Gotowe jest już 5 kilometrów ścieżek w Chełmie, trasa ze Zwierzyńca do Szczebrzeszyna, szlaki na terenie powiatów włodawskiego i bialskiego. Cały, liczący 350 kilometrów lubelski odcinek rowerowej autostrady ma być skończony do końca września.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
Biegnący przez Chełm 5-kilometrowy odcinek Tras Rowerowych Polski Wschodniej oficjalnie odebrano w środę. Szlak biegnie ulicami Ceramiczną i Szpitalną do ul. Lubelskiej (na zdjęciu). Tam łączy się z wcześniej wybudowanymi ścieżkami.
– Naszym zadaniem było nadzorowanie tej wartej ponad 3 mln zł inwestycji – mówi Krzysztof Tomasik, dyrektor ZDM w Chełmie. – Płatnikiem był ZDW w Lublinie.
Danuta Ulanowska, inspektor nadzoru w Wydziale Budowy ZDW w Lublinie uważa, że cały lubelski odcinek rowerowej autostrady będzie gotowy przed końcem września.
– W tym miesiącu praktycznie zakończono prace przy budowie ścieżki wzdłuż drogi wojewódzkiej ze Zwierzyńca do Szczebrzeszyna – mówi Ulanowska. – Dobiega też końca budowa ścieżek na terenie powiatów włodawskiego i bialskiego wzdłuż dróg wojewódzkich 816 i 812. Ten 25-kilometrowy odcinek wymaga jeszcze tylko prac kosmetycznych.
Drogowcy uporali się też z 1,5-kilometrowym fragmentem rowerowej trasy w podchełmskiej Pokrówce. Również ten odcinek został zbudowany poza pasem drogi przeznaczonej do ruchu samochodowego.
Jeśli chodzi o powiat chełmski to dopiero pierwsze ukończone zadanie. Na innych odcinkach, między innymi w Zagrodzie prace jeszcze trwają. Podobnie w powiatach bialskim i krasnostawskim.
W Lubelskiem rowerowy szlak prowadzi od granicy z województwem podlaskim, czyli od przeprawy przez Bug w miejscowości Gnojono w gminie Konstantynów przez miejscowości Terespol, Sławatycze, Włodawa, Wola Uhruska, Chełm, Krasnystaw, Szczebrzeszyn, Zwierzyniec, Józefów do granicy z woj. podkarpackim w miejscowości Maziły w gminie Susiec.
Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej
Tak zwana autostrada rowerowa liczy dokładnie 1980 km i będzie najdłuższą trasą rowerową w Polsce. Biegnie przez pięć województw: lubelskie (ok. 350 km), podkarpackie (ok. 430 km), podlaskie (ok. 590 km), świętokrzyskie (ok. 190 km) i warmińsko-mazurskie (ok. 420 km). Trasa została wyznaczona przez atrakcyjne obszary i ważne węzły. Zaplanowano modernizację ścieżek już istniejących, budowę nowych, wykorzystanie istniejących dróg o niewielkim natężeniu ruchu, utworzenie sieci miejsc postojowych i oznakowanie całego szlaku.
Łączna wartość projektu to ok. 274 mln zł. Koszt budowy trasy w Lubelskiem to ponad 44 mln zł (37 mln pochodzi ze środków unijnych)