Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

28 września 2021 r.
7:42

Kto nie wjedzie do centrum Lublina?

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
18 14 A A
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne (fot. Pixabay)

Władze Lublina zamierzają wyznaczyć w mieście strefę, do której nie wjadą najbardziej kopcące samochody. Nie chcą jednak tego robić według obecnych przepisów, które uważają za zbyt surowe. Zmiany prawa domagają się też inne miasta.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Polskie prawo od trzech lat pozwala samorządom miast wyznaczać tzw. strefy czystego transportu. Mogą być do nich wpuszczane tylko pojazdy elektryczne i napędzane wodorem oraz auta na gaz ziemny oznaczone specjalną naklejką. Nie dotyczy to pojazdów (do 3,5 t) mieszkańców strefy, a także policji, karetek, wojska i innych służb.

Zgodnie z obowiązującym prawem miejscy radni mogą dopuścić poruszanie się w strefie innych pojazdów, ale przez okres nie dłuższy niż trzy lata i pod warunkiem uiszczenia przez kierowcę specjalnej opłaty. Może ona wynosić nie więcej niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana między godz. 9 a 17. Tak określa to Ustawa o elektromobilności.

– Przepisy te są na tyle surowe, że do dziś nie ma w Polsce ani jednej strefy czystego transportu – komentuje Arkadiusz Niezgoda, zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością w Urzędzie Miasta Lublin. Strefę na krótko wyznaczono na krakowskim Kazimierzu, ale niezadowolenie było tak powszechne, że po pół roku ją zlikwidowano.

– Lublin jest zainteresowany tworzeniem w przyszłości stref czystego transportu, pod warunkiem zmiany obowiązujących przepisów – dodaje Niezgoda. Ocenia, że polska ustawa jest „jedną z bardziej restrykcyjnych w Europie”. – Nie uwzględnia coraz popularniejszych na polskim rynku samochodów hybrydowych, nawet typu plug-in, w których napęd można przełączyć na tryb elektryczny.

O zmianę ustawy wspólnie apelują prezydenci dwunastu miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich: Białegostoku, Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Rzeszowa, Szczecina, Warszawy i Wrocławia.

– Uważamy, że niezbędne są szybkie zmiany – stwierdza Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. – Głównym postulatem jest możliwość elastycznego dostosowania zasad obowiązujących w strefie do potrzeb danego samorządu – tłumaczy jego rzeczniczka, Katarzyna Duma.

Prezydenci chcą złagodzenia przepisów tak, by do strefy mogły wjeżdżać także samochody z tradycyjnym napędem, o ile spełniają wskazaną przez radnych danego miasta normę Euro.

Samorządowcy chcą też móc tworzyć „strefy w strefie”, czyli wydzielać obszary o mniej i bardziej restrykcyjnych zasadach. Oczekują jednolitego systemu oznakowania i naklejek w całej Polsce, odgórnie narzucana miałaby pozostać maksymalna wysokość opłaty za wjazd.

Samorządowcy twierdzą, że takie zmiany ułatwią im działanie. – Tworząc strefy czystego transportu ograniczylibyśmy na niektórych obszarach miasta dostęp samochodów do tych miejsc – dodaje Żuk.

Gdzie konkretnie mogłaby powstać w Lublinie taka strefa? Tego urzędnicy nie przesądzają.  – W przyszłości decyzję o wprowadzeniu strefy lub stref należy skonsultować przede wszystkim z zainteresowanymi mieszkańcami danego obszaru – stwierdza Niezgoda. –  Autorytarne podejście do tego tematu jest nieuzasadnione.

Dodajmy, że w naszym województwie Lublin jest jedynym miastem, które zgodnie z obowiązującymi przepisami może wyznaczyć strefę czystego transportu. Ustawa daje to prawo wyłącznie miastom mającym ponad 100 tys. mieszkańców i to wyłącznie w obszarach śródmiejskich. Nałęczów, gdyby chciał ochronić okolice parku Zdrojowego przed starymi dieslami, nie może tego robić. Również to, zdaniem dwunastu prezydentów miast, powinno zostać zmienione w ustawie.

Skomentuj i udostępnij na Facebooku
e-Wydanie

Komentarze 14

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
konserwatysta / 28 września 2021 r. o 08:24
+27
Samochody nie mają żadnego wpływu na zanieczyszczenie powietrza w centrach miast. W połowie marca ubiegłego roku kiedy ludzie spanikowali przy pierwszym ataku popularnego wirusa śródmieście Lublina było puste. Ilość samochodów poruszających się tamże kilkukrotnie mniejsza niż zwykle a SMOG był. Wyrzucanie kierowców z centrów miast ma zatem podłoże czysto ideologiczne!
Avatar
mlody123 / 28 września 2021 r. o 10:53
+22
Strefy czystego transportu potwierdzają słuszności moich postulatów o konieczności ograniczenia ruchu prywatnych samochodów na Al. Racławickich, których przebudowa zwiększajaca ich przepustowość, należy uznać za nieracjonalne wydawanie miejskich pieniędzy. Czy włodarze Lublina nie znali prawa, które od trzech lat mogli wprowadzić? Czy również nie dotarły do nich ustalenia unijnego zielonego  ładu, który zakłada wyeliminowania silników spalinowych do 2030 r.
 Co za bełkot... Wyeliminowanie silników spalinowych nie oznacza że z marszu samochodów ubędzie... Są jeszcze elektryki... Chyba nie myślisz że od razu się wszyscy na rowery i hulajnogi przesiądą...
 Co za bełkot... Wyeliminowanie silników spalinowych nie oznacza że z marszu samochodów ubędzie... Są jeszcze elektryki... Chyba nie myślisz że od razu się wszyscy na rowery i hulajnogi przesiądą... rozwiń
Avatar
NemezisTeam / 28 września 2021 r. o 09:08
+19
W Lublinie nie ma stricte miejsca, gdzie taka strefa mogłaby powstać. Stare Miasto, ale tam w ogóle powinien zostać ruch ograniczony, a przepis o czystości i tak byłby martwy, bo pewnie nie obejmowałby dostaw do gastronomii. A tak wszystkie pozostałe ulice służą do poruszania się z jednej części miasta na drugą.. a nie by sobie jeździć wokół deptaka i truć.
Avatar
_miki_ / 28 września 2021 r. o 10:13
+15
będzie jak z kopertami dla inwalidów - parkują na nich tylko bogacze a plebs musi się przeciskać na trawnikach
Avatar
olol / 28 września 2021 r. o 08:48
+14
jeśli wyznaczą to "centrum" tak jak strefę płatnego parkowania, to między dzielnicami chyba trzeba będzie jeździć przez okoliczne wsie.
Avatar
stop_propagandzie / 29 września 2021 r. o 13:31
+12
Może niech władze Lublina (z Żukiem na czele) i urzędnicy dadzą przykład i przesiądą się na rowery albo do komunikacji miejskiej.
Avatar
bedebulobukabytosan / 28 września 2021 r. o 10:06
+12
Może niech władze Lublina (z Żukiem na czele) i urzędnicy dadzą przykład i przesiądą się na rowery albo do komunikacji miejskiej.
 Może ty też daj przykład i zacznij pisać z jednego konta, zamiast się na okrągło przelogowywać i dodawać komentarze z kilku różnych fejkowych kont.
Avatar
Janusz_Paliwas / 28 września 2021 r. o 08:12
+3
Z jednej strony racja, ale z drugiej i tak centrum umiera...
Avatar
kichu / 29 września 2021 r. o 12:34
0
Zuk chce zabic centrum miasta, jesli wprowadzi te przepisy to Lublin zmieni sie w pustynie (ekologiczna).
 coś mu chyba średnio idzie to rzekome zabijanie centrum patrząc po ilości parkowanych w centrum samochodów i tłumach przechodniów na deptaku i litewskim, obawiam się że pustynię to ty masz niestety w głowie
Avatar
jozekad2020 / 29 września 2021 r. o 09:26
-4
Zuk chce zabic centrum miasta, jesli wprowadzi te przepisy to Lublin zmieni sie w pustynie (ekologiczna).
Avatar
stop_propagandzie / 29 września 2021 r. o 13:31
+12
Może niech władze Lublina (z Żukiem na czele) i urzędnicy dadzą przykład i przesiądą się na rowery albo do komunikacji miejskiej.
Avatar
kichu / 29 września 2021 r. o 12:34
0
Zuk chce zabic centrum miasta, jesli wprowadzi te przepisy to Lublin zmieni sie w pustynie (ekologiczna).
 coś mu chyba średnio idzie to rzekome zabijanie centrum patrząc po ilości parkowanych w centrum samochodów i tłumach przechodniów na deptaku i litewskim, obawiam się że pustynię to ty masz niestety w głowie
Avatar
jozekad2020 / 29 września 2021 r. o 09:26
-4
Zuk chce zabic centrum miasta, jesli wprowadzi te przepisy to Lublin zmieni sie w pustynie (ekologiczna).
Avatar
Japolan / 28 września 2021 r. o 18:33
-10
jeśli wyznaczą to "centrum" tak jak strefę płatnego parkowania, to między dzielnicami chyba trzeba będzie jeździć przez okoliczne wsie.
Np. p rzez Jakubowice Konińskie - trąbiąc serdecznie na cześć doktora Krzysztofa Żuka (tamże mieszkającego).
Avatar
TECZOWY_ZSL / 28 września 2021 r. o 13:52
-17
W UK jeździ ca 300 000 "elektryków", a od maja 2022 roku zostanie wprowadzony system WYŁĄCZANIA prywatnych ładowarek: od 8-11 i od 16-22. Ograniczenia będą z powodu przeciążenia sieci. Niemieccy politycy zapowiadają dokładnie to samo w Niemczech !!! Dlaczego nam tuSSkie SSyny zamykają BEŁCHATÓW ??????
Avatar
mlody123 / 28 września 2021 r. o 10:53
+22
Strefy czystego transportu potwierdzają słuszności moich postulatów o konieczności ograniczenia ruchu prywatnych samochodów na Al. Racławickich, których przebudowa zwiększajaca ich przepustowość, należy uznać za nieracjonalne wydawanie miejskich pieniędzy. Czy włodarze Lublina nie znali prawa, które od trzech lat mogli wprowadzić? Czy również nie dotarły do nich ustalenia unijnego zielonego  ładu, który zakłada wyeliminowania silników spalinowych do 2030 r.
 Co za bełkot... Wyeliminowanie silników spalinowych nie oznacza że z marszu samochodów ubędzie... Są jeszcze elektryki... Chyba nie myślisz że od razu się wszyscy na rowery i hulajnogi przesiądą...
 Co za bełkot... Wyeliminowanie silników spalinowych nie oznacza że z marszu samochodów ubędzie... Są jeszcze elektryki... Chyba nie myślisz że od razu się wszyscy na rowery i hulajnogi przesiądą... rozwiń
Avatar
Ksawyer / 28 września 2021 r. o 10:44
-36
Strefy czystego transportu potwierdzają słuszności moich postulatów o konieczności ograniczenia ruchu prywatnych samochodów na Al. Racławickich, których przebudowa zwiększajaca ich przepustowość, należy uznać za nieracjonalne wydawanie miejskich pieniędzy. Czy włodarze Lublina nie znali prawa, które od trzech lat mogli wprowadzić? Czy również nie dotarły do nich ustalenia unijnego zielonego  ładu, który zakłada wyeliminowania silników spalinowych do 2030 r. 
Avatar
_miki_ / 28 września 2021 r. o 10:13
+15
będzie jak z kopertami dla inwalidów - parkują na nich tylko bogacze a plebs musi się przeciskać na trawnikach
Avatar
bedebulobukabytosan / 28 września 2021 r. o 10:06
+12
Może niech władze Lublina (z Żukiem na czele) i urzędnicy dadzą przykład i przesiądą się na rowery albo do komunikacji miejskiej.
 Może ty też daj przykład i zacznij pisać z jednego konta, zamiast się na okrągło przelogowywać i dodawać komentarze z kilku różnych fejkowych kont.
Avatar
NemezisTeam / 28 września 2021 r. o 09:08
+19
W Lublinie nie ma stricte miejsca, gdzie taka strefa mogłaby powstać. Stare Miasto, ale tam w ogóle powinien zostać ruch ograniczony, a przepis o czystości i tak byłby martwy, bo pewnie nie obejmowałby dostaw do gastronomii. A tak wszystkie pozostałe ulice służą do poruszania się z jednej części miasta na drugą.. a nie by sobie jeździć wokół deptaka i truć.
Zobacz wszystkie komentarze 14

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Piaskovia Piaski – Błękit Cyców 1:0. Pozostałe wyniki Keeza lubelskiej klasy okręgowej

Piaskovia Piaski – Błękit Cyców 1:0. Pozostałe wyniki Keeza lubelskiej klasy okręgowej

Piaskovia Piaski to największa rewelacja tego sezonu. Podopieczni Daniela Krakiewicza w sobotę pokonali Błękit Cyców

Lubelskie. Szokujące odkrycie. Zakrwawione ciało kobiety w samochodzie

Lubelskie. Szokujące odkrycie. Zakrwawione ciało kobiety w samochodzie

Dożywocie grozi 39-latkowi, który zabił swoją żonę. Kobieta została przez niego zaatakowana podczas powrotu do domu samochodem.

Lublin. Miasto podniesie podatek

Lublin. Miasto podniesie podatek

Od stycznia mają obowiązywać nowe stawki podatku od nieruchomości. Ich podwyżkę planuje prezydent Lublina. Już w czwartek nad jego propozycją ma głosować Rada Miasta.

Edach Budowlani Lublin – Arka Gdynia 36:29. Odczarowali Arenę [zdjęcia]
galeria

Edach Budowlani Lublin – Arka Gdynia 36:29. Odczarowali Arenę [zdjęcia]

W meczu na Arenie Lublin Edach Budowlani pokonali Arkę Gdynia 36:29. Była to czwarta wygrana lubelskiego zespołu w sezonie

Koronawirus w Polsce, poniedziałek 18 października. Ile zakażeń w Lubelskiem?

Koronawirus w Polsce, poniedziałek 18 października. Ile zakażeń w Lubelskiem?

W całej Polsce jest 1537 nowych zakażeń koronawirusem – informuje Ministerstwo Zdrowia w raporcie z 18 października 2021 r.

Omega Stary Zamość – Pogoń 96 Łaszczówka 3:1. Bramkarz trafił z jedenastki

Omega Stary Zamość – Pogoń 96 Łaszczówka 3:1. Bramkarz trafił z jedenastki

Omega Stary Zamość grając przez ponad godzinę w przewadze jednego zawodnika musiała długo drżeć o wynik w domowym starciu przeciwko Pogoni 96 Łaszczówka. Ostatecznie jednak gospodarze strzelili trzy bramki i dopisali na swoje konto kolejny w tym sezonie komplet punktów

Lubelskie. Potworny wypadek na drodze krajowej. Nie żyje kierowca osobowego mercedesa
galeria

Lubelskie. Potworny wypadek na drodze krajowej. Nie żyje kierowca osobowego mercedesa

Do tragicznego wypadku doszło po godzinie 4 w miejscowości Lechówka (gmina Siedliszcze) na drodze krajowej nr 12 Lublin – Chełm.

Lublin. Płatne parkowanie na tej ulicy? Znaki wprowadzają w błąd

Lublin. Płatne parkowanie na tej ulicy? Znaki wprowadzają w błąd

Niezgodnie z prawem oznakowana została zatoka parkingowa na ul. Prusa koło siedziby PZMot. Ustawiono tu znaki mówiące, że postój w tym miejscu jest płatny, chociaż miasto nie może pobierać tu opłat. Po naszej interwencji znaki mają zniknąć.

Lublin. Kolejne zmiany na rondzie obok Orfeusza

Lublin. Kolejne zmiany na rondzie obok Orfeusza

Do środy włącznie mają obowiązywać wprowadzane dziś zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu al. Smorawińskiego z al. Kompozytorów Polskich. Przebudowywana jest tutaj sieć ciepłownicza

Sygnał Lublin – Sokół Konopnica 3:5. Wróciła skuteczność [ZDJĘCIA]
galeria

Sygnał Lublin – Sokół Konopnica 3:5. Wróciła skuteczność [ZDJĘCIA]

Znakomite widowisko przy ul. Zemborzyckiej w Lublinie. Miejscowy Sygnał przegrał z Sokołem Konopnica, ale kibice nie mogli narzekać na nudę

Stół marszałka Piłsudskiego zostaje w Puławach

Stół marszałka Piłsudskiego zostaje w Puławach

Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku musi obejść się smakiem. Ich starania o wejście w posiadania historycznego, drewnianego stołu, przy którym marszałek planował ofensywę podczas wojny polsko-bolszewickiej, zakończyły się fiaskiem. Zabytek pozostanie w puławskim Pałacu Czartoryskich.

"Niewidzialne serce formacji przestaje bić". Pracownicy policji szykują się do strajku
Pierwsza Strona Dziennika

"Niewidzialne serce formacji przestaje bić". Pracownicy policji szykują się do strajku

Równego traktowania z policjantami oraz tysiąca złotych podwyżki domagają się cywilni pracownicy policji. W lubelskim garnizonie chodzi aż o 1281 osób. Jeśli ich postulaty nie zostaną spełnione, zapowiadają strajk.

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 18 października 2021 r.

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 18 października 2021 r.

Polacy ze srebrem Speedway of Nations. Mikkel Michelsen stanął na najniższym stopniu podium

Polacy ze srebrem Speedway of Nations. Mikkel Michelsen stanął na najniższym stopniu podium

Trzeci rok z rzędu Polacy muszą zadowolić się srebrnym medalem Speedway of Nations. Wcześniej na ich drodze stawali Rosjanie, a teraz Brytyjczycy, którzy triumfowali po dwudniowej rywalizacji na torze w Manchesterze

Motor II Lublin – POM Iskra Piotrowice 3:1, pozostałe wyniki grupy pierwszej Hummel IV ligi

Motor II Lublin – POM Iskra Piotrowice 3:1, pozostałe wyniki grupy pierwszej Hummel IV ligi

Po porażce u siebie z Orlętami Łuków szybko pozbierały się rezerwy Motoru. Tym razem drużyna Wojciecha Stefańskiego pokonała POM Iskrę Piotrowice 3:1.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium