Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

1 sierpnia 2019 r.
21:10

Lublin: Czy w ogóle otworzą nowe wiadukty? Nadzór budowlany ma poważne obawy o stabilność konstrukcji

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
53 135 A A
Inspektorzy oczekują wyjaśnienia przyczyny odchylenia ścian względem projektu. Takie odchylenia sięgają, jak wynika z korespondencji, nawet 10 cm. Więcej zdjęć poniżej
Inspektorzy oczekują wyjaśnienia przyczyny odchylenia ścian względem projektu. Takie odchylenia sięgają, jak wynika z korespondencji, nawet 10 cm. Więcej zdjęć poniżej (fot. Maciej Kaczanowski)

Poważne obawy o stabilność nowej konstrukcji ul. Grygowej mają inspektorzy nadzoru budowlanego. Chodzi o to, czy pod wiaduktami mogą się rozchodzić ściany mające utrzymywać ziemny nasyp. Nadzór już od kilku miesięcy wstrzymuje się z dopuszczeniem trasy do użytku. Wiemy, jakie ma zastrzeżenia

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Nowa trasa jest gotowa od przełomu marca i kwietnia, gdy zakończyła się przebudowa ul. Grygowej. Zamiast wąskiej drogi z rozpadającym się wiaduktem jest szeroka dwujezdniowa trasa i nowe konstrukcje. Wszystko lśni i pachnie nowością, ale jest bezużyteczne, bo wciąż nie można tędy jeździć.

Na użytkowanie obiektów do tej pory nie zezwolił nadzór budowlany, który ma zastrzeżenia do wykonania nowej trasy. – Dotyczą stanu technicznego – mówi Paweł Kwiecień, rzecznik Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego miasta Lublin. Chodzi o mury oporowe z betonowych prefabrykatów, utrzymujące ziemny nasyp między wiaduktami.

Wyjaśnijmy to obrazowo

Tory kolejowe położone są w rozległym obniżeniu terenu, a wiadukty przenoszą drogę nad tą doliną. Wcześniej ulica miała tylko jedną jezdnię, więc wystarczył jeden, ale bardzo długi wiadukt. Był w katastrofalnym stanie technicznym, nadawał się tylko do wyburzenia, więc konieczne było zaprojektowanie nowej konstrukcji.

Projektanci uznali, że rozległą dolinę można sztucznie podzielić na dwie mniejsze, stawiając na jej środku ziemny nasyp otoczony czterema ścianami z betonowych prefabrykatów. Można to sobie wyobrazić jako dużą skrzynkę na balkonowe kwiaty. Dzięki temu na każdej z dwóch jezdni, zamiast bardzo długiego wiaduktu można było zbudować dwa krótsze: Od brzegu doliny do nasypu, od nasypu do drugiego brzegu. Wiadomo już, że mur otaczający ziemne masy nasypu odbiega od projektu i jest odchylony od pionu.

Czy to będzie bezpieczne?

Odpowiedź na to fundamentalne pytanie miała dać ekspertyza zamówiona przez miasto w państwowym Instytucie Badawczym Dróg i Mostów. Instytut uznał, że drogę trzeba otworzyć i obserwować.

– Pozwoli to na monitorowanie obiektu w warunkach normalnej eksploatacji – stwierdzili autorzy opinii.

Jednak droga wciąż pozostaje zamknięta dla ruchu. – Była ekspertyza, obserwacje. Wszystko już było. I co? – dopytuje w mailu do naszej redakcji pan Robert, jeden z kierowców mających dość czekania na otwarcie trasy. Nie mamy dla nich dobrych wiadomości. Droga nieprędko będzie przejezdna.

– Ekspertyza jest niepełna i wymaga uzupełnienia – tłumaczy rzecznik nadzoru budowlanego. – Oczekujemy wyjaśnień w dwunastu punktach.

Wątpliwości są poważne

Inspektorzy oczekują wyjaśnienia przyczyny odchylenia ścian względem projektu. Takie odchylenia sięgają, jak wynika z korespondencji, nawet 10 cm.

Nadzór budowlany chce również przedstawienia jednoznacznej oceny tego, w jaki sposób zmiany wprowadzone do projektu podczas robót budowlanych wpłynęły na bezpieczeństwo konstrukcji i przyszłego użytkowania murów oporowych.

Kolejny zarzut nadzoru budowlanego jest taki, że ekspert w ogóle nie odniósł się do faktu, że pomiary (3) prowadzone od 22 maja do 28 czerwca „potwierdziły dalszy przyrost przemieszczenia ściany oporowej” nawet o 7 mm.

W przedstawionej przez miasto ekspertyzie miało także zabraknąć ostatecznej, jednoznacznej konkluzji, czy bezpieczne jest użytkowanie murów oporowych „w obecnym stanie” i z „powstałymi deformacjami” oraz czy wzmocnienia nie wymaga kolejna ze ścian oporowych.

Ściany mogą się rozjechać?

Z zastrzeżeń, które mnoży nadzór budowlany wynika, że główną obawą inspektorów jest to, że betonowe ściany mogą się z czasem po prostu rozjechać.

– Gdyby było inaczej, dawno wydalibyśmy pozwolenie na użytkowanie – przyznaje Paweł Kwiecień. Nadzór budowlany wyznaczył miejskim urzędnikom dwutygodniowy termin na udzielenie wyjaśnień.

– Zarząd Dróg i Mostów przygotowuje stosowną odpowiedź – zapewnia Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.

Od tego, czy miejskie wyjaśnienia uspokoją inspektorów nadzoru, będą zależeć dalsze decyzje w tej sprawie. – Będzie to albo dopuszczenie obiektu do użytkowania albo odmowa jego dopuszczenia – stawia sprawę jasno rzecznik inspektoratu.

Przebudowa ul. Grygowej, wraz z rozbiórką starego wiaduktu, budową nowych, wykonaniem jezdni i zawieszeniem trakcji trolejbusowej kosztowała ponad 70 mln zł.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Pilnie potrzebna krew, grupa 0 RhD

Pilnie potrzebna krew, grupa 0 RhD

Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa nie przestaje szukać dawców w regionie. Tym razem najbardziej potrzebna jest grupa krwi 0 RhD -, którą można podać każdemu człowiekowi na świecie.

Dyrektor KRUS ekspresowo stracił zaufanie do kierownika. „Nie znam go”

Dyrektor KRUS ekspresowo stracił zaufanie do kierownika. „Nie znam go”

Dyrektor lubelskiego oddziału KRUS po kilkunastu dniach od objęcia stanowiska stracił zaufanie do kierownika jednostki w Białej Podlaskiej. Marek Uściński ma żal do kolegów z rady powiatu bialskiego, że w porę nie zareagowali na pismo

MKS Funfloor Lublin wygrywa w Koszalinie. Srebrny medal coraz bliżej!

MKS Funfloor Lublin wygrywa w Koszalinie. Srebrny medal coraz bliżej!

MKS Funfloor Lublin wygrał na wyjeździe z Młynami Stoisław Koszalin i jest bardzo blisko wywalczenia drugiego miejsca na koniec sezonu

Dzięki roślinom poznaję naprawdę fajnych ludzi

Dzięki roślinom poznaję naprawdę fajnych ludzi

Na rogu ul. Zamojskiej i Rusałki wzrok przyciąga kolorowy ogródek u wejścia do Studia Wnętrz Da Vinci. Prowadzi je wspólnie z mężem Jolanta Salamucha. Rośliny to jej pasja, którą łączy z biznesem, co widać również wewnątrz lokalu

Majówka 2024. W Krasnobrodzie sporo imprez
1 maja 2024, 14:00

Majówka 2024. W Krasnobrodzie sporo imprez

Rajd rowerowy, zawody wędkarskie, konkursy, zlot starych samochodów i motocykli, a także wiele najróżniejszych koncertów i patriotyczne uroczystości. Program tegorocznej, organizowanej już po raz XIX Majówki Roztoczańskiej w Krasnobrodzie jest zapełniony wydarzeniami. Potrwają do 5 maja.

Jak kiedyś obchodzono Święto Pracy w Lublinie?
Zdjęcia
galeria

Jak kiedyś obchodzono Święto Pracy w Lublinie?

W PRL każdy musiał wziąć udział w pochodzie 1-majowym. Nie było wymówek. Jeśli ktoś nie poszedł musiał się z tego grubo tłumaczyć. Uroczystości pierwszomajowe były obowiązkowe. Święto 1 Maja było jednym z najważniejszych w PRL. Kanon zachowań wymagał aby nieść tzw. szturmówkę, albo transparent z napisem swojej firmy. Zobaczmy, jak w Lublinie obchodzono 1 Maja.

Sznur ciężarówek do Koroszczyna. „Niektórzy wynajmują pola rolne pod bazy tuż przed terminalem”

Sznur ciężarówek do Koroszczyna. „Niektórzy wynajmują pola rolne pod bazy tuż przed terminalem”

Sznur ciężarówek do terminala w Koroszczynie coraz częściej sięga ponad 20 kilometrów. Bywa, że dociera aż do Międzyrzeca Podlaskiego. Kierowcy narzekają jednak, że niektórzy przewoźnicy wpychają się do kolejki

Zamość. Auto, moja pasja, moje oczko w głowie - zdjęcia
ZDJĘCIA
galeria

Zamość. Auto, moja pasja, moje oczko w głowie - zdjęcia

Kupują z reguły okazyjnie, a później... zaczynają się już duże wydatki. Życie kręci się wtedy między pracą, domem, a garażem. Kiedy już można z niego wyjechać, czas mija od zlotu do zlotu. Około takich 200 pasjonatów motoryzacji dotarło w środę swoimi zabytkowymi pojazdami do Zamościa.

Świdnik. Wyniki czwartej kolejki Piłkarskiej Amatorskiej Branżowej Ligi Orlikowej

Świdnik. Wyniki czwartej kolejki Piłkarskiej Amatorskiej Branżowej Ligi Orlikowej

Bukmacherzy FC Wahadłowi po zaciętym meczu byli lepsi od Kopaczy FC zwyciężając minimalnie 6:5

Puławy. Sport traci głównego sponsora

Puławy. Sport traci głównego sponsora

Czarne chmury zbierają się nad kolejnym klubem sportowym z Puław. We wtorek KS Wisła poinformował, że Grupa Azoty Zakłady Azotowe Puławy S.A. wypowiedziała umowę sponsoringową zawartą z klubem ze skutkiem na dzień 30 czerwca 2024 roku.

Krwawy początek majówki. 4 osoby zginęły

Krwawy początek majówki. 4 osoby zginęły

4 osoby zginęły, 7 zostało rannych. Początek długiego weekendu wyjątkowo tragiczny

LNBA. Zwycięstwa 12 Małp oraz Alco

LNBA. Zwycięstwa 12 Małp oraz Alco

Chociaż do zakończenia zmagań w tej części rozgrywek została jeszcze jedna seria gier, to znany jest już skład czołowej czwórki, która będzie rywalizować w fazie play-off

Lubelskie Perła Polski Cycling Team pojawiło się w wyścigach we Włoszech oraz Austrii

Lubelskie Perła Polski Cycling Team pojawiło się w wyścigach we Włoszech oraz Austrii

Obie imprezy były bardzo mocno obsadzone, chociaż na Półwyspie Apenińskim startowali jedynie orlicy

Imprezy klubowe w Lublinie – 1-5 maja
1 maja 2024, 19:00

Imprezy klubowe w Lublinie – 1-5 maja

Lublin nie zwalnia tempa i nie zasypia. Imprezuje przez cały czas. Przed nami długi weekend. W gotowości są już wszystkie lubelskie kluby. Specjalnie dla was przygotowaliśmy krótki przewodnik po najlepszych imprezach w mieście. Oto nasze propozycje.

Lublin. Piknik Europejski w Parku Ludowym - Zdjęcia
galeria

Lublin. Piknik Europejski w Parku Ludowym - Zdjęcia

W środę 1 maja w Parku Ludowym w Lublinie, odbył się Piknik Europejski. Okazją do świętowania jest zbliżająca się dwudziesta rocznica przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Komunikaty