Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

20 czerwca 2007 r.
16:47
Edytuj ten wpis

Do Albanii i z powrotem

Autor: Zdjęcie autora PAWEŁ PUZIO

Bilet w tanich liniach czy duży van? Takie pytanie mogą zadawać sobie miłośnicy wakacyjnych wojaży w większym gronie przyjaciół. My postawiliśmy na "koła”.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Do Albanii wybraliśmy się volkswagenem multivanem.
Okazja ku temu była wyborna, bo z Kulczyk Tradex zorganizował Multivan Balkan Tour. Wyprawa przez 9 bałkańskich państw pozwoliła sprawdzić multivana a każdych warunkach drogowych, na autostradzie, bezdrożach i podczas ostrej jazdy w wysokich górach.
Na pierwszy ogień sprawdziliśmy wersję startline z 2,5-litrowym turbodieslem. Pierwsze kilkaset kilometrów przejechaliśmy po zróżnicowanych drogach. Były kręte górskie dukty oraz spory odcinek autostrady.
Na krętej trasie do Kłodzka o dalej do przejścia granicznego Boboszowo 2,5-litrowy, 5-cylindrowy silnik pokazał, co potrafi. Mutivan bez problemów "łykał” wolniejszych uczestników ruchu. Ku zaskoczeniu, wewnątrz było cicho. Mimo sporej odległości dzielącej kierowcę od ostatniego rzędu, podczas rozmowy nie trzeba było krzyczeć. A to niezwykle ważne, gdy samochodem podróżuje 5 osób.
Kręte, górskie drogi są wyzwaniem dla kierowcy i dla samochodu. O ile ten pierwszy może mieć słabszy dzień, to auto musi być zawsze gotowe na najtrudniejsze sytuacje. A w tych przypadkach liczą się trzy rzeczy - pewne zawieszenie, dobre hamulce i sprawnie działający układ kierowniczy. Te trzy elementy sprawdziły się w trudnych górskich warunkach. Multivan, mimo swych sporych rozmiarów, bardzo sprawnie pokonywał ciasne zakręty, hamulce skutecznie opóźniały ogromną masę, a kierowca nie musiał wylewać ostatnich potów non stop kręcąc "frajerą”. Wspomaganie było na tyle skuteczne, że ani razu pompa nie odmówiło współpracy.
Już na Słowacji zaczęły się autostrady, które doprowadziły nas aż do Serbii. I tu kolejne pozytywne zaskoczenie. Multivan przy spokojnej, równej jeździe z prędkością 120-130 km/h spalał około 11,1 - 11,7 litra olej napędowego na 100 kilometrów. Gdy zwiększyliśmy tempo do 160 - 180 km/h, spalani skoczyło na 14,3 - 14,7 litra na 100 km. A zatem są to wartości akceptowalne, biorąc pod uwagę, że samochodem podróżowało 5 dorosłych osób z bagażami i sporo prowiantu.
Multivan stratline oferuje poza tym wiele praktycznych rozwiązań. Przesuwna potrójna kanapa w części pasażerskiej tworzy po złożeniu miejsce do spania. W szynie po lewej stronie można zaczepić stolik, który podczas jazdy opiera się o poszycie rozsuwanych drzwi. Praktyczną cechą tego stołu jest fakt, że nadaje się on do użycia także poza samochodem. Za dopłatą multivana Startline można wyposażyć w dwa dodatkowe pojedyncze fotele, które kapitalnie sprawdzają się w podróży.
Podczas naszego testu sprawdziliśmy także właściwości terenowe multivanów. Po Albanii poruszaliśmy się wersją czteronapędową (4 motion) w wersji highline. Ta prawdziwa salonka na kołach, wyposażona w system DVD i 3-strefową klimatyzację, sprostała nie tylko albańskim bezdrożom, ale także wysublimowanym wymaganiom pasażerów.
Pasażerowi mogli skorzystać z pomysłowego stolika, który nie opiera się, jak w wersji stratline, na lewej ścianie bocznej, lecz jako kompaktowa mała komoda jest mocowany na szynach umieszczonych na środku pojazdu. Po wciśnięciu przycisku otwiera się jak grzyb tworząc okrągły stół na jednej nodze, z uchwytami na kubki, popielniczką oraz stojakiem na butelki i czasopisma. Ponadto do wyposażenia podstawowego tylnej części kabiny pasażerskiej należą dwa obrotowe pojedyncze fotele z podłokietnikami. Dzięki nim aż 7 osób może w luksusie podróżować wersją highline. W razie potrzeby dwa złożone pojedyncze fotele i rozłożona kanapa tworzą miejsce leżące.
Podczas testu kierowca codziennie spędzał za kółkiem po kilak godzin. Nawet po przejechaniu kilkuset kilometrów po zniszczonych, serbskich drogach kręgosłup nie dawał się we znaki. Na długich trasach, w różnych warunkach drogowych szczególnie ważne jest pozycja za kierownicą. Dzięki wielopłaszczyznowej regulacji, fotel można idealne dopasować do gabarytów kierującego. To kwestia zaledwie minuty, góra dwóch. Co ważne, wyższa pozycja pozwala lepiej obserwować drogę, niż zza szyby auta osobowego.
Podczas 8-dniowego testu nie obyło się bez problemów. W jednym z siedmiu multivanów "padło” wspomaganie, w drugim, pod koniec, zaniemogła klimatyzacja. Na szczęcie sieć serwisów VW w Europie jest bardzo gęsta. Tylko w Albanii nie dostrzegliśmy po drodze serwisu tej marki.

