Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

10 października 2020 r.
21:43

Protesty, akcje społeczne i nocne negocjacje polityków. Tak wywalczyliśmy S17 Lublin - Warszawa

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
22 15 A A

Gdyby nie społeczny protest, upór ludzi, lubelskich przedsiębiorców i polityków, wspieranych przez media oraz przychylność wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej, dziś nie byłoby S17 w obecnym kształcie. Do Warszawy nie jechalibyśmy niespełna dwie, a cztery godziny

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Koniec 2010 roku. Z Brukseli mają popłynąć olbrzymie środki na tworzenie sieci komunikacyjnej w kraju. Trwa ostra walka pomiędzy regionami o pieniądze na inwestycje drogowe. S17 w pierwszym scenariuszu trafia na listę inwestycji priorytetowych w Programie Budowy Dróg na lata 2011-2015, finansowanych w dużej części z pieniędzy w ramach unijnej perspektywy 2007-2013.

Analitycy z GDDKiA byli zdania, że S17 wraz z obwodnicą Lublina może poczekać. Inwestycja wypada z listy priorytetowej i zostaje skierowana do poczekalni, na listę rezerwową. – Jak znajdą się środki, to zbudujemy – tak brzmi oficjalne stanowisko ówczesnego rządu premiera Donalda Tuska.

Gdyby nie ten upór społeczny, budowa S17 opóźniłaby się o 7 lat. Dziś dobiega do końca inwestycja S17 Piaski-węzeł Lubelska pod Warszawą.

Idziemy na wojnę

Siedzimy w biurze poselskim Krzysztofa Hetmana w Lublinie. Dziś europoseł, a wtedy świeżo wybrany marszałek województwa wraca do tamtego czasu. Dosłownie kilka tygodni przez decyzją o zdjęciu obwodnicy Lublina i fragmentu S17 do Kurowa i Piask, Krzysztof Hetman i Krzysztof Żuk wracają do Lublina, po pracy w rządzie. Ten pierwszy zostaje marszałkiem województwa z ramienia PSL, ten drugi wygrywa w wyborach na prezydenta Lublina z listy PO. Dla obu decyzja podjęta przez rząd Donalda Tuska jest kłodą rzuconą pod nogi.

– Nie ukrywam, że wściekłem się po decyzji przesunięcia budowy obwodnicy Lublina i fragmentu S17 do Kurowa na listę rezerwową. Decyzja o przesunięciu została ogłoszona jakieś trzy tygodnie po moim odejściu z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Chodziłem przy tej drodze, bo wiedziałem, jak ważne dla naszego regionu jest połączenie drogą szybkiego ruchu z Warszawą. Turystyka, inwestycje bez tej drogi nie miały szans. Ta decyzja spowodowała ogromny dyskomfort, podrażniła ambicję mieszkańców naszego miasta i regionu. Każdy, kto jeździł po ówczesnej Polsce widział drogi na zachodzie Polski i u nas – opowiada Krzysztof Hetman. – Jak nie chcą jej zrobić, to bez łaski. Zrobimy sobie most na Wiśle, w Kamieniu, tamtędy pojedziemy do stolicy. Będziemy pluć krwią, ale ten most wybudujemy. Starą „17” zaorzemy. Tak wtedy mówiłem politykom z Warszawy.

– Mieliśmy dużo konkurentów. W Radzie Ministrów przeważyła opinia, że S17 i obwodnica Lublina mogą zostać skierowane na listę rezerwową i czekać na pieniądze. Nie zgadzaliśmy się na to, bo połączenie drogą ekspresową z Warszawą było kręgosłupem naszej sieci komunikacyjnej oraz niezwykle ważnym czynnikiem strategii rozwoju miasta i regionu. Brak tej inwestycji drogowej oznaczałby opóźnienie inwestycyjne o kilka lat i dalszą stagnację. Zaczęliśmy działać – wspomina Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Determinacja była ogromna w społeczeństwie Lublina. Zaczęło się od zamieszczenia w Rzeczypospolitej wspólnego listu otwartego, sygnowanego przez prezydenta Żuka i marszałka Hetmana, adresowanego do ministra Grabarczyka (minister infrastruktury – przyp. aut.) oraz Jacka Rostowskiego, ministra finansów, w sprawie przesunięcia obwodnicy Lublina i fragmentu S17 na listę inwestycji rezerwowych. – Wywołaliśmy bardzo duży szum medialny. Poczułem ogromne poruszenie społeczne, które spowodowało, że ludzie zorganizowali się: przedsiębiorcy, związkowcy, spółdzielcy i zwykli, wkurzeni ludzie. To było bardzo budujące, ogromnie mnie to cieszyło. Po raz pierwszy zobaczyłem ten ogromny kapitał społeczny w Lublinie – dodaje europoseł.

