Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

23 grudnia 2024 r.
6:51

Pieniądze, nagrody i 6 000 pasażerów dziennie

(fot. archiwum)

12 stycznia minie rok od otwarcia Dworca Lublin. To jedna z najważniejszych i najbardziej wyczekiwanych inwestycji komunikacyjnych w historii miasta.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Dworzec zyskał uznanie wśród mieszkańców, jednak nie obyło się bez kontrowersji. Stał się tematem licznych rozmów, zarówno pozytywnych, jak i krytycznych. Inwestycja, która miała na celu integrację transportu miejskiego, regionalnego i krajowego, od samego początku budziła emocje. Niemal rok po otwarciu warto podsumować, jak ten nowy kluczowy punkt na mapie Lublina wpłynął na miasto, jakie wyzwania napotkał i jakie kontrowersje wywołał.

Pieniądze i opóźnienia

Powstanie Dworca Metropolitalnego w Lublinie to efekt wieloletnich planów, które miały na celu stworzenie nowoczesnego węzła komunikacyjnego, łączącego transport miejski, regionalny oraz krajowy. Budowa rozpoczęła się w 2020 roku, a zakończyła w 2023.

Projekt zakładał zbudowanie obiektu, który miał ułatwić pasażerom przesiadki między różnymi środkami transportu – autobusami, pociągami czy samochodami. Całkowity koszt inwestycji to około 340 milionów złotych, z czego część środków pochodziła z funduszy unijnych. To znacznie więcej niż pierwotnie zakładano. Pierwsze wyliczenia mówiły bowiem o około 230 milionach złotych. Również dofinansowanie z funduszy unijnych wzrastało i ostatecznie wyniosło około 197 mln zł.

Realizację nadzorowały instytucje takie jak Gmina Lublin, Zarząd Dróg i Mostów oraz Zarząd Transportu Miejskiego, a wykonawcą projektu była firma Budimex. Budowa nie obyła się jednak bez trudności. W trakcie realizacji pojawiły się opóźnienia związane z odkryciem podziemnych zbiorników po dawnej gazowni, które nie były uwzględnione w pierwotnym projekcie. Problemy te zwiększyły koszty oraz wydłużyły czas budowy, co stało się punktem zapalnym dla wielu krytyków inwestycji.

Zasadniczym celem projektu było stworzenie przestrzeni, która nie tylko zaspokoi potrzeby komunikacyjne miasta, ale także stanie się wizytówką Lublina.

Kontrowersje i zawiadomienie

W 2024 roku Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) rozpoczęło kontrolę nad inwestycją. Na początku sierpnia 2024 roku CBA poinformowało o złożeniu zawiadomienia do prokuratury, sugerując, że w wyniku działań przedstawicieli gminy Lublin mogło dojść do strat w majątku gminy na kwotę nie większą niż 7,5 miliona złotych. Wyniki kontroli dotyczyły dwóch głównych wątków: pierwszego związanego z niedopełnieniem obowiązków przez dyrektora Zarządu Dróg i Mostów w Lublinie, który nadzorował rozliczenia wykonawcy, oraz drugiego – ewentualnych zaniedbań w nadzorze nad realizacją inwestycji przez zastępcę prezydenta miasta.

Ratusz początkowo odmówił podpisania protokołu pokontrolnego, twierdząc, że brakuje pełnej analizy sytuacji i uwzględnienia wszystkich kwestii. To wywołało oburzenie wśród opozycji, która domagała się ujawnienia protokołu z kontroli. Politycy Prawa i Sprawiedliwości, zapowiedzieli dalsze działania, domagając się transparentności i ujawnienia dokumentów.

Władze miasta tłumaczyły, że dokumenty dotyczące kontroli są częścią postępowania prokuratorskiego i nie mogą zostać ujawnione do czasu zakończenia śledztwa. „Nie jesteśmy dysponentem tych dokumentów” – tłumaczył Tomasz Fulara, zastępca prezydenta ds. Inwestycji i Rozwoju, zaznaczając, że decyzje w sprawie jawności dokumentów leżą w gestii instytucji kontrolującej.

Władze miasta zapewniają, że wszelkie działania były zgodne z przepisami prawa i mają na celu jedynie zapewnienie najwyższego standardu realizacji inwestycji.

Nagrody i uznanie

Wkrótce po otwarciu obiekt zdobył szereg nagród architektonicznych i urbanistycznych, podkreślających jego nowoczesny design i funkcjonalność.

Przede wszystkim jednak, inwestycja ta przyniosła wymierne korzyści w zakresie poprawy dostępności komunikacyjnej. Dzięki zintegrowaniu różnych środków transportu w jednym miejscu, pasażerowie zyskali łatwiejszy dostęp do autobusów i kolei. Dodatkowo, Dworzec Metropolitalny stanowi punkt przesiadkowy, który łączy Lublin z innymi miastami, co znacząco poprawiło komunikację z aglomeracją lubelską i regionem. Od początku roku zaczęły się przeprowadzki przewoźników zamiejskich na stanowiska nowego dworca. Również miasto w nowych rozkładach zagospodarowało nowy dworzec i choć jego lokalizacja według krytyków pozostawiała wiele do życzenia, to stał się on punktem, w których na mapie komunikacji miejskiej, spotyka się wiele linii. Ostatni przewoźnicy ze starego dworca przy Ruskiej mają się przenieść na Dworcową na początku przyszłego roku.

Sukces Dworca Metropolitalnego to przede wszystkim poprawa komfortu przesiadek mieszkańców, większa dostępność do transportu, szczególnie tego zamiejskiego i kolejowego oraz wzrost atrakcyjności Lublina jako ośrodka regionalnego.

Jak to wygląda w praktyce

Obecnie dworzec, po zmianach w komunikacji miejskiej obsługują 23 linie komunikacji miejskiej (obsługa bezpośrednia dworca i okolic) oraz dodatkowo linia nocna N3. Aktualna liczba przewoźników realizujących przewozy w komunikacji regionalnej, krajowej i międzynarodowej to 85. Liczba ta ma się zwiększyć, jak przekazuje Monika Fisz z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego odpowiadającego za dworzec, nowych przewoźników, którym wydane są uzgodnienia zasad korzystania z Dworca Lublin w celu uzyskania zezwolenia to 37; są oni w trakcie procedury i wkrótce będą korzystać z dworca.

Liczba kierunków, w których realizowane są przewozy z Dworca Lublin to 72, w tym np. do Bonn, Lyonu, Etretatu, Graz, Marsylii, Graz, Pragi, Gdańska, Torunia, Wetliny, Ustrzyk Dolnych oraz na Ukrainę. Te kierunki przekładają się na liczbę 850 realizowanych dziennie kursów komunikacji regionalnej, krajowej i międzynarodowej.

Codziennie z dworca korzysta około 6 tysięcy podróżnych, czyli ok. 180 tys. miesięcznie.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert
zdjęcia, wideo
galeria
film

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert

Niepodległość nie jest nam dana raz na zawsze - powtarzali dzisiaj w swoich przemówieniach przed Pomnikiem Niepodległości - wiceprezydent Puław, Grzegorz Nowosadzki i przewodniczący rady miasta - Mariusz Wicik. Kwiaty pod pomnikiem złożyły delegacje lokalnych władz, szkół i służb mundurowych.

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"
DODATEK IPN

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"

Odzyskanie przez Polskę niepodległości po 123 latach rozbiorów było procesem rozłożonym w czasie i wielowymiarowym. Polski sukces z 1918 r., zwieńczony ustaleniem granic odrodzonego państwa, miał wielu ojców, którzy różnymi drogami i za pomocą różnych metod dążyli do wielkiego celu Polaków – odzyskania niepodległego państwa.

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami
historia

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami

Koncert orkiestry, wystawy, militaria, filmowe seanse - to wszystko i wiele więcej w niedzielę będzie to zobaczenia i posłuchania w Muzeum Zamoyjskich w Kozłówce. Placówka 16 listopada zaprasza na Dzień Otwartych Drzwi - bez biletów.

Kamienice przy ulicy Królewskiej nr 1‒3 zniszczone w trakcie walk o Lublin w lipcu 1944 r. w wyniku potyczki między sowieckimi i niemieckimi czołgami (autor nieznany, zbiory APL)
DODATEK IPN

Lublin. Wolność utracona – zniszczone miasto

Dzień 11 listopada 1918 r. przyjęto jako umowną datę odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów. Rozpoczęła się wówczas wieloletnia odbudowa państwa, utrwalanie jego granic, ładu politycznego oraz integracja społeczeństwa.

Zdjęcie ilustracyjne

Bractwo Miłosierdzia św. Brata Alberta prosi o wsparcie dla ogrzewalni w Lublinie

Ogrzewalnia od 1 października przyjmuje mężczyzn, którzy nie mają gdzie spędzić nocy. Placówka codziennie udziela wsparcia potrzebującym, zapewniając im schronienie, ciepło i możliwość zadbania o podstawowe potrzeby.

Filip Luberecki (z prawej) ma szansę zagrać w reprezentacji Polski U21

Czterch piłkarzy Motoru i jeden trener udało się na zgrupowania reprezentacji narodowych

W najbliższych dniach odbędą się mecze reprezentacji narodowych, zarówno tych pierwszych, jak i młodzieżowych. W trakcie przerwy w rozgrywkach na zgrupowania poszczególnych drużyn udało się pięciu przedstawicieli Motoru Lublin

PGE Start Lublin po raz ostatni w tym sezonie wystąpi we własnej hali w europejskich pucharach

PGE Start Lublin po raz ostatni w tym sezonie wystąpi we własnej hali w europejskich pucharach

W środę rywalem lublinian będzie bułgarski Rilski Spotis

Zdjęcie ilustracyjne

Zima coraz bliżej – reagujmy, gdy ktoś potrzebuje pomocy

Dzięki szybkiej i empatycznej reakcji dzielnicowych z Komendy Powiatowej Policji w Lubartowie, 66-letni bezdomny mężczyzna otrzymał niezbędną pomoc i schronienie. Funkcjonariusze znaleźli go na jednej z posesji w Lubartowie, gdzie od pewnego czasu spał pod gołym niebem.

Koncert, iluminacje i patriotyczny mural. Jak w Lublinie będziemy obchodzić Święto Niepodległości?
11 listopada 2025, 9:00

Koncert, iluminacje i patriotyczny mural. Jak w Lublinie będziemy obchodzić Święto Niepodległości?

Nie zabraknie znanych artystów, nowoczesnych aranżacji i ponadczasowego przesłania. Z okazji 107. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości na mieszkańców Lublina czeka wiele patriotycznych atrakcji.

Lubelszczyzna pamięta  o obrońcach Niepodległej...
DODATEK IPN

Lubelszczyzna pamięta o obrońcach Niepodległej...

Wśród wielu dat w historii Polski jedną z najpiękniejszych i najważniejszych jest 11 listopada 1918 r. Po 123 latach zaborów nasz kraj odzyskał upragnioną niepodległość i ponownie pojawił się na mapie Europy. Wspólny wysiłek podjęli zarówno wielcy politycy – tacy jak Józef Piłsudski, Ignacy Paderewski czy Roman Dmowski – jak i zwykli żołnierze, mieszkańcy wsi, miast i miasteczek.

Pegimek otworzy okienko w galerii
Świdnik

Pegimek otworzy okienko w galerii

To będzie duże ułatwienie dla mieszkańców Świdnika. W centrum miasta powstanie punkt obsługi klientów Pegimeku.

Mateusz Kochalski w kadrze! Awaryjne powołanie

Mateusz Kochalski w kadrze! Awaryjne powołanie

Ostatnie tygodnie to zdecydowanie wspaniały czas dla Mateusza Kochalskiego. Wychowanek BKS-u Lublin właśnie otrzymał awaryjne powołanie do reprezentacji Polski na listopadowe mecze eliminacyjne.

11 listopada zostanie oficjalnie odsłoniony mural, który powstał kilka dni temu przy ul. Zamojskiej – jadąc od strony centrum, ul. Bernardyńską lub ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego, trafimy na niego niemal na wprost (kamienica po prawej stronie)

Lublin świętuje 107. rocznicę odzyskania niepodległości

Z okazji 107. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, 11 listopada na mieszkańców Lublina czeka wiele patriotycznych atrakcji. Obok koncertu, odsłonięcia muralu i okolicznych miejskich iluminacji nie zabraknie również momentów bardziej oficjalnych.

Rowery jechały z Belgii do Krasnegostawu. Policja rozbija międzynarodową szajkę złodziei

Rowery jechały z Belgii do Krasnegostawu. Policja rozbija międzynarodową szajkę złodziei

Ponad 170 rowerów, w tym głównie elektrycznych, zabezpieczyli kryminalni z Krasnegostawu podczas szeroko zakrojonej akcji wymierzonej w grupę przestępczą kradnącą jednoślady w Belgii i Holandii. Na czele szajki miał stać 27-letni mieszkaniec powiatu krasnostawskiego. Sprawa, prowadzona od półtora roku, ma charakter rozwojowy.

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Naukowcy z Lublina chcą je ponownie wykorzystać

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Naukowcy z Lublina chcą je ponownie wykorzystać

Zużyte łopaty turbin wiatrowych to rosnący problem dla branży energetycznej. Naukowcy z Politechniki Lubelskiej i partnerskich uczelni sprawdzają, jak nadać im drugie życie – tym razem w konstrukcjach inżynierskich.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Komunikaty