Most na Bugu na przejściu granicznym z Białorusią w Terespolu został przebudowany i odremontowany, dzięki czemu mogą po nim jeździć pociągi o masie przewożonego towaru większej niż dotychczas, nawet o 12 ton w wagonie.
Przebudowa i remont mostu - zbudowanie nowych przęseł, wzmocnienie podpór w nurcie rzeki, przebudowa torów - umożliwia przejazd pociągów o zwiększonej niż dotychczas masie. "Masa przewożonego w każdym wagonie towaru będzie mogła być zwiększona średnio nawet o 10 - 12 ton” - powiedział Dudkiewicz.
Ma to szczególne znaczenie dla przejazdu w pełni załadowanych wagonów, jadących po torach o rozstawie szerokości 1520 mm - używanych m.in. w Rosji i na Białorusi. Przed przebudową mostu takie w pełni załadowane wagony nie mogły po nim przejechać, dlatego trzeba było nieraz częściowo je rozładować jeszcze przed granicą. "Teraz nie będzie już potrzeby częściowego rozładunku po stronie białoruskiej” - zaznaczył Dudkiewicz.
Towary przewożone z Białorusi do Polski pociągami po tzw. szerokim torze, są następnie przeładowywane na polskich stacjach. W Polsce i prawie całej Europie dominują tory o szerokości 1435 mm.
Przez most na przejściu kolejowym w Terespolu przed rozpoczęciem jego przebudowy każdej doby przejeżdżały 34 pociągi - w większości towarowe, kilka osobowych. W czasie przebudowy, która trwała kilka miesięcy, most był wyłączony z użytkowania.
Przez granicę polsko - białoruską przewożone są pociągami m.in. węgiel, ropa naftowa, tarcica, ale też samochody i artykuły przemysłowe.
Wzmocniona konstrukcja mostu zapewni również możliwość szybszej jazdy pociągów - dla pociągów pasażerskich będzie to 100 km/h, a dla pociągów towarowych 80 km/h.
Most dla celów ochrony granicy państwa został wyposażony w nowe oświetlenie, pomosty patrolowe oraz siatki zabezpieczające. Zbudowane na nim będą także skanery do prześwietlania transportowanych ładunków w wagonach.
Most graniczny w Terespolu na Bugu to jeden z 19 mostów granicznych w Polsce.