Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

20 grudnia 2014 r.
16:00
Edytuj ten wpis

Uczniowie poznawali zwyczaje Bożego Narodzenia i Chanuki

Autor: Zdjęcie autora PAP
6 22 A A

Tradycje i zwyczaje związane z żydowskim świętem Chanuka oraz chrześcijańskim Bożym Narodzeniem poznawali uczniowie w Lublinie we współpracy z młodzieżą z Izraela na warsztatach w Ośrodku Brama Grodzka-Teatr NN.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Organizowane corocznie warsztaty pod hasłem "Jedna Brama - Dwa Święta” przypominać mają młodzieży w Lublinie o dawnych żydowskich mieszkańcach miasta, ich kulturze i zwyczajach - powiedziała koordynatorka warsztatów Dominika Majuk.

- Chcemy pokazywać jak świętują ludzie innej religii, przypomnieć, że przed wojną jedna trzecia mieszkańców Lublina świętowała Chanukę. Te żydowskie święta przypadały prawie w tym samym terminie, co Boże Narodzenie. W domach chrześcijańskich zapalano świeczki na choince, a w żydowskich - chanukowe świeczki - dodała Majuk.

Tegoroczne warsztaty trwały od początku listopada. Uczniowie z Międzynarodowej Szkoły Podstawowej "Paderewski” w Lublinie przygotowywali prace plastyczne i zbierali historie związane ze świętami Bożego Narodzenia, zaś uczniowie szkoły Afek School w Rosh-Ha'ayin w Izraelu - związane ze świętami Chanuka. Prace, opisy i filmiki umieszczone zostały na specjalnie stworzonej stronie internetowej. W Lublinie niektóre prace zostały też wydrukowane w postaci książki, prezentującej oba święta, z opisami w języku polskim i hebrajskim.

W piątek książka o Bożym Narodzeniu i Chanuce została zaprezentowana w Lublinie na spotkaniu uczniów z przedstawicielami lokalnej społeczności żydowskiej. Młodzi słuchali opowieści o historii święta Chanuka i sami opowiadali o tradycjach i zwyczajach związanych z obchodzeniem Bożego Narodzenia. Zgodnie z żydowskim zwyczajem zapalili świeczkę na dziewięcioramiennym świeczniku, chanukiji, bawili się drejdlem, rodzajem bączka używanym do tradycyjnej gry w święto Chanuki. Nakryli też tradycyjnie stół wigilijny.

Obchodzenie Bożego Narodzenia i Chanuki ma wiele cech wspólnych. Oba te święta gromadzą rodziny, są im przypisane tradycyjne potrawy, śpiewane są specjalne pieśni, odmawiane modlitwy, wręczane prezenty. W obu świętach obecne są symbole światła.

Chanuka jest świętem ruchomym, trwa osiem dni, zazwyczaj wypada w grudniu. W tym roku pierwszy dzień świąt Chanuka wypadł 16 grudnia. Jest to święto upamiętniające oczyszczenie świątyni jerozolimskiej przez Judę Machabeusza z posągów obcych bóstw, po zwycięstwie nad wojskami Seleucydów w II wieku p.n.e. Nazywane jest też Świętem Świateł z powodu cudownego wydarzenia, kiedy to w jerozolimskiej świątyni, po jej oczyszczeniu, w lampce przez osiem dni paliła się oliwa, której ilość mogła wystarczyć tylko na jeden dzień.

Głównym rytuałem święta jest zapalanie codziennie kolejnych świeczek na specjalnym świeczniku nazywanym chanukija.

Tradycyjne potrawy chanukowe mają związek z oliwą, są to placki ziemniaczane, pączki, racuchy Chanuka.

Dzielnica żydowska

Przed wojną w Lublinie wśród ponad 110 tys. mieszkańców było 40 tys. Żydów. W czasie wojny w dzielnicy żydowskiej wokół Zamku hitlerowcy utworzyli getto, a po wywiezieniu jego mieszkańców do obozów zagłady, dzielnicę zburzyli. Nigdy potem nie została odbudowana.

