Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

2 maja 2019 r.
18:52

Polska marynarka czeka na AW101. "Ta umowa daje szanse rozwoju PZL-Świdnik"

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 24 A A

Cztery AW101 nie załatają braków sprzętowych w Wojsku Polskim, ale są krokiem w dobrym kierunku. Piloci wojskowi z niecierpliwością czekają na nowe maszyny

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Z wielką pompą rząd podpisał 26 kwietnia kontrakt na zakupu czterech helikopterów AW101 dla Marynarki Wojennej. W Świdniku nie zabrakło premiera Morawieckiego, ministra Błaszczaka i kandydatek do Europarlamentu. Zakontraktowane śmigłowce przeznaczone są do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i działań poszukiwawczo-ratowniczych w warunkach bojowych (CSAR).

- Podpisaliśmy umowę, która daje szanse rozwoju PZL-Świdnik. Bardzo się cieszę z tego, że przed Świdnikiem stoją perspektywy rozwoju, że zamówienia związane z modernizacją Wojska Polskiego są kierowane do zakładów produkujących w Polsce - mówił w Świdniku Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. 

Wartość umowy wynosi 1,65 miliarda złotych brutto, a terminy dostaw śmigłowców zostały przewidziane do końca 2022 roku.

Polityka z wirnika

Deklaracje ministra Błaszczaka o kierowaniu zamówień do polskich zakładów niekoniecznie pokrywają się z rzeczywistością. AW101 przylecą do Polski z Anglii. Jest to oczywiste, bo Leonardo nie uruchomi w Świdniku linii montażowej dla czterech maszyn. To się porostu nie opłaca.

Co zatem ze słynnym offsetem?

Przypomnijmy, że w przypadku Caracali był to jeden z punktów zapalnych, czynnik który zadecydował o zerwaniu umowy z Francuzami.
Głównym offsetobiorcą są Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 w Łodzi oraz Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. Wartość transferu technologii wynosi 395 mln 882 tys. 751 zł i obejmuje 9 zobowiązań offsetowych.

Najważniejszym z nich będzie utworzenie w WZL-1, licencjonowanego Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców, w którym realizowana będzie pełna obsługa techniczna, serwisy i naprawy nowych maszyn.

Umowa pozwoli również na wykonywanie przez offsetobiorców prowadzenia kompletnych czynności obsługiwania technicznego zakupionych śmigłowców oraz pozyskanie technologii i know-how związanych z obsługą techniczną. Niestety, to nie ma nic wspólnego z wytwarzaniem podzespołów do helikopterów przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

Co kupiliśmy?

Zawarta umowa dotyczy dostawy czterech śmigłowców AW101 przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) wyposażonych dodatkowo w sprzęt medyczny pozwalający na prowadzenie misji CSAR: bojowego poszukiwania i ratownictwa.
Nowe śmigłowce będą przystosowane do realizacji misji zwalczania okrętów podwodnych, zapewnienia żeglowności morskich szlaków komunikacyjnych, ochrony portów i osłony jednostek nawodnych. Śmigłowce zdolne będą także do prowadzenia akcji bojowego poszukiwania i ratownictwa CSAR.

AW101 to śmigłowiec napędzany trzema turbowałowymi silnikami poruszającymi jeden wirnik nośny o średnicy ponad 18 m i czterołopatowe śmigło ogonowe. Kadłub został wykonany w konstrukcji metalowej z wykorzystaniem elementów kompozytowych.
Niewątpliwie to dobry, ale drogi sprzęt. AW101 jest najbardziej wszechstronnym 15,6-tonowym śmigłowcem, który sprawdził się w najbardziej ekstremalnych warunkach środowiskowych na świecie, od Arktyki po Antarktydę, w całym spektrum misji.

Posiada trzy silniki turbowałowe GE CT7-8E o dużej mocy z systemem cyfrowego sterowania (FADEC), które zapewniają doskonałe osiągi w wysokich temperaturach i na dużych wysokościach oraz w warunkach awarii jednego silnika (OEI).

AW101 oferuje znacznie wyższy stosunek mocy do masy (zarówno w przypadku pracy wszystkich silników, jak i w sytuacji awarii jednego z trzech silników) niż jakikolwiek inny śmigłowiec w jego klasie, zapewniając lepsze osiągi w wysokich temperaturach i na dużej wysokości oraz właściwości podczas awarii jednego silnika.

W przypadku awarii silnika, śmigłowiec AW101 może kontynuować misję (nawet w wysokiej temperaturze i na dużej wysokości) z bezpiecznym powrotem do bazy. Większość śmigłowców w takiej sytuacji musiałaby przerwać misję i niezwłocznie lądować bez względu na warunki, co jest szczególnie niebezpieczne w obszarach miejskich. Dwóch pilotów siedzi za sterami AW101 plus załoga odpowiadająca za obsługę urządzeń i uzbrojenia pokładowego.

Silniki działają nawet przez 30 minut po wycieku oleju, zapewniając ciągłą pracę w przypadku całkowitej utraty smarowania. Posiada bezpieczne - w razie zderzenia - samouszczelniające się zbiorniki paliwowe, systemy pływakowe, integralne tratwy ratunkowe i duże okna umożliwiające szybką ewakuację. Konstrukcja śmigłowca umożliwia mu pozostawanie na wodzie w celu umożliwienia ewakuacji nawet przy mocno wzburzonym morzu.

Dla ratowników

Historia realizacji działań SAR obejmuje misje realizowane nad wodą i w górach, ewakuacje medyczne i misje transportu pacjentów na duże odległości, włącznie z najdłuższą misją bez tankowania przeprowadzoną przez Portugalskie Siły Powietrzne, w czasie której śmigłowiec pokonał 726 mil morskich (1340 km).

AW101 świetnie sprawdził się w kanadyjskich i portugalskich zespołach SAR, przy czym wiele misji, w których wziął udział, było prowadzonych w ekstremalnych warunkach, w których inne śmigłowce nie mogłyby być eksploatowane.

„Kiler” okrętów podwodnych 

AW101 do zwalczania okrętów może być wyposażona w sonar zanurzeniowy, do 4 torped lub 2 pociski do zwalczania celów nawodnych. Niezależne zdolności ZOP śmigłowca AW101 umożliwiają operacje z wielu rodzajów jednostek pływających, między innymi fregat, niszczycieli, lotniskowców czy jednostek pomocniczych floty.

Niestety MON nie podało choćby przybliżonego wyposażenia wersji SAR i ZOP.

Nie wiadomo też, czy każdy zamówiony helikopter będzie mógł pełnić misje ratownicze i bojowe, czy też kupiliśmy po dwa śmigłowce do walki z okrętami podwodnymi i do ratownictwa morskiego. Warto dodać, że połączenie funkcji ZAR i SOP w jednej maszynie jest bardzo rzadko spotykane.

Umowa została zawarta z Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S.A, która dostarczy dla Wojska Polskiego śmigłowce wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. W skład pakietu logistycznego wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. Pakiet szkoleniowy obejmuje z kolei kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego.

AW101


Średni śmigłowiec wielozadaniowy.
Ma 19,53 metra długości, 18,59 metra średnicy wirnika głównego, 6,62 metra wysokości oraz 14,6 tony maksymalnej masy startowej.
Napędzany jest trzema silnikami turbowałowymi Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01, General Electric T-700-GE-T6A1 lub General Electric CT7-8E (zależnie od wersji). Załogę stanowi 3-4 lotników, a ładowność to 5520 kg lub 45 żołnierzy.
• Prędkość maksymalna: 309 km/h
• Prędkość przelotowa: 278 km/h
• Zasięg 833 km
• Pułap 4575 metrów

e-Wydanie

Pozostałe informacje

To wyczekiwana decyzja. Via Carpatia połączy się tutaj z A2

To wyczekiwana decyzja. Via Carpatia połączy się tutaj z A2

To ważna decyzja, która otwiera furtkę do budowy kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 od granicy województwa mazowieckiego do Międzyrzeca Podlaskiego. Powstanie tu węzeł międzynarodowych tras.

Stoki przygotowują się do sezonu. W Chrzanowie ruszyło naśnieżanie

Stoki przygotowują się do sezonu. W Chrzanowie ruszyło naśnieżanie

Naturalnego śniegu jeszcze nie ma, ale skoro temperatura nocą zaczęła spadać poniżej zera, właściciele pierwszych ośrodków narciarskich na Lubelszczyźnie zaczynają odpalać swoje armatki. Na nowy sezon zaprasza m.in. NartRaj w Chrzanowie.

Dzisiaj zrobimy zakupy. A jak będzie w następnym roku?
ZMIANY

Dzisiaj zrobimy zakupy. A jak będzie w następnym roku?

Przed nami dwie niedziele handlowe. W następnym roku może być ich więcej, ale wszystko zależy od decyzji prezydenta.

Z lewej prof. Sabina Bober z KUL, z prawej wicestarosta puławski, Piotr Rzetelski z PSL-u
Puławy

Problem z żydowską tablicą od marszałka. Zabrakło miejsca na pamięć

W przedwojennych Puławach żyło 3600 Żydów. Podczas wojny cała ta społeczność została z miasta wygnana przez Niemców, a żydowska dzielnica zniszczona. Dzisiaj lokalne władze miasta i powiatu puławskiego mają problem ze znalezieniem miejsca na tablicę poświęconą ich pamięci.

Kto dokończy puławską elektrociepłownię? Polimex zrywa kontrakt
Puławy

Kto dokończy puławską elektrociepłownię? Polimex zrywa kontrakt

Największa i jedna z bardziej pechowych inwestycji energetycznych na Lubelszczyźnie, nowy blok węglowy w Puławach, ma kolejny problem. Jej główny wykonawca - Polimex-Mostostal oświadczył, że odstępuje od kontraktu. Chodzi o zadanie warte 1,2 mld zł.

Aluron CMC Warta Zawiercie górą w Lublinie, Bogdanka LUK z drugą porażką u siebie
ZDJĘCIA
galeria

Aluron CMC Warta Zawiercie górą w Lublinie, Bogdanka LUK z drugą porażką u siebie

Znakomita atmosfera, ogromne emocje, pięć setów i jedyne czego zabrakło to wygrana. Po świetnym meczu Bogdanka LUK Lublin przegrała w hali Globus im. Tomasza Wojtowicza z Aluron CMC Wartą Zawiercie w hicie 16. kolejki.

Mikołajkowy półmetek
foto
galeria

Mikołajkowy półmetek

W nowo otwartym Klubie Paradox pojawił się Mikołaj ze śnieżynkami i rozkręcili grubą imprezę. Miał dużo prezentów muzycznych w klimacie latino i polskich hitów. Zobaczcie jak się bawi Lublin.

Imponujący powrót, czyli opinie po meczu Start Lublin - Zastal Zielona Góra
galeria

Imponujący powrót, czyli opinie po meczu Start Lublin - Zastal Zielona Góra

Start Lublin słabo zaczął, ale dużo lepiej zakończył piątkowy mecz z Zastalem Zielona Góra. Jak spotkanie oceniają gospodarze?

Obecnie w Lublinie Ruch zlikwidował wszystkie swoje kioski. W przeszłości takich punktów było łącznie 12.
MAGAZYN

Kioski Ruchu: to już koniec

Kiedyś były praktycznie na każdej ulicy, na każdym osiedlu. Dzisiaj w Lublinie nie ma już ani jednego.

Znęcał się nad rodzicami i groził im nożem. To nie pierwsza taka sytuacja

Znęcał się nad rodzicami i groził im nożem. To nie pierwsza taka sytuacja

Wyzywał, poniżał, popychał, nie pozwalał spać – schorowani rodzice 34-letniego mężczyzny nie mieli łatwego życia. O losie ich syna zdecyduje teraz sąd.

Camilla Herrem

ME piłkarek ręcznych: Norwegia i Dania zagrają w finale

Za nami pierwsze kluczowe rozstrzygnięcia trwających od 28 listopada mistrzostw Europy w piłce ręcznej kobiet. W piątkowych półfinałach rozegranych w Wiedniu triumfowały reprezentacje Norwegii i Danii, które w niedzielę zagrają o złoty medal. O najniższe stopień podium powalczą Francuzki i Węgierki.

Ptasia grypa zaczyna nowy sezon. Czy jest się czego obawiać?
ROZMOWA Z EKSPERTEM

Ptasia grypa zaczyna nowy sezon. Czy jest się czego obawiać?

Co roku zabija w Polsce miliony ptaków hodowlanych uderzając w rodzimy przemysł drobiarski. O ile zeszły sezon był pod względem spokojny, ten zaczął się o wiele gorzej. Na Lubelszczyźnie mamy już cztery ogniska: trzy w powiecie lubartowskim i jedno w ryckim. O tym skąd się wziął wirus H5N1, gdzie występuje najczęściej i czy może być groźny dla ludzi, rozmawiamy z prof. KrzysztofemŚmietanką z Państwowego Instytutu Weterynaryjnego w Puławach.

Mikołajki w Helium
foto
galeria

Mikołajki w Helium

Jeśli chcecie zobaczyć, jak się bawiliście na ostatniej imprezie w Helium Club, to zapraszamy do naszej fotogalerii. Tym razem fotki z cotygodniowego Ladies Night w Mikołajkowym wydaniu. Tak się bawi Lublin!

Zgubił narkotyki w sklepie. Wszystko nagrały kamery

Zgubił narkotyki w sklepie. Wszystko nagrały kamery

Do nietypowej sytuacji doszło w jednym ze sklepów spożywczych na terenie Świdnika. 20-latkowi wypadł woreczek strunowy, który szybko trafił wraz z właścicielem w ręce policji.

Wyprzedzanie zakończone tragedią. Nie żyje 39-latka

Wyprzedzanie zakończone tragedią. Nie żyje 39-latka

Kobieta próbowała wyprzedzić kilka samochodów na raz, ale jej jazda zakończyła się kraksą na drzewie. Razem z nią podróżowało dziecko.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium