Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

24 kwietnia 2019 r.
11:49

Skoda Scala. Urodziwa „czeszka” konkuruje z focusem, ceedem czy corollą [wideo, zdjęcia]

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 5 A A

Zacznijcie myśleć o Skodzie w kontekście technologii, a nie ceny. Czasy, kiedy czeskie samochody były tanie już dawno minęły. Najnowsza scala konkuruje z focusem, ceedem czy corollą. Wcale nie jest na przegranej pozycji. A wręcz przeciwnie...

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Chorwacki Split wybuchł już wiosną. Na drzewach dojrzewają pomarańcze, kwitną magnolie, a nadmorska droga, Jadranska Magistrala, wije się wzdłuż skalistego nabrzeża. Czeskie scale z gracją wpisały się w ten chorwacki landszaft. Tak rozpoczął się dwudniowy test nowego modelu z Mlada Boleslav.

Urodziwa „czeszka”

Wprawdzie nie ma ikonicznych wymiarów 90/60/90, ale nie można jej odmówić zgrabnej sylwetki. W tę miłą dla oka formę, wpisano popularnego pięciodrzwiowego hatchbacka, który zapewnia mnóstwo miejsca dla każdego z podróżujących. Jednocześnie zachowano kompaktowe rozmiary: długość 4362 mm, szerokość 1793 mm i wysokość 1469 mm.

Skoro ma być rodzinną, to warto podać jeszcze jeden parametr: 467 l. To jest pojemność największego w klasie bagażnika. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ta zwiększa się aż do 1410 l. Rozstaw osi nowego modelu wynosi 2649 mm.

Słówko jeszcze o urodzie. Niektórzy posądzają Škodę o nudę i nadmierny konserwatyzm. W przypadku scali nie ma mowy o tych zarzutach. Nowa Škoda wpada w oko, szczególnie w opcji z przedłużaną tylną szybą. Warto dodać, że za linie tego modelu odpowiadał Słowak, Jozef Kabaň (bugatti veyron, octavia, fabia). Był to jego ostatnia praca dla koncerny z Mlada, przed odejściem do BMW. Jest to pierwszy model z napisem „ŠKODA” na bagażniku.

Złap mnie, jeśli potrafisz

Kolejna cechą tego auta jest olbrzymia przestrzeń dla pasażerów. W odniesieniu do przednich foteli nie jest to szczególnego, ale z tyłu to spory sukces. Przestrzeń na kolana dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie wynosi 73 mm, natomiast miejsce od siedziska do posufitówki to aż 982 mm.

Co to oznacza? Na tylnej kanapie można bawić się berka. Osoby o pokaźnych wymiarach bez problemu mogą wygodnie rozsiąść się i delektować się długą podróżą. Tym bardziej, że fotele są wygodne, nie powodują bólu kręgosłupa nawet po dłuższej trasie. Scala w tym elemencie wyraźnie góruje nad konkurencją z Forda, Kii czy Toyoty. Słowem, koszykarz nie będzie narzekać na brak miejsca.
Jak każda prawdziwa Škoda, scala posiada również liczne przemyślane rozwiązania – od „klasyków”, jak uchwyt na bilet parkingowy za przednią szybą i skrobaczkę do szyb umieszczoną w pokrywie wlewu paliwa, aż po absolutną nowość w tym segmencie, opcjonalną elektrycznie sterowną pokrywę bagażnika.

Miękko z przodu, twardo z tyłu

Do premierowego testu podstawiono auta dobrze wyposażone. Każdy z samochodów miał wirtualny kokpit i duży, ponad 9-calowy ekran dotykowy (ktoś przed nami nie umył rąk, bo ekran był pełen odcisków palców).

Z przodu deskę wykończono miłym w dotyku, miękkim materiałem. Ciekawa, lekko spłaszczona u dołu kierownica, dobrze leży w dłoniach. Wygodne fotele zachęcają do jazdy. W oko wpadaj sportowe siedzenia (opcja), ładne przeszywane, ze zintegrowanym zagłówkiem.

Z tyłu już nie jest tak słodko. Materiały na drzwiach są twarde, jakby z samochodu o klasę niżej. Widać, że księgowy spojrzał na projekt scali i wprowadził kilka korekt. W lepszej wersji pasażerowie na tylnej kanapie mają swoje nawiewy oraz dwa gniazda USB do ładowania komórek i wyjście na 230 Volt. W przednich fotelach, po wewnętrznej stroni umieszczono kieszonki na komórki. To kolejne z cyklu przemyślanych rozwiązań.

Trzy silniki

Podstawowa jednostka benzynowa w tym modelu to trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 115 KM połączony z manualną, 6-biegową skrzynią, a mocniejszy, czterocylindrowy silnik 1.5 TSI gwarantuje moc 150 KM i niezwykły komfort automatycznej przekładni DSG o 7 przełożeniach. Decydując się na diesla, kierowcy mogą wybrać niezawodny motor 1.6 TDI o optymalnej mocy 115 KM, który dostępny jest zarówno ze skrzynią manualną, jak i z „automatem”.

Wszystkie warianty silników posiadają turbodoładowanie oraz spełniają wymogi emisyjne normy Euro 6d TEMP. Każdy z nich ma również zainstalowany system STOP/START i system odzyskiwania energii z hamowania.

Z duża dozą sceptycyzmu podszedłem do modeli 1,0 115 KM i 200 Nm. Nie jestem zwolennikiem litrowych, 3-cylindrowych jednostek napędowych. Tymczasem ten niewielki motorek spisuje się dzielnie. Z charakterystycznym dźwiękiem i całkiem żwawo napędza scalę. Auto nie ma zadyszki, a 175 Nm zupełnie wystarcza na sprawne poruszanie się scalą.

Moim faworytem jest 150-konny TSI. 150 koni i 250 Nm doskonale spisują się w tym aucie,. Jest to złoty środek pomiędzy dynamiką a ekonomiką. Skojarzenie tego silnika z skrzynią 7-biegową DSG to optymalny wybór. Auto jest ciche, szybkie i miłe podczas jazdy. Pracuje płynnie, sprawia dużo radości podczas jazdy.

Na koniec kilka słów o silniku 1,6 TDI. 115 koni i 250 Nm – to wartości generowane przez ten silnik. Podobnie jak jego odpowiednik 1,5, diesel pracuje cicho i aksamitnie. Duży moment obrotowy zapewnia sporo radości podczas jazdy. Optymalna przekładnia do tego silnika to dwusprzęgłowa DSG. Jeszcze raz powtórzę, pogłoski o śmierci Diesla są przedwczesne. Zawieszenie to także pewny punkt tego samochodu. Jest sprężyste, dobrze „klei” auto do drogi i nie jest zbyt głośne.

Systemy wspierania

Škoda scala to prawa ręka kierowcy w każdych warunkach. Już na liście wyposażenia standardowego w podstawowej wersji active znajdziemy systemy lane assist - asystent pasa ruchu, front assist - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, a także system umożliwiający połączenie alarmowe i wezwanie pomocy w razie wypadku.

Opcjonalnie dostępny jest m.in. system park assist, który odciąża kierowcę w trakcie wykonywania manewru parkowania, pomaga znaleźć miejsce odpowiedniej wielkości oraz samodzielnie steruje kierownicą. Jednym z najbardziej innowacyjnych systemów oferowanych na życzenie jest udoskonalony czujnik monitorowania martwego pola – side assist. To system, który ostrzega kierowcę przed wyprzedzającym go pojazdem lub takim, który znajduje się poza zasięgiem jego wzroku w odległości aż 70 metrów.

Kolejną opcją, która będzie wspomagać kierowcę na drogach szybkiego ruchu, jest aktywny tempomat (ACC), utrzymujący bezpieczną odległość od pojazdu jadącego z przodu, działający przy prędkościach nieprzekraczających 210 km/h.

Cennik scali otwiera kwota 66 500 zł za wersję active z silnikiem 1.0 TSI. Wersja ambiotion z tą samą jednostką kosztuje 71 650 zł, natomiast z najmocniejszym motorem 1.5 TSI - 84 250 zł. Najbogatszy wariant style to wydatek 78 650 zł z silnikiem 1.0 lub 91 250 zł z silnikiem 1.5.

Škoda scala w wersji wysokoprężnej (1.6 TDI/115 KM) dostępna jest tylko w wersjach ambiotion i style za odpowiednio 83 150 zł i 90 150 zł. Za automatyczną przekładnię DSG z 7-przełożeniami należy dopłacić 6 100 zł.

Jest tylko jedno „ale”, bo scala z lepszym silnikiem i lepiej wyposażona wchodzi w cennik octavii.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Nie ma mocnych na Orlen Oil Motor! [zdjęcia kibiców]
ZDJĘCIA KIBICÓW
galeria

Nie ma mocnych na Orlen Oil Motor! [zdjęcia kibiców]

Kibice przy Al. Zygmuntowskich tym razem mogli trochę narzekać na nudę. Ich pupile szybko rozstrzygnęli kolejny mecz i znowu wysoko pokonali rywali. Tym razem Orlen Oil Motor Lublin wygrał z Apatorem Toruń 53:37. Każdy kibic chciałby jednak mieć takie powody do narzekania. Sprawdźcie, jak w piątkowy wieczór wyglądały trybuny.

Apator Toruń też rozbity. Trzeci mecz i trzecie wysokie zwycięstwo Orlen Oil Motoru Lublin [zdjęcia, wideo]
galeria
film

Apator Toruń też rozbity. Trzeci mecz i trzecie wysokie zwycięstwo Orlen Oil Motoru Lublin [zdjęcia, wideo]

Orlen Oil Motor Lublin się nie zatrzymuje. Choć show na torze Best Auto przy Alejach Zygmuntowskich skradł w piątkowy wieczór Emil Sajfutdinow, to jego występ dla kibiców gości był tym z cyklu na otarcie łez. Lubelskie „Koziołki” wygrały 53:37, a goście na 15. gonitw byli górą w zaledwie dwóch.

Orlen Oil Motor Lublin - KS Apator Toruń [zapis relacji na żywo]
RELACJA NA ŻYWO
galeria

Orlen Oil Motor Lublin - KS Apator Toruń [zapis relacji na żywo]

Po wysokim domowym zwycięstwie nad ebut.pl Stalą Gorzów Orlen Oil Motor Lublin po raz drugi z rzędu wystąpi przed własną publicznością. O godzinie 20.30 lubelski Koziołki podejmą Anioły z Torunia

Agresja rówieśnicza: jak można rozwiązać problem

Agresja rówieśnicza: jak można rozwiązać problem

Stop agresji wśród młodzieży – to temat konferencji poświęconej sposobom zapobiegania sytuacjom konfliktowym w środowisku młodych osób. W piątkowym (26 kwietnia) spotkaniu w siedzibie Urzędu Miasta Lublin udział wzięli dyrektorzy szkół, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy i psycholodzy, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą

Rockowy Beret
foto
galeria

Rockowy Beret

Zapraszamy do obejrzenia fotogalerii z Beretu w rockowym klimacie lat 80's! T.Love, Elektryczne Gitary, Kazik i Kult, Lady Pank itd. – tak pokrótce można streścić listę rockowych zespołów, przy których bawili się goście. Zobaczcie, jak się bawił Lublin!

Ostatnie dni przed maturą. Absolwenci Grabskiego odebrali świadectwa
ZDJĘCIA
galeria

Ostatnie dni przed maturą. Absolwenci Grabskiego odebrali świadectwa

Absolwenci Zespołu Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie odebrali dziś świadectwa ukończenia szkoły. I choć matura już za kilka dni, kończą szkołę z pozytywnym nastawieniem i nadzieją na dobry wynik z egzaminu dojrzałości.

Tragedia w sokolej rodzinie. "Najprawdopodobniej został otruty"

Tragedia w sokolej rodzinie. "Najprawdopodobniej został otruty"

Po perypetiach w sokolim gnieździe na Wrotkowie myśleliśmy że zapanowała sielanka. Niestety w piątek po południu znaleziono Czarta. Ptak padł, ornitolodzy podejrzewają otrucie.

SPSK Nr 4 w Lublinie: Jest nowy dyrektor

SPSK Nr 4 w Lublinie: Jest nowy dyrektor

Michał Szabelski, pracujący do tej pory na stanowisku zastępcy dyrektora ds. Finansów i Rozwoju Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 4 w Lublinie został nowym dyrektorem placówki.

W nocy ściśnie mróz. IMGW ostrzega
ALERT POGODOWY

W nocy ściśnie mróz. IMGW ostrzega

W piątek termometry w województwie lubelskim przekroczyły barierę 10 stopni Celsjusza. Jednak w nocy pogoda się zmieni i nadejdą przygruntowe przymrozki.

Liczba Polaków zwiększyła się o 24
galeria

Liczba Polaków zwiększyła się o 24

W piątek w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim wojewoda wręczył obywatelstwa. Wśród nich jest czworo dzieci.

Chornobyl Liquidators: Promieniowanie, trudne decyzje i Likwidatorzy (wideo)
film

Chornobyl Liquidators: Promieniowanie, trudne decyzje i Likwidatorzy (wideo)

26 kwietnia 1986 roku do eksplozji i zniszczenia reaktora nr 4 Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej. Przy usuwaniu skutków katastrofy z narażeniem życia pracowali Likwidatorzy, I to im poświęcona jest polska gra Chornobyl Liquidators.

MKS FunFloor Lublin coraz bliżej srebra, w sobotę mecz w Gnieźnie

MKS FunFloor Lublin coraz bliżej srebra, w sobotę mecz w Gnieźnie

W sobotę MKS FunFloor zmierzy się na wyjeździe z MKS URBiS Gniezno. To jedno z kluczowych spotkań w wyścigu o srebrny medal.

Udawali prokuratora i policjanta, a kobieta straciła 60 000 złotych

Udawali prokuratora i policjanta, a kobieta straciła 60 000 złotych

Gmina Krasnystaw: 66-letnia kobieta padła ofiarą oszustów. Jeden podawał się za prokuratora, drugi za policjanta. Obaj wmawiali jej udział w policyjnej akcji.

Szturm i dywersanci. Co lubelscy terytorialsi ćwiczyli w mieście?

Szturm i dywersanci. Co lubelscy terytorialsi ćwiczyli w mieście?

Dywersanci planowali szturm i zamach terrorystyczny w pobliżu jednego z zakładów produkcyjnych w Lublinie – to główny punkt ćwiczeń żołnierzy z 21 Lubelskiego Batalionu Lekkiej Piechoty z Lublina.

Mieszkańcy Białej Podlaskiej jeżdżą Boltem

Mieszkańcy Białej Podlaskiej jeżdżą Boltem

Od 24 kwietnia mieszkańcy Białej Podlaskiej mogą korzystać z aplikacji do zamawiania przejazdów taksówkowych

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium