Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Biznes

23 kwietnia 2020 r.
20:51

Epidemia koronawirusa nie straszna wszystkim firmom. Niektórzy sobie radzą

Autor: Zdjęcie autora ask
0 3 A A
(fot. archiwum prywatne)

Rozmowa z Grzegorzem Gruzą, doradcą zarządów, mentorem i trenerem biznesu, przedsiębiorcą z 15 letnim stażem w kilku różnych branżach.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Co mówi Pan przedsiębiorcom dziś, gdy borykamy się z epidemią koronawirusa?

- Zmienisz się albo zginiesz. Rynek, na którym funkcjonowałeś jeszcze na początku marca już nie będzie taki jak wcześniej. Co za tym idzie, Twoje poprzednie rozwiązania przestają być skuteczne. Zmienią się zachowania zakupowe Twoich klientów, dostęp do kapitału zewnętrznego, zasady współpracy z dostawcami, zmieni się eksport. Jedynie łatwiej będzie Ci znaleźć pracowników. Czy jesteś już w trakcie zmian, które pozwolą Ci się zaadoptować?

W jakiej sytuacji są przedsiębiorcy, z którymi Pan współpracuje?

- Mam na co dzień bezpośredni kontakt z kilkudziesięcioma przedsiębiorcami z Lubelszczyzny: od prezesów duży i średnich przedsiębiorstw, po mniejsze spółki. Każdy zmaga się z mniejszymi lub większymi trudnościami. Nikogo obecna sytuacja nie ominęła. W tym momencie łączy nas wszystkich niepewność jutra..

Jakie są główne problemy?

- Największym jest płynność finansowa. Nawet jeśli przychody w firmie nie zmniejszyły się znacząco, to trudno przewidzieć jak cash flow będzie wyglądał w następnych tygodniach. Niektóre podmioty nawet od wielu tygodni nie mają przychodów, na co często nie były przygotowane.

Drugim problemem spółek, które nadal pracują – głównie są to duże podmioty produkcyjne – jest trudność, z jaką trzeba się mierzyć łączą bezpieczeństwo pracowników i ciągłość produkcji. Boją się, jak na funkcjonowanie firmy może wpłynąć przypadek wykrycia wirusa wśród członków załogi. Oni mają też gigantyczne kłopoty z utrzymaniem ciągłości i terminowością łańcuchów dostaw.

Mają nadzieję za zmianę na lepsze?

- Oczekują obecnie wsparcia w pracy nad zmianą modelu biznesowego, pomocy w negocjacjach i cięciu kosztów, wsparcia w komunikacji wewnętrznej oraz pomocy prawnej, która pozwoli im mądrze przeprowadzić zmiany oraz skorzystać z pomocy rządowej lub inwestorskiej.

 Jak firmy reaguje na nękające ich problemy?

- Dzielą się - w dużym uproszczeniu - na dwie grupy. Pierwsza już jest w procesie dynamicznej zmiany i dopasowuje się do nowych realiów. Druga grupa robi niewiele i liczy, że duże zmiany w firmie nie będą im potrzebne.

Co konkretnie robią Ci aktywni?

- Niektórzy liderzy już w połowie marca przygotowali różne scenariusze rozwoju sytuacji. Odpowiedzieli sobie też na dwa kluczowe pytania: co trzeba zrobić, aby przetrwać okres zastoju oraz jak przygotować się na moment, w którym rynek odżyje? To są niezwykle trudne pytania – szczególnie w sytuacji gdy nie wiemy ile potrwa zastój oraz jak będzie wyglądało odbicie rynku. Jednak podjęcie trudu zmierzania się z tymi pytaniami i wydobycie 100 proc. potencjału intelektualnego organizacji to kroki, które zrobili Ci liderzy. Oni szukają sposobu, jak obecny kryzys przekształcić w sukces swojej organizacji. Oczywiście, nie oszukują się i wiedzą, że poniosą duże straty. Jednak energię angażują w szukanie rozwiązań.

 A co może stać się z tymi drugimi?

- W mojej ocenie brak działań strategicznych i prób przewidywania rynku oraz swojego miejsca na nim w perspektywie kliku miesięcy to droga do klęski. W tym momencie naturalnie podejmujemy w biznesie wiele działań bieżących. One „krzyczą”, bo niektórym pokład się już pali i ogień atakuje mostek kapitański. Tyle, że to jest czas nie tylko na bieżące cięcie kosztów i czytanie informacji z portali ekonomicznych. To czas na dojrzałe przywództwo, które efektem ma być pomysł na przyszłość firmy oraz zespół zaangażowany w szukanie rozwiązań i modelowanie firmy pod nowe czasy.

 Może Pan podać przykłady firm, które dobrze wykorzystują obecny czas?

- Tych przykładów z regionu mam wiele. Firma HAP Armatura intensywnie rozwija swój biznes on-line i w tamtym tygodniu ogłosiła rekrutację na specjalistę e-commerce w chwili, gdy wiele firm zwalnia pracowników dziesiątkami. Firma Phinance S.A. – to akurat mój klient o zasięgu ogólnopolskim – wykorzystała pierwsze dni kwarantanny, aby dokończyć proces digitalizacji obsługi swoich klientów i mogą to obecnie realizować zdalnie w 100 proc. Biuro turystyczne Student Travel – mieszczące się w pierwszej 20 największych biur podróży w Polsce – od 2 tygodni pracuje nad nowym modelem biznesowym, który pozwoli im na zamianę modelu kosztowego.

Jakie działania powinna podjąć firma w tym momencie?

- Kluczowe dla wszystkich jest prognozowanie płynności finansowej na najbliższe tygodnie i miesiące. Jeśli spółka straciła już przychody to pytanie, jakie środki ma jeszcze na koncie – lub jakim majątkiem obecnie dysponuje? Jeśli sytuacja jest trudna, to nie pozostaje nic innego jak dopasować koszty bieżącej działalności do posiadanych środków zakładając różne warianty długości obecnej kwarantanny.

Trzeba też przygotowywać się na odbicie rynku i oszacować na jakie koszty nas stać, aby utrzymać moce produkcyjne czy usługowe. Ci którzy przetrwają kryzys i utrzymają te moce, mogą mieć przed sobą okazję pozyskania rynku jakie nigdy wcześniej nie były w ich zasięgu.

Powyższe działania będą efektywne jedynie pod warunkiem dobrze prowadzonej komunikacji z pracownikami. Komunikacji, która będzie oparta na dojrzałym przywództwie, czyli takim które da ludziom podstawy do zaufania swojemu zarządowi. Pracownicy potrzebują w tym momencie liderów, którzy wiedzą co robią i są gotowi na ponoszenie odpowiedzialności za swoje decyzje. Liderów, którzy są w swoich działania autentyczni i pozytywni. Za takimi menadżerami pójdą pracownicy i to może być kluczowym źródłem sukcesu wielu organizacji. Światowy guru przywództwa John Maxwell mawia, że wszystko rośnie lub upada za sprawą przywództwa. To jest ten moment, w którym poziom kompetencji liderskich wielu lubelskich przedsiębiorców przechodzi kluczowy test. Wierzę, że w większości zdamy go celująco.

Skomentuj i udostępnij na Facebooku
e-Wydanie

Komentarze 3

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
AMoreno / 27 kwietnia 2020 r. o 10:02
0
Analizuję międzynarodowy biznes i najnowsze trendy wzrostu, w ostatnich latach analizuję wyniki biznesowe w Polsce, cieszę się, że jest ktoś, kto mówi to jasno i zdecydowanie. Brakowało ktoś kto motywuje Polaków do agresywnej transformacji i kto praktycznymi krokami, takimi jak klucz podane, "płynność finansowa", dziękuje za ten artykuł, zgadzam się „zmieniamy się lub umieramy jako przedsiębiorcy”
Avatar
Karolina Everest / 25 kwietnia 2020 r. o 15:16
0
Sytuacja przedsiębiorst poważnie się zmieniła. Część firm z branży e-commerce w pierwszej chwili odczuło znaczny wzrost, niestety w dluższym okresie gospodarka zwalnia, a ludzie mniej kupują i mniej inwestują. Dużo firm budzi się z letargu chcąc szybko wejść w digital marketing - jednak szybkie rozwiązania nigdy nie są dobre. Słabe sklepy internetowe oparte o szablony, które prawie uniemożliwiają konwersję mobile, drogie reklamy rozliczane w oparciu o wyświetlenie lub kliknięcie. Zatrudnianie jako menedżerów ds. e-commerce niedoświadczonych pracowników, którzy potrafią jakoś postawić reklamę w google i czasem na facebooku. Spodziewam się jednak, że za 3 miesiące przyjdzie nam się zmierzyć z opinią "ten cały internet nie działa, wpakowałem tyle pieniędzy i ROAS wynosi 100%".  To nie jest czas na nieprzemyślane szybkie reagowanie. Trzeba zacząć właśnie od modeli biznesowych, a później zbudować cały system e-commerce wsprarty digital marketingiem. Może wcale nie warto od razu budować wszystkiego od zera, a spróbować zacząc od marketplace np. allegro? 
Sytuacja przedsiębiorst poważnie się zmieniła. Część firm z branży e-commerce w pierwszej chwili odczuło znaczny wzrost, niestety w dluższym okresie gospodarka zwalnia, a ludzie mniej kupują i mniej inwestują. Dużo firm budzi się z letargu chcąc szybko wejść w digital marketing - jednak szybkie rozwiązania nigdy nie są dobre. Słabe sklepy internetowe oparte o szablony, które prawie uniemożliwiają konwersję mobile, drogie reklamy rozliczane w oparciu o wyświetlenie lub kliknięcie. Zatrudnianie jako menedżerów ds. e-commerce niedoświadczonych ... rozwiń
Avatar
adrian.manager / 25 kwietnia 2020 r. o 10:11
0
Grzegorz zawsze warto Ciebie posłuchać
Avatar
AMoreno / 27 kwietnia 2020 r. o 10:02
0
Analizuję międzynarodowy biznes i najnowsze trendy wzrostu, w ostatnich latach analizuję wyniki biznesowe w Polsce, cieszę się, że jest ktoś, kto mówi to jasno i zdecydowanie. Brakowało ktoś kto motywuje Polaków do agresywnej transformacji i kto praktycznymi krokami, takimi jak klucz podane, "płynność finansowa", dziękuje za ten artykuł, zgadzam się „zmieniamy się lub umieramy jako przedsiębiorcy”
Avatar
Karolina Everest / 25 kwietnia 2020 r. o 15:16
0
Sytuacja przedsiębiorst poważnie się zmieniła. Część firm z branży e-commerce w pierwszej chwili odczuło znaczny wzrost, niestety w dluższym okresie gospodarka zwalnia, a ludzie mniej kupują i mniej inwestują. Dużo firm budzi się z letargu chcąc szybko wejść w digital marketing - jednak szybkie rozwiązania nigdy nie są dobre. Słabe sklepy internetowe oparte o szablony, które prawie uniemożliwiają konwersję mobile, drogie reklamy rozliczane w oparciu o wyświetlenie lub kliknięcie. Zatrudnianie jako menedżerów ds. e-commerce niedoświadczonych pracowników, którzy potrafią jakoś postawić reklamę w google i czasem na facebooku. Spodziewam się jednak, że za 3 miesiące przyjdzie nam się zmierzyć z opinią "ten cały internet nie działa, wpakowałem tyle pieniędzy i ROAS wynosi 100%".  To nie jest czas na nieprzemyślane szybkie reagowanie. Trzeba zacząć właśnie od modeli biznesowych, a później zbudować cały system e-commerce wsprarty digital marketingiem. Może wcale nie warto od razu budować wszystkiego od zera, a spróbować zacząc od marketplace np. allegro? 
Sytuacja przedsiębiorst poważnie się zmieniła. Część firm z branży e-commerce w pierwszej chwili odczuło znaczny wzrost, niestety w dluższym okresie gospodarka zwalnia, a ludzie mniej kupują i mniej inwestują. Dużo firm budzi się z letargu chcąc szybko wejść w digital marketing - jednak szybkie rozwiązania nigdy nie są dobre. Słabe sklepy internetowe oparte o szablony, które prawie uniemożliwiają konwersję mobile, drogie reklamy rozliczane w oparciu o wyświetlenie lub kliknięcie. Zatrudnianie jako menedżerów ds. e-commerce niedoświadczonych ... rozwiń
Avatar
adrian.manager / 25 kwietnia 2020 r. o 10:11
0
Grzegorz zawsze warto Ciebie posłuchać
Zobacz wszystkie komentarze 3

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Dyrektor V LO w Lublinie odchodzi. Dobrowolna dymisja

Dyrektor V LO w Lublinie odchodzi. Dobrowolna dymisja

Po wielu latach ze stanowiskiem żegna się Zbigniew Jakuszko, dyrektor V LO. Zarządzenie w tej sprawie podpisał prezydent miasta. W szkole dwukrotnie wykryte zostały poważne nieprawidłowości finansowe.

Kino Stylowy w Zamościu wraca z nowoczesnym sprzętem. Otwarcie w sobotę
6 czerwca 2020, 14:00

Kino Stylowy w Zamościu wraca z nowoczesnym sprzętem. Otwarcie w sobotę

Są już kinomani, którzy zarezerwowali bilety. W sobotę pierwszy raz po epidemii otwiera się Stylowy w Zamościu. Nowy szyld informuje o zmianach jakie tu zaszły

Spotkanie z cyklu "Dookoła Świata" online - Portugalia
18 czerwca 2020, 18:00

Spotkanie z cyklu "Dookoła Świata" online - Portugalia

Organizatorzy Festiwalu Globtroterskiego "Dookoła Świata" zapraszają na wirtualne spotkanie podróżnicze poświęcone Portugalii. Gościem wydarzenia będzie Tomasz Zawadzki. Transmisja na żywo 18 czerwca o godz. 18 na Facebooku Festiwalu.

Kolejka na deptaku w Lublinie. Platforma Obywatelska zbiera podpisy dla Trzaskowskiego

Kolejka na deptaku w Lublinie. Platforma Obywatelska zbiera podpisy dla Trzaskowskiego

Zebraniem w Lublinie 4100 podpisów poparcia dla kandydatury Rafała Trzaskowskiego na prezydenta RP pochwalili się dzisiaj parlamentarzyści Platformy Obywatelskiej. Zbiórka ma być prowadzona do wtorku.

Dzik zjadł dzieciom pierogi, a potem zaczął na nie warczeć
film

Dzik zjadł dzieciom pierogi, a potem zaczął na nie warczeć

Oficjalne zgłoszenie dotyczyło "dzika, który zjadł dzieciom pierogi". Policjanci nakłonili zwierzę by udało się w odludne miejsce.

Motor rozbił Siarkę w sparingu 4:0. Nowi gracze na testach

Motor rozbił Siarkę w sparingu 4:0. Nowi gracze na testach

W piątek podopieczni Mirosława Hajdy mięli wreszcie okazję zagrać mecz kontrolny. W Tarnobrzegu zmierzyli się z tamtejszą Siarką i bez najmniejszych problemów pokonali rywali aż 4:0. Wynik w pełni odzwierciedla to, co działo się na boisku, bo przyjezdni mieli zdecydowaną przewagę.

Ewelina Kamczyk (Górnik Łęczna): Chciałam zdobyć 50 bramek

Ewelina Kamczyk (Górnik Łęczna): Chciałam zdobyć 50 bramek

Rozmowa z Eweliną Kamczyk, piłkarką nożną Górnika Łęczna

Prezydent Lublina czuje się pomówiony i żąda oświadczenia. Radni PiS poproszą o pomoc miejskiego prawnika
film

Prezydent Lublina czuje się pomówiony i żąda oświadczenia. Radni PiS poproszą o pomoc miejskiego prawnika

Jest oficjalna reakcja radnych PiS na żądanie prezydenta Lublina, który domaga się od nich odwołania urażających go jego zdaniem słów w sprawie nocnego przesadzania drzew z ul. Lipowej. Raczej nie zanosi się na to, by radni opublikowali żądane przez prezydenta oświadczenie. Żuk zagroził, że jeśli nie zrobią tego do 12 czerwca, to złoży do sądu pozew z żądaniem zapłaty 30 tys. zł na lubelskie hospicjum dla dorosłych.

Tak ma wyglądać nowy dworzec kolejowy w Chełmie
Wizualizacje
galeria

Tak ma wyglądać nowy dworzec kolejowy w Chełmie

Jak zapewniają kolejowi planiści, wybudowany w latach 60. XX wieku dworzec przejdzie olbrzymią metamorfozę. Będzie się składał z trzech kondygnacji. Na parterze zaprojektowano utrzymane w wysokim standardzie przestrzenie związane z obsługą podróżnych, czyli hol, poczekalnie, kasy biletowe, toalety oraz przestrzeń na punkty komercyjne. Z kolei na pierwszym piętrze będą mieściły się biura, zaś w piwnicach zaplecze techniczne budynku. Spółka nie informuje ile będą kosztowały i kiedy rozpoczną się prace.

Food Trucki przyjadą do Łukowa. Trzydniowa impreza na początku lipca
3 lipca 2020, 10:00

Food Trucki przyjadą do Łukowa. Trzydniowa impreza na początku lipca

W Łukowie sezon na Food Trucki rozpocznie się w przyszłym miesiącu. W weekend - 3-5 lipca na Placu Wolności i Solidarności pojawią się wozy z jedzeniem z całego kraju. To gwarancja kulinarnych wrażeń.

Ręce opadają – konary również. Komentarz redaktora naczelnego

Ręce opadają – konary również. Komentarz redaktora naczelnego

Dzięki protestowi w obronie lip na Lipowej opinia publiczna zobaczyła, że w akcję zaangażowały się nie jakieś ekoświry – jak pieszczotliwie nazywają obrońców drzew internetowi hejterzy – ale mieszkańcy pobliskich kamienic, którzy najbardziej odczują brak zieleni wzdłuż ulicy. Czy dzięki ich determinacji słynna lipa „Krzysztof” i jej koleżanki unikną topora lub wyrywania z korzeniami?

Protest przed ZUS w Zamościu okazał się skuteczny. Po naszej publikacji otrzymał pomoc

Protest przed ZUS w Zamościu okazał się skuteczny. Po naszej publikacji otrzymał pomoc

Tomasz Witkowski z Zamościa w końcu otrzymał pierwszą wypłatę postojowego. Na tydzień zawiesza protest przed zamojską siedzibą ZUS.

Epitafium arcybiskupa Bolesława Pylaka będzie odsłonięte w lubelskiej archikatedrze

Epitafium arcybiskupa Bolesława Pylaka będzie odsłonięte w lubelskiej archikatedrze

Zbigniew Kotyłło jest autorem i projektantem epitafium arcybiskupa Bolesława Pylaka, które zostanie odsłonięte w sobotę. To kolejna praca wykonana przez tego artystę dla lubelskiej archikatedry

Lublin: Od soboty będą działać dwa miejskie baseny. Trzeba przyjść z maseczką

Lublin: Od soboty będą działać dwa miejskie baseny. Trzeba przyjść z maseczką

Od jutra czynne mają być dwie miejskie pływalnie: przy Al. Zygmuntowskich i przy ul. Łabędziej. Także od jutra łatwiej będzie dojechać autobusem do ośrodka Dąbrowa nad Zalewem Zemborzyckim. Jeszcze w tym miesiącu Słoneczny Wrotków może otworzyć odkryte baseny.

Wirtualne bieganie z City Trail onTour

Wirtualne bieganie z City Trail onTour

Pięć kilometrów na jedenastu trasach w całej Polsce. Do tego możliwość biegu na własnych ścieżkach – także dla dzieciaków. Wszystko w wersji wirtualnej. Wszystko po to, by motywować do aktywności w czasach pandemii. Zapisy do wirtualnej edycji City Trail onTour trwają

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.