Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

28 września 2021 r.
7:42

Kto nie wjedzie do centrum Lublina?

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
18 14 A A
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne (fot. Pixabay)

Władze Lublina zamierzają wyznaczyć w mieście strefę, do której nie wjadą najbardziej kopcące samochody. Nie chcą jednak tego robić według obecnych przepisów, które uważają za zbyt surowe. Zmiany prawa domagają się też inne miasta.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Polskie prawo od trzech lat pozwala samorządom miast wyznaczać tzw. strefy czystego transportu. Mogą być do nich wpuszczane tylko pojazdy elektryczne i napędzane wodorem oraz auta na gaz ziemny oznaczone specjalną naklejką. Nie dotyczy to pojazdów (do 3,5 t) mieszkańców strefy, a także policji, karetek, wojska i innych służb.

Zgodnie z obowiązującym prawem miejscy radni mogą dopuścić poruszanie się w strefie innych pojazdów, ale przez okres nie dłuższy niż trzy lata i pod warunkiem uiszczenia przez kierowcę specjalnej opłaty. Może ona wynosić nie więcej niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana między godz. 9 a 17. Tak określa to Ustawa o elektromobilności.

– Przepisy te są na tyle surowe, że do dziś nie ma w Polsce ani jednej strefy czystego transportu – komentuje Arkadiusz Niezgoda, zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością w Urzędzie Miasta Lublin. Strefę na krótko wyznaczono na krakowskim Kazimierzu, ale niezadowolenie było tak powszechne, że po pół roku ją zlikwidowano.

– Lublin jest zainteresowany tworzeniem w przyszłości stref czystego transportu, pod warunkiem zmiany obowiązujących przepisów – dodaje Niezgoda. Ocenia, że polska ustawa jest „jedną z bardziej restrykcyjnych w Europie”. – Nie uwzględnia coraz popularniejszych na polskim rynku samochodów hybrydowych, nawet typu plug-in, w których napęd można przełączyć na tryb elektryczny.

O zmianę ustawy wspólnie apelują prezydenci dwunastu miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich: Białegostoku, Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Rzeszowa, Szczecina, Warszawy i Wrocławia.

– Uważamy, że niezbędne są szybkie zmiany – stwierdza Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. – Głównym postulatem jest możliwość elastycznego dostosowania zasad obowiązujących w strefie do potrzeb danego samorządu – tłumaczy jego rzeczniczka, Katarzyna Duma.

Prezydenci chcą złagodzenia przepisów tak, by do strefy mogły wjeżdżać także samochody z tradycyjnym napędem, o ile spełniają wskazaną przez radnych danego miasta normę Euro.

Samorządowcy chcą też móc tworzyć „strefy w strefie”, czyli wydzielać obszary o mniej i bardziej restrykcyjnych zasadach. Oczekują jednolitego systemu oznakowania i naklejek w całej Polsce, odgórnie narzucana miałaby pozostać maksymalna wysokość opłaty za wjazd.

Samorządowcy twierdzą, że takie zmiany ułatwią im działanie. – Tworząc strefy czystego transportu ograniczylibyśmy na niektórych obszarach miasta dostęp samochodów do tych miejsc – dodaje Żuk.

Gdzie konkretnie mogłaby powstać w Lublinie taka strefa? Tego urzędnicy nie przesądzają.  – W przyszłości decyzję o wprowadzeniu strefy lub stref należy skonsultować przede wszystkim z zainteresowanymi mieszkańcami danego obszaru – stwierdza Niezgoda. –  Autorytarne podejście do tego tematu jest nieuzasadnione.

Dodajmy, że w naszym województwie Lublin jest jedynym miastem, które zgodnie z obowiązującymi przepisami może wyznaczyć strefę czystego transportu. Ustawa daje to prawo wyłącznie miastom mającym ponad 100 tys. mieszkańców i to wyłącznie w obszarach śródmiejskich. Nałęczów, gdyby chciał ochronić okolice parku Zdrojowego przed starymi dieslami, nie może tego robić. Również to, zdaniem dwunastu prezydentów miast, powinno zostać zmienione w ustawie.

Skomentuj i udostępnij na Facebooku
e-Wydanie

Komentarze 14

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
konserwatysta / 28 września 2021 r. o 08:24
Samochody nie mają żadnego wpływu na zanieczyszczenie powietrza w centrach miast. W połowie marca ubiegłego roku kiedy ludzie spanikowali przy pierwszym ataku popularnego wirusa śródmieście Lublina było puste. Ilość samochodów poruszających się tamże kilkukrotnie mniejsza niż zwykle a SMOG był. Wyrzucanie kierowców z centrów miast ma zatem podłoże czysto ideologiczne!
Avatar
mlody123 / 28 września 2021 r. o 10:53
Strefy czystego transportu potwierdzają słuszności moich postulatów o konieczności ograniczenia ruchu prywatnych samochodów na Al. Racławickich, których przebudowa zwiększajaca ich przepustowość, należy uznać za nieracjonalne wydawanie miejskich pieniędzy. Czy włodarze Lublina nie znali prawa, które od trzech lat mogli wprowadzić? Czy również nie dotarły do nich ustalenia unijnego zielonego  ładu, który zakłada wyeliminowania silników spalinowych do 2030 r.
 Co za bełkot... Wyeliminowanie silników spalinowych nie oznacza że z marszu samochodów ubędzie... Są jeszcze elektryki... Chyba nie myślisz że od razu się wszyscy na rowery i hulajnogi przesiądą...
 Co za bełkot... Wyeliminowanie silników spalinowych nie oznacza że z marszu samochodów ubędzie... Są jeszcze elektryki... Chyba nie myślisz że od razu się wszyscy na rowery i hulajnogi przesiądą... rozwiń
Avatar
NemezisTeam / 28 września 2021 r. o 09:08
W Lublinie nie ma stricte miejsca, gdzie taka strefa mogłaby powstać. Stare Miasto, ale tam w ogóle powinien zostać ruch ograniczony, a przepis o czystości i tak byłby martwy, bo pewnie nie obejmowałby dostaw do gastronomii. A tak wszystkie pozostałe ulice służą do poruszania się z jednej części miasta na drugą.. a nie by sobie jeździć wokół deptaka i truć.
Avatar
_miki_ / 28 września 2021 r. o 10:13
będzie jak z kopertami dla inwalidów - parkują na nich tylko bogacze a plebs musi się przeciskać na trawnikach
Avatar
olol / 28 września 2021 r. o 08:48
jeśli wyznaczą to "centrum" tak jak strefę płatnego parkowania, to między dzielnicami chyba trzeba będzie jeździć przez okoliczne wsie.
Avatar
stop_propagandzie / 29 września 2021 r. o 13:31
Może niech władze Lublina (z Żukiem na czele) i urzędnicy dadzą przykład i przesiądą się na rowery albo do komunikacji miejskiej.
Avatar
bedebulobukabytosan / 28 września 2021 r. o 10:06
Może niech władze Lublina (z Żukiem na czele) i urzędnicy dadzą przykład i przesiądą się na rowery albo do komunikacji miejskiej.
 Może ty też daj przykład i zacznij pisać z jednego konta, zamiast się na okrągło przelogowywać i dodawać komentarze z kilku różnych fejkowych kont.
Avatar
Janusz_Paliwas / 28 września 2021 r. o 08:12
Z jednej strony racja, ale z drugiej i tak centrum umiera...
Avatar
kichu / 29 września 2021 r. o 12:34
Zuk chce zabic centrum miasta, jesli wprowadzi te przepisy to Lublin zmieni sie w pustynie (ekologiczna).
 coś mu chyba średnio idzie to rzekome zabijanie centrum patrząc po ilości parkowanych w centrum samochodów i tłumach przechodniów na deptaku i litewskim, obawiam się że pustynię to ty masz niestety w głowie
Avatar
jozekad2020 / 29 września 2021 r. o 09:26
Zuk chce zabic centrum miasta, jesli wprowadzi te przepisy to Lublin zmieni sie w pustynie (ekologiczna).
Avatar
stop_propagandzie / 29 września 2021 r. o 13:31
Może niech władze Lublina (z Żukiem na czele) i urzędnicy dadzą przykład i przesiądą się na rowery albo do komunikacji miejskiej.
Avatar
kichu / 29 września 2021 r. o 12:34
Zuk chce zabic centrum miasta, jesli wprowadzi te przepisy to Lublin zmieni sie w pustynie (ekologiczna).
 coś mu chyba średnio idzie to rzekome zabijanie centrum patrząc po ilości parkowanych w centrum samochodów i tłumach przechodniów na deptaku i litewskim, obawiam się że pustynię to ty masz niestety w głowie
Avatar
jozekad2020 / 29 września 2021 r. o 09:26
Zuk chce zabic centrum miasta, jesli wprowadzi te przepisy to Lublin zmieni sie w pustynie (ekologiczna).
Avatar
Japolan / 28 września 2021 r. o 18:33
jeśli wyznaczą to "centrum" tak jak strefę płatnego parkowania, to między dzielnicami chyba trzeba będzie jeździć przez okoliczne wsie.
Np. p rzez Jakubowice Konińskie - trąbiąc serdecznie na cześć doktora Krzysztofa Żuka (tamże mieszkającego).
Avatar
TECZOWY_ZSL / 28 września 2021 r. o 13:52
W UK jeździ ca 300 000 "elektryków", a od maja 2022 roku zostanie wprowadzony system WYŁĄCZANIA prywatnych ładowarek: od 8-11 i od 16-22. Ograniczenia będą z powodu przeciążenia sieci. Niemieccy politycy zapowiadają dokładnie to samo w Niemczech !!! Dlaczego nam tuSSkie SSyny zamykają BEŁCHATÓW ??????
Avatar
mlody123 / 28 września 2021 r. o 10:53
Strefy czystego transportu potwierdzają słuszności moich postulatów o konieczności ograniczenia ruchu prywatnych samochodów na Al. Racławickich, których przebudowa zwiększajaca ich przepustowość, należy uznać za nieracjonalne wydawanie miejskich pieniędzy. Czy włodarze Lublina nie znali prawa, które od trzech lat mogli wprowadzić? Czy również nie dotarły do nich ustalenia unijnego zielonego  ładu, który zakłada wyeliminowania silników spalinowych do 2030 r.
 Co za bełkot... Wyeliminowanie silników spalinowych nie oznacza że z marszu samochodów ubędzie... Są jeszcze elektryki... Chyba nie myślisz że od razu się wszyscy na rowery i hulajnogi przesiądą...
 Co za bełkot... Wyeliminowanie silników spalinowych nie oznacza że z marszu samochodów ubędzie... Są jeszcze elektryki... Chyba nie myślisz że od razu się wszyscy na rowery i hulajnogi przesiądą... rozwiń
Avatar
Ksawyer / 28 września 2021 r. o 10:44
Strefy czystego transportu potwierdzają słuszności moich postulatów o konieczności ograniczenia ruchu prywatnych samochodów na Al. Racławickich, których przebudowa zwiększajaca ich przepustowość, należy uznać za nieracjonalne wydawanie miejskich pieniędzy. Czy włodarze Lublina nie znali prawa, które od trzech lat mogli wprowadzić? Czy również nie dotarły do nich ustalenia unijnego zielonego  ładu, który zakłada wyeliminowania silników spalinowych do 2030 r. 
Avatar
_miki_ / 28 września 2021 r. o 10:13
będzie jak z kopertami dla inwalidów - parkują na nich tylko bogacze a plebs musi się przeciskać na trawnikach
Avatar
bedebulobukabytosan / 28 września 2021 r. o 10:06
Może niech władze Lublina (z Żukiem na czele) i urzędnicy dadzą przykład i przesiądą się na rowery albo do komunikacji miejskiej.
 Może ty też daj przykład i zacznij pisać z jednego konta, zamiast się na okrągło przelogowywać i dodawać komentarze z kilku różnych fejkowych kont.
Avatar
NemezisTeam / 28 września 2021 r. o 09:08
W Lublinie nie ma stricte miejsca, gdzie taka strefa mogłaby powstać. Stare Miasto, ale tam w ogóle powinien zostać ruch ograniczony, a przepis o czystości i tak byłby martwy, bo pewnie nie obejmowałby dostaw do gastronomii. A tak wszystkie pozostałe ulice służą do poruszania się z jednej części miasta na drugą.. a nie by sobie jeździć wokół deptaka i truć.
Zobacz wszystkie komentarze 14

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Chcą projektować nowy cmentarz w Lublinie

Chcą projektować nowy cmentarz w Lublinie

Dwie firmy rywalizują o miejskie zlecenie na zaprojektowanie nowego cmentarza komunalnego w pobliżu skrzyżowania ul. Zelwerowicza z ul. Bohaterów Września.

Flixbus otwiera nowe połączenie z lotniska. Dojedziemy znacznie dalej niż do Lublina

Flixbus otwiera nowe połączenie z lotniska. Dojedziemy znacznie dalej niż do Lublina

Lubelskie lotnisko zyskało połączenie z Katowicami. Co prawda nie lotnicze, a autobusowe, ale zdaniem władz portu zwiększy to jego dostępność.

Radna ma szczęście. Nie ma umowy, więc nie ma dowodu

Radna ma szczęście. Nie ma umowy, więc nie ma dowodu

Wojewoda nie zdecydował się na wygaszenie mandatu radnej Anny Ryfki skutkujące jej usunięciem z Rady Miasta. Tłumaczy, że nikt nie przekazał mu dokumentu, który miałby potwierdzać złamanie przez radną zakazu zagrożonego tak surową karą.

Mundial 2022: Polska - Argentyna 0:2. Przegrywana, ale z awansem z grupy! [zapis relacji na żywo]

Mundial 2022: Polska - Argentyna 0:2. Przegrywana, ale z awansem z grupy! [zapis relacji na żywo]

Reprezentacja polski po raz pierwszy w XXI wieku ma szansę awansować do fazy pucharowej mistrzostw świata. Dzisiaj o godzinie 20 nasi zawodnicy zmierzą się z Argentyną Leo Messiego. Czy uda im się wygrać w gigantem? Zapraszamy do śledzenia relacji z tego spotkania

Mundial 2022: Tunezja - Francja 1:0. Ograli mistrzów świata, ale jadą do domu. Australia gra dalej!

Mundial 2022: Tunezja - Francja 1:0. Ograli mistrzów świata, ale jadą do domu. Australia gra dalej!

Mistrzostwa świata w Katarze, a dokładnie wyniki rozgrywanych tam meczów nie przestają zaskakiwać kibiców. W ostatniej kolejce Tunezja pokonała 1:0 pewną awansu Francję i przez dwie minuty była w 1/8 finału. Za burtę zespół z Afryki wyrzuciła Australia ogrywając Danię i to właśnie popularni „Kangoroos” grają dalej w turnieju!

Droższy węgiel dla Azotów to wyższe koszty ogrzewania dla mieszkańców Puław

Droższy węgiel dla Azotów to wyższe koszty ogrzewania dla mieszkańców Puław

Zakłady Azotowe w Puławach podpisały nowy aneks do umowy z Lubelskim Węglem Bogdanka. Umowa zakłada, że w ciągu pięciu lat chemiczny kombinat zapłaci za węgiel 1,4 miliarda złotych. O ponad 65 proc. więcej, niż ustalono przed rokiem. Droższy węgiel to wyższa taryfa i rachunki dla mieszkańców miasta.

W regionie powstanie nowa filharmonia. Robią mały krok do dużej inwestycji

W regionie powstanie nowa filharmonia. Robią mały krok do dużej inwestycji

O budowie filharmonii w Zamościu mówi się od bardzo dawna. Kilka lat temu powstała już nawet wizja takiego gmachu. Później nastąpiła długa cisza, a teraz miasto szuka podmiotu, który przeprowadzi konkurs na koncepcję architektoniczno-urbanistyczną. Samorząd zapłaci za to kilkaset tysięcy złotych.

Lublin. Złodziej w DPS-ie. 46-latek ukradł kosztowności

Lublin. Złodziej w DPS-ie. 46-latek ukradł kosztowności

Do środka domu pomocy społecznej dostał się przez wyłamane wcześniej okno. Ukradł kosztowności należące do pensjonariuszy. Zatrzymany przez policjantów lublinianin przyznał się do zarzucanego mu czynu.

Grom Kąkolewnica liderem Keeza bialskiej klasy okręgowej na półmetku

Grom Kąkolewnica liderem Keeza bialskiej klasy okręgowej na półmetku

Trener Gromu Kąkolewnica Edmund Koperwas: przed sezonem drugie miejsce na półmetku rozgrywek brałbym w ciemno. Tytuł mistrza jesieni zatem bardzo nas cieszy, choć przyznam, że myślałem, iż to Lutnia Piszczac wygra rozgrywki pierwszej rundy

Ślizganie będzie droższe. Nowe cenniki lodowisk w Zamościu i Puławach

Ślizganie będzie droższe. Nowe cenniki lodowisk w Zamościu i Puławach

Zdrożeją bilety na sztuczne lodowisko przy ul. Hauke-Bosaka w Puławach. Zgodnie z zarządzeniem prezydenta miasta, w nadchodzącym sezonie koszt 90-minutowej sesji dla jednej osoby wzrośnie z 6 do 10 złotych.

PGE Energia Ciepła. 5 lat dla zrównoważonego rozwoju.

PGE Energia Ciepła. 5 lat dla zrównoważonego rozwoju.

PGE Energia Ciepła, spółka z Grupy PGE, będąca największym w Polsce producentem energii elektrycznej i ciepła wytwarzanych w procesie kogeneracji, obchodzi w tym roku jubileusz 5-ciu lat działalności. Rozwijając nowoczesne lokalne ciepłownictwo, PGE Energia Ciepła jest partnerem miast i regionów. Uwzględnia potrzeby i inicjatywy mieszkańców, angażuje się w ich realizację, podejmuje działania na rzecz czystego powietrza i wspiera ochronę środowiska, a także udziela wsparcia odbiorcom wrażliwym społecznie.

The Settlers: New Allies. Osadnicy przyjdą w lutym (wideo)
film

The Settlers: New Allies. Osadnicy przyjdą w lutym (wideo)

Nowe tereny, nowe frakcje i nowe tryby, czyli nowa gra z serii The Settlers. New Allies ma już datę premiery, a twórcy zdradzają coraz więcej informacji o grze.

LNBA: Mocne nerwy Pawła Zdeba, Rodmos lepszy od Alco

LNBA: Mocne nerwy Pawła Zdeba, Rodmos lepszy od Alco

Tomasz Szczotka zbudował wreszcie zespół, który ma realne szanse na walkę o mistrzostwo. Udowodnił to w niedzielę, kiedy po zaciętym spotkaniu pokonał Alco.

Philips TAG5106: Bezprzewodowe słuchawki dla graczy z DTS Headphone:X 2.0

Philips TAG5106: Bezprzewodowe słuchawki dla graczy z DTS Headphone:X 2.0

468 złotych – na tyle Philips wycenił swoje bezprzewodowe słuchawki dla graczy. W tej kategorii cenowej mamy cała masę słuchawek dla graczy i nie mniejszy zestaw markowych słuchawek stereo. Czym Philips chce nas przekonać, że to właśnie na model TAG5106 powinniśmy wydać swoje pieniądze?

Tragiczny wypadek koło Parczewa. 45-latek spadł z dachu

Tragiczny wypadek koło Parczewa. 45-latek spadł z dachu

Trwa śledztwo w sprawie tragicznego wypadku, do którego doszło dwa dni temu na terenie gminy Jabłoń (powiat parczewski). Nie żyje 45-latek. Mężczyzna spadł z dachu bloku mieszkalnego.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium