Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

14 października 2011 r.
13:07
Edytuj ten wpis

S17 za dwa lata. Pomoże w rozwoju naszego regionu?

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
66,8-kilometrowy odcinek S17 to wprawdzie tylko fragment całej trasy, ale bardzo długo oczekiwany pr
66,8-kilometrowy odcinek S17 to wprawdzie tylko fragment całej trasy, ale bardzo długo oczekiwany pr

Za dwa lata będziemy się cieszyć nowym 66,8-kilometrowym odcinkiem S17 od węzła Sielce do początku obwodnicy Piask. Czy ta droga będzie impulsem dla rozwoju ekonomicznego regionu? Zdania są podzielone… Jedno jest pewne: na tę drogę czekają tysiące kierowców

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Gdy blisko roku temu "pospolite ruszenie” polityków, biznesu, kierowców i mieszkańców naszego regionu rozpoczęło walkę o zagrożoną budowę 66,8-kilometrowego fragmentu S17, byliśmy dobrym, bynajmniej nie "węgierskim”, przykładem dla całego kraju.

– Możemy być dumni z tego, że jesteśmy mieszkańcami Lubelszczyzny, bo udało się nam zbudować prawdziwy ruch obywatelski w obronie "siedemnastki”. Pokazaliśmy, że wspólnym wysiłkiem i determinacją można osiągać zamierzone cele – mówił wówczas Maciej Maniecki, prezes Rady Przedsiębiorczości Lubelszczyzny po ogłoszeniu przez Radę Ministrów pozytywnej decyzji o rozpoczęciu budowy "lubelskiego” odcinka S17.

Droga do pieniędzy

Często podnoszono argument, że S17 pomoże Lubelszczyźnie nadrobić zapóźnienia cywilizacyjne. – To okno na świat dla Lubelszczyzny. Bez tej drogi rozwój ekonomiczny naszego regionu nie będzie możliwy. Ciągle będziemy Polską "B” – nie bez racji głosili zwolennicy tej drogi.

Czy na pewno? – Moim zdaniem budowa S17 jest bezwzględnie potrzebna. Czy jednak fragment tej drogi będzie impulsem dla rozwoju ekonomicznego regionu, to już mam wątpliwości – mówi prof. dr hab. Andrzej Kidyba, ekonomista, prezes Lubelskiej Fundacji Rozwoju. – Proszę zauważyć, że S17, nawet w tej formie kadłubka, komunikuje nas tylko z Warszawą. Z punktu widzenia ekonomii to S12 jest ważniejsza, bo łączy Lubelszczyznę poprzez Radom, z autostradami A1 i A2 w Strykowie. A to jest główna "tętnica” polskiej ekonomii, logistyki, wymiany towarowej. S17 pozwoli nam tylko na wygodną podróż samochodem do Warszawy. Jednak w kontekście gospodarczym S17 nie będzie mieć większego ciężaru gatunkowego. Powtórzę raz jeszcze, budowa S17 jest niezwykle ważna i potrzebna, ale dla ekonomii regionu nie będzie mieć znaczącego wpływu – argumentuje prof. Andrzej Kidyba.

12 czy 17

Tymczasem taka opinia nie znajduje poparcia w środowisku biznesu. – Moim zdaniem takie projekty infrastrukturalne jak S17 są podstawą rozwoju regionu – mówi Maciej Maniecki, prezes Rady Przedsiębiorczości Lubelszczyzny. – Oczywiście, z punktu widzenia logistyki czy tylko wymiany towarowej, to rzeczywiście połączenie Lubelszczyzny poprzez "12” z węzłem Stryków z biznesowego punktu widzenia byłoby bardziej efektywne. Pamiętajmy jednak, że S17 jest nitką łączącą nas ze stolicą, z centrum kraju, gdzie siedziby mają władze głównych firm czy spółek. Komunikacja "biznesowa” jest niezmiernie ważna. Tak samo jak lotnisko, szybka kolej czy szerokopasmowy Internet. S17 będzie impulsem rozwoju Lubelszczyzny, także w kontekście biznesowym.

