Poczta Polska podpisała porozumienie ze swoim chińskim odpowiednikiem. Będzie transportować przesyłki z portu przeładunkowego w Małaszewiczach (gm. Terespol) do blisko 30 europejskich krajów.
Już w maju przedstawiciele chińskiego operatora oglądali m.in. infrastrukturę suchego portu w Małaszewiczach, gdzie przeładowywane będą paczki.
– Naszym celem jest teraz współpraca z Pocztą Polską w ramach połączenia kolejowego na Nowym Jedwabnym Szlaku. Bo już teraz z Chin do Polski trafia dużo przesyłek i to stale się zwiększa – powiedział nam wówczas Jiang Yanzhao, zastępca dyrektora Poczty Chińskiej, który odpowiada za projekty międzynarodowe. – Chcemy aby na drodze z Chin do Europy, Polska była miejscem gdzie będzie zlokalizowany jeden z portów przeładunkowych – zaznaczył.
Chińczycy wybierają transport kolejowy, bo w ten sposób ograniczają koszty. W ubiegłym tygodniu obie strony wynegocjowały warunki półrocznego porozumienia, m.in. ilość przesyłek, sposób załadunku, taryfy.
– Korzyści z pośrednictwa Poczty w handlu z Chinami czerpać będą także polskie przedsiębiorstwa. Kraj z 1,3 mld potencjalnych klientów jest idealnym rynkiem docelowym dla eksportu – uważa Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej. – Nawet drobni producenci i sprzedawcy mogliby z łatwością dotrzeć do chińskich klientów. Dzięki szybszej dostawie i większemu asortymentowi, korzyści będą mogli odnieść klienci w obu krajach – zaznacza.
Rozwój na rynku przesyłek zagranicznych jest jednym z trzech filarów nowej strategii rozwoju Poczty Polskiej. Jak zauważają eksperci, polski operator mierzy się obecnie z kurczeniem tradycyjnego rynku. Dziurę w przychodach ma właśnie naprawić rozwój biznesu międzynarodowego z chińską pomocą. – Poczta chce zrealizować to zadanie poprzez przejęcie obsługi przesyłek pocztowych z Chin do krajów europejskich przywożonych drogą kolejową, a także zawarcie korzystnych umów z partnerami azjatyckimi oraz operatorami krajów europejskich – tłumaczy Sypniewski.
Z badań poczty wynika, że całkowity wolumen paczek międzynarodowych wzrósł przez ostatnie lata o ponad 40 proc. Strategia operatora zakłada, że do 2021 roku przychody z działalności międzynarodowej sięgną 1,5 mld zł.
Kolejnym krokiem, po upływie półrocznego porozumienia, ma być podpisanie umowy finalnej. Położenie przy Nowym Jedwabnym Szlaku chce też wykorzystać Biała Podlaska. Na terenie podstrefy ekonomicznej miałoby powstać centrum logistyczne.