Zaczęła się budowa systemu zarządzania ruchem, dzięki któremu mamy tracić mniej czasu w korkach. Ale wcześniej musimy przetrwać problemy, jak choćby brak świateł na skrzyżowaniu al. Solidarności z ul. Ducha i nie tylko tam
Pierwsi zaczną informatycy i specjaliści od zarządzania ruchem, którzy wszystko zaprojektują. Dopiero wtedy do akcji wkroczą robotnicy.
Jakich utrudnień trzeba się spodziewać przy budowie systemu? Na większości skrzyżowań wystarczy wymiana skrytych w szarych szafkach urządzeń sterujących. Tu sygnalizacja będzie wyłączona na kilka godzin. Większe kłopoty będą w 22 miejscach, gdzie trzeba wymienić maszty, wysięgniki, instalacje, szafki... - Tu będzie potrzeba wyłączenia sygnalizacji nawet do tygodnia - przyznaje Andrzej Matacz z Zarządu Dróg i Mostów.
Na liście tych skrzyżowań są tak newralgiczne punkty, jak skrzyżowanie al. Solidarności z ul.Ducha, czy al. Kraśnickiej z Zana. Miasto chce, by ruchem kierowała tu policja. - Inaczej sobie tego nie wyobrażamy - zastrzega Matacz. Dokładny harmonogram utrudnień ma być znany jeszcze w marcu. Wiadomo, że w tych problematycznych miejscach robotnicy będą pracować w wakacje.
W październiku może się już zacząć regulacja systemu. Tak, by w połowie grudnia był już gotowy i sprawny. Jaki ma być efekt końcowy?
Mózg systemu ma dawkować zielone światło tak, aby ruch odbywał się płynnie i można było się załapać na tzw. zieloną falę. Skoordynowane będą światła na al. Kraśnickiej, al. Sikorskiego, al. Solidarności, al. Tysiąclecia, al. Unii Lubelskiej, al. Piłsudskiego, ul. Lipowej, Al. Racławickich, Mełgiewskiej, Drodze Męczenników Majdanka i Krańcowej.
Spóźnione autobusy i trolejbusy dostaną na skrzyżowaniu więcej zielonego światła. - Wszystko pojazdy będą wyposażone w odpowiednie czujniki - mówi Matacz. Przy ulicach stanie 10 tablic świetlnych z informacjami m.in. o utrudnieniach (w tym przy al. Kraśnickiej, al. Tysiąclecia, czy al. Sikorskiego), a na specjalnej stronie internetowej będzie można sprawdzić ile czasu zajmie nam przejazd i gdzie w danej chwili są korki.
Warszawska firma Qumak to już drugi wykonawca wynajęty do tego zlecenia. Z pierwszym, hiszpańską firmą ACISA, miasto zerwało umowę ze względu na znikome postępy prac. Rozwód z Hiszpanami jeszcze trwa. Niedawno sądowi biegli oglądali sprzęt w Centrum Sterowania Ruchem, który zdaniem Hiszpanów jest zgodny z zamówieniem, a zdaniem miasta nie.
Nowy wykonawca buduje podobny system na zlecenie Gdańska, gdzie sieć połączy 160 skrzyżowań. Lubelskie, mniejsze zlecenie opiewa na 28 mln zł.
Gdzie Generalny remont świateł
• al. Solidarności/Wodopojna
• al. Tysiąclecia/Lubartowska
• przejście przy pl. Zamkowym •Lubartowska/Ruska
• Mełgiewska (przejście przy Frezerów)
• al. Kraśnicka/ Zana •al. Kraśnicka/Głęboka
• Al. Racławickie/Głowackiego
• Al. Racławickie/Sowińskiego
• Al. Racławickie/Lipowa
• Krakowskie Przedmieście/Chopina
• Krakowskie Przedmieście/Wieniawska
• al. Unii Lubelskiej/Zamojska
• Droga Męczenników Majdanka/Lotnicza
• Droga Męczenników Majdanka/Grabskiego
• Al. Zygmuntowskie/al. Piłsudskiego
• al. Piłsudskiego/Dolna Panny Marii
• Głęboka/Narutowicza •Narutowicza/Mościckiego
• Hempla/Okopowa