
Polskie samorządy wprowadzają obostrzenia dotyczące używania elektrycznych hulajnóg. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował w czwartek, że podda konsultacjom z ekspertami oraz konsultacjom społecznym przepisy dotyczące obowiązku noszenia kasku podczas poruszania się przez dzieci rowerami i hulajnogami elektrycznymi. W Lublinie mają powstać Obowiązkowego Parkowania Hulajnóg Elektrycznych.

Nowelizacja przepisów obowiązująca od 2021 roku umożliwiła uporządkowanie zasad poruszania się e-hulajnóg po mieście i tego, gdzie są parkowane.
– Zwieńczeniem tych zmian było podpisanie porozumienia ustalającego szczegółowe zasady z operatorami funkcjonującymi w Warszawie – przekazał rzecznik ZDM Maciej Dziubiński. Dodał, że Warszawa zrobiła to jako pierwsza po wprowadzeniu przepisów, tworząc wyjątkową formułę, w której operatorzy płacą za przestrzeń miejską zajętą przez hulajnogi.
W stolicy e-hulajnogę można zostawić przy 8874 stojakach na 2504 parkingach rowerowych a także 3410 stojakach na 337 parkingach w ramach systemu miejskiego roweru Veturilo.
– Dodatkowo, prowadziliśmy program pilotażowy, w ramach którego powstało kilkadziesiąt stref na e-hulajnóg (bez stojaków). Docelowo, w miejscach, które były chętnie wykorzystywane, staramy się projektować nowe stojaki rowerowe" - przekazał.
Podobnie zrobił Poznań, który wprowadził około 270 punktów mikromobilności Hop&Go.
W Lublinie, jak przekazała Anna Czerwonka z biura prasowego ratusza, planowane jest wprowadzenie Strefy Obowiązkowego Parkowania Hulajnóg Elektrycznych. Oprócz istniejących obecnie tym obszarze 20 parkingów, utworzonych ma być dodatkowe 50 miejsc wypożyczeń i zwrotu hulajnogi. W tej chwili na terenie miasta wyznaczonych jest 100 parkingów dla e-hulajnóg.
W przypadku, gdy e-hulajnoga jest porzucana "byle gdzie", zostaje wywieziona do magazynu - decyzję o usunięciu takiego pojazdu może podjąć wyłącznie straż miejska lub policja.
W Poznaniu i Lublinie użytkownicy e-hulajnóg, którzy pozostawią sprzęt poza wyznaczonym miejscem, nie mogą zakończyć wypożyczenia pojazdu, co powoduje dalsze naliczanie im opłaty.
Użytkowników e-hulajnóg dotyczą podobne przepisy, co rowerzystów. Zatem podobnie, jak w przypadku rowerów wjazd taką hulajnogą w niektóre miejsca jest zabroniony.
Zgodnie z ustawą, e-hulajnogi nie mogą poruszać się z prędkością większą niż 20 km/h. Operatorzy blokują możliwość przekroczenia tej prędkości w swoich pojazdach.
W Lublinie wyznaczono teren w centrum miasta - Krakowskie Przedmieście (od ul. Lipowej do ul. Królewskiej), Plac Litewski, a także Ogród Saski i Stare Miasto - na którym prędkość jazdy hulajnogą nie może przekraczać 12 km/h. Na szybszą jazdę użytkownikom nie zezwoli tu automatycznie aplikacja.
– Dodatkowo będą zwracać uwagę na potrzebę używania kasków, na parkowanie, by hulajnogi nie utrudniały ruchu pieszych oraz by ich użytkownicy nie przejeżdżali na przejściach dla pieszych - wymieniła Beata Sander z kancelarii prezydenta miasta.
Nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KGP przekazał, że w zeszłym roku miało miejsce około 250 wypadków z udziałem hulajnóg, dla trzech osób zakończyły się one śmiertelnie. – W tym roku zdarzeń jest już prawie dwukrotnie więcej - około 450 i 4 ofiary śmiertelne – dodał.
Podkreślił, że hulajnoga elektryczna generuje bardzo dużo zagrożeń, a błędy popełniane przez użytkowników wydają się dla nich bardzo błahe. Zaznaczył, że 70 procent użytkowników hulajnóg uczestniczących w wypadkach to osoby do 24 roku życia.
Zaznaczył, że ważne jest by hulajnoga miała stosowna homologację, warto jest też używać kasku ochronnego i nie przewozić pasażerów.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował w czwartek, że podda konsultacjom z ekspertami oraz konsultacjom społecznym przepisy dotyczące obowiązku noszenia kasku podczas poruszania się przez dzieci rowerami i hulajnogami elektrycznymi.