Ośrodek Brama Grodzka-Teatr NN, który odtwarza pamięć o żydowskich mieszkańcach Lublina, mieści się w bramie na Starym Mieście, która niegdyś leżała na granicy dzielnicy żydowskiej. (pap)

Komentarze 22

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
folkatka / 12 stycznia 2015 o 19:45
0

Nie widze powodu, aby dzieci i młodziez indoktrynować Chanuką. W Polsce ważne są święta Bożego Narodzenia, a nie Chanuka. Proszę bez komentarzy typu "antysemita"


Bez przesady, to żadna indoktrynacja. Co jest złego w tym, że dzieciaki bedą wiedzieć coś wiecej o otaczającym je świecie? Tym bardziej, ze przeciez tradycje żydowskie to rownież kawał historii Lublina, czy komus sie to podoba, czy nie.
Avatar
Marek / 12 stycznia 2015 o 19:39
0

Nie widze powodu, aby dzieci i młodziez indoktrynować Chanuką. W Polsce ważne są święta Bożego Narodzenia, a nie Chanuka. Proszę bez komentarzy typu "antysemita"

Avatar
bor / 22 grudnia 2014 o 12:44
0

Widzę, że przyzwyczaja się młodych, iż obchodzimy teraz podwójne święta - Bożego Narodzenia i Chanuki. Później będą Chanuki i Boże Narodzenia, a po kolejnych kilku latach tylko Chanuki.

I po co tak wciskacie młodym Polakom żydowskie święta? Religii na świecie wiele, w tym chrześcijańskich, czyli najbardziej zbliżonych do katolickich, więc jak już piszecie o świętach żydowskich to piszcie i o innych chrześcijańskich, a także o świętach w Islamie.

NIc dodać, nic ująć....

NIc dodać, nic ująć....

rozwiń
Avatar
Jaga / 21 grudnia 2014 o 21:22
0

a po co nam ta wiedza o hanuka pytam sie czy w israel poznają moje Świeta

Avatar
gościu2 / 21 grudnia 2014 o 17:43
0

Dla mnie chrześcijaństwo zaczęło się od zwiastowania, a to, że dopiero wykonane zostało wraz z ukrzyżowaniem JCH, to zupełnie inna sprawa./.../

Możesz co najwyżej dodać, ze jestem antysemitką, bo nie podoba mi się selektywne nauczanie młodych Polaków.

Dla Ciebie chrześcijaństwo może się zaczynać od Adama i Ewy, ale historia temu przeczy. 

W drugiej części jesteśmy zgodni. Nie podoba mi się selektywne nauczanie młodych. Efekty widać. Strach się bać przyszłości. 

Dla Ciebie chrześcijaństwo może się zaczynać od Adama i Ewy, ale historia temu przeczy. 

W drugiej części jesteśmy zgodni. Nie podoba mi się selektywne nauczanie młodych. Efekty widać. Strach się bać przyszłości. 

rozwiń
Avatar
gościu2 / 21 grudnia 2014 o 17:21
0

Jak napisałem - Żydzi mają dwa Talmudy. Nie żyją Torą, ale przestrzegają nakazy i zakazy tam zapisane. Nie przeceniaj roli Talmudu, nie jest wyrocznią a jedynie interpretacją i dyskusjami uczonych, nie zawsze prowadzących do wspólnych wniosków.

Mieszko I formalnie ochrzcił w obrządku łacińskim Polskę (tzn. swoją drużynę i dwór). Wcześniej i później istniał i dobrze się miał cyrylo-metodianizm, słowiański ryt chrześcijaństwa dość długo uznawany przez papiestwo. Przy okazji, pogaństwo nie jest brakiem wiary. Mieliśmy własną, słowiańską - wierzenia, tradycje i obrzędy sprytnie ukryły się w chrześcijaństwie. I trwają do dziś.

Prezent dla Ciebie. Link do różnic i podobieństw trzech religii monoteistycznych. Ups, komentarz nie przyjmuje linka. Szukaj pod hasłem: wielkie religie świętej księgi judaizm chrześcijaństwo islam podobieństwa i tolerancja. portal wiedzy onet

Jak napisałem - Żydzi mają dwa Talmudy. Nie żyją Torą, ale przestrzegają nakazy i zakazy tam zapisane. Nie przeceniaj roli Talmudu, nie jest wyrocznią a jedynie interpretacją i dyskusjami uczonych, nie zawsze prowadzących do wspólnych wniosków.

Mieszko I formalnie ochrzcił w obrządku łacińskim Polskę (tzn. swoją drużynę i dwór). Wcześniej i później istniał i dobrze się miał cyrylo-metodianizm, słowiański ryt chrześcijaństwa dość długo uznawany przez papiestwo. Przy okazji, pogaństwo nie jest brakiem wiary. Mieliśmy własną, słowiańs... rozwiń

Avatar
monika / 21 grudnia 2014 o 17:12
0

Dla mnie chrześcijaństwo zaczęło się od zwiastowania, a to, że dopiero wykonane zostało wraz z ukrzyżowaniem JCH, to zupełnie inna sprawa.

Zauważyłam Twój fragment Księgi Wyjścia, ale Żydzi nie żyją samą Torą.

Chanuka, czy Hanuka to tylko ortografia z mojego punktu widzenia, ale przepraszam, bo powinnam napisać Święto Świateł i wszyscy byliby zadowoleni. Rozumiem, że tytuł tego artykułu też nie jest prawidłowy, ale najważniejsze, że jest.

Skoro to święto jest ruchome i akurat w tym roku przypada także w nasze BN nie oznacza, iż od razu mamy je poznawać bardziej niż znamy święta chrześcijańskie innych doktryn.

Nie troszcz się tak o moją wiedzę. Od tego mam innych katolików. Możesz co najwyżej dodać, ze jestem antysemitką, bo nie podoba mi się selektywne nauczanie młodych Polaków.

Dla mnie chrześcijaństwo zaczęło się od zwiastowania, a to, że dopiero wykonane zostało wraz z ukrzyżowaniem JCH, to zupełnie inna sprawa.

Zauważyłam Twój fragment Księgi Wyjścia, ale Żydzi nie żyją samą Torą.

Chanuka, czy Hanuka to tylko ortografia z mojego punktu widzenia, ale przepraszam, bo powinnam napisać Święto Świateł i wszyscy byliby zadowoleni. Rozumiem, że tytuł tego artykułu też nie jest prawidłowy, ale najważniejsze, że jest.

Skoro to święto jest ruchome i akurat w tym roku przypada także w nasze&nbs... rozwiń

Avatar
monika / 21 grudnia 2014 o 17:01
0

Zanim Mieszko I wprowadził chrzest na ziemiach podległych jego ojcu wyznawano inną wiarę i miano różnych bogów, ale po zjednoczeniu plemion, ze względów czysto politycznych, wprowadzono chrześcijaństwo. Dla innych państw do tego czasu byliśmy uznawani za pogan. Niektóre zwyczaje pozostały, inne się zmieniły, ale nie przeszkadzają one naszej wierze, o ile nie stają się istotniejsze od samego Bożego Narodzenia.

Co do ST, to dla nas najważniejsze są tam 10 przykazań, zaś historia Żydów ma znaczenie drugorzędne. Poza tym jak napisałam Żydzi nie żyją tylko Torą. Mają Talmud. My zaś mamy Nowy Testament i to On wraz z 10 przykazaniami są dla nas najważniejsze.

Zanim Mieszko I wprowadził chrzest na ziemiach podległych jego ojcu wyznawano inną wiarę i miano różnych bogów, ale po zjednoczeniu plemion, ze względów czysto politycznych, wprowadzono chrześcijaństwo. Dla innych państw do tego czasu byliśmy uznawani za pogan. Niektóre zwyczaje pozostały, inne się zmieniły, ale nie przeszkadzają one naszej wierze, o ile nie stają się istotniejsze od samego Bożego Narodzenia.

Co do ST, to dla nas najważniejsze są tam 10 przykazań, zaś historia Żydów ma znaczenie drugorzędne. Poza tym jak napis... rozwiń

Avatar
gościu2 / 21 grudnia 2014 o 16:57
0

Po pierwsze, nie jestem agresywny, dostosowałem się do Twojego tonu.

Po drugie, Chanuka nie Hanuka. Święto Świateł nie zawsze zbiega się w czasie z BN. Żydzi posługują się innym kalendarzem, święta są ruchome. 

Po trzecie, Tora/Biblia jest własnością wszystkich, którzy chcą ją czytać, rozumieć i komentować.

Po czwarte, zajrzyj (bez uprzedzeń) do Starego Testamentu. Dałem cytat, którego nie zauważyłaś.

Po piąte, chrześcijaństwo nie zaczęło się od Zwiastowania. Jeśli piszesz nową historię, rób to z sensem.

Po ostatnie, wiedzą o religiach chleb smaruję. Nie uczę za darmo. Komentarze pod artykułem nie są miejscem na naukę. Szukaj sama, nie jest to trudne. Zapewniam. :)

Po pierwsze, nie jestem agresywny, dostosowałem się do Twojego tonu.

Po drugie, Chanuka nie Hanuka. Święto Świateł nie zawsze zbiega się w czasie z BN. Żydzi posługują się innym kalendarzem, święta są ruchome. 

Po trzecie, Tora/Biblia jest własnością wszystkich, którzy chcą ją czytać, rozumieć i komentować.

Po czwarte, zajrzyj (bez uprzedzeń) do Starego Testamentu. Dałem cytat, którego nie zauważyłaś.

Po piąte, chrześcijaństwo nie zaczęło się od Zwiastowania. Jeśli piszesz nową historię, rób to z sensem.rozwiń

Avatar
monika / 21 grudnia 2014 o 16:43
0

To nie ja powtarzam to czego nie wiem, ale Ty. Agresywny i trzymający się utartej maksymy, iż katolik ma wiedzę tylko z katechezy.

Napisałeś, że dasz spokój mojej religii, ale nie możesz. Ja za to dam spokój Twojemu Talmudowi i święcie Hanuki. Świętuj sobie, a mnie pozostaw moje Boże Narodzenie i Nowy Testament, bo dla mnie znaczy to tyle co dla Ciebie Talmud i Hanuki. Natomiast Twoja Tora i mój ST to już inna sprawa.

Zapytałabym gdzie w Twojej Torze są 2 przykazania miłości, miłosierdzie Boże, ale nie zapytam, bo aż tak bardzo mnie to nie interesuje. Natomiast z wielką ciekawością poznałabym różnice pomiędzy moją religią, a islamem, prawosławiem, czy protestantyzm.

To nie ja powtarzam to czego nie wiem, ale Ty. Agresywny i trzymający się utartej maksymy, iż katolik ma wiedzę tylko z katechezy.

Napisałeś, że dasz spokój mojej religii, ale nie możesz. Ja za to dam spokój Twojemu Talmudowi i święcie Hanuki. Świętuj sobie, a mnie pozostaw moje Boże Narodzenie i Nowy Testament, bo dla mnie znaczy to tyle co dla Ciebie Talmud i Hanuki. Natomiast Twoja Tora i mój ST to już inna sprawa.

Zapytałabym gdzie w Twojej Torze są 2 przykazania miłości, miłosierdzie Boże, ale nie zapytam, bo aż tak bar... rozwiń

Avatar
folkatka / 12 stycznia 2015 o 19:45
0

Nie widze powodu, aby dzieci i młodziez indoktrynować Chanuką. W Polsce ważne są święta Bożego Narodzenia, a nie Chanuka. Proszę bez komentarzy typu "antysemita"


Bez przesady, to żadna indoktrynacja. Co jest złego w tym, że dzieciaki bedą wiedzieć coś wiecej o otaczającym je świecie? Tym bardziej, ze przeciez tradycje żydowskie to rownież kawał historii Lublina, czy komus sie to podoba, czy nie.
Avatar
Marek / 12 stycznia 2015 o 19:39
0

Nie widze powodu, aby dzieci i młodziez indoktrynować Chanuką. W Polsce ważne są święta Bożego Narodzenia, a nie Chanuka. Proszę bez komentarzy typu "antysemita"

Avatar
bor / 22 grudnia 2014 o 12:44
0

Widzę, że przyzwyczaja się młodych, iż obchodzimy teraz podwójne święta - Bożego Narodzenia i Chanuki. Później będą Chanuki i Boże Narodzenia, a po kolejnych kilku latach tylko Chanuki.

I po co tak wciskacie młodym Polakom żydowskie święta? Religii na świecie wiele, w tym chrześcijańskich, czyli najbardziej zbliżonych do katolickich, więc jak już piszecie o świętach żydowskich to piszcie i o innych chrześcijańskich, a także o świętach w Islamie.

NIc dodać, nic ująć....

NIc dodać, nic ująć....

rozwiń
Avatar
Jaga / 21 grudnia 2014 o 21:22
0

a po co nam ta wiedza o hanuka pytam sie czy w israel poznają moje Świeta

Avatar
gościu2 / 21 grudnia 2014 o 17:43
0

Dla mnie chrześcijaństwo zaczęło się od zwiastowania, a to, że dopiero wykonane zostało wraz z ukrzyżowaniem JCH, to zupełnie inna sprawa./.../

Możesz co najwyżej dodać, ze jestem antysemitką, bo nie podoba mi się selektywne nauczanie młodych Polaków.

Dla Ciebie chrześcijaństwo może się zaczynać od Adama i Ewy, ale historia temu przeczy. 

W drugiej części jesteśmy zgodni. Nie podoba mi się selektywne nauczanie młodych. Efekty widać. Strach się bać przyszłości. 

Dla Ciebie chrześcijaństwo może się zaczynać od Adama i Ewy, ale historia temu przeczy. 

W drugiej części jesteśmy zgodni. Nie podoba mi się selektywne nauczanie młodych. Efekty widać. Strach się bać przyszłości. 

rozwiń
Avatar
gościu2 / 21 grudnia 2014 o 17:21
0

Jak napisałem - Żydzi mają dwa Talmudy. Nie żyją Torą, ale przestrzegają nakazy i zakazy tam zapisane. Nie przeceniaj roli Talmudu, nie jest wyrocznią a jedynie interpretacją i dyskusjami uczonych, nie zawsze prowadzących do wspólnych wniosków.

Mieszko I formalnie ochrzcił w obrządku łacińskim Polskę (tzn. swoją drużynę i dwór). Wcześniej i później istniał i dobrze się miał cyrylo-metodianizm, słowiański ryt chrześcijaństwa dość długo uznawany przez papiestwo. Przy okazji, pogaństwo nie jest brakiem wiary. Mieliśmy własną, słowiańską - wierzenia, tradycje i obrzędy sprytnie ukryły się w chrześcijaństwie. I trwają do dziś.

Prezent dla Ciebie. Link do różnic i podobieństw trzech religii monoteistycznych. Ups, komentarz nie przyjmuje linka. Szukaj pod hasłem: wielkie religie świętej księgi judaizm chrześcijaństwo islam podobieństwa i tolerancja. portal wiedzy onet

Jak napisałem - Żydzi mają dwa Talmudy. Nie żyją Torą, ale przestrzegają nakazy i zakazy tam zapisane. Nie przeceniaj roli Talmudu, nie jest wyrocznią a jedynie interpretacją i dyskusjami uczonych, nie zawsze prowadzących do wspólnych wniosków.

Mieszko I formalnie ochrzcił w obrządku łacińskim Polskę (tzn. swoją drużynę i dwór). Wcześniej i później istniał i dobrze się miał cyrylo-metodianizm, słowiański ryt chrześcijaństwa dość długo uznawany przez papiestwo. Przy okazji, pogaństwo nie jest brakiem wiary. Mieliśmy własną, słowiańs... rozwiń

Avatar
monika / 21 grudnia 2014 o 17:12
0

Dla mnie chrześcijaństwo zaczęło się od zwiastowania, a to, że dopiero wykonane zostało wraz z ukrzyżowaniem JCH, to zupełnie inna sprawa.

Zauważyłam Twój fragment Księgi Wyjścia, ale Żydzi nie żyją samą Torą.

Chanuka, czy Hanuka to tylko ortografia z mojego punktu widzenia, ale przepraszam, bo powinnam napisać Święto Świateł i wszyscy byliby zadowoleni. Rozumiem, że tytuł tego artykułu też nie jest prawidłowy, ale najważniejsze, że jest.

Skoro to święto jest ruchome i akurat w tym roku przypada także w nasze BN nie oznacza, iż od razu mamy je poznawać bardziej niż znamy święta chrześcijańskie innych doktryn.

Nie troszcz się tak o moją wiedzę. Od tego mam innych katolików. Możesz co najwyżej dodać, ze jestem antysemitką, bo nie podoba mi się selektywne nauczanie młodych Polaków.

Dla mnie chrześcijaństwo zaczęło się od zwiastowania, a to, że dopiero wykonane zostało wraz z ukrzyżowaniem JCH, to zupełnie inna sprawa.

Zauważyłam Twój fragment Księgi Wyjścia, ale Żydzi nie żyją samą Torą.

Chanuka, czy Hanuka to tylko ortografia z mojego punktu widzenia, ale przepraszam, bo powinnam napisać Święto Świateł i wszyscy byliby zadowoleni. Rozumiem, że tytuł tego artykułu też nie jest prawidłowy, ale najważniejsze, że jest.

Skoro to święto jest ruchome i akurat w tym roku przypada także w nasze&nbs... rozwiń

Avatar
monika / 21 grudnia 2014 o 17:01
0

Zanim Mieszko I wprowadził chrzest na ziemiach podległych jego ojcu wyznawano inną wiarę i miano różnych bogów, ale po zjednoczeniu plemion, ze względów czysto politycznych, wprowadzono chrześcijaństwo. Dla innych państw do tego czasu byliśmy uznawani za pogan. Niektóre zwyczaje pozostały, inne się zmieniły, ale nie przeszkadzają one naszej wierze, o ile nie stają się istotniejsze od samego Bożego Narodzenia.

Co do ST, to dla nas najważniejsze są tam 10 przykazań, zaś historia Żydów ma znaczenie drugorzędne. Poza tym jak napisałam Żydzi nie żyją tylko Torą. Mają Talmud. My zaś mamy Nowy Testament i to On wraz z 10 przykazaniami są dla nas najważniejsze.

Zanim Mieszko I wprowadził chrzest na ziemiach podległych jego ojcu wyznawano inną wiarę i miano różnych bogów, ale po zjednoczeniu plemion, ze względów czysto politycznych, wprowadzono chrześcijaństwo. Dla innych państw do tego czasu byliśmy uznawani za pogan. Niektóre zwyczaje pozostały, inne się zmieniły, ale nie przeszkadzają one naszej wierze, o ile nie stają się istotniejsze od samego Bożego Narodzenia.

Co do ST, to dla nas najważniejsze są tam 10 przykazań, zaś historia Żydów ma znaczenie drugorzędne. Poza tym jak napis... rozwiń

Avatar
gościu2 / 21 grudnia 2014 o 16:57
0

Po pierwsze, nie jestem agresywny, dostosowałem się do Twojego tonu.

Po drugie, Chanuka nie Hanuka. Święto Świateł nie zawsze zbiega się w czasie z BN. Żydzi posługują się innym kalendarzem, święta są ruchome. 

Po trzecie, Tora/Biblia jest własnością wszystkich, którzy chcą ją czytać, rozumieć i komentować.

Po czwarte, zajrzyj (bez uprzedzeń) do Starego Testamentu. Dałem cytat, którego nie zauważyłaś.

Po piąte, chrześcijaństwo nie zaczęło się od Zwiastowania. Jeśli piszesz nową historię, rób to z sensem.

Po ostatnie, wiedzą o religiach chleb smaruję. Nie uczę za darmo. Komentarze pod artykułem nie są miejscem na naukę. Szukaj sama, nie jest to trudne. Zapewniam. :)

Po pierwsze, nie jestem agresywny, dostosowałem się do Twojego tonu.

Po drugie, Chanuka nie Hanuka. Święto Świateł nie zawsze zbiega się w czasie z BN. Żydzi posługują się innym kalendarzem, święta są ruchome. 

Po trzecie, Tora/Biblia jest własnością wszystkich, którzy chcą ją czytać, rozumieć i komentować.

Po czwarte, zajrzyj (bez uprzedzeń) do Starego Testamentu. Dałem cytat, którego nie zauważyłaś.

Po piąte, chrześcijaństwo nie zaczęło się od Zwiastowania. Jeśli piszesz nową historię, rób to z sensem.rozwiń

Avatar
monika / 21 grudnia 2014 o 16:43
0

To nie ja powtarzam to czego nie wiem, ale Ty. Agresywny i trzymający się utartej maksymy, iż katolik ma wiedzę tylko z katechezy.

Napisałeś, że dasz spokój mojej religii, ale nie możesz. Ja za to dam spokój Twojemu Talmudowi i święcie Hanuki. Świętuj sobie, a mnie pozostaw moje Boże Narodzenie i Nowy Testament, bo dla mnie znaczy to tyle co dla Ciebie Talmud i Hanuki. Natomiast Twoja Tora i mój ST to już inna sprawa.

Zapytałabym gdzie w Twojej Torze są 2 przykazania miłości, miłosierdzie Boże, ale nie zapytam, bo aż tak bardzo mnie to nie interesuje. Natomiast z wielką ciekawością poznałabym różnice pomiędzy moją religią, a islamem, prawosławiem, czy protestantyzm.

To nie ja powtarzam to czego nie wiem, ale Ty. Agresywny i trzymający się utartej maksymy, iż katolik ma wiedzę tylko z katechezy.

Napisałeś, że dasz spokój mojej religii, ale nie możesz. Ja za to dam spokój Twojemu Talmudowi i święcie Hanuki. Świętuj sobie, a mnie pozostaw moje Boże Narodzenie i Nowy Testament, bo dla mnie znaczy to tyle co dla Ciebie Talmud i Hanuki. Natomiast Twoja Tora i mój ST to już inna sprawa.

Zapytałabym gdzie w Twojej Torze są 2 przykazania miłości, miłosierdzie Boże, ale nie zapytam, bo aż tak bar... rozwiń

Zobacz wszystkie komentarze 22

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Łoś wtargnął na drogę i spowodował wypadek. Dwie ranne osoby trafiły do szpitala

Łoś wtargnął na drogę i spowodował wypadek. Dwie ranne osoby trafiły do szpitala 0 0

W wypadku w miejscowości Sabaudia uczestniczyły trzy pojazdy oraz łoś. Zwierzę wtargnęło na drogę i uszkodziło auta. Do szpitala trafiły dwie osoby.

Wybory samorządowe 2018 - gmina Dzwola. Wyniki głosowania na wójta

Wybory samorządowe 2018 - gmina Dzwola. Wyniki głosowania na wójta 0 0

Dzwola. W gminie Dzwola będzie druga tura wyborów. Wyborcy dali czerwoną kartkę zarówno wójtowi gminy Stanisławowi Rożkowi jak też jego poprzednikowi Markowi Piechowi. Żadnego z nich w dogrywce nie będzie.

Wybory samorządowe 2018 - gmina Chrzanów. Wyniki wyborów na wójta

Wybory samorządowe 2018 - gmina Chrzanów. Wyniki wyborów na wójta 0 0

Marcin Sulowski został wójtem gminy Chrzanów, zdobywając 67,18 proc. głosów. Obecny wójt gminy Czesław Jaworski dostał 32,82 proc. głosów.

Wybory samorządowe 2018 - gmina Batorz. Wyniki wyborów na wójta

Wybory samorządowe 2018 - gmina Batorz. Wyniki wyborów na wójta 0 0

Batorz. Henryk Michałek wygrał wybory na wójta gminy Batorz i będzie dalej rządzić tą gminą. Zdobył 56,76 proc. głosów. Zaś jego kontrkandydat - Artur Pizoń – 43,24 proc. głosów

Wybory samorządowe 2018 - gmina Konstantynów. Wyniki wyborów na wójta

Wybory samorządowe 2018 - gmina Konstantynów. Wyniki wyborów na wójta 0 0

W pierwszej turze wygrał dotychczasowy wójt Romuald Murawski (PSL) który zdobył 68 proc. poparcia (1363 głosy). Kontrkandydatka Ewa Koziara (PiS)uzyskała 31 proc. poparcia (637 głosów).

Wybory samorządowe 2018 - gmina Kodeń. Wyniki wyborów na wójta

Wybory samorządowe 2018 - gmina Kodeń. Wyniki wyborów na wójta 0 0

Gmina Kodeń. Dotychczasowy wójt Jerzy Troć (KWW Jerze Trocia) nie miał rywali. Na "tak" było 89 proc. uprawnionych do głosowania.

Wybory samorządowe 2018 - gmina Wisznice. Wyniki wyborów na wójta

Wybory samorządowe 2018 - gmina Wisznice. Wyniki wyborów na wójta 0 0

Gmina Wisznice. W gminie Wisznice ponownie na wójta wybrano Piotra Dragana. Nie miał kontrkandydatów. Za dalszym sprawowaniem władzy przez Dragana głosowało ponad 90 proc. wyborców.

Wybory samorządowe 2018 - gmina Zalesie. Wyniki wyborów na wójta

Wybory samorządowe 2018 - gmina Zalesie. Wyniki wyborów na wójta 0 0

Gmina Zalesie. W gminie Zalesie nie udało się wyłonić wójta w pierwszej turze wyborów. Do kolejnej dostali się Jan Sikora, obecny wójt oraz Zenon Iwanowski. Jan Sikora, który uzyskał 48,02 proc. głosów (1081) oraz Zenon Iwanowski, na którego zagłosowało 26,39 proc. (594) uprawnionych mieszkańców.

Wybory samorządowe 2018 - gmina Tuczna. Wyniki wyborów na wójta

Wybory samorządowe 2018 - gmina Tuczna. Wyniki wyborów na wójta 0 0

Gmina Tuczna. Wyścig o stanowisko wójta ponownie wygrał Zygmunt Litwiniuk. Otrzymał 896 głosów (64,65 proc. ). Renata Fedorowicz, kontrkandydatka uzyskała 490 głosów (35,35 proc. ).

Radni PiS z Lublina odpowiedzą za nadużycia wyborcze? Jest śledztwo

Radni PiS z Lublina odpowiedzą za nadużycia wyborcze? Jest śledztwo 14 5

Dwaj radni PiS z Lublina mieli się dopuścić nadużyć, podczas niedzielnych wyborów samorządowych. Stanisław Brzozowski i Dariusz Jezior mieli przetrzymywać protokoły wyborcze jednej z komisji. Prokuratura wszczęła już śledztwo w tej sprawie.

Współuzależnienie - groźne następstwo życia z nałogowcem

Współuzależnienie - groźne następstwo życia z nałogowcem 0 0

Stwierdzenie, że życie z osobą uzależnioną jest trudne, to często za mało. Partnerzy, współmałżonkowie, rodzice albo dzieci nałogowca mogą przechodzić przez piekło. Osoba uzależniona jest nieprzewidywalna. Jednego dnia romantyczna, urocza i kochająca, drugiego, niebezpieczna i agresywna. Życiem rodzinnym zaczyna rządzić nałóg. Dlatego u ludzi blisko żyjących z nałogowcem może rozwinąć się współuzależnienie. Poznaj jego objawy i dowiedz się, co zrobić, żeby sobie pomóc.

Wybory samorządowe 2018 - gmina Terespol. Wyniki wyborów na wójta

Wybory samorządowe 2018 - gmina Terespol. Wyniki wyborów na wójta 0 0

Gmina Terespol. Na wójta ponownie wybrano Krzysztofa Iwaniuka. Otrzymał 1952 głosy (65,11 proc. ).

Wybory samorządowe 2018 - gmina Sosnówka. Wyniki wyborów na wójta

Wybory samorządowe 2018 - gmina Sosnówka. Wyniki wyborów na wójta 0 0

Gmina Sosnówka. Najwięcej mieszkańców zagłosowało na Marcina Babkiewicza, który startował z własnego komitetu. Babkiewicz zdobył 702 głosy (57,49 proc.), natomiast jego kontrkandydat Andrzej Szypiło o ponad 180 mniej (42,51 proc.).

Wybory samorządowe 2018 - gmina Rossosz. Wyniki wyborów na wójta

Wybory samorządowe 2018 - gmina Rossosz. Wyniki wyborów na wójta 0 0

Gmina Rossosz. Funkcję wójta nadal będzie pełnił Kazimierz Weremkowicz. Obecny włodarz nie miał żadnego przeciwnika.

Wybory samorządowe 2018 - gmina Sławatycze. Wyniki wyborów na wójta

Wybory samorządowe 2018 - gmina Sławatycze. Wyniki wyborów na wójta 0 0

Gmina Sławatycze. Dotychczasowego wójta Grzegorza Kieca pokonał Arkadiusz Misztal, który zdobył 624 głosy (51,4 proc.), natomiast Grzegorz Kiec o 34 głosy mniej (48,6 proc.). W radzie gminy 9 mandatów zdobył KW Arkadiusza Misztala, 5 mandatów – KW Grzegorza Kiec i 1 mandat otrzymał KW PSL.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.