Do odwołania zamknięty będzie rozpadający się tor rowerowy przy ul. Janowskiej. Jego użytkowania zabronił nadzór budowlany. Z dwóch niezależnych ekspertyz wynika, że obiekt najlepiej byłoby wykonać od nowa.
Po wiosennych deszczach teren nasiąkł wodą, a część skarp się obsunęła. Stan BikeParku jest tak zły, że pod koniec maja jego użytkowania zakazał nadzór budowlany. Lubelski Klub Kolarstwa Górskiego musiał odwołać planowaną na czerwiec imprezę, to samo będzie z tą, która miała się odbyć w sierpniu.
- Obie ekspertyzy wskazują na prace konieczne do wykonania, żeby doprowadzić BikePark do stanu właściwego i dopuścić go do użytkowania, tj. m.in. odwodnienie i drenaż całego terenu, umocnienie terenu oraz poszczególnych skarp i wzniesień, a także przebudowanie lub naprawienie części najazdów, przeszkód i odcinków torów - wylicza Bednarczyk. -Wszystkie te prace wiążą się z dużymi nakładami finansowanymi.
Pieniędzy na naprawę MOSiR i miasto mają szukać w unijnych funduszach na rewitalizację.
Tor został oddany do użytku w 2010 r. Jego budowa kosztowała 3 mln złotych
W ekspertyzie Biura Doradztwa Majątkowego Renoma Sp. z o.o. w Lublinie czytamy m.in.:
- Występujące od wiosny długotrwałe opady deszczu spowodowały uplastycznienie gruntu i utratę stateczności skarpy (startowej w torze BMX-Racing). Nastąpiło osunięcie wierzchniej warstwy skarpy ziemnej.
- Można przypuszczać, że po trzech latach grunt nasypowy w jakimś stopniu uległ skomprymowaniu. Niekorzystne warunki atmosferyczne - obfite opady - spowodowały pogorszenie nośności gruntu, zwłaszcza frakcji gliniastych, nawet do stanu miękkoplastycznego.
- Analizując przyczyny powstania osuwiska oraz uszkodzeń utwardzenia górki startowej należy wymienić w szczególności: posadowienie nasypu po stronie gruntów niekontrolowanych w stanie uplastycznionym, (…), brak jakiegokolwiek zabezpieczenia skarp nasypu ziemnego górki startowej oraz zakrętów przed utratą stateczności, nieprawidłowe odprowadzenie wody opadowej z koryta mechanizmu startowego górki startowej na pobocze skarpy, brak w projekcie budowlanym stosownych rozwiązań wykonania robót budowlanych zgodnie z przyjętymi systemami zbrojenia skarp i nasypów.
- Odpowiednie zabezpieczenie skarpy należało przewidzieć już na etapie projektowania, co nie zostało wykonane.
W opinii Stowarzyszenia Rzeczoznawców Technicznych Urządzeń Rozrywkowych w Warszawie czytamy m.in., że:
- W przeszkodach o stromych ścianach powierzchnie najazdowe zostały uszkodzone przez opady atmosferyczne.
- Teren, na którym znajduje się tor jest podmokły, grząski, widoczne są obszary zalegania wody.
- W rejonie, gdzie znajdują się tory slopowy i dirtowy, brak jest odwodnienia. Wał ziemny ze względu na swoją budowę nie pozwala na doprowadzenie wody na zewnątrz, stąd zaleganie wody na całym obszarze.
- Warunkiem bezpieczeństwa na torze jest stałość geometrii elementów toru, spoistość gruntu. Budowa torów na takim gruncie, bez wzmacniania torów gliną, geowkłókniną, gresem itp. niesie wielkie ryzyko uszkadzania torów przez użytkowanie oraz przez oddziaływanie warunków atmosferycznych.
- Należy zmeliorować grunt, aby umożliwić odprowadzenie wody z obszaru przeznaczonego dla potrzeby sportowo-rekreacyjnych.
- Należy usunąć z torów i hopek trawę, przebudować tory.
- Przeszkody, niezależnie od użytego budulca, muszą zapewniać stabilność geometrii w trakcie eksploatacji torów rowerowych. Grunt, na którym zbudowano tory rowerowe, nie gwarantuje spełnienia tego warunku.
- Tory dirtowe należy na powierzchni wzmocnić warstwą materiału o dużej zwięzłości np. czystej gliny lub wprowadzając takie materiały wzmacniające podłoże jak grys z piaskiem i gliną.
- Parametry toru slopowego są ekstremalne. Z torów tych można by korzystać jedynie po przeprowadzeniu gruntownych zmian twardości i spoistości warstwy toru oraz przeprowadzeniu napraw przeszkód, które zostały znacznie uszkodzone przez warunki klimatyczne.
- Teren działki przeznaczony na sporty rowerowe należy zmeliorować, zapewniając odprowadzenie wód opadowych.
- Elementy torów slopowego i mirtowego wykonane w gruncie wymagają generalnej przebudowy. Koszt takiej przebudowy jest bardzo wysoki.
- Stan techniczny odcinków prostych (toru BMX-Racing) zły ze względu na nasączenie gruntu wodą.
- Nasyp, na którym zbudowano odcinek startowy (toru BMX-Racing), wykonano z naruszenie zasad teorii plastyczności.
- Tor BMX-Racing wymaga osuszenia, naprawy oraz usunięcia wad konstrukcyjnych.
- Zaleca się wzmocnienie wierzchniej warstwy toru BMX-Racing wykonanego z materiały rodzinnego.
- W obecnym stanie technicznym tory rowerowe nie nadają się do eksploatacji.