Miasto tłumaczy, że „opóźnienie budowy tunelu kolejowego jest po stronie wykonawcy firmy Trakcja”. Ale ta odpowiada, że to samorząd opóźnia się z pracami, które wziął na siebie. Chodzi o dojazdy do tunelu.
Roboty ruszyły w październiku 2018 roku. Początek tunelu będzie na ulicy Sokulskiej, dalej pod ulicą Witoroską, z wyjazdem w dalszej jej części. Takie rozwiązanie ma zmniejszyć korki w tej części miasta.
– Trakcja realizuje budowę zgodnie z aktualnym harmonogramem robót, który został zmodyfikowany ze względu na konieczność wprowadzenia zmian projektowych i technologicznych – słyszymy w biurze prasowym firmy. – Budowa konstrukcji żelbetowej wiaduktu została zakończona. Na chwilę obecną zaawansowanie całej inwestycji związanej z budową obiektu wynosi 80 proc.– dodają przedstawiciele Trakcji.
Tymczasem, ostatnio radni Zjednoczonej Prawicy pytali prezydenta o przyczyny opóźnień. – Opóźnienie budowy tunelu jest po stronie wykonawcy Trakcja, ale nie znamy wszystkich faktycznych przesłanek, które na nie wpłynęły – odpowiada prezydent Michał Litwiniuk.
Przypomnijmy, że budowę tunelu w całości finansuje spółka PKP PLK. – Dokończenie budowy układu drogowego pod nowym wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Lubelskiej wymaga wprowadzenia zmienionej organizacji ruchu w rejonie ul. Witoroskiej, którą zatwierdzają władze miasta oraz zarządca drogi – tłumaczy Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego kolejowej spółki. – Wykonawca budowy przedstawił władzom Białej Podlaskiej projekt zmienionej organizacji ruchu w celu dokończenia budowy układu drogowego. Po wybudowaniu objazdu zatwierdzonego przez miasto oczekujemy pozytywnej decyzji w tej sprawie. Prace planujemy rozpocząć jeszcze w lipcu, a dokończenie inwestycji do końca września – dodaje Wilgusiak.
Trakcja z kolei zaznacza, że „nie może rozpocząć robót będących na styku z inwestycją miasta ze względu na duże opóźnienie w rozpoczęciu robót będących po stronie miasta.”
– Nic nie stoi na przeszkodzie w rozpoczęciu budowy przez miasto–uważają przedstawiciele firmy i dodają, że „wielokrotnie i bez skutku występowali o koordynację robót umożliwiającą równoległe prowadzenie prac”.
Z relacji Trakcji wynika, że władze miasta odrzuciły wprowadzenie Czasowej Organizacji Ruchu o którą wnioskowała firma. Zakładała ona zamknięcie przejazdu w ciągu ulicy Lubelskiej na czas od 20 maja do końca sierpnia. Objazd miał być wytyczony przez przejazd na ulicy Łomaskiej, a ruch pojazdów ciężarowych miął się odbywać poza miastem.
– Odmowna decyzja władz miasta skutkuje opóźnieniem w realizacji kontraktu z przyczyn niezależnych od Trakcji, o czym został powiadomiony inwestor– stwierdza biuro prasowe firmy. Poza tym, w przypadku dalszych opóźnień, Trakcja zapowiada, że podejmie kroki prawne, aby uzyskać rekompensatę za koszty przestojów.
Jednak prezydent odpowiada, że to nieprawda. - Pierwotne opóźnienia wynikły z przyczyn leżących po stronie PKP PLK. Obecnie, nie chcąc spowodować paraliżu komunikacyjnego, przekonujemy inwestora do wyznaczenia i zbudowania alternatywnego przejazdu. Od wielu miesięcy, dla dobra mieszkańców, staramy się o to rozwiązanie- zapewnia prezydent Michał Litwiniuk.
To Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Białej Podlaskiej wygrało przetarg na budowę 400–metrowych dojazdów do tunelu. Koszt to ponad 5,4 mln zł.
Przypomnijmy, że tunel ma ponad 4 metry wysokości i 9 metrów szerokości. Jego długość to 156 metrów. – Pod torami będzie dwukierunkowa jezdnia o szerokości pasa ruchu 3,5 metra w każdą stronę. Gotowa jest już główna konstrukcja wiaduktu, po której kursują pociągi – zaznacza na koniec Rafał Wilgusiak. Inwestycja realizowana jest w ramach prac na linii kolejowej z Siedlec do Terespola.