(fot. Wojciech Nieśpiałowski)
W czwartek drugi dzień egzaminu gimnazjalnego, a zarazem dzień, którego uczniowie boją się najbardziej, bo trzeba będzie zmierzyć się z matematyką i testem z przedmiotów przyrodniczych
W środę blisko 19,5 tys. uczniów w województwie lubelskim, w tym prawie 3 tys. w samym Lublinie, zmierzyło się z częścią humanistyczną egzaminu gimnazjalnego, czyli historią, wos i językiem polskim.
– Nie było trudno. Na historii i wos bardzo dużo informacji można było odczytać z mapy i diagramu lub wywnioskować logicznie – opowiada Monika Kamińska z Prywatnego Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Lublinie, która wyszła z egzaminu na długo przed wyznaczonym czasem. – Jak zawsze pojawiły się pytania o reformację. Dużo było też o zaborach i I wojnie.
– Problemy mogły sprawić tylko pytania o władców Polski. Wprawdzie wiele rzeczy dało się wywnioskować z tekstu, ale daty podawać trzeba było już samodzielnie – dodaje Bartosz Sokołowski, uczeń „Jadwigi”, który liczy na to, że na egzaminie z języka polskiego padną pytania związane ze 100-leciem odzyskania niepodległości przez Polskę.
Dobre humory dopisywały także po egzaminie z języka polskiego. – Oczywiście wszystko będzie wiadomo dopiero wtedy, kiedy opublikowane zostaną wyniki, ale jest dobrze – oceniał Bartłomiej Piotrowski, który jako drugi wyszedł z egzaminu w prywatnym Gimnazjum i Liceum Śródziemnomorskim im. św. Dominika Guzmana w Lublinie. – Dużo pytań dotyczyło czytania tekstu ze zrozumieniem. Pytania zamknięte były naprawdę proste. Naszym zadaniem było scharakteryzowanie też bohatera, który stawał przed największym wyborem w swoim życiu, kierując się największymi wartościami. Dla mnie wybór był prosty: opisałem Skrzetuskiego.
W czwartek przed uczniami egzamin z matematyki oraz – najbardziej obszerny – test z przedmiotów przyrodniczych.
– Po pierwszym dniu jestem dobrej myśli – komentuje Maksymilian Górczyk, uczeń gimnazjum przy ul. Długosza. – Trzy dni egzaminów zlecą bardzo szybko i będziemy mieć wreszcie upragniony spokój.
Był przeciek?
Część gimnazjalistów boi się, że egzamin z języka polskiego zostanie unieważniony. Wszystko dlatego, że na 20 minut przed otwarciem kopert na Twitterze pojawiła się informacja o treści pytania otwartego. Opublikować miała je gimnazjalistka, która wspólnie ze swoją nauczycielką otworzyła arkusze przed wyznaczonym czasem. CKE powiadomiła o „możliwości przecieku” policję. Jeśli ta ustali, w której szkole arkusz został otwarty przedwcześnie, wszyscy jej uczniowie będą musieli napisać egzamin ponownie.
Egzamin gimnazjalny - matematyka. Jak zwiększyć swoje szanse?
Statystyki są jednoznaczne - gimnazjaliści najgorzej wypadają na egzaminie z matematyki. Nic dziwnego, że drugi dzień egzaminów gimnazjalny przeraża ich najbardziej. Wiemy, jak zwiększyć swoje szanse.
Czasu na powtórkę już nie ma. Lepiej wyjść na spacer i zapomnieć o stresie. Eksperci szkół matematycznych MathRiders Polska radzą by w trakcie samego egzaminu zastosować kilka prostych zasad, które mogą pomóc podczas rozwiązywania matematycznych zadań.
- Przeczytaj cały egzamin. Rozwiązywanie zadań warto rozpocząć od zapoznania się z całością arkusza. Przeanalizowanie treści pozwoli ocenić, z jakimi działami matematyki mamy do czynienia i jaka jest skala ich trudności. Być może na końcu znajdują się najłatwiejsze zadania, a jeśli skupimy się jedynie na pierwszych obliczeniach możemy ich nawet nie zdążyć przeczytać.
- Jeśli masz problemy z zadaniem zostaw je i wróć do niego później. Często stres powoduje, że w jednej chwili zapominamy wszystko i nie potrafimy wykonać prostych obliczeń. Dlatego warto odłożyć problematyczne zadanie. Zdarza się, że wykonując inne polecenie, umysł człowieka przypomina sobie klucz do rozwiązania tego poprzedniego.
- Przed rozwiązaniem zadań zamkniętych przeanalizuj podane odpowiedzi. Czasami wystarczy przyjrzeć się krytycznie odpowiedziom i spróbować dopasować właściwą. Bywa, że obliczenia mogą być bardzo czasochłonne, a dzięki przeanalizowaniu zaproponowanych rozwiązań możemy z łatwością wskazać prawidłowe.
- Po zapoznaniu się z treścią zadania, oszacuj prawdopodobną odpowiedź. Dzięki temu działaniu wiemy np. w jakich przedziałach liczbowych powinien znajdować się wynik. Egzamin jest sytuacją, w której dużą rolę odgrywa stres. Podczas rozwiązywania zadań, skupiamy się wyłącznie na obliczeniach, zapominając o logicznym myśleniu, przez co pojawiają się tak abstrakcyjne wyniki jak: pół osoby czy ujemny wiek człowieka.
- Wróć do treści zadania. Wykonując skomplikowane matematyczne obliczenia warto ponownie przeczytać treść zadania i sprawdzić, czy dobrze je zrozumieliśmy. Przeprowadzając obliczenia często działamy schematycznie, a następnie okazuje się, że polecenie było inne niż nam się początkowo wydawało. Dlatego też, dobrą praktyką jest zapisanie odpowiedzi, dzięki czemu sprawdzimy, jakie było pytanie i czy właśnie na nie znaleźliśmy rozwiązanie.
Oficjalne odpowiedzi i arkusze z matematyki (CKE) opublikujemy po egzaminie.