Pozostałe informacje

Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 1 w Lublinie po raz kolejny wyróżniony

Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 1 w Lublinie po raz kolejny wyróżniony

Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 1 w Lublinie został uhonorowany prestiżowym wyróżnieniem „Wymagaj Jakości”, przyznawanym przez Rzecznika Praw Pacjenta i Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Nagrodę odebrała 23 września Dyrektor Naczelna placówki Beata Gawelska.

Jesteś mistrzem scrabble? Zgłoś się do tego turnieju

Jesteś mistrzem scrabble? Zgłoś się do tego turnieju

W weekend Politechnika Lubelska zaprasza na V Otwarte Mistrzostwa Lublina w Scrabble. Turniej odbędzie się w budynku Wydziału Budownictwa i Architektury przy ul. Nadbystrzyckiej 40.

Tętent kopyt, rżenie i skoki. Święto Konia 2025
NASZ PATRONAT
galeria

Tętent kopyt, rżenie i skoki. Święto Konia 2025

To były dwa wyjątkowe dni, podczas których w Sitnie, na placu Lubelskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Końskowoli królowały rumaki i jeźdźcy. Piątą edycję Święta Konia zorganizowało Terenowe Koło Hodowców Koni w Zamościu wspólnie ze Szwadronem Kawalerii Ochotniczej w Barwach 9 Pułku Ułanów Małopolskich w Zamościu.

Drugie derby w tym miesiącu. AZS AWF Biała Podlaska zmierzy się z KPR Padwą Zamość

Drugie derby w tym miesiącu. AZS AWF Biała Podlaska zmierzy się z KPR Padwą Zamość

W piątek, o godzinie 17, AZS AWF Biała Podlaska zmierzy się z KPR Padwą Zamość

Zdjęcie ilustracyjne
BOGDANKA

Morderstwo w Boże Narodzenie. Brat zabił brata

Do Sądu Okręgowego w Lublinie wpłynął akt oskarżenia przeciwko 36-letniemu górnikowi, który miał zabić swojego brata. W tle dramatu pojawiają się alkohol, konflikt o majątek i porachunki miłosne.

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie
galeria

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie

Od dłuższego czasu mecze pomiędzy Arką Gdynia, a Motorem Lublin budzą ogromne emocje i tak też było w „Pucharze Tysiąca Drużyn”. Do wyłonienia zwycięzcy w czwartkowym starciu potrzebna była dogrywka, w której gola na wagę awansu zdobył zespół znad morza

Ścianka i defibrylatory to niektóre ze zwycięskich projektów puławskiego BO 2026
Puławy

Wyniki budżetu obywatelskiego w Puławach. Te projekty wygrały

Niecałe trzy tysiące puławian oddało ważne głosy na projekty budżetu obywatelskiego 2026. Finansowanie otrzyma 8 z 38 finałowych propozycji. Najwięcej pieniędzy pochłonie nowa ścianka wspinaczkowa na puławskich błoniach.

Avia Świdnik sensacyjnie pokonała u siebie pierwszoligowy Ruch Chorzów
galeria

Sensacja w Świdniku. Avia zasłużenie pokonała Ruch Chorzów w STS Pucharze Polski! [ZDJĘCIA]

Takie historie kochają kibice piłki nożnej. W czwartkowe popołudnie Avia Świdnik postarała się o nie lada niespodziankę i w pierwszej rundzie „Pucharu Tysiąca Drużyn” niespodziewanie pokonała u siebie grający w Betclic I Lidze Ruch Chorzów

Od lewej: ul. Sadowa, ul. 4 Pułku Piechoty oraz ul. Powstańców Listopadowych w Puławach
zdjęcia
galeria

Puławy remontują ulice. Pomagają państwowe dotacje

W tym roku rozpoczęte zostały długo oczekiwane remonty kilku puławskich dróg. Na odcinku za stacją transformatorową do wału wiślanego, rozpoczęto przebudowę ul. 4 Pułku Piechoty. Z kolei na os. Niwa trwa remont ul. Sadowej. W lecie do użytku oddano przedłużenie ul. Powstańców Listopadowych.

Fragment meczu w Piotrkowie Trybunalskim

PGE MKS El-Volt Lublin sensacyjnie przegrał w Piotrkowie Trybunalskim

Ten wynik to potężne zaskoczenie, bo przecież PGE MKS El-Volt Lublin ma w tym sezonie mocarstwowe plany.

Trwa VI Polski Kongres Górniczy.

Drugi dzień kongresu górniczego. Jakie wyzwania czekają sektor wydobywczy?

Od środy w Lublinie i częściowo na terenie kopalni Bogdanka odbywa się VI Polski Kongres Górniczy. Czwartek był dniem poświęconym obradom w sesjach tematycznych. W obliczu transformacji energetycznej nie sposób uciec od kwestii wyzwań, jakie czekają górnictwo w najbliższych latach i dekadach.

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Dwójka mężczyzn decyzją policji i straży granicznej została wydalona z Polski. Obcokrajowcy nie mają także możliwości wjazdu do krajów strefy Schengen.

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Bliskość granicy, malownicze krajobrazy i bogactwo historii sprawiają, że Lubelszczyzna jest idealnym kierunkiem na weekendową podróż samochodem dla gości z Ukrainy. To region, który zachwyca na każdym kroku – od renesansowych perełek architektury, przez tętniące życiem miasta, po spokojne oazy natury. Zapomnij o pośpiechu i odkryj z nami najciekawsze zakątki województwa lubelskiego.

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy
drogi

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy

Z Siedlec do Warszawy od kilku miesięcy można już dojechać autostradą A2. Kiedy z takiej możliwości skorzystają kierowcy z Białej Podlaskiej? Zarządca drogi próbuje mobilizować wykonawców, ale nowe aneksy dają wykonawcom więcej czasu.

Nawierzchnia ulicy Chemicznej pozostawia wiele do życzenia.
Lublin

Chemiczna do remontu? Chcą tego przedsiębiorcy

Każdy kierowca, który zmierzył się z przejechaniem ulicy Chemicznej wie, że jest to ciężkie przeżycie, szczególnie dla zawieszenia samochodu. Od lat jest to jedna z najbardziej zaniedbanych i wysłużonych nawierzchni w Lublinie. Pojawiła się szansa na zmiany.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium