– Długodystansowiec (17 lat w Playboyu). Artysta. Od dzisiaj już wolny. Szuka fajnej roboty – napisał w środę na Facebooku Tomasz Wójcik, dyrektor artystyczny polskiego Playboya. Tego dnia wydawca kultowego pisma ogłosił, że wycofuje się z rynku prasy. Z kiosków znikną też „CKM”, „Cosmopolitan”, „Esquire”, „Harper’s Bazaar” i „Joy”
Salonik prasowy przy lubelskim deptaku. W dziale „dla mężczyzn” kilkanaście grudniowych Playboyów w zestawie z kalendarzem na 2020. Obok kilka numerów CKM.
– Czy się sprzedają? Raczej słabo. Po 2-3 egzemplarze miesięcznie. Gdyby nie Toto Lotek to z samej prasy byśmy nie przeżyli – przyznaje ekspedientka.
Od nowego roku na półkach punktów sprzedaży prasy będzie luźniej. Grudniowe wydania są ostatnimi numerami magazynów „Playboy”, „CKM”, „Cosmopolitan”, „Esquire”, „Harper’s Bazaar” i „Joy”. Tak zdecydował polski wydawca kolorowych pism – Marquard Media Polska.
Decyzję o wycofaniu się z rynku prasy ogłosił w środę. Wtedy też wypowiedzenia dostała wielu pracowników wszystkich sześciu redakcji. Jak podają branżowe media, zwolnienia mają dotyczyć ok. 70 proc. załogi.
Skąd taka decyzja? – Niewielka skala działalności, bardzo konkurencyjny rynek, duża zależność od tytułów wydawanych na licencji i niedoskonały model biznesowy zmusiły nas do zerwania z tą tradycyjną częścią biznesu – tłumaczy Bijan Khezri, CEO oraz współwłaściciel Marquard Media Group.
Wydawca chce skoncentrować się na rozwoju własnych serwisów internetowych. To Kozaczek.pl, Papilot.pl, Zeberka.pl oraz Ckm.pl. Przymierza się tez do ponownego ponowne uruchomienia Supermamy.pl i Autostuff.pl. Ale serwisy związane z likwidowanymi pisami również zamyka. Poza ckm.pl, który jako jedyny z szóstki magazynów nie jest wydawany na zagranicznej licencji.
Marquard Media Polska to polski oddział szwajcarskiej firmy wydawniczej stworzonej przez Jürga Marquarda. „Playboy” to najstarszy tytuł firmy – polska edycja słynnego amerykańskiego magazynu ukazuje się od 1992 roku. W czerwcu Br. pierwszą w historii redaktor naczelną polskiej edycji magazynu została kobieta – Anna Mierzejewska.
Polska edycja „Harper’s Bazaar” ukazuje od wiosny 2013 r. , „Esquire” od 2015, a „Joy” od 2006 („najtańszy na rynku magazyn luksusowy” kosztował wówczas 2,90 zł).
„CKM” w polskich kioskach można kupić od 1998, a pierwszy polski numer Cosmopolitan (na amerykańskim rynku wydawniczym od 1886 r.) „Cosmopolitan” ukazał się w 1997.
Jak wynika z danych ZKDP, średnia sprzedaż ogółem „Cosmopolitan” w pierwszym półroczu 2019 roku wyniosła 27 430 egz. (spadek o 22,69 proc. w stosunku do pierwszego półrocza 2018 roku), „Joy” - 23 362 egz. (spadek o 29,68 proc.), „Playboya” - 20 375 egz. (spadek o 13,43 proc.), „Harper’s Bazaar” - 15 567 egz. (spadek o 17,37 proc.), „CKM” - 13 275 egz. (spadek o 19,66 proc.). „Esquire” nie jest zgłoszony do ZKDP.