Współcześnie marketing prowadzony w wyszukiwarkach to bardzo szeroki zakres działań mających na celu podniesienie pozycji strony internetowej i nie tylko. Coraz większa ilość firm korzysta z pomocy SEO, a przeznaczane budżety rosną do kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.
Pozycjonowanie na własną rękę… nie ma sensu
Każdy może, ale nie każdy powinien podejmować działania związane z pozycjonowaniem stron www na własną rękę. Jeśli posiadasz ugruntowaną i aktualną wiedzę oraz spore zasoby wolnego czasu, to pewnie nie warto dłużej się zastanawiać. Niemniej sytuacja w przypadku dużych przedsiębiorstw operujących w bardzo konkurencyjnych lub nietypowych branżach, już taka prosta nie jest. Dlatego najbardziej dynamiczne firmy chętniej zlecają kampanie SEO profesjonalistom, w zamian otrzymując gwarancję jakości, a także oszczędzają czas, który mogą przeznaczyć na inne strategiczne działania.
Branża rośnie w oczach
W Polsce o prawdziwej eksplozji marketingu w wyszukiwarkach możemy mówić dopiero od roku 2006. To właśnie wtedy Google otworzyło swoją lokalną siedzibę oraz założono między innymi agencję Enterso, która zaznaczyła swój debiut mocnym akcentem - autorskim programem Adder. Było to pierwsze narzędzie do profesjonalnego pozycjonowania stron, które do dziś jest wzbogacane o kolejne przydatne funkcje. Zresztą to nie pierwszy raz, gdy szczecińska firma wychodzi na przód z nowymi pomysłami, bowiem warto pamiętać jeszcze o nowszych platformach AdMailer i PromoPager.
Rzecz jasna pojedynczy inwestorzy interesowali się kwestiami pozycjonowania już wcześniej, przekazując znaczące środki na reklamę internetową. Obecnie pozyskiwanie widocznej pozycji w przeglądarce Google uważa się za standard. Według badań gemiusTraffic, pod koniec 2009 roku w polskim internecie procentowa liczba wizyt rozpoczętych wejściem na stronę z wyszukiwarki kalifornijskiego potentata wynosiła aż 95 proc. Globalnie sieć rośnie w dynamicznym tempie, dlatego spodziewa się, iż do już aktywnych 3 miliardów użytkowników w najbliższych latach dołączy kolejnych 1,5 miliarda. Polska nie stanowi odstępstw w kwestii cyfryzacji społeczeństwa, dlatego zapotrzebowanie na agencje świadczące wyspecjalizowane usługi w zakresie SEO przekracza najśmielsze oczekiwania.
Nieustanna ewolucja
Zmiany wprowadzane przez Google na przestrzeni lat w zakresie algorytmów wyszukiwania doprowadziły do tego, że wielu pionierów branży SEO wypadło z obiegu. Naturalna selekcja nie ominęła także „specjalistów” świadczących usługi o wątpliwym poziomie, choć wciąż możemy napotkać agencje lub osoby posługujące się metodami narażającymi klienta na straty finansowe w dłuższej perspektywie.
Dlatego poszukując potencjalnej agencji należy zwrócić uwagę, czy zespół posiada różnorodne kwalifikacje, w tym odpowiednie zaplecze technologiczne oraz upewnić się, jakie elementy zawiera oferowana usługa. Kampania SEO nie polega wyłącznie na wyborze platformy i wykupieniu reklamy w Google. Jeśli chcemy odnieść sukces potrzebujemy kompleksowej strategii, a ta wymaga pogłębionego badania rynku, analizy branży w której będzie realizowana kampania i wiele więcej. Na sam koniec potrzebujemy jeszcze narzędzi pozwalających ocenić efekty i dokonać ewentualnej optymalizacji następnych kroków.
Kampanie SEO z rozmachem
Marketing prowadzony w wynikach wyszukiwania stawia przed przedsiębiorcami coraz większe wyzwania, szczególnie jeśli odbywa się na bardzo konkurencyjne frazy kluczowe lub skupia na trudnych branżach, jak choćby budownictwo. Utarło się przekonanie, że pozycjoner musi znać się wyłącznie na działaniach SEO. Nie jest to prawda, ponieważ najlepsze efekty uzyskujemy przy indywidualnie dopasowanych ofertach: należy poznać nie tylko zlecającego, ale również potencjalną konkurencję i odbiorcę usług lub towarów. Im szersze doświadczenie, tym większa swoboda poruszania się w różnych dziedzinach. Dla przykładu, przez dwanaście lat działalności pod skrzydłami Enterso znalazło się przeszło siedem tysięcy firm i organizacji, co pozwoliło na zbudowanie solidnego zaplecza.
Ogromną rolę odgrywa także budżetowanie kampanii SEM. Większy kapitał przeznaczony na działania marketingowe pozwala na horyzontalne podejście do problemu. Przełoży się to maksymalnie szeroki start w oparciu o jak najbogatszy dobór słów kluczy i przeprowadzenie kompleksowych działań, co zdecydowanie skróci czas oczekiwania na pierwsze pozytywne rezultaty. Branżowi liderzy w skali roku potrafią przeznaczać niebotyczne środki na działania w wyszukiwarkach, które ciągle są jednak niższe niż fundusze inwestowane w tradycyjne narzędzia reklamowe.
Kreowanie liderów
Obracanie dużymi sumami i zarządzanie wielkimi, długofalowymi projektami wymaga ogromnej ilości doświadczenia oraz szerokiego zaplecza, ponieważ w innym przypadku agencja może nie podołać takiej odpowiedzialności. Odpowiednio przeprowadzona kampania, podobnie jak nowoczesna, czytelna i oferująca wartościową treść strona, staje się wizytówką innowacyjnej działalności gospodarczej. Dlatego warto pamiętać o tym, że zlecając działania SEO nie tylko składamy w czyjeś ręce odpowiedni kapitał z nadzieją na jak najlepsze jego wykorzystanie, ale również dbamy o osobisty wizerunek.
Kreowanie liderów w różnych branżach to nie tylko odpowiedzialność, ale i przywilej, na który nie wszystkie przedsiębiorstwa na przestrzeni lat mogły sobie pozwolić. Obecny Prezes Zarządu Enterso, jednej z największych spółek w branży SEO w naszym kraju, Łukasz Nawrocki, wprowadzając firmę na nową ścieżkę rozwoju nowe hasło przewodnie przedstawia w następujący sposób: Wspieramy najlepszych, kreujemy liderów. Co ciekawe, historia spółki i realizowane przez nas kampanie sprawiają, że nasze motto nie brzmi buńczucznie. Jesteśmy specjalistami, którzy pomagają innym specjalistom rozsiąść się w fotelu lidera w ich konkretnych branżach. Nie chwalimy się tym, a jedynie podkreślamy, że jesteśmy absolutną czołówką branży SEO w Polsce.