Radni zamierzają zmienić statut rady miasta wzmacniając uprawnienia przewodniczących poszczególnych komisji. Nowe przepisy mają dać im wyraźniejsze umocowanie prawne przy upominaniu, przerywaniu oraz odbieraniu głosu radnym
Pomysłodawcą zmian w statucie puławskiej RM jest Ireneusz Rzepkowski, przewodniczący komisji Promocji Miasta, Kultury i Współpracy. Radny uważa, że dotychczasowe przepisy, dotyczące uprawnień osób stojących na czele komisji są niewystarczające.
– Zdarzają się burzliwe dyskusje, w trakcie których pojawiają się wypowiedzi niezgodne z tematem obrad. Niektórzy radni kierują wycieczki osobiste do innych, co nie powinno mieć miejsca. W takich sytuacjach przewodniczący powinien mieć prawo do upomnienia, a nawet odebrania głosu. Dzisiaj nie ma jasności, co do tego, czy może to zrobić – tłumaczy Rzepkowski.
Chodzi o to, że przepisy określające uprawnienia przewodniczącego całej rady miasta nie odnoszą się wprost do zasad pracy przewodniczących poszczególnych komisji. – Dlatego potrzebne są takie zmiany statutu, które przenosiłyby na nich te uprawnienia. W ten sposób osoba prowadząca obrady komisji, zapytana o podstawę odebrania głosu, mogłaby się powołać na odpowiedni zapis – precyzuje radny.
Zdaniem samorządowca, wprowadzenie zmian powinno poskutkować usprawnieniem obrad komisji. Na razie nie wiadomo jeszcze, czy proponowane zmiany zostaną wprowadzone. Według miejskich radców prawnych, obecne przepisy są wystarczające, bo mówią o tym, że przewodniczący komisji kieruje jej pracami.
– Należy przez to rozumieć udzielanie głosu, jego odbieranie, a także dyscyplinowanie w inny sposób członków tego gremium – podkreślają Teodozja Lipińska i Marek Kostyra, prawnicy UM, w swojej odpowiedzi na interpelację złożoną w tej sprawie.