Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

10 marca 2015 r.
13:31
Edytuj ten wpis

Dieslowskie brzmienie ciszy

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 2 A A

Opel wprowadza mokkę i insignię z nowymi dieslami - 1.6 i 2.0 CDTI. Mieliśmy okazję sprawdzić te silniki podczas testów po pagórkowatych i krętych drogach wokół Dublina.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Oba te silniki powstały w centrum technicznym Opla w Turynie. Oba też mają kilka cech wspólnych - są aluminiowe, nowoczesne i bardzo ciche. Pierwszy, o mniejszej pojemności, jest dedykowany do opla mokki, drugi do insignii. Silnik 1.6 CDTI rozwija moc 136 KM, a dwulitrowy - 170 KM. Nowe silniki charakteryzują się wysoką kulturą pracy, o czym można się przekonać zaraz po uruchomieniu.

Blok z aluminium

Odchudzanie to nie tylko domena celebrytów. To także jeden z głównych kierunków poszukiwań w przemyśle motoryzacyjnym. Zbędnych kilogramów szuka się wszędzie - w szybach, cieńszych blachach czy lżejszych silnikach. Sposobem na zbicie wagi jest aluminium. I właśnie z tego materiału zbudowano oba silniki.

Decydującą rolę ma jednak technika zastosowana przez Opla. O walorach jezdnych, niskiej emisji hałasu oraz konsumpcji paliwa decydują dwa najważniejsze rozwiązania - turbina o zmiennej geometrii oraz wysokociśnieniowy wtrysk paliwa common‑rail. Wtryskiwacze zdolne do pracy przy ciśnieniu 2000 barów i 10 wtryskach na jeden cykl pracy cylindra zapewniają większą moc, wydajniejsze rozpylanie paliwa oraz skuteczne mieszanie go z doprowadzanym powietrzem. Turbosprężarką VTG (ze zmienną geometrią kierownicy turbiny) w insignii steruje elektryczny siłownik, dzięki czemu elastyczność podzespołu w porównaniu z siłownikiem podciśnieniowym zwiększa się o 20 procent. Takie rozwiązanie zapewnia więcej przyjemności z jazdy dieslem.

Sporo uwagi poświęcono ekologii. Oba silniki emitują spaliny o czystości porównywalnej z czystością spalin silników benzynowych. Największa słabość diesli - emisja tlenków azotu - to już historia. W silniku 1.6 CDTI zastosowano technologię zwaną pułapką tlenków azotu (LNT), która jest układem oczyszczania spalin umieszczonym za filtrem cząstek stałych silnika, przechwytującym i eliminującym tlenki azotu z wytwarzanych spalin. Układ ten nie wymaga stosowania dodatków do paliwa.

Z kolei insignia jest wyposażona w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) BlueInjection firmy Opel, który również służy do usuwania tlenków azotu ze spalin. Minimalne ilości AdBlue - nieszkodliwego płynu stanowiącego mieszankę mocznika i wody - są wtryskiwane do strumienia spalin między filtrem cząstek stałych (DPF) a katalizatorem SCR. Roztwór ten natychmiast zamienia się w amoniak, który zostaje wchłonięty przez katalizator SCR. Następnie, wskutek reakcji chemicznej z amoniakiem, tlenki azotu w spalinach ulegają redukcji do nieszkodliwego azotu i pary wodnej.

Superciche diesle

Aluminiowy 1.6 zastąpi w mocce zastąpił przestarzałą jednostkę 1.7 CDTI rodem z Isuzu. Już po uruchomieniu słychać aksamitną pracę nowego diesla. Jest miękko i cicho. To zasługa 10 wtrysków paliwa na cykl.

136 koni dynamicznie rusza podcięte przez pedał gazu. Konstruktorom udało się wydobyć 85 KM z 1 litra. To bardzo dobry wynik w tej klasie. A 320 Nm to już prawdziwy pokaz mocy. Mokka płynnie przyspiesza rozpędzając się od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy. Jednak to kolejny parametr pokazuje, jak bardzo elastyczna jest nowa jednostka. Na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu mokka potrzebuje również tylko 9,9 sekundy.
Podczas jazdy rzeczywiście silnik jest supercichy. Kręcąc go w zakresie od 1800 do 2400 obrotów na minutę, szum opon skutecznie zagłusza aksamitny bas nowego diesla. Producent deklaruje średnie zużycie na niskim poziomie 4,1 litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym, czyli 0,5 l mniej w porównaniu z silnikiem 1.7. Natomiast komputer pokładowy wyliczył średnią na poziomie 5,7 litra.

Podobne cechy ma wyjątkowo cichy dwulitrowy turbodiesel oferowany w insignii. Dzięki wyjątkowo korzystnemu stosunkowi mocy do pojemności, który wynosi 87 KM na litr - czyli odrobinę więcej niż w przypadku silnika 1.6 CDTI nowej generacji - dwulitrowy diesel dostarcza mnóstwo przyjemności z jazdy, nie obciążając nadmiernie kieszeni właściciela. Imponujące 400 Nm jest dostępne w przedziale 1750-2500 obr./min, a maksymalną moc 170 KM silnik rozwija już przy 3750 obr./min.

Prędkość maksymalna insignii z nowym silnikiem wzrosła o 5 km/h, do 225 km/h. Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 9 sekund - o pół sekundy szybciej niż pojazd wyposażony w starszy silnik. Dwulitrowy motor jest równie cichy, jak jego mniejszy brat.

Pozostaje tylko jedno pytanie. Jak długą żywotność mają turbiny w tych silnikach? O tym przekonamy się po kilku miesiącach użytkowania tych jednostek.

Podsumowanie

Nowe aluminiowe silniki w porównaniu z poprzednikami są cichsze i sprawniejsze w każdym przedziale obrotów. Na biegu jałowym różnica wynosi 5 decybeli, czyli jak między szeptem a krzykiem. Mokka i insignia z nowym silnikami pojawią się w sprzedaży na początku wakacji. Silniki są produkowane na Węgrzech.
Czytaj więcej o:

Pozostałe informacje

Orlen Oil Motor Lublin - KS Apator Toruń [na żywo]
RELACJA NA ŻYWO

Orlen Oil Motor Lublin - KS Apator Toruń [na żywo]

Po wysokim domowym zwycięstwie nad ebut.pl Stalą Gorzów Orlen Oil Motor Lublin po raz drugi z rzędu wystąpi przed własną publicznością. O godzinie 20.30 lubelski Koziołki podejmą Anioły z Torunia

Agresja rówieśnicza: jak można rozwiązać problem

Agresja rówieśnicza: jak można rozwiązać problem

Stop agresji wśród młodzieży – to temat konferencji poświęconej sposobom zapobiegania sytuacjom konfliktowym w środowisku młodych osób. W piątkowym (26 kwietnia) spotkaniu w siedzibie Urzędu Miasta Lublin udział wzięli dyrektorzy szkół, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy i psycholodzy, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą

Rockowy Beret
foto
galeria

Rockowy Beret

Zapraszamy do obejrzenia fotogalerii z Beretu w rockowym klimacie lat 80's! T.Love, Elektryczne Gitary, Kazik i Kult, Lady Pank itd. – tak pokrótce można streścić listę rockowych zespołów, przy których bawili się goście. Zobaczcie, jak się bawił Lublin!

Ostatnie dni przed maturą. Absolwenci Grabskiego odebrali świadectwa
ZDJĘCIA
galeria

Ostatnie dni przed maturą. Absolwenci Grabskiego odebrali świadectwa

Absolwenci Zespołu Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie odebrali dziś świadectwa ukończenia szkoły. I choć matura już za kilka dni, kończą szkołę z pozytywnym nastawieniem i nadzieją na dobry wynik z egzaminu dojrzałości.

Tragedia w sokolej rodzinie. "Najprawdopodobniej został otruty"

Tragedia w sokolej rodzinie. "Najprawdopodobniej został otruty"

Po perypetiach w sokolim gnieździe na Wrotkowie myśleliśmy że zapanowała sielanka. Niestety w piątek po południu znaleziono Czarta. Ptak padł, ornitolodzy podejrzewają otrucie.

SPSK Nr 4 w Lublinie: Jest nowy dyrektor

SPSK Nr 4 w Lublinie: Jest nowy dyrektor

Michał Szabelski, pracujący do tej pory na stanowisku zastępcy dyrektora ds. Finansów i Rozwoju Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 4 w Lublinie został nowym dyrektorem placówki.

W nocy ściśnie mróz. IMGW ostrzega
ALERT POGODOWY

W nocy ściśnie mróz. IMGW ostrzega

W piątek termometry w województwie lubelskim przekroczyły barierę 10 stopni Celsjusza. Jednak w nocy pogoda się zmieni i nadejdą przygruntowe przymrozki.

Liczba Polaków zwiększyła się o 24
galeria

Liczba Polaków zwiększyła się o 24

W piątek w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim wojewoda wręczył obywatelstwa. Wśród nich jest czworo dzieci.

Chornobyl Liquidators: Promieniowanie, trudne decyzje i Likwidatorzy (wideo)
film

Chornobyl Liquidators: Promieniowanie, trudne decyzje i Likwidatorzy (wideo)

26 kwietnia 1986 roku do eksplozji i zniszczenia reaktora nr 4 Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej. Przy usuwaniu skutków katastrofy z narażeniem życia pracowali Likwidatorzy, I to im poświęcona jest polska gra Chornobyl Liquidators.

MKS FunFloor Lublin coraz bliżej srebra, w sobotę mecz w Gnieźnie

MKS FunFloor Lublin coraz bliżej srebra, w sobotę mecz w Gnieźnie

W sobotę MKS FunFloor zmierzy się na wyjeździe z MKS URBiS Gniezno. To jedno z kluczowych spotkań w wyścigu o srebrny medal.

Udawali prokuratora i policjanta, a kobieta straciła 60 000 złotych

Udawali prokuratora i policjanta, a kobieta straciła 60 000 złotych

Gmina Krasnystaw: 66-letnia kobieta padła ofiarą oszustów. Jeden podawał się za prokuratora, drugi za policjanta. Obaj wmawiali jej udział w policyjnej akcji.

Szturm i dywersanci. Co lubelscy terytorialsi ćwiczyli w mieście?

Szturm i dywersanci. Co lubelscy terytorialsi ćwiczyli w mieście?

Dywersanci planowali szturm i zamach terrorystyczny w pobliżu jednego z zakładów produkcyjnych w Lublinie – to główny punkt ćwiczeń żołnierzy z 21 Lubelskiego Batalionu Lekkiej Piechoty z Lublina.

Mieszkańcy Białej Podlaskiej jeżdżą Boltem

Mieszkańcy Białej Podlaskiej jeżdżą Boltem

Od 24 kwietnia mieszkańcy Białej Podlaskiej mogą korzystać z aplikacji do zamawiania przejazdów taksówkowych

Polski Cukier Start Lublin chce uniknąć wyższej matematyki

Polski Cukier Start Lublin chce uniknąć wyższej matematyki

W sobotę o godz. 17.30 Polski Cukier Start Lublin podejmie w hali Globus Legię Warszawa. Ten mecz zadecyduje o tym, czy podopieczni Artura Gronka awansują do fazy play-off

Koniec ewakuacji w Białej Podlaskiej. Bomby usunięte

Koniec ewakuacji w Białej Podlaskiej. Bomby usunięte

Ewakuowani rano mieszkańcy mogą bezpiecznie wrócić do domu. Saperzy pracujący na miejscu sprawnie usunęli zagrożenie.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!