Arbuzy wybuchały, spalane sole jarzyły się kolorowym ogniem, w niebo wystrzeliwały papierowe rakiety. To tylko niektóre atrakcje Festiwalu Nauki na pl. Łuczkowskiego
- Chodzi też o to, aby więcej uczniów niż do tej pory chciało kształcić się na wyższych uczelniach właśnie w tych obszarach - mówi dr Agata Goździk, kierownik projektu. - Szacujemy, że w samym Chełmie przez nasz festiwal przewinęło się co najmniej 3 tys. uczniów.
Wczoraj przez sześć godzin pl. Łuczkowskiego kipiał naukowymi eksperymentami. Niektóre z nich jednocześnie miały charakter zabawowy i tym bardziej przyciągały młodych uczestników imprezy. Uwagę przykuwały szczególnie doświadczenia z ciekłym azotem, czy eksperymenty z suchym lodem. Dla najmłodszych propozycją nie do odrzucenia było produkowanie gigantycznych baniek mydlanych.
- Mnie najbardziej zaskoczyło to, że z cytryn, czy ziemniaków można uzyskać prąd - mówi Aneta, uczennica V klasy. - Uczestniczyłam też w wyodrębnieniu mojego DNA i stworzeniu sztucznej krwi.
Jarkowi, koledze Anety, największą frajdę sprawiło wybudowanie mini elektrowni wiatrowej. Wcześniej sprawdził się, rozłączając połączone ze sobą skomplikowane, metalowe elementy, co wymagało nie byle jakiej spostrzegawczości i sprawności manualnej.
- Wydawało się to proste, ale przecież wcale takie nie było - mówi Jarek. - W miarę gładko przeszedłem pierwsze próby, ale w końcu utknąłem na ostatniej. Nie opuściłem namiotu, zanim sobie z tym nie poradziłem.
Określając cele projektu dr Goździk przypomina sobie fragment jednej z konferencji, podczas której Colin Rose z Wielkiej Brytanii, ekspert w dziedzinie edukacji i partner polskich twórców EDUSCIENCE, podkreślał, że musimy zdać sobie sprawę z tego, do czego przygotowujemy uczniów.
- Prawdopodobnie za kilkanaście lat, gdy uczniowie z naszych szkół projektowych będą wkraczali w dorosłe życie zawodowe, będą wykonywać zawody, których nazw jeszcze nie znamy - powiedział Colin Rose. - Stąd główną funkcją projektu jest to, by wyposażyć ich w umiejętności, które będą im przydatne za kilka, kilkanaście lat. Chodzi o umiejętności logicznego myślenia, analizowania faktów, wyciągania wniosków oraz rozwiązywania problemów, tak jak robią to naukowcy.