Grudzień 2012. Budowa obwodnicy Lublina, węzeł Włodawa (fot. Dorota Awiorko/archiwum)

Na Warszawę

„Grabarczyk ministrem głupich kroków”, „Lubelszczyzna - czy to Polska jeszcze?”, „Nie róbmy polityki - budujmy S17”, petardy, trąbki i bębny – z takimi hasłami kilkuset mieszkańców Lublina i regionu pojechało protestować przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów. Był styczeń 2011 roku. Wówczas złożono także petycję adresowaną do premiera, z podpisami 20 tys. mieszkańców o przyspieszenie budowy trasy. Był to, można powiedzieć, finał społecznego buntu. W rolę jednego z trybunów ludowych wcielił się Maciej Maniecki, wówczas szef Rady Przedsiębiorców Lubelskich.

– Wspólnie z Arturem Kawą, w ramach prac RPL, stworzyliśmy program z kilkoma krytycznymi punktami, niezbędnymi w procesie rozwoju naszego regionu. Była to budowa lotniska, połączenia drogą ekspresową z Warszawą oraz modernizacja linii kolejowej. Gdy dowiedzieliśmy się o tym, że S17 spada na listę rezerwową, to po prostu trzeba było działać – wspomina Maciej Maniecki.

Na początku stycznia 2011 związkowcy i pracodawcy założyli wspólny komitet protestacyjny, w jego skład weszli m.in. przedstawiciele lubelskich struktur Solidarności, OPZZ, Forum Związków Zawodowych, ZPPL Lewiatan, Rady Przedsiębiorczości Lubelszczyzny, Lubelskiego Związku Pracodawców oraz Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Lublinie. Media eksplodowały informacjami na ten temat. Gazety codzienne i rozgłośnie radiowe prowadziły akcję zbierania podpisów pod petycją do premiera.

– To był ogromny ruch społeczny. Każdy chciał tej drogi, a decyzję rządu uważał za osobistą zniewagę. Wspólnie zamówiliśmy kampanię bilboardową w Warszawie. Czułem za sobą siłę ludzi – opowiada Maciej Maniecki. Przedsiębiorcy prowadzili mocny lobbing. Spotkali się z ówczesnym wicepremierem Waldemarem Pawlakiem. – Czułem, że wysłuchał nas z uwagą i docenił nasze argumenty. Zorganizowaliśmy wyjazd do Warszawy na słynną pikietę przez siedzibą rządu i złożenie petycji do premiera Tuska. Myślę, że ten nacisk i presja wpłynęły na zmianę decyzji rządu.

Sierpień 2014. Sieprawice. Naprawa nawierzchni S17, ktora zapadła się o kilkanaście centymetrów na długości 240 metrów (fot. Maciej Kaczanowski/archiwum)

Dwie osoby

Wówczas wszystkie elementy układanki zagrały. Społeczny ruch, dyplomacja Hetmana, działania prezydenta Żuka oraz akcja organizowana przez Macieja Manieckiego. Organizatorzy mieli jeszcze jednego, ukrytego, ale niezwykle ważnego sprzymierzeńca: przychylność wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej.

– Po tych latach mogę powiedzieć szczerze, że są dwie osoby dzięki którym obwodnica Lublina wróciła na listę inwestycji podstawowych. Jest to minister Elżbieta Bieńkowska, szefowa resortu rozwoju regionalnego oraz jej zastępca, sekretarz stanu Adam Zdziebło. Pewnego wieczora przyjechali do Lublina, po długich rozmowach znalazły się pieniądze na budowę drogi w poprzedniej perspektywie. Gdyby nie oni, to projekt S17 Piaski-Lublin-Warszawa opóźniłby się o siedem lat. Dziś cieszylibyśmy się z otwarcia obwodnicy, a nie całego odcinka ekspresówki do stolicy – opowiada Hetman.

– Jeszcze raz podkreślę, że matką chrzestną S17 oraz obwodnicy Lublina jest pani wicepremier Elżbieta Bieńkowska, która była wielką zwolenniczką tej inwestycji. Jako jedna z niewielu osób w ówczesnym rządzie rozumiała wagę i znaczenie tej drogi dla naszego miasta i regionu oraz dla Podkarpacia. Potrafiła znaleźć środki, tak by inne inwestycje w kraju nie ucierpiały z powodu S17, chociażby połączenia Warszawa – Białystok – dodaje prezydent Żuk.

Marzec 2015. Jakubowice Konińskie (fot. Maciej Kaczanowski/archiwum)

Drogowcy również się spięli

Na zielone światło dla budowy S17 i obwodnicy Lublina przygotowali się lubelscy drogowcy. Wszystkie procedury były mocno zaawansowane, projekt gotowy, aby w maksymalnie szybkim czasie uruchomić przetargi. Był to niezwykle ważny czynnik – bo czas leciał – aby zacząć korzystać z unijnych środków. W przeciwnym razie pieniądze mogły wrócić do Brukseli. Udało się.

– Z Lublina do Warszawy już teraz można dojechać w około dwie godziny, a czas podróży zapewne jeszcze się skróci, kiedy skończy się budowa odcinka między węzłem Lubelska a węzłem Warszawa Wschód (dawniej w. Zakręt). Trzeba jednak podkreślić, że trasa S17 jest dla woj. lubelskiego „drogą życia” nie tylko z tego powodu, ale przede wszystkim dlatego, że na dawnej drodze krajowej nr 17 był olbrzymi ruch i dużo wypadków. Po zbudowaniu drogi ekspresowej problem ten jest dużo mniejszy. Podróż do stolicy jest o wiele bezpieczniejsza – mówi Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA. Nie można zapomnieć o poprzednich dyrektorach lubelskiego oddziału GDDKiA, dla których S17 była oczkiem w głowie. Bez ich urzędniczej zapobiegliwości, tej inwestycji nie można by było tak gładko uruchomić

Implikacje

Budowa obwodnicy do dziś niesie pozytywne skutki dla Lublina i regionu. – Z perspektywy lat nasze działania są dziś widoczne. Lublin za sprawą S17 stał się ważnym węzłem komunikacyjnym. W naszym mieście ulokowały się czołowe firmy logistyczne, pojawiają się nowi inwestorzy. Dzięki dostępności komunikacyjnej oraz infrastrukturze telekomunikacyjnej jesteśmy znaczącym ośrodkiem usług teleinformatycznych. Sektor IT zatrudnia już ponad 10 tys. pracowników w naszym mieście. Bez budowy drogi S17 i obwodnicy Lublina nie powstałyby nowa Mełgiewska, Poligonowa, Grygowej i wiele innych nowych ulic w mieście. Droga ekspresowa była impulsem kolejnych inwestycji drogowych oraz przepustką do skutecznego starania się o fundusze europejskie – mówi Żuk.

I jeszcze jedno, o czym wszyscy już na szczęście zapomnieli. DK 17 Lublin-Warszawa była najniebezpieczniejszą drogą w kraju. Przypominały o tym przydrożne krzyże i alarmistyczne statystyki. Dziś S17 jest na szarym końcu polskiego rankingu dróg niebezpiecznych.

Listopad 2018. Budowa S17 (fot. Krzysztof Mazur/archiwum)

Jak długo?

177 kilometrów ma S17 od Piask do węzła Lubelska pod Warszawą. Po zniesieniu ograniczeń na ostatnich odcinkach przed stolicą, ten dystans pokonamy samochodem z dozwoloną prędkością 120 km/h w ciągu 90-100 minut. A Węzeł Lubelska-węzeł Lublin Felin (162 km) w ok. 80 minut.

S17 – plan całościowy

Droga ekspresowa S17 Warszawa-Lublin-Hrebenne (granica z Ukrainą) w ciągu trasy europejskiej E372 łączy aglomerację warszawską z Lubelszczyzną i prowadzi ruch w kierunku Lwowa. Pomiędzy Kurowem a Piaskami przebiega na wspólnym odcinku z drogą ekspresową S12, tworząc główną oś transportową w województwie lubelskim. Na początkowym odcinku (od S8 do A2) droga ma stanowić wschodnią obwodnicę Warszawy, część ekspresowej obwodnicy Warszawy.

Kalendarium S17 (jadąc od Warszawy)

1. W. Lubelska (bez węzła) - początek obwodnicy Kołbieli; 15,151 km

• Data rozpoczęcia robót: 13.04.2018

11 lipca tego roku oddano do ruchu ciąg główny w ramach Tymczasowej Organizacji Ruchu. Obecne trwają roboty porządkowe i wykończeniowe: przy drogach dojazdowych, humusowane są skarpy, pobocza, sadzona roślinność, udrażniane rowy. Prowadzone są też prace przy ogrodzeniach oraz prace porządkowe i wykończeniowe w branży energetycznej. Montowane są bariery i oznakowanie pionowe.

• Planowane uzyskanie pozwolenia na użytkowanie:

IV kwartał 2020 r.

2. obwodnica Kołbieli; 8,679 km

• Data rozpoczęcia robót: 20.08.2018

17 lipca oddano do ruchu ciąg główny w ramach Tymczasowej Organizacji Ruchu. Obecne trwają prace porządkowe i wykończeniowe: przy drogach dojazdowych, poboczach, przy budowie MOP, montowane są ogrodzenia, oznakowanie, bariery. Prowadzone są też nasadzenia na terenach zielonych. Trwają też roboty przy zbiorniku retencyjnym. Budowany jest światłowód.
• Planowane uzyskanie pozwolenia na użytkowanie IV kwartał 2020 r.

3. koniec obwodnicy Kołbieli - początek obwodnicy Garwolina; 13,015 km

• Data rozpoczęcia robót: 11.08.2017

• Data oddania do ruchu 2019.12.23

4. koniec obwodnicy Garwolina - koniec obwodnicy Gończyc; 12,227 km

• Data rozpoczęcia robót: 16.03.2017

• Data oddania do ruchu 04.07.2019

5. koniec obwodnicy Gończyc - gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego; 13,012 km

• Data rozpoczęcia robót: 16.03.2017

• Data oddania do ruchu: 04.07.2019

6. granica województwa - w. Skrudki; 20,172 km

• Data rozpoczęcia robót: 2017.04.06

• Data oddania do ruchu: 06.09.2019

7. w. Skrudki (bez węzła) - Kurów Zachód (bez węzła); 13,164 km

• Data rozpoczęcia robót: 11.01.2017

• Data oddania do ruchu 2019.06.19

8. S17 Kurów (węzeł Kurów Zachód, skrzyżowanie z S12) - węzeł Jastków; 23 km

• Data rozpoczęcia robót: 31.03.2011 r.

• Data oddania do ruchu: 28.05.2013 r.

9. S17 w. Jastków - w. Lublin Sławinek; 7,7 km

• Data rozpoczęcia robót: 20.10.2011 r.

• Data oddania do ruchu: 25.09.2014 r.

10. S17 w. Lublin Sławinek - w. Lublin Rudnik; 10,2 km

• Data rozpoczęcia robót: 14.12.2011 r.

• Data oddania do ruchu: 31.10.2014 r.

11. S17 w. Lublin Rudnik - w. Lublin Felin; 12,8 km

• Data rozpoczęcia robót: 14.12.2011 r.

• Data oddania do ruchu: 15.10.2014 r.

Skomentuj i udostępnij na Facebooku
e-Wydanie

Komentarze 15

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Motorlublin / 11 października 2020 r. o 08:38
+12
Ta zła PO puściła i S17 i s19 podobno słynny projekt dobrej zmiany. I w zasadzie to jest z opóźnieniem realizowane. 2 kadencja ico i niewiele. Teraz otworzono oferty na Lubartów. Droga Lublin Puławy Radom do centrum Polski jest nie ruszona. Widać że PO zrobiła w zasadzie wszystko jeśli idzie o drogi. PiS niestety praktycznie nic
Avatar
Przyjaciel_lub_NIE / 11 października 2020 r. o 08:55
+9
Budowali, budowali i wybudowali
Avatar
DOgp / 11 października 2020 r. o 11:41
+8
Ta zła PO puściła i S17 i s19 podobno słynny projekt dobrej zmiany. 
o s17 trzeba było się bić, a s19 PO zamroziło. Dopiero PIS wyją projekt z zamrażarki o zaczął budować. Obie drogi miały być gotowe w 2015r a jak było każdy wie.
Avatar
Arek1989 / 11 października 2020 r. o 10:28
+8
Miło poczytać. Pamiętam to poruszenie społeczne, ten klimat powszechnej mobilizacyji i poczucie, że wszyscy gramy do jednej bramki ;) Lublinianie to mądrzy ludzie, nie dają się wciągać w partyjne przepychanki.
Avatar
LAS / 11 października 2020 r. o 06:12
+6
W tym całym rozgardiaszu politycznym, który od kilku lat oferuje nam dobra zmiana, zapomnieliśmy już o kulturze i luzie poprzednich rządów, z dyskursu zniknęła tak ciekawa postać jak Elżbieta Bieńkowska. A z Polskiego Radia zniknął plebiscyt Srebrne Usta. Obecny rząd raczej nic nie buduje, tylko transferuje pieniądze do kieszeni wybranych obywateli.
 " Bieńkowska do Wojtunika: za 6 tys. zł to pracuje złodziej albo idiota. Na taśmach ujawnionych przez gazetę "Do Rzeczy" zarejestrowano wypowiedź Elżbiety Bieńkowskiej na temat pensji jej znajomej. - Mówi, ja dostawałam, powiem ci 6 tysięcy... 6 tysięcy... Rozumiesz to? Albo złodziej, albo idiota... To jest niemożliwe, żeby ktoś za tyle pracował - mówi Bieńkowska do szefa CBA Pawła Wojtunika...
 " Bieńkowska do Wojtunika: za 6 tys. zł to pracuje złodziej albo idiota. Na taśmach ujawnionych przez gazetę "Do Rzeczy" zarejestrowano wypowiedź Elżbiety Bieńkowskiej na temat pensji jej znajomej. - Mówi, ja dostawałam, powiem ci 6 tysięcy... 6 tysięcy... Rozumiesz to? Albo złodziej, albo idiota... To jest niemożliwe, żeby ktoś za tyle pracował - mówi Bieńkowska do szefa CBA Pawła Wojtunika... rozwiń
Avatar
e-s / 12 października 2020 r. o 09:17
+5
Artykuł sPOnsorowany przez PO-ZSL, z inspiracji zapewne Hetmana, który ostatnio się uaktywnił m.in. na idiotycznych bilbordach. Marzy się lewakom POwrót do koryta. A co do "ekspresówek" to prawda jest taka, że to inicjatywa z czasów "pierwszego PIS-u". Sprawę utrącił Tusk za karę że region na niego nie głosował. Zresztą nie tylko to nam PO-wcy zabrali, bo sporo innych dotacji również. Gdyby nie Tusk i s-ka, dzisiaj kończylibyśmy budowę S19 a S17 byłaby gotowa już kilka lat temu. Tekst artykułu to manipulacja w czystej postaci, za kasę lub z pobudek POlitycznych, a wychwalanie osób znanych z knajpy u Sowy to już zupełne przegięcie!   
Artykuł sPOnsorowany przez PO-ZSL, z inspiracji zapewne Hetmana, który ostatnio się uaktywnił m.in. na idiotycznych bilbordach. Marzy się lewakom POwrót do koryta. A co do "ekspresówek" to prawda jest taka, że to inicjatywa z czasów "pierwszego PIS-u". Sprawę utrącił Tusk za karę że region na niego nie głosował. Zresztą nie tylko to nam PO-wcy zabrali, bo sporo innych dotacji również. Gdyby nie Tusk i s-ka, dzisiaj kończylibyśmy budowę S19 a S17 byłaby gotowa już kilka lat temu. Tekst artykułu to manipulacja w czystej pos... rozwiń
Avatar
tellchar / 11 października 2020 r. o 16:28
+5
@ityle - z kalendarium wynika tylko tyle, kiedy była budowa. A budowa jest poprzedzona przez około 8 lat przygotowań - tworzenia dokumentacji, rozpisywania przetargów i podpisywania umów, by przejść do fazy projektowania i budowania. Na stronach GDDKiA jest wyraźnie określone, że umowy na większość odcinków S17 do Warszawy zostały podpisane jeszcze za rządu PO-PSL, zaś rozpoczęcie budowy i zakończenie już za PiS. Podobnie S19 z Lublina do Rzeszowa - przetargi rozpoczęte za PO-PSL, rozstrzygnięte już przez PiS i budowa teraz trwa. Z kolei np. pierwszy etap dokumentacji na S19 Lublin-Lubartów powstał już za rządu SLD-PSL w 2002... Sukces ma wielu ojców, tylko porażki są sierotami...
@ityle - z kalendarium wynika tylko tyle, kiedy była budowa. A budowa jest poprzedzona przez około 8 lat przygotowań - tworzenia dokumentacji, rozpisywania przetargów i podpisywania umów, by przejść do fazy projektowania i budowania. Na stronach GDDKiA jest wyraźnie określone, że umowy na większość odcinków S17 do Warszawy zostały podpisane jeszcze za rządu PO-PSL, zaś rozpoczęcie budowy i zakończenie już za PiS. Podobnie S19 z Lublina do Rzeszowa - przetargi rozpoczęte za PO-PSL, rozstrzygnięte już przez PiS i budowa teraz trwa. Z kolei np.... rozwiń
Avatar
OPUSDEI / 11 października 2020 r. o 02:55
+5
Co Czarnek lub Stawiarski zbudowali?
Avatar
tellchar / 11 października 2020 r. o 16:36
+4
No na tym polega społeczeństwo obywatelskie, że władza podejmuje złą decyzję, obywatele protestują i władza ją zmienia. Ty chyba jednak wolisz, jak sytuacja jest podobna do obecnej - władza wie najlepiej, co dobre dla obywateli i prawie każde protesty ignoruje. Zaś budowa nowych dróg odbwya się według zasady - jak zagłosujecie na naszego kandydata na burmistrza/radnego/posła, to wam zbudujemy, a jak nie, to figa...
Avatar
ityle / 11 października 2020 r. o 09:17
+2
Z kalendarim wynika że to głównie zasługa Kaczorowców że do Warszawy możemy dojechać w 1,5godziny ,peowcy w czasie konsumpcji winka i krewetek u Sowy gdzie nawet powstała nowa modlitwa ''do obiadku mowa krótka *** wódka''twierdzili że wschód Polski można olać ciepłym moczem po winku itak też robili
Avatar
e-s / 12 października 2020 r. o 09:17
+5
Artykuł sPOnsorowany przez PO-ZSL, z inspiracji zapewne Hetmana, który ostatnio się uaktywnił m.in. na idiotycznych bilbordach. Marzy się lewakom POwrót do koryta. A co do "ekspresówek" to prawda jest taka, że to inicjatywa z czasów "pierwszego PIS-u". Sprawę utrącił Tusk za karę że region na niego nie głosował. Zresztą nie tylko to nam PO-wcy zabrali, bo sporo innych dotacji również. Gdyby nie Tusk i s-ka, dzisiaj kończylibyśmy budowę S19 a S17 byłaby gotowa już kilka lat temu. Tekst artykułu to manipulacja w czystej postaci, za kasę lub z pobudek POlitycznych, a wychwalanie osób znanych z knajpy u Sowy to już zupełne przegięcie!   
Artykuł sPOnsorowany przez PO-ZSL, z inspiracji zapewne Hetmana, który ostatnio się uaktywnił m.in. na idiotycznych bilbordach. Marzy się lewakom POwrót do koryta. A co do "ekspresówek" to prawda jest taka, że to inicjatywa z czasów "pierwszego PIS-u". Sprawę utrącił Tusk za karę że region na niego nie głosował. Zresztą nie tylko to nam PO-wcy zabrali, bo sporo innych dotacji również. Gdyby nie Tusk i s-ka, dzisiaj kończylibyśmy budowę S19 a S17 byłaby gotowa już kilka lat temu. Tekst artykułu to manipulacja w czystej pos... rozwiń
Avatar
tellchar / 11 października 2020 r. o 16:36
+4
No na tym polega społeczeństwo obywatelskie, że władza podejmuje złą decyzję, obywatele protestują i władza ją zmienia. Ty chyba jednak wolisz, jak sytuacja jest podobna do obecnej - władza wie najlepiej, co dobre dla obywateli i prawie każde protesty ignoruje. Zaś budowa nowych dróg odbwya się według zasady - jak zagłosujecie na naszego kandydata na burmistrza/radnego/posła, to wam zbudujemy, a jak nie, to figa...
Avatar
tellchar / 11 października 2020 r. o 16:28
+5
@ityle - z kalendarium wynika tylko tyle, kiedy była budowa. A budowa jest poprzedzona przez około 8 lat przygotowań - tworzenia dokumentacji, rozpisywania przetargów i podpisywania umów, by przejść do fazy projektowania i budowania. Na stronach GDDKiA jest wyraźnie określone, że umowy na większość odcinków S17 do Warszawy zostały podpisane jeszcze za rządu PO-PSL, zaś rozpoczęcie budowy i zakończenie już za PiS. Podobnie S19 z Lublina do Rzeszowa - przetargi rozpoczęte za PO-PSL, rozstrzygnięte już przez PiS i budowa teraz trwa. Z kolei np. pierwszy etap dokumentacji na S19 Lublin-Lubartów powstał już za rządu SLD-PSL w 2002... Sukces ma wielu ojców, tylko porażki są sierotami...
@ityle - z kalendarium wynika tylko tyle, kiedy była budowa. A budowa jest poprzedzona przez około 8 lat przygotowań - tworzenia dokumentacji, rozpisywania przetargów i podpisywania umów, by przejść do fazy projektowania i budowania. Na stronach GDDKiA jest wyraźnie określone, że umowy na większość odcinków S17 do Warszawy zostały podpisane jeszcze za rządu PO-PSL, zaś rozpoczęcie budowy i zakończenie już za PiS. Podobnie S19 z Lublina do Rzeszowa - przetargi rozpoczęte za PO-PSL, rozstrzygnięte już przez PiS i budowa teraz trwa. Z kolei np.... rozwiń
Avatar
DOgp / 11 października 2020 r. o 11:44
-1
Miło poczytać. Pamiętam to poruszenie społeczne, ten klimat powszechnej mobilizacyji i poczucie, że wszyscy gramy do jednej bramki ;)  Lublinianie to mądrzy ludzie, nie dają się wciągać w partyjne przepychanki.
 Za PO trzeba było się mobilizować jak za PRL żeby coś ugrać.
Avatar
DOgp / 11 października 2020 r. o 11:41
+8
Ta zła PO puściła i S17 i s19 podobno słynny projekt dobrej zmiany. 
o s17 trzeba było się bić, a s19 PO zamroziło. Dopiero PIS wyją projekt z zamrażarki o zaczął budować. Obie drogi miały być gotowe w 2015r a jak było każdy wie.
Avatar
Arek1989 / 11 października 2020 r. o 10:28
+8
Miło poczytać. Pamiętam to poruszenie społeczne, ten klimat powszechnej mobilizacyji i poczucie, że wszyscy gramy do jednej bramki ;) Lublinianie to mądrzy ludzie, nie dają się wciągać w partyjne przepychanki.
Avatar
ityle / 11 października 2020 r. o 09:17
+2
Z kalendarim wynika że to głównie zasługa Kaczorowców że do Warszawy możemy dojechać w 1,5godziny ,peowcy w czasie konsumpcji winka i krewetek u Sowy gdzie nawet powstała nowa modlitwa ''do obiadku mowa krótka *** wódka''twierdzili że wschód Polski można olać ciepłym moczem po winku itak też robili
Avatar
Przyjaciel_lub_NIE / 11 października 2020 r. o 08:55
+9
Budowali, budowali i wybudowali
Avatar
Motorlublin / 11 października 2020 r. o 08:38
+12
Ta zła PO puściła i S17 i s19 podobno słynny projekt dobrej zmiany. I w zasadzie to jest z opóźnieniem realizowane. 2 kadencja ico i niewiele. Teraz otworzono oferty na Lubartów. Droga Lublin Puławy Radom do centrum Polski jest nie ruszona. Widać że PO zrobiła w zasadzie wszystko jeśli idzie o drogi. PiS niestety praktycznie nic
Avatar
LAS / 11 października 2020 r. o 06:12
+6
W tym całym rozgardiaszu politycznym, który od kilku lat oferuje nam dobra zmiana, zapomnieliśmy już o kulturze i luzie poprzednich rządów, z dyskursu zniknęła tak ciekawa postać jak Elżbieta Bieńkowska. A z Polskiego Radia zniknął plebiscyt Srebrne Usta. Obecny rząd raczej nic nie buduje, tylko transferuje pieniądze do kieszeni wybranych obywateli.
 " Bieńkowska do Wojtunika: za 6 tys. zł to pracuje złodziej albo idiota. Na taśmach ujawnionych przez gazetę "Do Rzeczy" zarejestrowano wypowiedź Elżbiety Bieńkowskiej na temat pensji jej znajomej. - Mówi, ja dostawałam, powiem ci 6 tysięcy... 6 tysięcy... Rozumiesz to? Albo złodziej, albo idiota... To jest niemożliwe, żeby ktoś za tyle pracował - mówi Bieńkowska do szefa CBA Pawła Wojtunika...
 " Bieńkowska do Wojtunika: za 6 tys. zł to pracuje złodziej albo idiota. Na taśmach ujawnionych przez gazetę "Do Rzeczy" zarejestrowano wypowiedź Elżbiety Bieńkowskiej na temat pensji jej znajomej. - Mówi, ja dostawałam, powiem ci 6 tysięcy... 6 tysięcy... Rozumiesz to? Albo złodziej, albo idiota... To jest niemożliwe, żeby ktoś za tyle pracował - mówi Bieńkowska do szefa CBA Pawła Wojtunika... rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze 15

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Hrubieszów też pomaga producentom chryzantem i handlowcom

Hrubieszów też pomaga producentom chryzantem i handlowcom

Dłuższe handlowanie przy hrubieszowskim cmentarzu. Chryzantemy posadzone dla ozdoby miasta. Prośba burmistrza Hrubieszowa do mieszkańców, by zrobili zakupy z których zrezygnowali z powodu zamknięcia nekropolii.

Festiwal Integracja Ty i Ja w Kinie Bajka
4 listopada 2020, 10:30

Festiwal Integracja Ty i Ja w Kinie Bajka

W tym roku odbywa się już 17. edycja Europejskiego Festiwalu Filmowego Integracja Ty i Ja. Koszalińskiej imprezie tradycyjnie towarzyszą seanse w kinach studyjnych całej Polski. W dniach 4-5 listopada wybrane filmu będzie można zobaczyć w lubelskim Kinie Bajka.

Mała wieś będzie miała grotę solną. Kolejna inicjatywa lokalnego stowarzyszenia

Mała wieś będzie miała grotę solną. Kolejna inicjatywa lokalnego stowarzyszenia

Dzięki stowarzyszeniu Cichosz w małej miejscowości powiatu parczewskiego powstały już latarnie solarne, mobilna wiejska biblioteka czy drewniana altana na sąsiedzkie spotkania. Teraz w Cichostowie mieszkańcy będą mogli skorzystać z groty solnej.

Interwencyjny skup chryzantem. Rynek Wielki w Zamościu zyskał na urodzie

Interwencyjny skup chryzantem. Rynek Wielki w Zamościu zyskał na urodzie

- Gdyby pani zadzwoniła wczoraj, to byliśmy zrozpaczeni. Jedna czwarta chryzantem nam została. Ale dziś na szczęście zabrał je prezydent i tyle nie stracimy – mówi współwłaścicielka zamojskiej firmy ogrodniczej. Władze miasta w ramach doraźnej pomocy ukwieciły Rynek Wielki.

Włodawianka – Lublinianka 1:3. Jak nie strzelasz dwóch karnych to przegrywasz

Włodawianka – Lublinianka 1:3. Jak nie strzelasz dwóch karnych to przegrywasz

Dobry mecz zespołu Dariusza Bodaka we Włodawie. Lublinianka w pierwszej rundzie musiała uznać wyższość wicemistrza poprzednich rozgrywek. W sobotę odpłaciła jednak rywalom i wygrała na ich boisku 3:1. Trzeba jednak dodać, że podopieczni Mirosława Kosowskiego zmarnowali dwa rzuty karne.

Lubelskie "Pszczółki" nie dały szans CTL Zagłębiu Sosnowiec
galeria

Lubelskie "Pszczółki" nie dały szans CTL Zagłębiu Sosnowiec

Pszczółka Polski Cukier AZS UMCS Lublin zapisała w sobotę na swoim koncie drugie w tym sezonie zwycięstwo. Lubelskie koszykarki pokonały na własnym parkiecie CTL Zagłębie Sosnowiec 86:68

Co trzeba zmienić w powiatach nad Wisłą

Co trzeba zmienić w powiatach nad Wisłą

W ciągu sześciu najbliższych lat województwo lubelskie otrzyma miliardy euro z europejskich funduszy. Podział będzie zależał od nowej strategii województwa. Powiatom nadwiślańskim zależy, by w dokumencie znalazły się takie zadania, jak rozwój transportu, turystyki, rolnictwa i biogospodarki.

Nie zdążyłeś udekorować grobu? W Świdniku zapalą znicz za ciebie

Nie zdążyłeś udekorować grobu? W Świdniku zapalą znicz za ciebie

– To jest całkowicie spontaniczna akcja – mówi Jerzy Irsak, prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Pegimek w Świdniku, które zarządza cmentarzem komunalnym. – To gest solidarności – dodaje Marcin Dmowski, zastępca burmistrza Świdnika. W niedzielę na nieudekorowanych grobach zostaną ustawione znicze i kwiaty.

Świdniczanka – Victoria Żmudź 0:0. Zatrzymali najlepszego strzelca ligi [zdjęcia]
galeria

Świdniczanka – Victoria Żmudź 0:0. Zatrzymali najlepszego strzelca ligi [zdjęcia]

Michał Zuber w tym sezonie zdobył już 14 goli. W sobotę jego Świdniczanka grała u siebie z wiceliderem tabeli grupy drugiej – Victorią Żmudź. Goście zneutralizowali główne atuty rywali i zawody zakończyły się bezbramkowym remisem.

Opole Lubelskie: 28-latek ugodził nożem mężczyznę

Opole Lubelskie: 28-latek ugodził nożem mężczyznę

Sąd aresztował 28-letniego mieszkańca gminy Opole Lubelskie. Mężczyzna kilka dni temu ugodził nożem 38-latka.

Spis rolny idzie opornie przez wirusa

Spis rolny idzie opornie przez wirusa

Laptopy, tablety i przenośne dyski – takimi nagrodami próbuje zachęcić rolników do spisania się samemu urząd statystyczny. W Lubelskiem nie jest z tym najlepiej, m.in. z powodu absencji chorobowej, ale i kwarantanny rachmistrzów spisowych.

Avia Świdnik – Stal Kraśnik 3:1. Koniec kiepskiej passy [zdjęcia]
galeria

Avia Świdnik – Stal Kraśnik 3:1. Koniec kiepskiej passy [zdjęcia]

Po pięciu meczach bez zwycięstwa wreszcie z kompletu punktów mogli się cieszyć piłkarze Avii. Świdniczanie ograli u siebie Stal Kraśnik 3:1. Kluczowe dla losów spotkania były ostatnie minuty pierwszej połowy i początek drugiej, kiedy żółto-niebiescy zdobyli po jednej bramce.

Policja szuka zaginionej 16-latki. Może być w Lublinie

Policja szuka zaginionej 16-latki. Może być w Lublinie

Policjanci z komendy w Świdniku poszukują zaginionej Laury Śliwińskiej. Zaginiona 16-latka wyszła z domu w piątek wieczorem i do chwili obecnej nie powróciła do domu i nie nawiązała kontaktu z rodziną.

Ostrzeżenie pogodowe dla woj. lubelskiego. Może być niebezpiecznie na drogach
film

Ostrzeżenie pogodowe dla woj. lubelskiego. Może być niebezpiecznie na drogach

Ostrzeżenie pogodowej o gęstej mgle wydał Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

Mieli trzy godziny, aby stawić się w jednostce. Wszyscy żołnierze WOT z wezwaniami

Mieli trzy godziny, aby stawić się w jednostce. Wszyscy żołnierze WOT z wezwaniami

Mieli trzy godziny po otrzymaniu SMS-a, aby stawić się w jednostce. Piątek, 30 października był pierwszym dniem w dotychczasowej historii Wojsk Obrony Terytorialnej, kiedy wszyscy żołnierze formacji otrzymali wezwania do natychmiastowego stawiennictwa w swoich jednostkach.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.