Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

5 września 2017 r.
11:02

Subaru Levorg. Nasz test samochodu [zdjęcia, wideo]

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 4 A A

Do subaru levorg trzeba podchodzić szybkim krokiem. Broń Boże nie patrzeć, jak wygląda. Jego moc tkwi w środku, w perfekcji dopracowanej techniki. Nawet krótka przejażdżka tym samochodem może zawrócić w głowie. I na to nie ma lekarstwa.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Levorg, cóż za dziwaczna nazwa – może ktoś pomyśleć. Trąci nieco Francją, bohaterami powieści Dumas. Niestety trop jest fałszywy, bo jest to skrót od LEgacy reVolution touRing, czyli programu konstruowania 4. generacji legacy. Pokoleniową schedę sportowej limuzyny czuć w każdym calu następcy.

Na pierwszy rzut oka levorg wygląda, jak każde duże kombi. Jedynie „kominek”, czyli wlot powietrza na masce, jest czytelnym znakiem o sportowych genach tego auta. Tenże „kominek” to także scheda po legacy.

Aby nie rozpisywać się na temat designu levorga, to dodajmy jedynie że auto ma ładne, 18-calowe felgi oraz jest niskie. Mierzy niespełna 1,5 metra wysokośći, prawie 4,7 metra długości i niespełna 1,8 metra szerokości. Bagażnik ma 522 litrów pojemności, z możliwością powiększenia do 1522 litrów po rozłożeniu tylnych siedzeń. Jak to mawiał klasyk „z twarzy podobny zupełnie do nikogo”.

Osobista przestrzeń

Jeśli już przeżyliśmy moment przejścia z zewnątrz do środka levorga, to czas na konfitury. Częściowo skórzana, perforowana tapicerka, niezwykle delikatna w dotyku, roztacza miłą atmosferę. Mamy wrażenie, że siedzimy w prywatnym wnętrzu, zaprojektowanym tylko dla nas. Nie ma tandetnych srebrnych plastików, jak w legacy. Dyskretny błękit zegarów nawiązuje do sportowych tradycji Subaru.

Przed oczami są trzy czytelne źródła informacji – deska, wyświetlacz na podszybiu i 7-calowy ekran ciekłokrystaliczny, który służy do obsługi systemy Subaru Starlink. Wszystkie są obok siebie, co ułatwia odczyt. To plus. Sama grafika nawiązuje do stylu Subaru. Jest nieco surowa, ale ma urok.

Zanim jednak o silniku, to kilka słów o obsłudze systemów pokładowych. Duży plus za podłączenie telefonu. Obsługa prosta i wzorowa. Po 10 sekundach telefon jest sparowany z autem.

Kolejna pochwała za fabryczną nawigację. O dziwo posiada dość aktualne mapy i jest prosta w obsłudze. I trzeci pozytyw - to system EyeSight połączony z aktywnym tempomatem. W zasadzie jest to kompilacja funkcji wczesnego ostrzegania, bezpieczeństwa i jazdy autonomicznej.

Dzięki zastosowaniu dwóch kamer, auto widzi stereoskopowo, czyli obuocznie, jak człowiek. Potrafi dostrzec przeszkodę w odległości do 110 metrów od auta. Najpierw ostrzeże kierowcę o zagrożeniu, a w razie potrzeby zahamuje. Ten system współdziała z aktywnym tempomatem, funkcjonującym w zakresie od 0 do 180 km/h. Levorg jest także wyposażony w funkcje utrzymywania odległości od poprzedzającego pojazdu, asystenta pasa ruchu i awaryjnego hamowania. Po włączeniu wszystkich systemów, w pewnym sensie, możemy cieszyć się namiastką jazdy autonomicznej. Zalety tego odczuwamy na autostradzie czy drodze ekspresowej. I trzeba dodać, że system jest łatwy w obsłudze i działa sprawnie.

Obsługa elektroniki, materiały, jak i poziom wykończenia, a także wygodne fotele, to mocne strony tego auta. Subaru nie naraża nas na skomplikowane czynności związane z obsługą, co pozwala cieszyć się jazdą.

„Bokserek” nisko leży

Benzynowe „boksery” Subaru cieszą się zasłużoną chwałą. Także i jednostka zastosowana w levorg nawiązuje do tej tradycji. Wprawdzie jest to tylko 1,6 litra, z którego udało się wykrzesać aż 170 koni i 250 Nm. Jednak duch pozostał.

Ten niewielki motor żywo, liniowo reaguje na zwiększoną dawkę paliwa. Jest to zasługa sporej turbiny. Ma to swoje plusy „ujemne”. Jeśli jedziemy spokojnie, wówczas spalanie utrzymuje się na poziomie 8 litrów na 100 km. Jednak, gdy nieco popuścimy wodzy fantazji, wówczas wynik 12 litrów na 100 km nie będzie niczym szczególnym. Producent podaje, że levorg możemy maksymalnie rozpędzić do 210 km/h, a pierwszą setkę osiągnąć po 8,9 sekundy. Są to przyzwoite wartości. W praktyce auto dysponuje dobrą dynamiką w zakresie dozwolonych prędkości autostradowych.

Subaru daje kierowcy wybór. Na kierownicy odnajdziemy przyciski systemu SI-Drive. Możemy wybierać między trybem „inteligentnym”, nastawionym na ekonomiczną jazdę, a „sportowym”, który zmienia charakterystykę pracy silnika oraz skrzyni biegów na bardziej agresywną.

W testowym aucie pracowała bezstopniowa skrzynia CVT Lineartronic. O dziwo, jak na CVT działa bardzo szybko i sprawnie. Po przejściu na sterowanie ręczne łopatkami, dawała jeszcze więcej frajdy z jazdy. "Bokser" ma niżej położony punkt ciężkości w stosunku do silników widlastych czy rzędowych. A to przekłada się na lepsze właściwości jezdne.

Szukamy zakrętów

Subaru doskonale czuje się na krętych drogach. To zasługa precyzyjnego układu kierowniczego, stałego napędu na cztery koła oraz systemu Active Torque Vectoring. Ten ostatni działa, jak kat podsterowności. Komputer analizuje prędkość obrotową każdego koła i w razie potrzeby, podczas pokonywania zakrętu przyhamowuje wewnętrzne. W ten sposób kasuje podsterowność, a jednocześnie pozwala na zacieśnienie toru pokonywania zakrętu.

Levorg jest bardzo neutralny, nawet w szybkich, ciasnych zakrętach. Pozwala na bardzo wiele, ale gdy przeszarżujemy włączy się ESP i zdecydowanie skoryguje tor jazdy.

Levorg sprawia wrażenie zwinnego, lekkiego, dobrze wyważonego i bardzo stabilnego auta. Jego walory jezdne to także zasługa symetrycznego napędu na cztery koła. W normalnych warunkach napęd rozdzielany jest w proporcji 60:40. Kiedy pojawią się problemy z przyczepnością elektronika rozdziela moment obrotowy w proporcji 50:50. Zawieszenie nastawione jest na codzienną eksploatację i wszystkie bolączki z nią związane. Progi zwalniające, ubytki w nawierzchni, krawężniki - nie robią na Levorgu większego wrażenia. Trzeba jednak pamiętać, że auto jest bardzo sztywne.

Podsumowanie

Subaru levorg to ciekawe, rodzinne kombi, o sportowych genach. Może nie powala estetyką, ale rekompensuje to dobrymi walorami jezdnymi, skutecznymi systemami wspomagania kierowcy, użytecznością i tym, co w Subaru jest najważniejsze – osobowością. To jest auto z duszą.

Pozostałe informacje

Ekologiczne meble z palet na Politechnice Lubelskiej

Ekologiczne meble z palet na Politechnice Lubelskiej

Studenci wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej z okazji Dnia Ziemi budowali ekologiczne ławeczki z palet. Posłużą im one w trakcie przerw.

Umowa podpisana ponad rok temu, a remontu dworca PKP nie widać

Umowa podpisana ponad rok temu, a remontu dworca PKP nie widać

Ponad rok temu Łuków zawarł umowę z kolejową spółką na remont nieczynnego dworca PKP. Od tego czasu nic się nie dzieje. Ale kolej ma już pewien konkret.

Wyprzedzał na przejściu dla pieszych. Był nietrzeźwy
film

Wyprzedzał na przejściu dla pieszych. Był nietrzeźwy

Radzyńska policja zatrzymała nietrzeźwego kierowcę Opla, który wyprzedzał inny pojazd tuż przed przejściem. Oprócz wysokiego mandatu, może długo posiedzieć za kratkami.

Próbowała przemycić półszlachetne kamienie. Miały być ozdobą akwarium

Próbowała przemycić półszlachetne kamienie. Miały być ozdobą akwarium

Podróżna tłumaczyła, że to zwyczajne kamienie ozdobne, które miały wypełnić jej akwarium. W Terespolu udaremniono przemyt 8 kg Czaroitu.

Zawodniczki Cementu-Gryfa Chełm wróciły z mistrzostw Polski z medalami

Zawodniczki Cementu-Gryfa Chełm wróciły z mistrzostw Polski z medalami

Zmagania toczyły się w kategorii U 20 i U 23. Na najwyższym stopniu podium stanęły Alicja Nowosad, Olga Padoshyk i Daniela Tkaczuk. Natomiast wicemistrzyniami kraju zostały Wiktoria Kamela i Marta Gajowniczek

Za nami już kolejny festiwal 3k6!
Wideo
film

Za nami już kolejny festiwal 3k6!

Gracze z całej Polski i nie tylko, w ubiegły weekend zjechali się do Lublina, aby wspólnie rywalizować!

Rodzina w komplecie! Pisklęta wróciły do gniazda sokołów
Wideo
film

Rodzina w komplecie! Pisklęta wróciły do gniazda sokołów

Nadszedł ten dzień, na który czekali wszyscy obserwatorzy ptasiej telenoweli z komina elektrociepłowni Wrotków. Do gniazda wróciły odchowane przez sokolnika pisklęta.

Bitwa o Europę nabiera tempa - czy Mirosław Piotrowski ma szansę  na mandat?
Dzień Wschodzi
film

Bitwa o Europę nabiera tempa - czy Mirosław Piotrowski ma szansę na mandat?

Opadł bitewny kurz walki o samorządy, a na horyzoncie kolejna bitwa. Tym razem o miejsca w parlamencie europejskim. Po przerwie do Brukseli chce wrócić prof. Mirosław Piotrowski. Był już europosłem przez 3 kadencje z poparcia Ligi Polskich Rodzin oraz Prawa i Sprawiedliwości. Tym razem kandyduje z listy Konfederacji. Z jakimi szansami na sukces? Zapraszamy do obejrzenia.

Za nami druga kolejka Piłkarskiej Amatorskiej Branżowej Ligi Orlikowej w Świdniku

Za nami druga kolejka Piłkarskiej Amatorskiej Branżowej Ligi Orlikowej w Świdniku

Zwycięstwa odniosły Ekolodzy Eco-World, Kelnerzy MTS Akapelka i Piekarze Adampol Team

Gnojowica pod domem wójta Dorohuska

Gnojowica pod domem wójta Dorohuska

Wczoraj rolnicy przed domem wójta Dorohuska Wojciecha Sawy wylali gnojówkę i podpalili opony. Był to odwet za rozwiązanie protestu na granicy.

Rafał Zwolak: Pogodzimy Zamość, bo moją partią są ludzie
Wybory 2024

Rafał Zwolak: Pogodzimy Zamość, bo moją partią są ludzie

W pierwszej turze wyborów jego przewaga nad urzędującym prezydentem sięgnęła 2854 głosów. W drugiej była jeszcze większa. Różnica wyniosła 6035 głosów. O nocy wyborczej, planach na przyszłość, również kadrowych i jego konkurencie rozmawiamy z Rafałem Zwolakiem, zwycięzcą wyborów prezydenckich w Zamościu.

GIS ostrzega: tej mąki lepiej nie kupuj

GIS ostrzega: tej mąki lepiej nie kupuj

Główny Inspektorat Sanitarny wycofał niektóre partie mąki migdałowej. Wszystko przez nadmiar aflatoksyn

Bogdanka LUK znowu lepsza od Trefla, europejskie puchary w Lublinie!

Bogdanka LUK znowu lepsza od Trefla, europejskie puchary w Lublinie!

W spotkaniu rewanżowym o piąte miejsce Bogdanka LUK Lublin pokonała Trefl Gdańsk 3:1. Tym samym w przyszłym sezonie będzie reprezentować nasz kraj w Pucharze Challenge.

Jazz w DDK Węglin. Marek Pospieszalski solo
27 kwietnia 2024, 20:00

Jazz w DDK Węglin. Marek Pospieszalski solo

Zapraszamy na kolejny koncert z cyklu Peryferia. Tym razem wystąpi wystąpi saksofonista Marek Pospieszalski. Wydarzenie odbędzie się w sobotę 27 kwietnia o godzinie 20.00.

Lubelski wieczór w Zgrzycie
27 kwietnia 2024, 20:00

Lubelski wieczór w Zgrzycie

W najbliższą sobotę w Fabryce Kultury Zgrzyt zobaczymy, co ciekawego dzieje się na lubelskiej scenie rockowo – metalowej. Zagrają dwie lubelskie kapele: Slave Keeper i Last Jump oraz gościnnie Iron Head.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium