PKS Zamość zakończył działalność. Po ogłoszeniu upadłości spółka zawiesiła wykonywanie kursów na kilkunastu trasach
Należąca do samorządu województwa lubelskiego spółka transportowa od lat przynosiła straty. Ta za 2018 rok wyniosła 552 tys. zł. Pod koniec maja ubiegłego roku zarząd PKS Zamość złożył wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej. Postanowienie w tej sprawie 8 stycznia wydał Sąd Rejonowy Lublin-Wschód z siedzibą w Świdniku.
– Działania podjęte na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat nie przyczyniły się w żaden sposób do poprawy sytuacji ekonomicznej spółki. W 2011 roku rozpoczęła ona proces wyprzedawania swoich nieruchomości. Ponadto został podniesiony kapitał zakładowy. Pomimo tych działań spółka nie była w stanie spłacać swoich wymagalnych zobowiązań. Narastające przez lata zadłużenie spowodowało utratę zdolności do regulowania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych – wyjaśnia powody złożenia wniosku o upadłość Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy marszałka województwa.
Z chwilą ogłoszenia decyzji sądu przewoźnik zaprzestał obsługiwania połączeń. Spółka miała pozwolenia na wykonywanie przewozów pasażerskich na kilkunastu trasach. Większość z nich łączyła Zamość z okolicznymi miejscowościami, ale w ofercie były też dalekobieżne kursy do Warszawy (przez Krasnystaw i Lublin), Rzeszowa (przez Tomaszów Lubelski, Lubaczów i Jarosław) i Ustki (przez Warszawę, Bydgoszcz i Słupsk).
Jedynym majątkiem PKS Zamość pozostają autobusy wykorzystywane do obsługi tras. Dworzec przy ul. Hrubieszowskiej i baza przy ul. Sadowej w 2012 roku zostały sprzedane prywatnemu inwestorowi, który na obu działkach wybudował centra handlowe.
W ostatnich latach samorząd województwa pozbywał się generujących straty spółek przewozowych. Na sprzedaż trafiły Lubelskie Linie Autobusowe i PKS Biłgoraj, które obecnie mają prywatnych właścicieli.
Jedyną podległą marszałkowi firmą transportową pozostaje PKS Międzyrzec Podlaski, w którym województwo ma 100 proc. udziałów. 2018 rok spółka zamknęła ze stratą w wysokości 69 tys. zł. Przewoźnik obsługuje połączenia komunikacji miejskiej w Międzyrzecu, wykonuje też kursy m.in. do Parczewa i Radzynia Podlaskiego.