powyższe dane na pierwszych stronach lubelskich dzienników, w formie płatnych ogłoszeń. Wcześniej władze spółki nie uznały za stosowne poinformować opinię publiczną, że lotnisko będzie kosztowało ponad pół miliarda. Tymczasem o wyższych kosztach firma wiedziała już od blisko dwóch lat.

– Przedstawiane obecnie koszty inwestycji nie przewyższają planu przyjętego przez spółkę w 2009 r. – zapewnia Katarzyna Mieczkowska-Czerniak, rzecznik prezydenta Lublina.

Plan ten był doskonale znany władzom miasta i województwa.

O lotnisku rozmawialiśmy z człowiekiem, który był blisko tej inwestycji. Przypomina, jak cztery lata temu ważyło się, gdzie powstanie port. Niedźwiada (pow. lubartowski) była już niemal przesądzona, mocno obstawało za nią PSL z ówczesnym marszałkiem województwa Edwardem Wojtasem. Tymczasem nowa koalicja rządząca regionem PO–PiS z Jarosławem Zdrojkowskim na czele wybrała i przeforsowała Świdnik.

– To była dużo lepsza lokalizacja, będzie tańsza również w utrzymaniu – mówi wicemarszałek Krzysztof Grabczuk (PO), który wówczas również był w zarządzie województwa. Tłumaczy: Wystarczy spojrzeć na dostępność komunikacyjną. Wyobraźmy sobie dojazd do Niedźwiady. A Świdnik jest idealnie skomunikowany. Do lotniska pojedziemy szynobusem, remontujemy ulicę Mełgiewską, będzie wygodny dojazd do obwodnicy Lublina i trasy na przejścia graniczne.

Teraz już trzeba dokończyć

Zwolenników Niedźwiady to nie przekonuje. Zlokalizowanie inwestycji w Świdniku uznają za błąd. – Teraz mamy skutki. Spodziewałem się takich niespodzianek. Szkoda komentować – mówi Marian Starownik, poseł PSL, działający w spółce, która miała budować lotnisko w Niedźwiadzie. – Wcześniej zaniżano koszty i teraz to wszystko zaczyna wychodzić. Niedźwiada byłaby tańsza. Teraz jednak nie ma co rozdzierać szat. Trzeba dokończyć inwestycję. Problem w tym, czy nowe lotnisko w naszym regionie spełni oczekiwania, jakie w nim pokładano. Moim zdaniem, jest za duże.
Jak kilka temu obliczano koszty lotniska w Świdniku? – One były siłą rzeczy szacunkowe. Ówczesne władze samorządowe województwa miały mało czasu, żeby umieścić inwestycję w Regionalnym Programie Operacyjnym. To nie były jednak liczby wyjęte z kapelusza, jednak o konkretnych kwotach można mówić, kiedy powstają szczegółowe plany – przekonuje nasz informator

A te ciągle się zmieniają. W ubiegłym tygodniu okazało się, że spółka złożyła do wojewody wniosek o zmianę pozwolenia na budowę. Według nowych założeń, terminal lotniska w Świdniku będzie o połowę mniejszy. Zlikwidowano jedną kondygnację i piwnice. Nie będzie przeszklonej windy, ruchomych schodów i tarasu widokowego. Z planowanych 23 tys. mkw. zostało tylko 11 tys. mkw powierzchni.

Złośliwość przedwyborcza

To kolejna rzecz, o której władze PLL nie informowały publicznie. Sprawa wyszła na jaw przypadkiem. Na stronie Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego pojawiło się obwieszczenie wojewody o postępowaniu w sprawie zmiany pozwolenia na budowę lotniska. – Nie uważam, żeby było to istotne dla mieszkańców naszego miasta – tak sprawę okrojenia projektu skomentował Krzysztof Siczek, dyrektor projektu PLL.

Ujawnione we wtorek koszty inwestycji uwzględniają budowę mniejszego terminalu. To oznaczałoby, że władze spółki zakładały cięcia w projekcie już przed dwoma laty. Po co więc karmiono opinię publiczną spektakularnymi wizualizacjami? Nie wiadomo. Udziałowcy spółki nie chcą komentować poczynań zarządu PLL.

– Trwa kampania wyborcza i gdybym był złośliwy, to bym zauważył, że kontrowersyjne informacje pojawiają się, bo coraz bliżej do wyborów. Przecież wicemarszałek Krzysztof Grabczuk i członek zarządu Jacek Sobczak, obaj PO, kandydują do Senatu, a marszałek Krzysztof Hetman z PSL do Sejmu – mówi nasz rozmówca.

Wielkie liczby

Ludzie pracujący przy projekcie stwierdzają, że lotnisko to kluczowa inwestycja i nawet jeśli będzie droższa, to trzeba ją zrobić. Przekonują: nie bójmy się wielkich liczb. Tłumaczą, że północna część obwodnicy Lublina pochłonie 4 mld zł, czyli 10 razy więcej niż lotnisko w Świdniku, a samorząd województwa wydaje rocznie 12 mln zł na "Orliki”. Jeden z naszych rozmówców jest jednak przekonany, że im bliżej końca inwestycji, tym więcej będzie problemów. – Przygotowanie i budowa lotniska jest bardzo trudna, a kiedy już widać koniec, to wiele osób chętnie zostałoby prezesem portu lotniczego.

Pozostałe informacje

Bartłomiej Kseniak zawodnik KS SNAJPER (z tarczą) - zwycięzca w dwóch kategoriach pistoletowych.
galeria

Celowali patriotycznie. Memoriał Strzelecki Żołnierzy i Powstańców

W Klubie Strzeleckim Snajper Lublin uczcili dzisiaj pamięć poległych i pomordowanych żołnierzy i powstańców.

Rozpoznasz polityków z Lubelszczyzny? Sprawdź się w naszym quizie!
QUIZ

Rozpoznasz polityków z Lubelszczyzny? Sprawdź się w naszym quizie!

Lubelszczyzna od lat jest ważnym miejscem na politycznej mapie Polski. To właśnie stąd wywodzi się wielu znanych parlamentarzystów, samorządowców i działaczy, którzy kształtują nie tylko lokalną, ale też krajową scenę polityczną. Część z nich działa od dekad, inni dopiero zdobywają popularność, ale jedno jest pewne – każdy, kto interesuje się życiem publicznym w regionie, powinien kojarzyć ich twarze. Dlatego przygotowaliśmy specjalny quiz o politykach z Lublina i województwa lubelskiego, który sprawdzi twoją wiedzę w nietypowy sposób.

Zamojski Szpital Niepubliczny w Zamościu mieści się przy ul. Peowiaków

Przymiarki do nowego oddziału w „starym” szpitalu. Prezes: Będziemy stawać na głowie

Baza lokalowa jest. Z personelem pomocniczym też nie będzie problemu. By pomysł na uruchomienie w zamojskim tzw. starym szpitalu oddziału psychiatrii dziecięcej się powiódł, potrzebni są jeszcze lekarze specjaliści.

Klaudia Klimczyk czyli Mama Na Obrotach

Gwiazda TikToka jedzie z nowym programem. Odwiedzi dwie miejscowości

Popularność zdobyła dzięki TikTokowi, ale znana jest również ze stund-upu. Klaudia Klimczyk występująca pod pseudonimem Mama Na Obrotach odwiedzi na początku października dwie miejscowości w powiecie tomaszowskim. Jej występy w Łaszczowie i Jarczowie będą biletowane.

Zniszczony dom w Wyrykach

Do czasu odbudowy domu poszkodowana rodzina z Wyryk ma zapewnione mieszkanie zastępcze

Do czasu odbudowy domu poszkodowana rodzina z Wyryk ma zapewnione mieszkanie zastępcze – powiedział PAP wójt gminy Bernard Błaszczuk. Dom został uszkodzony w nocy z 9 na 10 września, gdy nad Polskę wtargnęły rosyjskie drony. Budynek zostanie odbudowany od podstaw na koszt państwa.

Na ulicy Łukasińskiego pracownicy Strabagu całe wakacje układali kostkę na nowo. Od 1 października będzie już można tamtędy jeździć

Gwarancyjne remonty na finiszu. Ale poprawek ten wykonawca może mieć więcej

Z początkiem października zostanie otwarty ruch na Łukasińskiego, a najpewniej do końca miesiąca na Altanowej. Obie te ulice były w ramach remontów pogwarancyjnych naprawiane przez firmę Strabag. Miasto chciałoby, aby ten wykonawca poprawił też inne swoje inwestycje w mieście.

Świdniczanka wygrała drugi mecz z rzędu

Świdniczanka lepsza od Wisły II Kraków

W siedmiu pierwszych występach tylko trzy punkty. W dwóch ostatnich aż sześć „oczek”. Świdniczanka po derbowej wygranej z Avią poszła za ciosem i w meczu na dnie tabeli pokonała u siebie Wisłę II Kraków 4:1.

Bogdan Nowak i jedna z jego rozmówczyń - Jadwiga Kropornicka
galeria

Powrót do wyjątkowo trudnej przeszłości. Książka i reportaż pełne traumatycznych wspomnień

Godziny rozmów, setki zdjęć i nagrań. Gmina Skierbieszów wydaje kolejną wyjątkową książkę. Uzupełnieniem publikacji będzie też filmowy reportaż. Zawarte w nich są wspomnienia trudne, dotyczące czasów wojny i tego, co mieszkańcy Zamojszczyzny przeżyli podczas wysiedleń.

Bryan Griffin rozegrał niezłe zawody

PGE Start Lublin pokonał Górnika Zamek Książ Wałbrzych i zagra w finale Superpucharu Polski

PGE Start zagra w finale Pekao S.A. Superpucharu Polski. W sobotnim półfinale ekipa z Lublina pokonała Górnika Zamek Książ Wałbrzych 80:66.

Protest przeciwko myśliwym
Protest w Lublinie
galeria

Dość przypadkowych śmierci z rąk myśliwych

Kolejna tragedia, kolejny raz usłyszeliśmy „pomyliłem z dzikiem”. Ile tragedii z rąk myśliwych musi się jeszcze wydarzyć? Czy możemy czuć się bezpiecznie? – dopytywali aktywiści z lubelskiego Ruchu Antyłowieckiego podczas dzisiejszego protestu pod siedzibę Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego przy ul. Wieniawskiej.

Bezpłatna antykoncepcja dla młodych kobiet. Tego chcą posłowie Polski 2050

Bezpłatna antykoncepcja dla młodych kobiet. Tego chcą posłowie Polski 2050

Posłowie Polski 2050 złożyli w Sejmie projekt ustawy, który przewiduje bezpłatny dostęp do antykoncepcji dla kobiet w wieku od 18 do 25 lat. Przewidziano w nim także, rozszerzenie antykoncepcji objętej refundacją, dla kobiet powyżej 25 roku życia. Bezpłatne środki antykoncepcji ma finansować NFZ.

Rondo służy już od roku. Teraz ma nazwę stowarzyszenia

Rondo służy już od roku. Teraz ma nazwę stowarzyszenia

Rondo, którym od roku jeżdżą już mieszkańcy, zyskało nazwę najstarszego stowarzyszenia w Białej Podlaskiej. Koło Bialczan złożyło taki wniosek niemal od razu po otwarciu inwestycji.

Sierż. Łukasz Remuszka i st. post. Łukasz Bizoń uratowali życie młodemu mężczyźnie

Sierż. Remuszka i st. post. Bizoń uratowali życie 25-latkowi

Byli na służbie, zrobili to, co do nich należało. Ale gdyby się zawahali i nie podjęli akcji ratowniczej tak szybko, młody mężczyzna mógłby już nie żyć. Dwaj policjanci z Lublina uratowali mu życie.

Magdalena Bożko-Miedzwiecka – dziennikarka, rzeczniczka prasowa. Publikowała w Dzienniku Wschodnim, Newsweeku, Newsweeku Historii, Rzeczpospolitej, Twórczości, Akcencie, Karcie. Laureatka dziennikarskich nagród, m.in. Ostrego Pióra Business Centre Club, nagród w konkursie prasowym Mediów Regionalnych im. Jana Stepka za reportaże historyczne i społeczne, nagród Salus Publica Głównego Inspektora Pracy, nagrody im. Bolesława Prusa Związku Literackich Polskich.

Polska o nim milczała, jakby nigdy nie istniał

Gdyby nie polscy piloci i mieszkańcy niewielkiej lubelskiej miejscowości, nikt by dzisiaj nie wiedział, że to w Woli Osowińskiej pod Radzyniem Podlaskim urodził się założyciel i pierwszy dowódca Dywizjonu 303. Polskie władze skutecznie wymazały pułkownika Zdzisława Krasnodębskiego z kart historii. Ale ludzie nie zapomnieli.

Wiejska zabawa, pacyfikacja i przemarsz partyzantów. Piknik Historyczny w Brodziakach
28 września 2025, 13:30

Wiejska zabawa, pacyfikacja i przemarsz partyzantów. Piknik Historyczny w Brodziakach

Historyczne widowisko będzie zasadniczym punktem niedzielnego pikniku, który w niedzielę (28 września) odbędzie się w Brodziakach pod Biłgorajem.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium