Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

10 września 2019 r.
6:23

Taksówka bez kierowcy? W Lublinie można obejrzeć Triggo

Spore zainteresowanie wśród uczestników kongresu wzbudza Triggo. Auto stoi na parterze budynku LCK
Spore zainteresowanie wśród uczestników kongresu wzbudza Triggo. Auto stoi na parterze budynku LCK (fot. Maciej Kaczanowski)

W mieście, w którym nie ma Ubera, ale za to są trolejbusy, odbywa się największa w Polsce konferencja dla samorządów poświęcona elektromobilności. Wczoraj w Lublinie rozpoczął się Kongres Nowej Mobilności.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

O tym, w jak szybkim tempie rozwija się ten rynek, najlepiej świadczą liczby. Gdy dwa lata temu podczas Europejskiego Tygodnia Innowacji uczestnicy panelu poświęconego elektromobilności zastanawiali się, „Dlaczego Polskę omija elektromobilna rewolucja?”, w całym kraju było 150 stacji ładowania, samochód elektryczny kosztował co najmniej dwa razy tyle, co auto z silnikiem spalinowym, a po polskich drogach jeździło ok. 2 tysiące takich aut. A dziś?

– W Polsce jest obecnie 785 stacji ładowania i 6300 zarejestrowanych pojazdów elektrycznych – wylicza Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Od stycznia 2021 r. będą one jeździć na zielonych tablicach rejestracyjnych. – Nadal nie ma jednak jednolitego systemu oznakowania – podkreśla Mazur, który wczoraj w Lublinie pokazał propozycję PSPA znaków poziomych i pionowych – To zboczenie zawodowe, by oglądać sobie pasy i się z tego cieszyć – żartował ze sceny.

Samochody a zmiany klimatyczne

Do Lublina przyjechali wczoraj przedstawiciele branży motoryzacyjnej, samorządowcy, operatorzy systemów ładowania. Przed budynkiem przy ul. Grottgera i na pl. Teatralnym zaparkowały elektryczne volkswageny, mercedesy, nissany, BMW, tesle. Samochody osobowe, dostawcze i auta niewiele większe od motocykla.

Rano największa sala Lubelskiego Centrum Konferencyjnego wypełniona była po brzegi.

– Zmiany klimatu to największe wyzwanie naszych czasów – mówił Karol Obiegły, dyrektor operacyjny w Volkswagen Group Polska. – Jako koncern w pełni podpisujemy się pod porozumieniem paryskim. By nie dopuścić do wzrostu temperatury o więcej niż 2 stopnie, w ciągu 10 lat musimy zredukować emisję CO2 o 50 proc.

Plany koncernu na najbliższe 5 lat to m.in. 70 różnych modeli aut elektrycznych i 30 hybrydowych. Volkswagen chce też, by do 2025 roku co czwarty samochód zjeżdżający z taśm produkcyjnych był elektryczny.

– Nasz cel to rozwinąć produkcję na dużą skalę i obniżyć jej koszty – tłumaczy Obiegły.

Kluczem do sukcesu w tym wyścigu ma być specjalna platforma MEB dla aut zasilanych prądem. To właśnie na niej zbudowany jest VW ID.3. Nowe dzieło inżynierów volkswagena debiutuje właśnie na targach we Frankfurcie, a jego premierę poprzedziła szeroka kampania promocyjna. W efekcie – jak podaje koncern – samochód, którego jeszcze nie było, kupiło aż 30 tys. osób.

– To nie tylko lepsze dobro dla środowiska, ale też większy komfort jazdy. Kto jeździł autem elektrycznym, ten wie. Auto jest cichsze, wygodniejsze, a jego tankowanie jest 3–4 razy tańsze – zachwala Obiegły.

Zeroemisyjny (w użytkowaniu i produkcji, bo w całości powstaje w jednej fabryce) VW ID.3 nie jest też drogi. Wersja z małą baterią (wystarczającą na przejechanie 330 km) kosztuje 130 tys. zł.

Jeszcze tańsze są Smarty – od 76 tys. zł.

– To najtańsze samochody elektryczne na polskim rynku – podkreśla Aleksander Rzepecki z Mercedes-Benz Polska, który podczas swojego wystąpienia przypomniał, że pierwszy mercedes elektryczny powstał w 1906 roku. A najnowsze modele „same sobie szukają miejsca na parkingu”. – Obecnie takie auto jest w fazie testów, a w niedalekiej przyszłości w seryjnej produkcji.

Nie na sprzedaż

Spore zainteresowanie wśród uczestników kongresu wzbudza Triggo. Auto stoi na parterze budynku LCK. To jedyny egzemplarz, prototyp, który powstał w zeszłym roku. Seryjną produkcję spółka z podwarszawskich Łomianek zamierza uruchomić w 2021 r.
Pomysłodawca i prezes firmy, zatrudniającej dziś 20 osób, pracę nad Triggo rozpoczął 10 lat temu.

– To połączenie zalet jedno- i wielośladu. Trik polega na tym, że nasz pojazd potrafi zmieniać rozstaw kół. Zadziwiające, że nikt nie wpadł na to wcześniej – mówi Rafał Budweil.

W swojej najszerszej wersji (150 cm) Triggo rozwija prędkość do 90 km/h. W najwęższej (86 cm) „wyciąga” tylko 25 km/h, ale za to pozwala ominąć korki, klucząc jak motocykl między samochodami (tam, gdzie nie jest to prawnie zabronione). Na jednym ładowaniu baterii przejeżdża do 140 km, a na baterię składa się dziewięć takich modułów jak w elektrycznym skuterze. – Wymienialnych ręcznie – podkreśla Budweil.

Triggo nie ma swojej ceny, bo …nie jest na sprzedaż. 

– Dla tak małej firmy jak nasza sprzedaż klientom indywidualnym byłaby zbyt problematyczna – tłumaczy prezes firmy.

– Nasz model biznesowy to robo taxi. Car sharing i Uber w jednym – wyjaśnia Adam Kutyłowski, PR-wiec w Triggo.

Pojazd sam zjeżdża do bazy, gdy potrzebuje ładowania lub jedzie tam, gdzie jest najbardziej potrzebny. – Autonomiczność jest dla nas łatwiej osiągalna, bo po pierwsze – wolno się poruszamy, po drugie – pojazd jedzie wtedy sam, nie wiezie człowieka.

Jeszcze dziś

W wydarzeniu organizowanym przez PSPA, bierze udział prawie pół tysiąca przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego i branża elektromobilności.

– Chcemy kształtować rynek zeroemisyjnego transportu w Polsce, a nie tylko o nim mówić – podkreśla Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Kongres potrwa do dziś. Pełen program na https://kongresnowejmobilnosci.pl/

Deklaracja 30 Miast

– Mamy miejskie rowery i carsharing. Wypożyczalnia samochodów jest prywatna, ale jej pojazdy zwolnione są z opłat za parkowanie w centrum miasta. Skutecznie też zniechęcamy kierowców do wjeżdżania samochodami do centrum. Cenami i małą liczbą miejsc parkingowych – mówił prezydent Lublina Krzysztof Żuk podczas panelu „Miasta przyszłości”. – Trochę zostaliśmy z tyłu z ładowarkami. Lublin ma się od kogo uczyć – przyznał także. – Sieć takich stacji buduje właśnie Słupsk.

– Słupsk to miasto nieduże. Poprzedniemu prezydentowi miasta przejechanie rowerem całego miasta zajmowało 15 minut – mówi prezydent Krystyna Danilecka-Wojewódzka. – Słupsk to też miasto bardzo zielone. Duża jego część to parki i zieleńce. Wciąż je powiększamy, a spółki miejskie w swoich flotach testują samochody elektryczne.

Najbardziej czym pochwalić miała się Warszawa, która we flocie car-sharing ma 600 pojazdów.

– Pod tym względem liczby autobusów elektrycznych jesteśmy drugim po Londynie miastem w Europie – podkreśla Robert Soszyński, wiceprezydent Warszawy. – Nasza filozofia to: poza transportem zbiorowym całe miasto to rynek. Naszą rolą jest wyznaczanie punktów, gdzie będą stacje ładownia. W ciągu kilku miesięcy wskażemy tysiąc takich miejsc.

Deklaracja Miast na rzecz rozwoju Elektromobilności została wczoraj podpisana m.in. przez prezydentów i wiceprezydentów Lublina, Warszawy, Słupska, Kielc, Sosnowca, Puław, Ełku, Łodzi, Kędzierzyna Koźla.

Kongres Nowej Mobilności w Lublinie. Samochody elektryczne przed LCK

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Mateusz Stolarski (Motor Lublin): Najważniejsza jest dla nas liga

Mateusz Stolarski (Motor Lublin): Najważniejsza jest dla nas liga

Motor Lublin w czwartkowy wieczór przegrał po dogrywce 0:1 z Arką w Gdyni i odpadł z rozgrywek STS Pucharu Polski. Jak spotkanie podsumowali szkoleniowcy obu ekip?

Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 1 w Lublinie po raz kolejny wyróżniony

Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 1 w Lublinie po raz kolejny wyróżniony

Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 1 w Lublinie został uhonorowany prestiżowym wyróżnieniem „Wymagaj Jakości”, przyznawanym przez Rzecznika Praw Pacjenta i Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Nagrodę odebrała 23 września Dyrektor Naczelna placówki Beata Gawelska.

Jesteś mistrzem scrabble? Zgłoś się do tego turnieju

Jesteś mistrzem scrabble? Zgłoś się do tego turnieju

W weekend Politechnika Lubelska zaprasza na V Otwarte Mistrzostwa Lublina w Scrabble. Turniej odbędzie się w budynku Wydziału Budownictwa i Architektury przy ul. Nadbystrzyckiej 40.

Tętent kopyt, rżenie i skoki. Święto Konia 2025
NASZ PATRONAT
galeria

Tętent kopyt, rżenie i skoki. Święto Konia 2025

To były dwa wyjątkowe dni, podczas których w Sitnie, na placu Lubelskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Końskowoli królowały rumaki i jeźdźcy. Piątą edycję Święta Konia zorganizowało Terenowe Koło Hodowców Koni w Zamościu wspólnie ze Szwadronem Kawalerii Ochotniczej w Barwach 9 Pułku Ułanów Małopolskich w Zamościu.

Drugie derby w tym miesiącu. AZS AWF Biała Podlaska zmierzy się z KPR Padwą Zamość

Drugie derby w tym miesiącu. AZS AWF Biała Podlaska zmierzy się z KPR Padwą Zamość

W piątek, o godzinie 17, AZS AWF Biała Podlaska zmierzy się z KPR Padwą Zamość

Zdjęcie ilustracyjne
BOGDANKA

Morderstwo w Boże Narodzenie. Brat zabił brata

Do Sądu Okręgowego w Lublinie wpłynął akt oskarżenia przeciwko 36-letniemu górnikowi, który miał zabić swojego brata. W tle dramatu pojawiają się alkohol, konflikt o majątek i porachunki miłosne.

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie
galeria

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie

Od dłuższego czasu mecze pomiędzy Arką Gdynia, a Motorem Lublin budzą ogromne emocje i tak też było w „Pucharze Tysiąca Drużyn”. Do wyłonienia zwycięzcy w czwartkowym starciu potrzebna była dogrywka, w której gola na wagę awansu zdobył zespół znad morza

Ścianka i defibrylatory to niektóre ze zwycięskich projektów puławskiego BO 2026
Puławy

Wyniki budżetu obywatelskiego w Puławach. Te projekty wygrały

Niecałe trzy tysiące puławian oddało ważne głosy na projekty budżetu obywatelskiego 2026. Finansowanie otrzyma 8 z 38 finałowych propozycji. Najwięcej pieniędzy pochłonie nowa ścianka wspinaczkowa na puławskich błoniach.

Avia Świdnik sensacyjnie pokonała u siebie pierwszoligowy Ruch Chorzów
galeria

Sensacja w Świdniku. Avia zasłużenie pokonała Ruch Chorzów w STS Pucharze Polski! [ZDJĘCIA]

Takie historie kochają kibice piłki nożnej. W czwartkowe popołudnie Avia Świdnik postarała się o nie lada niespodziankę i w pierwszej rundzie „Pucharu Tysiąca Drużyn” niespodziewanie pokonała u siebie grający w Betclic I Lidze Ruch Chorzów

Od lewej: ul. Sadowa, ul. 4 Pułku Piechoty oraz ul. Powstańców Listopadowych w Puławach
zdjęcia
galeria

Puławy remontują ulice. Pomagają państwowe dotacje

W tym roku rozpoczęte zostały długo oczekiwane remonty kilku puławskich dróg. Na odcinku za stacją transformatorową do wału wiślanego, rozpoczęto przebudowę ul. 4 Pułku Piechoty. Z kolei na os. Niwa trwa remont ul. Sadowej. W lecie do użytku oddano przedłużenie ul. Powstańców Listopadowych.

Fragment meczu w Piotrkowie Trybunalskim

PGE MKS El-Volt Lublin sensacyjnie przegrał w Piotrkowie Trybunalskim

Ten wynik to potężne zaskoczenie, bo przecież PGE MKS El-Volt Lublin ma w tym sezonie mocarstwowe plany.

Trwa VI Polski Kongres Górniczy.

Drugi dzień kongresu górniczego. Jakie wyzwania czekają sektor wydobywczy?

Od środy w Lublinie i częściowo na terenie kopalni Bogdanka odbywa się VI Polski Kongres Górniczy. Czwartek był dniem poświęconym obradom w sesjach tematycznych. W obliczu transformacji energetycznej nie sposób uciec od kwestii wyzwań, jakie czekają górnictwo w najbliższych latach i dekadach.

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Dwójka mężczyzn decyzją policji i straży granicznej została wydalona z Polski. Obcokrajowcy nie mają także możliwości wjazdu do krajów strefy Schengen.

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Bliskość granicy, malownicze krajobrazy i bogactwo historii sprawiają, że Lubelszczyzna jest idealnym kierunkiem na weekendową podróż samochodem dla gości z Ukrainy. To region, który zachwyca na każdym kroku – od renesansowych perełek architektury, przez tętniące życiem miasta, po spokojne oazy natury. Zapomnij o pośpiechu i odkryj z nami najciekawsze zakątki województwa lubelskiego.

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy
drogi

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy

Z Siedlec do Warszawy od kilku miesięcy można już dojechać autostradą A2. Kiedy z takiej możliwości skorzystają kierowcy z Białej Podlaskiej? Zarządca drogi próbuje mobilizować wykonawców, ale nowe aneksy dają wykonawcom więcej czasu.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium