Prezenty nie zawsze cieszą. Zwłaszcza gdy już po godzinie użytkowania odmawiają posłuszeństwa, radykalnie zmieniają swe właściwości po pierwszym praniu, stwarzają zagrożenie dla otoczenia, słowem - gdy po dochodzimy do wniosku, że są… do niczego. Co w takiej sytuacji robić?
• reklamacji podlega nie tylko towar wadliwy, ale również towar niezgodny z umową
• towar niezgodny z umową oznacza brak właściwości czy cech określonych w umowie, brak zgodności z opisem, wzorem czy próbką
• istotne jest ustalenie, czy taka niezgodność istniała w chwili zakupu
• za wady powstałe z winy klienta sprzedawca nie odpowiada
• sprzedawca może wykazać, że nie wiedział o zapewnieniach zawartych w reklamie lub oznakowaniu towaru (np. gdy powołujemy się na zagraniczną reklamę)
• na reklamację mamy dwa lata, jednak w przypadku stwierdzenia wady, musimy ją zgłosić w ciągu dwóch miesięcy
• sprzedawca ma dwa tygodnie na odniesienie się do zgłoszonej reklamacji; brak odpowiedzi oznacza akceptację
• czas na rozpatrzenie reklamacji nie oznacza jednak terminu naprawy czy wymiany towaru.
(hap)
Co klient może, a sprzedawca musi?
• w przypadku, gdy możliwa jest naprawa albo wymiana towaru (wybór należy do klienta), nie możemy żądać zwrotu pieniędzy za wadliwy towar
• sprzedawca nie musi wymieniać towaru na nowy, gdy nie jest to możliwe bądź udowodni, że wymaga to poniesienia nadmiernych kosztów
Jak zwrócić towar kupiony przez internet
• przy tego typu zakupach mamy możliwość zwrotu towaru pełnowartościowego i zgodnego z umową
• zwrotu możemy dokonać bez względu na stanowisko sprzedawcy (inaczej niż w przypadku sprzedaży bezpośredniej), bez konieczności negocjacji
• na zwrot mamy 10 dni
• przed upływem tego terminu trzeba wysłać list polecony z informacją o rezygnacji z towaru
• termin jest liczony od dnia otrzymania produktu przez kupującego