Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Edukacja

3 maja 2011 r.
22:12
Edytuj ten wpis

Matura 2011: Język polski. ODPOWIEDZI, arkusze, pytania

Autor: Zdjęcie autora (mb)
Matura 2011 z języka polskiego już 4 maja. U nas odpowiedzi, arkusze, pytania (Bartłomiej Żurawski /
Matura 2011 z języka polskiego już 4 maja. U nas odpowiedzi, arkusze, pytania (Bartłomiej Żurawski /

Matura 2011 zaczyna się 4 maja. Na początek uczniowie zmierzą się z językiem polskim. Odpowiedzi, pytania i arkusze z matury 2011 z języka polskiego tuż po egzaminie na naszej stronie internetowej.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Zobacz także: Matura próbna 2012 z Operonem

13.40Przykładowe odpowiedzi (mogą różnić się od klucza, który opublikuje CKE)

ZAD. 1 Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełnią pytania postawione na początku akapitu 1?
Pytania postawione na początku akapitu 1. wprowadzają czytelnika w temat. Za ich pomocą autor artykułu zapowiada o czym będzie pisał. Zwracając się do niego w ten sposób, podkreśla też fakt, że problem nie jest mu obcy.

ZAD. 2 W kontekście akapitu 2. wyjaśnij sens zdania: Słowem: rozmawiamy, ale nie komunikujemy się zbyt dobrze.
Nie można postawić znaku równości między rozmową, a komunikacją. Komunikacja jest czymś więcej. Wiąże się z obustronnym zrozumieniem.

ZAD. 3 Na podstawie akapitu 3. wyjaśnij, jak autorka rozumie termin komunikacja niewerbalna.
Komunikacja niewerbalna to towarzyszące rozmowie gesty, ton głosu, kontakt wzrokowy czy dotykowy.

ZAD. 4 Z akapitu 3. wypisz dwa językowe wyznaczniki spójności tekstu.
Wyznaczniki spójności tekstu: jednak, owa komunikacja, tak więc

ZAD. 5 Poprawnym relacjom interpersonalnym sprzyjają różne zachowania i cechy rozmówców przedstawione w akapitach 4. i 6. Zaznacz wszystkie właściwe.
c. umiejętność wzajemnego słuchania,
d. wrażliwość na drugiego człowieka,
e. empatyczna reakcja rozmówców


ZAD. 6 Z jakim obiegowym przekonaniem na temat prowadzenia rozmowy polemizuje autorka artykułu
W akapicie 2. autorka polemizuje z przekonaniem, że komunikacja to wyłącznie wymiana poglądów, oparta jedynie na wygłaszaniu swoich opinii.
W akapicie 4. autorka artykułu polemizuje z twierdzeniem, że rozmowa jest wyłącznie przekazywaniem sobie informacji.


ZAD. 7 Jakie funkcje w tekście pełni akapit 5? Wymień dwie.
Akapit 5. służy przejściu od opisu przebiegu rozmowy do stworzenia definicji właściwej komunikacji międzyludzkiej.

ZAD. 8. Spośród zacytowanych poniżej zdań wybierz te dwa, dla których charakterystyczne są podane funkcje tekstu. Wpisz do tabeli odpowiednie numery zdań.
1. Wydaje nam się, że nie jesteśmy właściwie rozumiani.
2. Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą, która umożliwia spotkanie świata jednej osoby ze światem drugiej, jest tak zwana efektywna komunikacja.
3. Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać następnym razem.
Impresywna - 3
Poznawcza - 2


ZAD. 9 Które z podanych niżej zdań wyraża poglądy autorki?
1. Empatia daje szansę wspólnego rozwiązania problemów.
2. Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych.


ZAD. 10 Użyte w akapicie 7. cudzysłowy
C. wprowadzają element ironii.

ZAD. 11 Z akapitów 6. i 7. wybierz i nazwij dwa zabiegi językowe, które ożywiają wypowiedź autorki. Zilustruj każdy z nich przykładem z tekstu.
1. nazwa zabiegu językowego: używanie trybu rozkazującego
przykład: Wystrzegać się kontrolowania i wywyższania.
2. nazwa zabiegu językowego: używanie bezokoliczników
przykład: Zamiast oceniać - co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie - trzeba skoncentrować się na opisie sytuacji, którą nam rozmówca przedstawia, i na problemie.


ZAD. 12 Akapit 7. uzupełnia treść akapitu 6. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega.
Akapit 7. ilustruje przykładami twierdzenia z akapitu 6. Rozwija temat. Komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7).

ZAD. 13 Na podstawie akapitu 8. wskaż dwie przyczyny świadomej rezygnacji niektórych ludzi ze skutecznej komunikacji.
1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli.
2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.


Matura 2011 język polski. Część rozszerzona



Temat 1: Analizując wiersze Gdy tu mój trup... Adama Mickiewicza oraz Światło w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

Wskazówki:

Wstęp powinien zawierać definicję świata rzeczywistego, świata marzeń, a także rozwinięcie sformułowania "obraz". Warto było uwzględnić epoki historyczne, w których przywołani w arkuszu poeci tworzyli. W rozwinięciu należało zwrócić uwagę na obraz przyrody, idealizację świata marzeń, nawiązać do motywu narodu-rodziny i romantycznego obrazu Polonii.

W przypadku świata rzeczywistego należało poruszyć motyw wampiryczny, ukazujący kondycję podmiotu mówiącego, a przez to zobrazowania świata rzeczywistego. Zwrócić uwagę na brak Polonii w świecie rzeczywistym i w nawiązaniu do tego kondycję Polaków.

M. Pawlikowska- Jasnorzewska "Światło w ciemnościach":

W przypadku tekstu "Światło W ciemnościach" należało zauważyć motyw oniryzmu wprowadzającego w świat marzeń. Dodatkowe punkty dostawało się za dostrzeżenie prywatności, intymności świata marzeń i jego wpływ na obraz Polski. Warto było zwrócić uwagę na podmiot mówiący.

Świat rzeczywisty został w tym tekście zbudowany opozycyjnie do świata marzeń. Tutaj trzeba było zaznaczyć uczucia towarzyszące rzeczywistości (nieczułość, przygnębienie, smutek, nostalgia), a także nawiązać do tradycji mitologicznej i biblijnej.

W zakończeniu należało wykazać podobieństwo utwortów - zauważenie podobieństwa tematycznego w obu utworach, podział na ciało, odnoszące się do świata rzeczywistego i duszę jako wyznacznik i możliwość osiągnięcia świata marzeń. Warto było zwrócić uwagę na różnice w realizacji tematu: u Mickiewicza wskazanie na obraz uniwersalny, u Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej na konkretyzację miejsc, różne techniki poetyckiego wyrazu - wampiryzm, oniryzm

Temat 2:

Na wstępie należało zwrócić uwagę na powstanie i rozwój psychologii i psychoanalizy, oraz jej wpływ na sztukę, a także wyjaśnić termin bohater.

W rozwinięciu opisać podejście matki Zenona do Justyny (jej podwyższanie hierarchii społecznej). Napisać, jak wyglądała Justyna w oczach Zenona i Elżbiety (jak ją postrzegali)

Na koniec opisać konsekwencje z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów - psychologizacja powieści, niemożność stworzenia jednoznacznej oceny postaci, ukazanie różnorodności czynników warunkujących postępowania ludzi


godz. 13.30 Matura 2011 język polski - oficjalny arkusz z CKE (PDF)

godz. 12:22
W jednym z tematów trzeba było porównać świat marzeń i obraz rzeczywistości ukazane w zamieszczonych w arkuszu wierszach: "Gdy tu mój trup” Adama Mickiewicza i "Światło w ciemnościach” Marii Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej.

W drugim – odnosząc się do fragmentów "Granicy” Zofii Nałkowskiej – napisać charakterystykę Justyny, opisać jej relacje z Zenonem Ziembiewiczem oraz przestawić, jak ich relacje, postrzegane przez innych bohaterów powieści wpływają na widzenie jej postaci przez czytelnika.

Maturzyści musieli też odpowiedzieć na pytania do zamieszczonego w arkuszu artykułu z Poradnika Psychologicznego "Polityki” na temat różnic między mówieniem a komunikacją.

Zobacz, co było na maturze z języka polskiego. Znamy pytania i tematy:

Najtrudniejsze było wypracowanie. Maturzyści musieli wybrać między dwoma tematami. Pierwszy dotyczył "Granicy” Zofii Nałkowskiej. Drugi - wierszy m.in. Adama Mickiewicza.

- Jestem zadowolona. Spodziewałam się "Nad Niemnem i Wesela, a tych lektur bardzo nie lubię. Na szczęście była "Granica", wiec powinno być dobrze – mówi Olena Boczkowska z V LO w Lublinie.

Maturzyści musieli też napisać test z pytaniami dotyczącymi komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Zadania zamknięte dotyczyły m.in. gramatyki.

- Może być. Bywało gorzej – mówi Ewelina Litka, koleżanka Oleny z klasy.

- Najważniejsze żeby zdać – podkreśla Michał Pudruj z 3 H. – Nastawiam się na matematykę i studia na Politechnice, więc polski pisałem tylko żeby zaliczyć.

Na poziomie podstawowym test potrwa 170 minut, na poziomie rozszerzonym - 180. Za rozwiązanie wszystkich zadań z łatwiejszej wersji można otrzymać 70 punktów, a z trudniejszej 50.

W czwartek identyczna próba czeka tych, którzy zdecydują się na rozszerzoną maturę z matematyki. Wszyscy (po raz drugi od lat obowiązkowo) o godz. 9 zasiądą to egzaminu na poziomie podstawowym.

Czytaj także:

Matura 2011: Jak poszło uczniom z V L.O. w Lublinie


Jak Wam poszło na maturze 2011 z polskiego? Czekamy na Wasze komentarze!

Pozostałe informacje

Magda Balsam zaliczyła kolejny, niezły występ

PGE MKS FunFloor Lublin rozgromił Piotrcovię

Zgodnie z planem przebiegał wtorkowy mecz PGE MKS FunFloor z Piotrcovią. Lublinianki do przerwy prowadziły 16:8, a ostatecznie pokonały rywalki 34:19.

Po dwóch dniach imprezy w Lublinie AZS UMCS ma na koncie siedem medali

Mistrzostwa Polski w pływaniu: Są pierwsze złote medale dla AZS UMCS Lublin

Drugiego dnia mistrzostw Polski w pływaniu zawodnicy AZS UMCS wywalczyli dwa złote medale i jeden srebrny. W sumie, po dwóch dniach imprezy, która rozgrywana jest na Aqua Lublin mają na koncie siedem krążków.

Bartosz Wolski zostaje w Motorze

Motor Lublin przedłużył kontrakt z ważnym piłkarzem

Kolejny ważny zawodnik zostaje w Motorze na dłużej. We wtorek klub z Lublina poinformował, że kontrakt Bartosza Wolskiego został automatycznie przedłużony o jeden sezon, czyli do końca rozgrywek 25/26.

Dr Sławosz Uznański-Wiśniewski

Polak leci w kosmos. Jest oficjalna data startu misji

Dokładnie za miesiąc – 29 maja – Sławosz Uznański-Wiśniewski zostanie drugim Polakiem w Kosmosie. Będzie tam testował między innymi specjalny „hełm” z Lublina.

Na zdjęciu ekipa LSM, która wystąpi na tegorocznych Marleykach.
10 maja 2025, 21:00

Święto muzyki reggae – Marleyki 2025

Marleyki to bez wątpienia najweselsza stypa świata! To coroczne święto muzyki reggae i muzyczny hołd dla ojca założyciela, Roberta Nesty Marleya, znanego szerzej jako Bob Marley.

Wojsko czyści magazyny i sprzedaje: puzony, honkery i motorówkę

Wojsko czyści magazyny i sprzedaje: puzony, honkery i motorówkę

Agencja Mienia Wojskowego ogłasza przetarg na sprzedaż powojskowego sprzętu i pojazdów. Kiedy? 8 maja. Na kupców czekają 152 pozycje o łącznej wartości blisko 500 tys. zł. Są samochody, łódź, maszyny, części zamienne, instrumenty muzyczne oraz drewno opałowe. Zyski ze sprzedaży trafią na Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych, z którego kupowane są nowoczesne urządzenia dla polskiej armii.

2 maja: pracujący, ale nie dla urzędów. Tego dnia spraw nie załatwisz

2 maja: pracujący, ale nie dla urzędów. Tego dnia spraw nie załatwisz

Wielu mieszkańców Lublina i Lubelszczyzny już w czwartek, 1 maja, rozpoczyna długi weekend. Teoretycznie 2 maja jest dniem pracującym, ale urzędy informują, że tego dnia nic nie załatwimy.

Tegoroczny Dzień Otwarty na WSPA

12 kierunków studiów licencjackich, inżynierskich i magisterskich. Rekrutacja na WSPA

Rozpoczęła się rekrutacja na studia w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie. Nowości to na przykład HR z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji oraz Kryminologia i profilaktyka społeczna.

Szkolili Amerykanie, teraz uczą Polacy. Pierwszy taki kurs dla czołgistów M1A1 Abrams
NA POLIGONIE

Szkolili Amerykanie, teraz uczą Polacy. Pierwszy taki kurs dla czołgistów M1A1 Abrams

Pierwszy kurs dla czołgistów M1A1 Abrams prowadzony wyłącznie przez polskich instruktorów. Taki kurs właśnie rozpoczął się w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu (CSWL). Do tej pory polskich wojskowych uczyli specjaliści z USA.

Roztańczony Lublin – Dziennik Wschodni nadał rytm
galeria
film

Roztańczony Lublin – Dziennik Wschodni nadał rytm

Plac Litewski zamienił się w wielką, otwartą scenę taneczną. Mieszkańcy Lublina zatańczyli i świętowali Międzynarodowy Dzień Tańca. To była pierwsza tego typu impreza w naszym mieście.

Szkolenie dla motocyklistów w Lublinie. Dwudniowe i darmowe

Szkolenie dla motocyklistów w Lublinie. Dwudniowe i darmowe

Będą zajęcia praktyczne i teoretyczne. Będzie coś dla posiadaczy zabytkowych motocykli, będzie parada. Wszystko w Lublinie i za darmo. Zapisy już trwają.

Nowoczesne i wodorowe autobusy dla Lublina. Kiedy pierwsze kursy?

Nowoczesne i wodorowe autobusy dla Lublina. Kiedy pierwsze kursy?

Przetarg rozstrzygnięty, pieniądze są, a umowa właśnie została podpisana. W ciągu roku na ulice Lublina wyjedzie 20 wodorowych autobusów.

Motor Lublin z licencją na sezon 25/26

Motor Lublin z licencją na sezon 25/26

We wtorek poznaliśmy werdykt Komisji ds. Licencji Klubowych PZPN na sezon 25/26. Motor Lublin dostał zgodę na grę w PKO BP Ekstraklasie bez żadnych nadzorów. Gdyby beniaminek dostał się do europejskich pucharów, to również mógłby w nich zagrać, bo otrzymał licencję także na występy w rozgrywkach UEFA.

Jakie modele aut z Ameryki cieszą się największą popularnością?

Jakie modele aut z Ameryki cieszą się największą popularnością?

Samochody sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych są coraz częściej spotykane na polskich drogach. Wielu kierowców decyduje się na import, ponieważ auta z Ameryki oferują lepsze wyposażenie, a ich zakup bywa bardziej opłacalny niż nabycie analogicznego modelu w Europie.

Oszczędność i higiena, czyli dlaczego warto inwestować w dobre worki do odkurzacza?

Oszczędność i higiena, czyli dlaczego warto inwestować w dobre worki do odkurzacza?

Codzienne porządki w domu wymagają nie tylko sprawnego sprzętu, ale również odpowiednio dobranych akcesoriów. Jednym z istotnych elementów wpływających na skuteczność odkurzania są worki, które odpowiadają za zatrzymywanie zanieczyszczeń wewnątrz urządzenia.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium