Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Zamość

17 listopada 2009 r.
14:12
Edytuj ten wpis

Kirkut w Szczebrzeszynie wygląda jak pobojowisko

0 31 A A

Dziury w siatce, paskudna brama, wszędobylskie zarośla, góry śmieci, butelki i… zużyte prezerwatywy. Na taki obrazek natknął się Tomasz Pańczyk z Warszawy wraz z pracownikiem Muzeum Żydów Polskich na szczebrzeskim cmentarzu. Byli tym zbulwersowani. Sprawa trafiła m.in. do kancelarii Prezydenta RP.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
– To piękny, unikatowy cmentarz – mówi Tomasz Pańczyk. – To co się tam dzieje, budzi sprzeciw. To są potworne zaniedbania! A wystarczyłaby chociaż odrobina życzliwości miejscowych władz, żeby to zmienić.

Żydowski cmentarz w Szczebrzeszynie jest wyjątkowy. Funkcjonował przez ponad 400 lat. Zachowało się tam ok. 2 tys. macew (nagrobków), w tym wiele z XVI i XVII w. To miejsce szczególne także z innego względu. Podczas wojny Niemcy rozstrzeliwali tam Żydów ze Szczebrzeszyna. Kirkut jest często odwiedzany przez turystów.

– Są tam wspaniałe zabytki, które należy ratować i… się nimi szczycić – podkreśla regionalista. – To jeden z czterech najstarszych żydowskich najcenniejszych cmentarzy żydowskich w Polsce. Niektóre z macew to dzieła sztuki.

Pańczyk wybrał się do Szczebrzeszyna pod koniec września. Towarzyszył mu jeden z pracowników Muzeum Żydów Polskich. Wrażenia przelali na pismo, które trafiło m.in. do burmistrza Szczebrzeszyna.

– To co tam zastaliśmy, wprawiło nas w osłupienie – relacjonował w swojej korespondencji Pańczyk. – Pomijam milczeniem dziury w siatce, paskudną, starą bramę i stan w jakim ten cmentarz się znajduje. Miejsce tonie w chwastach, nie wywieziono też samosiejek wyciętych i złożonych w zeszłym roku! Na całym cmentarzu są śmieci, puste butelki, zużyte prezerwatywy. Znalazłem nawet ślady po palonych ogniskach!

Pismo trafiło nie tylko do burmistrza. Zostało też wysłane do Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego, warszawskiego Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich oraz naczelnego rabina Polski.

Na reakcję nie trzeba było czekać. Biuro naczelnego rabina Polski interweniowało w tej sprawie w szczebrzeskim UM oraz w… kancelarii Prezydenta RP.

– Prosiliśmy burmistrza o podjęcie działań i zabezpieczenie cmentarza – mówiła nam wczoraj Agnieszka Nieradko z Komisji Rabinicznej ds. Cmentarzy w Biurze Naczelnego Rabina Polski. – Przyłączyła się do tego też FODŻ. Naczelny rabin Polski dostał już odpowiedź od burmistrza Sczezbrzeszyna. Ale jeszcze się z nią nie zapoznał.

Marian Mazur, burmistrz Szczebrzeszyna nie chciał z nami rozmawiać o całej sprawie. Nie darował sobie natomiast złośliwości pod adresem Dziennika Wschodniego (powiedział m.in., że nas "pierniczy”, co nagraliśmy na taśmie).

– Nic nie powiem dla tej gazety, bo i tak wszystko przekręcicie – uciął burmistrz.

Komentarze 31

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 25 listopada 2009 o 13:05
0
Jan napisał:
Gdzie można się dowiedzieć czegoś więcej na temat tego kirkutu?


A choćby tutaj: [url="http://www.szczebrzeszyn.net/"]http://www.szczebrzeszyn.net/[/url]
Avatar
Jan / 24 listopada 2009 o 16:12
0
Gdzie można się dowiedzieć czegoś więcej na temat tego kirkutu?
Avatar
al / 24 listopada 2009 o 16:06
0
Piękny jest ten cmentarz, a raczej to co z niego zostało. Naprawdę warto odwiedzić to miejsce. Gdyby zostało zagospodarowane i odpowiednio opiane, byłoby atrakcją turystyczną.
Avatar
R / 24 listopada 2009 o 15:42
0
obserwator napisał:
Polecam odwiedzenie cmentarza w Sieniawie, gm. Łagów, pow. Świebodzin, gdzie wpod koniec lat 80 XXw miejscowy proboszcz katolicki wynajął spychacz i zepchnął poniemieckie nagrobki w kąt cmentarza i tym samym zrobił miejsce na pochówek obecnym parafianom. Różne są "dbania" o cmentarze....

W Szczebrzeszynie przed wojną proboszcz zaczął rozbierać zabytkową cerkiew. Trzeba było użyć siły żeby go powstrzymać. I dzięki temu, że znalazło się kilku odważnych Szczebrzeszyn ma dzisiaj NAJSTARSZĄ w Polsce cerkiew.

W Szczebrzeszynie przed wojną proboszcz zaczął rozbierać zabytkową cerkiew. Trzeba było użyć siły żeby go powstrzymać. I dzięki temu, że znalazło się kilku odważnych Szczebrzeszyn ma dzisiaj NAJSTARSZĄ w Polsce cerkiew. rozwiń
Avatar
obserwator / 24 listopada 2009 o 10:36
0
Gość napisał:
oj rzydzi rzydzi wstydźcie sie swojego zachowania i bierzcie przykład z nas chrześcijan jak dbamy o nasze cmentarze,

Polecam odwiedzenie cmentarza w Sieniawie, gm. Łagów, pow. Świebodzin, gdzie wpod koniec lat 80 XXw miejscowy proboszcz katolicki wynajął spychacz i zepchnął poniemieckie nagrobki w kąt cmentarza i tym samym zrobił miejsce na pochówek obecnym parafianom. Różne są "dbania" o cmentarze....
Avatar
obserwator / 24 listopada 2009 o 10:28
0
a/a napisał:
Większość wpisów świadczy o kompletnym zdziczeniu obyczajów. Cmentarz - nieważne chrześcijański, żydowski czy prawosławny - to w każdej kulturze miejsce otoczone szacunkiem i chronione przed zbezczeszczeniem. W przypadku cmentarzy żydowskich dochodzi jeszcze kwestia moralnej odpowiedzialności chrześcijan za zachowanie pamięci o kulturze i ludziach pochłoniętych przez holocaust, wywołany przecież przez innych chrześcijan, któremu staliśmy się, nie z własnej winy, świadkami. A od strony formalnej - jeśli na terenie danej gminy nie ma związku wyznaniowego, do którego należy teren cmentarza, to jest ona (gmina!) zobowiązana do opieki nad nim. Tyle i aż tyle...

Jak byś nie wiedział, to prawosławie jest jak najbardziej wyznaniem chrześcijańskim

Jak byś nie wiedział, to prawosławie jest jak najbardziej wyznaniem chrześcijańskim rozwiń
Avatar
Gość / 24 listopada 2009 o 10:23
0
ze Szczynka napisał:
Wstyd, że naród żydowski nie dba o groby swoich przodków. Przy całym naszym, Polaków, bałaganiarstwie - nigdy nie widziałem tak zaniedbanego cmentarza! Niejednokrotnie zastanawiało mnie, że dopuścili do takiego stanu, a przecież się tutaj pojawiają dość często. Nie wiem jak jest gdzie indziej, ale w Szczebrzeszynie dali plamę. Gdzie jest p. Gaudnik, naczelny rabin Szczebrzeszyna?


Człowieku, o czym ty mówisz? Przecież 90% Żydów zostało wymordowanych! Dzisiaj w całej Polsce jest ich mniej niż przed wojną mieszkało w samym Szczebrzeszynie. I jak oni mają zadbać o te wszystkie cmentarze? Jak dbać skoro za chwilę przyjdą miejscowe wyrostki pić tam tanie wino? Przecież widzą, że miejscowym nie zależy, że nie będą o to dbać.

Najsmutniejsze jest to, że dyskutujemy czy warto, żeby na cmentarzu było czysto. To jakiś obłęd. Znieczulica i odmóżdżenie. Wstyd!


Człowieku, o czym ty mówisz? Przecież 90% Żydów zostało wymordowanych! Dzisiaj w całej Polsce jest ich mniej niż przed wojną mieszkało w samym Szczebrzeszynie. I jak oni mają zadbać o te wszystkie cmentarze? Jak dbać skoro za chwilę przyjdą miejscowe wyrostki pić tam tanie wino? Przecież widzą, że miejscowym nie zależy, że nie będą o to dbać.

Najsmutniejsze jest to, że dyskutujemy czy warto, żeby na cmentarzu było czysto. To jakiś obłęd. Znieczulica i odmóżdżenie. Wstyd! rozwiń
Avatar
ze Szczynka / 24 listopada 2009 o 08:31
0
Wstyd, że naród żydowski nie dba o groby swoich przodków. Przy całym naszym, Polaków, bałaganiarstwie - nigdy nie widziałem tak zaniedbanego cmentarza! Niejednokrotnie zastanawiało mnie, że dopuścili do takiego stanu, a przecież się tutaj pojawiają dość często. Nie wiem jak jest gdzie indziej, ale w Szczebrzeszynie dali plamę. Gdzie jest p. Gaudnik, naczelny rabin Szczebrzeszyna?
Avatar
augustyn / 23 listopada 2009 o 21:33
0
Policja w Szczebrzeszynie to jest ściema, niewiele robi. to przecież są koledzy tych, którzy urządzają imprezki na cmentarzu. Tak się dzieje od dawna w tym miejscu, a obok mieszka aspirant. Dlaczego nie podjął nigdy interwencji? To naprawdę widać, słychać, a nawet czuć czasami.
Avatar
ad hoc / 20 listopada 2009 o 12:29
0
zgadzam się z a/a - dlaczego nie można posłac tam od czasu do czasu straży miejskiej czy Policji żeby przegoniły pijaków i śmieciarzy? IDF ma tego pilnować? I czemu akurat tutaj chleją? bo wiedzą, że im nikt nie przeszkodzi. Wstyd i hańba. Trzeba zorganizowac licealistów i gimnazjalistów - sami w jedno popołudnie zrobią więcej niż władza przez 20 lat po komunie. I nie będzie to kosztować ani grosza - niektórym tylko w glowie kasa i kasa, "majuntek", za czyje to piniundze... - ale splugawić czyjeś groby to żaden problem, nie? czasem myślę, ze bliżej nam jednak zdecydowanie do Uralu niż do Zachodu i musi minąć jeszcze kilkadziesiąt lat zanim cokolwiek się w tej kwestii zmieni.
zgadzam się z a/a - dlaczego nie można posłac tam od czasu do czasu straży miejskiej czy Policji żeby przegoniły pijaków i śmieciarzy? IDF ma tego pilnować? I czemu akurat tutaj chleją? bo wiedzą, że im nikt nie przeszkodzi. Wstyd i hańba. Trzeba zorganizowac licealistów i gimnazjalistów - sami w jedno popołudnie zrobią więcej niż władza przez 20 lat po komunie. I nie będzie to kosztować ani grosza - niektórym tylko w glowie kasa i kasa, "majuntek", za czyje to piniundze... - ale splugawić czyjeś groby to żaden problem, nie? czasem... rozwiń
Avatar
Gość / 25 listopada 2009 o 13:05
0
Jan napisał:
Gdzie można się dowiedzieć czegoś więcej na temat tego kirkutu?


A choćby tutaj: [url="http://www.szczebrzeszyn.net/"]http://www.szczebrzeszyn.net/[/url]
Avatar
Jan / 24 listopada 2009 o 16:12
0
Gdzie można się dowiedzieć czegoś więcej na temat tego kirkutu?
Avatar
al / 24 listopada 2009 o 16:06
0
Piękny jest ten cmentarz, a raczej to co z niego zostało. Naprawdę warto odwiedzić to miejsce. Gdyby zostało zagospodarowane i odpowiednio opiane, byłoby atrakcją turystyczną.
Avatar
R / 24 listopada 2009 o 15:42
0
obserwator napisał:
Polecam odwiedzenie cmentarza w Sieniawie, gm. Łagów, pow. Świebodzin, gdzie wpod koniec lat 80 XXw miejscowy proboszcz katolicki wynajął spychacz i zepchnął poniemieckie nagrobki w kąt cmentarza i tym samym zrobił miejsce na pochówek obecnym parafianom. Różne są "dbania" o cmentarze....

W Szczebrzeszynie przed wojną proboszcz zaczął rozbierać zabytkową cerkiew. Trzeba było użyć siły żeby go powstrzymać. I dzięki temu, że znalazło się kilku odważnych Szczebrzeszyn ma dzisiaj NAJSTARSZĄ w Polsce cerkiew.

W Szczebrzeszynie przed wojną proboszcz zaczął rozbierać zabytkową cerkiew. Trzeba było użyć siły żeby go powstrzymać. I dzięki temu, że znalazło się kilku odważnych Szczebrzeszyn ma dzisiaj NAJSTARSZĄ w Polsce cerkiew. rozwiń
Avatar
obserwator / 24 listopada 2009 o 10:36
0
Gość napisał:
oj rzydzi rzydzi wstydźcie sie swojego zachowania i bierzcie przykład z nas chrześcijan jak dbamy o nasze cmentarze,

Polecam odwiedzenie cmentarza w Sieniawie, gm. Łagów, pow. Świebodzin, gdzie wpod koniec lat 80 XXw miejscowy proboszcz katolicki wynajął spychacz i zepchnął poniemieckie nagrobki w kąt cmentarza i tym samym zrobił miejsce na pochówek obecnym parafianom. Różne są "dbania" o cmentarze....
Avatar
obserwator / 24 listopada 2009 o 10:28
0
a/a napisał:
Większość wpisów świadczy o kompletnym zdziczeniu obyczajów. Cmentarz - nieważne chrześcijański, żydowski czy prawosławny - to w każdej kulturze miejsce otoczone szacunkiem i chronione przed zbezczeszczeniem. W przypadku cmentarzy żydowskich dochodzi jeszcze kwestia moralnej odpowiedzialności chrześcijan za zachowanie pamięci o kulturze i ludziach pochłoniętych przez holocaust, wywołany przecież przez innych chrześcijan, któremu staliśmy się, nie z własnej winy, świadkami. A od strony formalnej - jeśli na terenie danej gminy nie ma związku wyznaniowego, do którego należy teren cmentarza, to jest ona (gmina!) zobowiązana do opieki nad nim. Tyle i aż tyle...

Jak byś nie wiedział, to prawosławie jest jak najbardziej wyznaniem chrześcijańskim

Jak byś nie wiedział, to prawosławie jest jak najbardziej wyznaniem chrześcijańskim rozwiń
Avatar
Gość / 24 listopada 2009 o 10:23
0
ze Szczynka napisał:
Wstyd, że naród żydowski nie dba o groby swoich przodków. Przy całym naszym, Polaków, bałaganiarstwie - nigdy nie widziałem tak zaniedbanego cmentarza! Niejednokrotnie zastanawiało mnie, że dopuścili do takiego stanu, a przecież się tutaj pojawiają dość często. Nie wiem jak jest gdzie indziej, ale w Szczebrzeszynie dali plamę. Gdzie jest p. Gaudnik, naczelny rabin Szczebrzeszyna?


Człowieku, o czym ty mówisz? Przecież 90% Żydów zostało wymordowanych! Dzisiaj w całej Polsce jest ich mniej niż przed wojną mieszkało w samym Szczebrzeszynie. I jak oni mają zadbać o te wszystkie cmentarze? Jak dbać skoro za chwilę przyjdą miejscowe wyrostki pić tam tanie wino? Przecież widzą, że miejscowym nie zależy, że nie będą o to dbać.

Najsmutniejsze jest to, że dyskutujemy czy warto, żeby na cmentarzu było czysto. To jakiś obłęd. Znieczulica i odmóżdżenie. Wstyd!


Człowieku, o czym ty mówisz? Przecież 90% Żydów zostało wymordowanych! Dzisiaj w całej Polsce jest ich mniej niż przed wojną mieszkało w samym Szczebrzeszynie. I jak oni mają zadbać o te wszystkie cmentarze? Jak dbać skoro za chwilę przyjdą miejscowe wyrostki pić tam tanie wino? Przecież widzą, że miejscowym nie zależy, że nie będą o to dbać.

Najsmutniejsze jest to, że dyskutujemy czy warto, żeby na cmentarzu było czysto. To jakiś obłęd. Znieczulica i odmóżdżenie. Wstyd! rozwiń
Avatar
ze Szczynka / 24 listopada 2009 o 08:31
0
Wstyd, że naród żydowski nie dba o groby swoich przodków. Przy całym naszym, Polaków, bałaganiarstwie - nigdy nie widziałem tak zaniedbanego cmentarza! Niejednokrotnie zastanawiało mnie, że dopuścili do takiego stanu, a przecież się tutaj pojawiają dość często. Nie wiem jak jest gdzie indziej, ale w Szczebrzeszynie dali plamę. Gdzie jest p. Gaudnik, naczelny rabin Szczebrzeszyna?
Avatar
augustyn / 23 listopada 2009 o 21:33
0
Policja w Szczebrzeszynie to jest ściema, niewiele robi. to przecież są koledzy tych, którzy urządzają imprezki na cmentarzu. Tak się dzieje od dawna w tym miejscu, a obok mieszka aspirant. Dlaczego nie podjął nigdy interwencji? To naprawdę widać, słychać, a nawet czuć czasami.
Avatar
ad hoc / 20 listopada 2009 o 12:29
0
zgadzam się z a/a - dlaczego nie można posłac tam od czasu do czasu straży miejskiej czy Policji żeby przegoniły pijaków i śmieciarzy? IDF ma tego pilnować? I czemu akurat tutaj chleją? bo wiedzą, że im nikt nie przeszkodzi. Wstyd i hańba. Trzeba zorganizowac licealistów i gimnazjalistów - sami w jedno popołudnie zrobią więcej niż władza przez 20 lat po komunie. I nie będzie to kosztować ani grosza - niektórym tylko w glowie kasa i kasa, "majuntek", za czyje to piniundze... - ale splugawić czyjeś groby to żaden problem, nie? czasem myślę, ze bliżej nam jednak zdecydowanie do Uralu niż do Zachodu i musi minąć jeszcze kilkadziesiąt lat zanim cokolwiek się w tej kwestii zmieni.
zgadzam się z a/a - dlaczego nie można posłac tam od czasu do czasu straży miejskiej czy Policji żeby przegoniły pijaków i śmieciarzy? IDF ma tego pilnować? I czemu akurat tutaj chleją? bo wiedzą, że im nikt nie przeszkodzi. Wstyd i hańba. Trzeba zorganizowac licealistów i gimnazjalistów - sami w jedno popołudnie zrobią więcej niż władza przez 20 lat po komunie. I nie będzie to kosztować ani grosza - niektórym tylko w glowie kasa i kasa, "majuntek", za czyje to piniundze... - ale splugawić czyjeś groby to żaden problem, nie? czasem... rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze 31

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Zderzenie aut. 11-letnia dziewczynka w szpitalu

Zderzenie aut. 11-letnia dziewczynka w szpitalu 0 0

11-letnia dziewczynka trafiła do szpitala po tym jak w auto w którym jechała uderzył inny samochód/

Big Brother w bloku socjalnym? Naszpikowali budynek kamerami
film

Big Brother w bloku socjalnym? Naszpikowali budynek kamerami 0 5

- Czy w ruinie, gdzie dykta zastępuje szyby, a dziury w ścianach mają wielkość pięści, montowanie kamer to najpilniejsza potrzeba? - pytają oburzeni mieszkańcy bloku socjalnego w Płocku.

Nowy pokaz fontanny na placu Litewskim "Anioły lubelskie" [zdjęcia]
galeria

Nowy pokaz fontanny na placu Litewskim "Anioły lubelskie" [zdjęcia] 13 2

W piątek można było premierowo zobaczyć nowe widowisko „Anioły lubelskie” w fontannie na pl. Litewskim.

Rafał Wójcik (Górnik Łęczna): Pokażemy charakter

Rafał Wójcik (Górnik Łęczna): Pokażemy charakter 1 1

Rozmowa Z Rafałem Wójcikiem, trenerem Górnika Łęczna

Drogowe inwestycje w woj. lubelskim. Gdzie powstają nowe odcinki?

Drogowe inwestycje w woj. lubelskim. Gdzie powstają nowe odcinki? 5 8

Drogi są jak tętnice: dziurawe i pozapychane szybko prowadzą do zawału. Czy grozi nam wizyta u auto-kardiologa? Chyba nie, bo w naszym regionie inwestycje są realizowane na każdej kategorii dróg: od krajowych do gminnych. Wciąż jednak daleko nam do Śląska czy Wielkopolski, gdzie infrastruktura drogowa jest już na poziomie europejskim.

PZLA 94 Mistrzostwa Polski w Lublinie. Podsumowanie pierwszego dnia
zdjęcia
galeria

PZLA 94 Mistrzostwa Polski w Lublinie. Podsumowanie pierwszego dnia 7 1

Pierwszy dzień rozgrywanych w Lublinie MP przyniósł wiele niezapomnianych emocji. Brąz wywalczyła Joanna Bemowska i Arkadiusz Rogowski, srebro Paweł Fajdek, a złoto Dominik Kopeć

Pikietuje przed urzędem z niepełnosprawnym synem. Burmistrz: Sprawa ma charakter polityczny

Pikietuje przed urzędem z niepełnosprawnym synem. Burmistrz: Sprawa ma charakter polityczny 0 7

Jerzy Rębek burmistrz Radzynia Podlaskiego uważa że pikieta Marii Kosidło ma podtekst polityczny.

Zatańcz z Lublinem: zespół Rokiczanka
31 sierpnia 2018, 20:00

Zatańcz z Lublinem: zespół Rokiczanka 10 0

Co Gdzie Kiedy. 31 sierpnia o godz. 20 w Parku Bronowickim, w ramach cyklu Zatańcz z Lublinem, wystąpi zespół Rokiczanka. To okazja do wspólnej zabawy przy wspaniałej muzyce sprzed lat.

Obniżki pensji dla samorządowców o 20 proc.? To fikcja. Niektórzy nawet zyskali

Obniżki pensji dla samorządowców o 20 proc.? To fikcja. Niektórzy nawet zyskali 2 17

O 1/5 miały zmniejszyć się wynagrodzenia samorządowców w związku ustawą przyjętą przez PiS. Tymczasem w wielu przypadkach obniżki były wręcz symboliczne. A niektórzy nawet zyskali na zmianie.

94 PZLA MP. Paweł Fajdek 12 centymetrów od złota!
galeria

94 PZLA MP. Paweł Fajdek 12 centymetrów od złota! 4 1

Wojciech Nowicki z Podlasia Białystok wywalczył złoty medal w konkursie rzutu młotem w Lublinie i wyprzedził Pawła Fajdka. Zawodnikowi Agrosu Zamość do złota zabrakło zaledwie 12 centymetrów. Trzecie miejsca zajął natomiast inny zawodnik Agrosu Arkadiusz Rogowski

94 PZLA MP. Dominik Kopeć ze złotym medalem!
galeria

94 PZLA MP. Dominik Kopeć ze złotym medalem! 1 1

Zawodnik Agrosu Zamość nie miał sobie równych i mimo ciężkich warunków na bieżni ze znakomitym wynikiem zdobył pierwsze miejsce na zawodach w Lublinie

Potańcówka w klimacie lat 20-60 w Teatralnej Cafe
28 lipca 2018, 20:00

Potańcówka w klimacie lat 20-60 w Teatralnej Cafe 7 1

Co Gdzie Kiedy. Retro-potańcówka dla miłośników klimatu lat 20-60 odbędzie się 28 lipca o godz. 20 w Teatralnej Cafe (ul. Peowiaków 1). Uczestnicy będą mogli bawić się przy dobrej muzyce do godz. 2 nad ranem.

Obcokrajowcom podoba się w Polsce. Coraz mniej z nich chce wyjeżdżać

Obcokrajowcom podoba się w Polsce. Coraz mniej z nich chce wyjeżdżać 0 7

Coraz więcej obcokrajowców chce pozostać w Polsce na dłużej - mówi w rozmowie z PAP Jakub Dudziak z Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Z danych urzędu wynika, że w pierwszym półroczu tego roku liczba cudzoziemców z zezwoleniami na pobyt zwiększyła się o 25 tys. W połowie tego roku takie zezwolenia posiadało łącznie 350 tys. osób.

Koniec śmieciówek w szkołach? Od 1 września zatrudnienie tylko na umowę o pracę

Koniec śmieciówek w szkołach? Od 1 września zatrudnienie tylko na umowę o pracę 27 9

Od 1 września nauczyciele, wychowawcy, bibliotekarze, logopedzi czy psychologowie będą musieli być zatrudniani na umowę o pracę. Osoby prowadzące działalność gospodarczą nie będą też mogły pracować w prywatnych przedszkolach czy poradniach.

94 PZLA Mistrzostwa Polski w lekkiej atletyce oficjalnie otwarte
galeria

94 PZLA Mistrzostwa Polski w lekkiej atletyce oficjalnie otwarte 5 0

o godzinie 17 na stadionie w Lublinie przy komplecie publiczności nastąpiło uroczyste otwarcie imprezy, która potrwa w naszym mieście aż do niedzieli

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.