Dwieście lat temu ludzie też chcieli pomykać kolasami po równych drogach. Już wtedy psioczono na kiepskie trakty i błoto po deszczach. Dyrekcja Jeneralna Dróg i Mostów to pierwszy polska firma zajmujący się budową, utrzymaniem i administracją traktów.
Christiani z Dukli
Dukla to małe miasto za Rzeszowem, przy drodze numer 19. To właśnie w tej miejscowości na świat przyszedł pierwszy dyrektor „Jeneralny Dróg i Mostów” Franciszek Ksawery Christiani. Karierę rozpoczął w armii austriackiej, ale w wieku 20 lat trafił do austriackiej dyrekcji dróg. Dosłużył się stanowiska zastępcy dyrektora.
Christiani okazał się bardzo sprawnym organizatorem i dobrym inżynierem. W pierwszym roku działalności Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów wydał „Prawidła do ułożenia i sprawdzania Anszlayów (kosztorysów) na budować się mające drogi bite, groble, mosty, itp.”.
W 1820 roku opracował kilka instrukcji i podręczników drogowców, m. in. „Początkowa nauka praktyczna dla konduktorów drogowych z ogólnego systemu budowy i instrukcji dla drogownictwa w Królestwie Polskim, z litografowanym planem i skalą robót przez Jeneralną Dyrekcję Dróg i Mostów”. Dyrekcja w 1820 roku miała 18 inżynierów, a trzy lata później 21 inżynierów, 4 nadkonduktorów, 14 konduktorów, 6 elewów oraz kompanię rzemieślniczą składającą się z 30 osób.