A budowa trwa

66,8-kilometrowy odcinek S17 to wprawdzie tylko fragment całej trasy, ale bardzo długo oczekiwany przez kierowców. – Dobiegają do końca kwestie przetargowe związane z tą inwestycją. W tym tygodniu wybraliśmy najbardziej korzystną ofertę na realizację ostatniego odcinka S17, czyli zadania numer 4, od węzła Lubartów do węzła Witosa. Jeżeli Urząd Zamówień Publicznych nie będzie mieć zastrzeżeń do wyników tego przetargu, wówczas lista wykonawców będzie kompletna – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Umowę na realizację pierwszego z pięciu zadań (inwestycję podzielono na 5 odcinków – przyp. red.), od węzła Witosa do początku obwodnicy Piask, podpisano 12 listopada, rok temu. Wykonawca ma jeszcze 13 miesięcy, aby wywiązać się z terminu.

Można już także określić koszt całej inwestycji. Budowa 66,8-kilometrowej drogi od węzła Sielce, tuż przed Kurowem, do początku obwodnicy Piask, będzie kosztować podatników 3 401 600 000 złotych, z czego Unia Europejska dołoży 2 610 000 000 zł.

Trudności z odszkodowaniami

Niestety, intensywne budowy dróg nie pozostają bez wpływu na życie wielu mieszkańców naszego regionu. Część z nich jest już u kresu wytrzymałości w związku z przeciągającą się procedurą odszkodowawczą za wywłaszczone nieruchomości.

Lubelski Urząd Wojewódzki aktualnie prowadzi prawie 2500 postępowań w stosunku do ok. 4700 działek w sprawach ustalania odszkodowań za grunty przejęte pod budowę dróg krajowych i wojewódzkich, m.in. na odcinkach Sielce-Bogucin, Łuków–Serokomla, Lublin–Piaski, Frampol–Biłgoraj.

– Od początku roku urząd wydał ok. 1500 decyzji. Wśród nich są prawie wszystkie decyzje przyznające odszkodowania za nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi na odcinku Lublin–Piaski – mówi Małgorzata Tatara, rzecznik prasowy wojewody. Najwięcej problemów jest w przypadku odcinka Lublin–Piaski. – Na tym odcinku urząd podjął 654 postępowania, w stosunku do 1277 działek. Dotychczas wydano 65 decyzji.

Będzie jeszcze trudniej

W pierwszej kolejności ustalane były odszkodowania za nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi, których na odcinku Lublin-Piaski było 22. – W tych najbardziej skomplikowanych sprawach wydanych zostało 21 decyzji przyznających odszkodowanie. W ostatnim przypadku postępowanie dobiega końca. Należy podkreślić, że we wszystkich omawianych sprawach właściciele zgłaszali uwagi, co do wycen i to też miało wpływ na termin zakończenia postępowania. Były także przypadki rozpraw administracyjnych – dodaje Małgorzata Tatara.

To jednak nie koniec trudności, z jakimi będą musieli zmierzyć się urzędnicy LUW. Przed nimi kolejne odcinki, czyli trzeci i czwarty, na których sprawy wywłaszczeniowe będą jeszcze trudniejsze.

– Mnie próbowano wywłaszczyć już dwa lata temu. Wówczas robiła to jeszcze GDDKiA Lublin. Nie zgodziłem się z wyceną. Negocjacje zostały przerwane. Teraz chcą zastosować wobec mnie ZRID, a to jest niezgodne z prawem, bo sprawę trzeba zakończyć według tej pierwszej procedury. ZRID praktycznie nie daje mi żadnych praw, a z tym się nie zgadzam – deklaruje jeden z właścicieli nieruchomości na odcinku czwartym, węzeł Lubartów–Witrosa. – Będę się bronić do końca.

Czekamy…

Pomijając trudności, kierowcy już czekają na tę drogę. – Dojazd z Lublina do Kurowa i na odwrót to najbardziej zatłoczony fragment drogi Lublin – Warszawa. Poza tym przejazd przez Lublin obecnie jest także kłopotliwy. Ta inwestycja na pewno ułatwi życie kierowcom oraz co najmniej o pół godziny skróci jazdę oraz odciąży centrum miasta od ruchu ciężkich pojazdów – mówi Maciej Kiciak, kierowca w Lublina.

Problem tylko w tym, kiedy powstanie odcinek od Warszawy do obwodnicy Garwolina i dalej od węzła Sielce. – Obowiązuje rządowy program budowy dróg krajowych na lata 2011–2015. W tym programie jest S17 od Warszawy przez Garwolina do węzła Sielce. Tutaj nic się nie zmieniło i tego się trzymajmy – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Trasa

Planowana trasa od węzła "Sielce” do "Witosa” przebiega w pobliżu miejscowości: Sielce, Posiołek, Kolonia Nowy Dwór, Wola Nowodworska, Szumów, Mała Kłoda, Kurów, Olempin, Markuszów, Kolonia Przybysławice, Zagrody, Granica, Marianka, Kolonia Miesiące, Kolonia Garbów, Kolonia Bogucin, Kolonia Piotrowice Wielkie, Leśce, Józefów Pociecha, Kupin, Sieprawice, Piotrawin, Aleksandrów Stawka, Jastków, Kopanina, Barak, Panieńszczyzna, Natalin, Marysin, Jakubowice, Elizówka, Kolonia Żulin, Marianówka, Świdniczek, Kolonia Biskupie , Biskupie, Świdnik Mały, Kalinówka.

W sumie na odcinku od węzła "Sielce” do węzła "Piaski” powstanie w latach 2010–2013 blisko 50 wiaduktów, w tym prawie kilometrowa estakada nad Bystrzycą Jakubowicką, 10 mostów, kilka przejazdów gospodarczych, ok. 40 km ekranów akustycznych, kilkadziesiąt różnej wielkości przejść dla zwierząt nad i pod trasą szybkiego ruchu.

Pozostałe informacje

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie
RELACJA

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie

W Warszawie prezydent Karol Nawrocki złożył wieńce, wręczył odznaczenia i nominacje generalskie, a w Gdańsku premier Donald Tusk uczestniczył w Paradzie Niepodległości, podkreślając jedność i wspólną odpowiedzialność za kraj.

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej
galeria

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej

Wydarzenie, przygotowane we współpracy z Teatrem z Nasutowa, pozwoliło uczestnikom przenieść się do obozu legionistów z 1918 roku i poczuć atmosferę tamtych przełomowych dni.

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości
ZDJĘCIA
galeria

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości

Zebranie Rady Miasta, uroczysty apel, defilada i złożenie wieńców pod pomnikami bohaterów – tak w Lublinie przebiegały obchody Narodowego Święta Niepodległości z udziałem przedstawicieli władz miasta i województwa.

Budynek Zarządu Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność” przy ul. Królewskiej 3 w Lublinie w czasie strajku nauczycieli Lubelszczyzny, 1981 r.
DODATEK IPN

„SOLIDARNOŚĆ". Polska droga do wolności

Wybuch masowych strajków pracowniczych w 1980 r. w Polsce był wyrazem buntu wolnościowego Polaków wobec rzeczywistości komunistycznej. Powstały w ich wyniku wielomilionowy ruch związkowy „Solidarności” okazał się jednym z największych fenomenów w tysiącletnich dziejach naszego kraju.

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Nowy mural przy ul. Zamojskiej stał się artystycznym akcentem obchodów Święta Niepodległości. Lublin jako pierwszy w Polsce włączył się w akcję „Polska na TAK!”

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert
zdjęcia, wideo
galeria
film

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert

Niepodległość nie jest nam dana raz na zawsze - powtarzali dzisiaj w swoich przemówieniach przed Pomnikiem Niepodległości - wiceprezydent Puław, Grzegorz Nowosadzki i przewodniczący rady miasta - Mariusz Wicik. Kwiaty pod pomnikiem złożyły delegacje lokalnych władz, szkół i służb mundurowych.

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"
DODATEK IPN

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"

Odzyskanie przez Polskę niepodległości po 123 latach rozbiorów było procesem rozłożonym w czasie i wielowymiarowym. Polski sukces z 1918 r., zwieńczony ustaleniem granic odrodzonego państwa, miał wielu ojców, którzy różnymi drogami i za pomocą różnych metod dążyli do wielkiego celu Polaków – odzyskania niepodległego państwa.

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami
historia

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami

Koncert orkiestry, wystawy, militaria, filmowe seanse - to wszystko i wiele więcej w niedzielę będzie to zobaczenia i posłuchania w Muzeum Zamoyjskich w Kozłówce. Placówka 16 listopada zaprasza na Dzień Otwartych Drzwi - bez biletów.

Kamienice przy ulicy Królewskiej nr 1‒3 zniszczone w trakcie walk o Lublin w lipcu 1944 r. w wyniku potyczki między sowieckimi i niemieckimi czołgami (autor nieznany, zbiory APL)
DODATEK IPN

Lublin. Wolność utracona – zniszczone miasto

Dzień 11 listopada 1918 r. przyjęto jako umowną datę odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów. Rozpoczęła się wówczas wieloletnia odbudowa państwa, utrwalanie jego granic, ładu politycznego oraz integracja społeczeństwa.

Zdjęcie ilustracyjne

Bractwo Miłosierdzia św. Brata Alberta prosi o wsparcie dla ogrzewalni w Lublinie

Ogrzewalnia od 1 października przyjmuje mężczyzn, którzy nie mają gdzie spędzić nocy. Placówka codziennie udziela wsparcia potrzebującym, zapewniając im schronienie, ciepło i możliwość zadbania o podstawowe potrzeby.

Filip Luberecki (z prawej) ma szansę zagrać w reprezentacji Polski U21

Czterch piłkarzy Motoru i jeden trener udało się na zgrupowania reprezentacji narodowych

W najbliższych dniach odbędą się mecze reprezentacji narodowych, zarówno tych pierwszych, jak i młodzieżowych. W trakcie przerwy w rozgrywkach na zgrupowania poszczególnych drużyn udało się pięciu przedstawicieli Motoru Lublin

PGE Start Lublin po raz ostatni w tym sezonie wystąpi we własnej hali w europejskich pucharach

PGE Start Lublin po raz ostatni w tym sezonie wystąpi we własnej hali w europejskich pucharach

W środę rywalem lublinian będzie bułgarski Rilski Spotis

Zdjęcie ilustracyjne

Zima coraz bliżej – reagujmy, gdy ktoś potrzebuje pomocy

Dzięki szybkiej i empatycznej reakcji dzielnicowych z Komendy Powiatowej Policji w Lubartowie, 66-letni bezdomny mężczyzna otrzymał niezbędną pomoc i schronienie. Funkcjonariusze znaleźli go na jednej z posesji w Lubartowie, gdzie od pewnego czasu spał pod gołym niebem.

Koncert, iluminacje i patriotyczny mural. Jak w Lublinie będziemy obchodzić Święto Niepodległości?
11 listopada 2025, 9:00

Koncert, iluminacje i patriotyczny mural. Jak w Lublinie będziemy obchodzić Święto Niepodległości?

Nie zabraknie znanych artystów, nowoczesnych aranżacji i ponadczasowego przesłania. Z okazji 107. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości na mieszkańców Lublina czeka wiele patriotycznych atrakcji.

Lubelszczyzna pamięta  o obrońcach Niepodległej...
DODATEK IPN

Lubelszczyzna pamięta o obrońcach Niepodległej...

Wśród wielu dat w historii Polski jedną z najpiękniejszych i najważniejszych jest 11 listopada 1918 r. Po 123 latach zaborów nasz kraj odzyskał upragnioną niepodległość i ponownie pojawił się na mapie Europy. Wspólny wysiłek podjęli zarówno wielcy politycy – tacy jak Józef Piłsudski, Ignacy Paderewski czy Roman Dmowski – jak i zwykli żołnierze, mieszkańcy wsi, miast i miasteczek.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium