Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Edukacja

3 maja 2011 r.
22:12
Edytuj ten wpis

Matura 2011: Język polski. ODPOWIEDZI, arkusze, pytania

Autor: Zdjęcie autora (mb)
0 510 A A
Matura 2011 z języka polskiego już 4 maja. U nas odpowiedzi, arkusze, pytania (Bartłomiej Żurawski /
Matura 2011 z języka polskiego już 4 maja. U nas odpowiedzi, arkusze, pytania (Bartłomiej Żurawski /

Matura 2011 zaczyna się 4 maja. Na początek uczniowie zmierzą się z językiem polskim. Odpowiedzi, pytania i arkusze z matury 2011 z języka polskiego tuż po egzaminie na naszej stronie internetowej.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Zobacz także: Matura próbna 2012 z Operonem

13.40Przykładowe odpowiedzi (mogą różnić się od klucza, który opublikuje CKE)

ZAD. 1 Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełnią pytania postawione na początku akapitu 1?
Pytania postawione na początku akapitu 1. wprowadzają czytelnika w temat. Za ich pomocą autor artykułu zapowiada o czym będzie pisał. Zwracając się do niego w ten sposób, podkreśla też fakt, że problem nie jest mu obcy.

ZAD. 2 W kontekście akapitu 2. wyjaśnij sens zdania: Słowem: rozmawiamy, ale nie komunikujemy się zbyt dobrze.
Nie można postawić znaku równości między rozmową, a komunikacją. Komunikacja jest czymś więcej. Wiąże się z obustronnym zrozumieniem.

ZAD. 3 Na podstawie akapitu 3. wyjaśnij, jak autorka rozumie termin komunikacja niewerbalna.
Komunikacja niewerbalna to towarzyszące rozmowie gesty, ton głosu, kontakt wzrokowy czy dotykowy.

ZAD. 4 Z akapitu 3. wypisz dwa językowe wyznaczniki spójności tekstu.
Wyznaczniki spójności tekstu: jednak, owa komunikacja, tak więc

ZAD. 5 Poprawnym relacjom interpersonalnym sprzyjają różne zachowania i cechy rozmówców przedstawione w akapitach 4. i 6. Zaznacz wszystkie właściwe.
c. umiejętność wzajemnego słuchania,
d. wrażliwość na drugiego człowieka,
e. empatyczna reakcja rozmówców


ZAD. 6 Z jakim obiegowym przekonaniem na temat prowadzenia rozmowy polemizuje autorka artykułu
W akapicie 2. autorka polemizuje z przekonaniem, że komunikacja to wyłącznie wymiana poglądów, oparta jedynie na wygłaszaniu swoich opinii.
W akapicie 4. autorka artykułu polemizuje z twierdzeniem, że rozmowa jest wyłącznie przekazywaniem sobie informacji.


ZAD. 7 Jakie funkcje w tekście pełni akapit 5? Wymień dwie.
Akapit 5. służy przejściu od opisu przebiegu rozmowy do stworzenia definicji właściwej komunikacji międzyludzkiej.

ZAD. 8. Spośród zacytowanych poniżej zdań wybierz te dwa, dla których charakterystyczne są podane funkcje tekstu. Wpisz do tabeli odpowiednie numery zdań.
1. Wydaje nam się, że nie jesteśmy właściwie rozumiani.
2. Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą, która umożliwia spotkanie świata jednej osoby ze światem drugiej, jest tak zwana efektywna komunikacja.
3. Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać następnym razem.
Impresywna - 3
Poznawcza - 2


ZAD. 9 Które z podanych niżej zdań wyraża poglądy autorki?
1. Empatia daje szansę wspólnego rozwiązania problemów.
2. Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych.


ZAD. 10 Użyte w akapicie 7. cudzysłowy
C. wprowadzają element ironii.

ZAD. 11 Z akapitów 6. i 7. wybierz i nazwij dwa zabiegi językowe, które ożywiają wypowiedź autorki. Zilustruj każdy z nich przykładem z tekstu.
1. nazwa zabiegu językowego: używanie trybu rozkazującego
przykład: Wystrzegać się kontrolowania i wywyższania.
2. nazwa zabiegu językowego: używanie bezokoliczników
przykład: Zamiast oceniać - co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie - trzeba skoncentrować się na opisie sytuacji, którą nam rozmówca przedstawia, i na problemie.


ZAD. 12 Akapit 7. uzupełnia treść akapitu 6. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega.
Akapit 7. ilustruje przykładami twierdzenia z akapitu 6. Rozwija temat. Komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7).

ZAD. 13 Na podstawie akapitu 8. wskaż dwie przyczyny świadomej rezygnacji niektórych ludzi ze skutecznej komunikacji.
1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli.
2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.


Matura 2011 język polski. Część rozszerzona



Temat 1: Analizując wiersze Gdy tu mój trup... Adama Mickiewicza oraz Światło w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

Wskazówki:

Wstęp powinien zawierać definicję świata rzeczywistego, świata marzeń, a także rozwinięcie sformułowania "obraz". Warto było uwzględnić epoki historyczne, w których przywołani w arkuszu poeci tworzyli. W rozwinięciu należało zwrócić uwagę na obraz przyrody, idealizację świata marzeń, nawiązać do motywu narodu-rodziny i romantycznego obrazu Polonii.

W przypadku świata rzeczywistego należało poruszyć motyw wampiryczny, ukazujący kondycję podmiotu mówiącego, a przez to zobrazowania świata rzeczywistego. Zwrócić uwagę na brak Polonii w świecie rzeczywistym i w nawiązaniu do tego kondycję Polaków.

M. Pawlikowska- Jasnorzewska "Światło w ciemnościach":

W przypadku tekstu "Światło W ciemnościach" należało zauważyć motyw oniryzmu wprowadzającego w świat marzeń. Dodatkowe punkty dostawało się za dostrzeżenie prywatności, intymności świata marzeń i jego wpływ na obraz Polski. Warto było zwrócić uwagę na podmiot mówiący.

Świat rzeczywisty został w tym tekście zbudowany opozycyjnie do świata marzeń. Tutaj trzeba było zaznaczyć uczucia towarzyszące rzeczywistości (nieczułość, przygnębienie, smutek, nostalgia), a także nawiązać do tradycji mitologicznej i biblijnej.

W zakończeniu należało wykazać podobieństwo utwortów - zauważenie podobieństwa tematycznego w obu utworach, podział na ciało, odnoszące się do świata rzeczywistego i duszę jako wyznacznik i możliwość osiągnięcia świata marzeń. Warto było zwrócić uwagę na różnice w realizacji tematu: u Mickiewicza wskazanie na obraz uniwersalny, u Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej na konkretyzację miejsc, różne techniki poetyckiego wyrazu - wampiryzm, oniryzm

Temat 2:

Na wstępie należało zwrócić uwagę na powstanie i rozwój psychologii i psychoanalizy, oraz jej wpływ na sztukę, a także wyjaśnić termin bohater.

W rozwinięciu opisać podejście matki Zenona do Justyny (jej podwyższanie hierarchii społecznej). Napisać, jak wyglądała Justyna w oczach Zenona i Elżbiety (jak ją postrzegali)

Na koniec opisać konsekwencje z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów - psychologizacja powieści, niemożność stworzenia jednoznacznej oceny postaci, ukazanie różnorodności czynników warunkujących postępowania ludzi


godz. 13.30 Matura 2011 język polski - oficjalny arkusz z CKE (PDF)

godz. 12:22
W jednym z tematów trzeba było porównać świat marzeń i obraz rzeczywistości ukazane w zamieszczonych w arkuszu wierszach: "Gdy tu mój trup” Adama Mickiewicza i "Światło w ciemnościach” Marii Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej.

W drugim – odnosząc się do fragmentów "Granicy” Zofii Nałkowskiej – napisać charakterystykę Justyny, opisać jej relacje z Zenonem Ziembiewiczem oraz przestawić, jak ich relacje, postrzegane przez innych bohaterów powieści wpływają na widzenie jej postaci przez czytelnika.

Maturzyści musieli też odpowiedzieć na pytania do zamieszczonego w arkuszu artykułu z Poradnika Psychologicznego "Polityki” na temat różnic między mówieniem a komunikacją.

Zobacz, co było na maturze z języka polskiego. Znamy pytania i tematy:

Najtrudniejsze było wypracowanie. Maturzyści musieli wybrać między dwoma tematami. Pierwszy dotyczył "Granicy” Zofii Nałkowskiej. Drugi - wierszy m.in. Adama Mickiewicza.

- Jestem zadowolona. Spodziewałam się "Nad Niemnem i Wesela, a tych lektur bardzo nie lubię. Na szczęście była "Granica", wiec powinno być dobrze – mówi Olena Boczkowska z V LO w Lublinie.

Maturzyści musieli też napisać test z pytaniami dotyczącymi komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Zadania zamknięte dotyczyły m.in. gramatyki.

- Może być. Bywało gorzej – mówi Ewelina Litka, koleżanka Oleny z klasy.

- Najważniejsze żeby zdać – podkreśla Michał Pudruj z 3 H. – Nastawiam się na matematykę i studia na Politechnice, więc polski pisałem tylko żeby zaliczyć.

Na poziomie podstawowym test potrwa 170 minut, na poziomie rozszerzonym - 180. Za rozwiązanie wszystkich zadań z łatwiejszej wersji można otrzymać 70 punktów, a z trudniejszej 50.

W czwartek identyczna próba czeka tych, którzy zdecydują się na rozszerzoną maturę z matematyki. Wszyscy (po raz drugi od lat obowiązkowo) o godz. 9 zasiądą to egzaminu na poziomie podstawowym.

Czytaj także:

Matura 2011: Jak poszło uczniom z V L.O. w Lublinie


Jak Wam poszło na maturze 2011 z polskiego? Czekamy na Wasze komentarze!

Pozostałe informacje

W ten weekend zadzieją się prawdziwe cuda
Magazyn

W ten weekend zadzieją się prawdziwe cuda

Zbliża się finał 24. edycji akcji Szlachetna Paczka, czyli Weekend Cudów. Wolontariusze ruszą z darami do potrzebujących rodzin.

Julia Szeremeta wróciła na ring w wielkim stylu podczas gali Suzuki Boxing Night
ZDJĘCIA
galeria

Julia Szeremeta wróciła na ring w wielkim stylu podczas gali Suzuki Boxing Night

W lubelskiej hali MOSiR im. Zdzisława Niedzieli odbyła się gala Suzuki Boxing Night 32. W walce wieczoru Julia Szermeta pokonała Lenę Buchner.

MŚ w pływaniu: Kacper Stokowski za podium na 50 m stylem grzbietowym

MŚ w pływaniu: Kacper Stokowski za podium na 50 m stylem grzbietowym

Kacper Stokowski na pewno zaliczy mistrzostwa świata na krótkim basenie do udanych. Do tej pory zawodnik AZS UMCS wywalczył dwa brązowe medale. Jeden w sztafecie 4x100 metrów stylem dowolnym oraz indywidualnie na 100 m stylem grzbietowym. W piątek 25-latek znowu miał okazję wystąpić w finale. Tym razem na 50 m grzbietem. Niestety, musiał się zadowolić piątą lokatą.

Seria zwycięstw trwa. Start Lublin po bardzo dobrej drugiej połowie pokonał Zastal
ZDJĘCIA
galeria

Seria zwycięstw trwa. Start Lublin po bardzo dobrej drugiej połowie pokonał Zastal

Szósta wygrana w tym sezonie, a czwarta z rzędu. Start Lublin w piątkowy wieczór przedłużył dobrą passę podczas spotkania z Zastalem Zielona Góra. Gospodarze wygrali 91:82, ale znacznie lepiej spisali się w drugiej połowie. W tym czasie zdobyli 50 punktów, a stracili tylko 32.

Jaka szorowarka do dywanów – co trzeba wiedzieć o szorowarkach?

Jaka szorowarka do dywanów – co trzeba wiedzieć o szorowarkach?

Wybór odpowiedniej szorowarki do dywanów znacząco usprawnia czyszczenie i poprawia efektywność pracy. Warto więc znać różnice między urządzeniami domowymi a profesjonalnymi, by dostosować sprzęt do swoich potrzeb.

Jaki środek przeciw pleśni na ścianie wybrać?

Jaki środek przeciw pleśni na ścianie wybrać?

Jak usunąć pleśń ze ściany? To pytanie zadaje sobie wiele osób, których dotknął problem „niepożądanego gościa” w domu. Pleśń jest zarówno problemem estetycznym, jak i zdrowotnym. Warto wiedzieć, co robić, gdy już pojawi się na naszych ścianach oraz w jaki sposób skutecznie się jej pozbyć. Poznajcie sprawdzony środek na niepożądane plamy!

Koszmarny pożar w Idalinie. Zginął ojciec i trójka dzieci
zdjęcia
galeria
film

Koszmarny pożar w Idalinie. Zginął ojciec i trójka dzieci

W nocy z czwartku na piątek w niewielkiej miejscowości Idalin w gminie Józefów nad Wisłą doszło do tragicznego w skutkach pożaru. Z budynku uratowała się matka i czternastoletni syn. Ojciec rodziny i trójka pozostałych dzieci zginęli na miejscu. Sąsiedzi założyli internetową zbiórkę na nowy dom dla pogorzelców.

Oszust spędzi święta w więzieniu

Sukces puławskich policjantów. Oszust trafił do więzienia

Do tymczasowego aresztu trafił 24-latek podejrzany o szereg oszustw wobec seniorów z całej Polski, w tym z Puław. Został ustalony przez puławskich kryminalnych i zatrzymany we Wrocławiu przez tamtejszych policjantów.

Jedno zdjęcie, trzy słowa - rozpoznasz znanych lubelskich celebrytów?
QUIZ

Jedno zdjęcie, trzy słowa - rozpoznasz znanych lubelskich celebrytów?

Ich nazwiska zna cała Polska, pojawiają się na scenach, boiskach oraz szklanych ekranach. Mało kto wie, że są związani z województwem lubelskim.

Choinka za krew

Choinka za krew

Honorowi dawcy nie będą musieli kupować choinki. W najbliższą środę, leśnicy podarują drzewko każdemu, kto zdecyduje się oddać krew.

Ukradli skarbonkę z napiwkami. Słono za to zapłacą

Ukradli skarbonkę z napiwkami. Słono za to zapłacą

Zamojscy policjanci zatrzymali dwóch złodziei, którzy połasili się na napiwki jednej z restauracji. Grozi im kilka lat więzienia.

Muzyka, wino i śpiew - niedziela na zamku w Janowcu

Muzyka, wino i śpiew - niedziela na zamku w Janowcu

Świąteczne utwory wykonanywane na żywo, stoiska gastronomiczne, kramy z ozdobami, św. Mikołaj, warsztaty plastyczne, animacje z Magicznymi Ogrodami - to wszystko i wiele więcej czeka na wszystkich, którzy w sobotę i niedzielę wybiorą się do zamku w Janowcu.

Jak wyłączyć iPhone’a i go zresetować?

Jak wyłączyć iPhone’a i go zresetować?

Prawdopodobnie większość osób choć raz w życiu musiała zresetować swój telefon. Zazwyczaj użytkownik telefonu jest do tego zmuszony ze względu na to, że urządzenie nie odpowiada i nie można z nim nic zrobić. Smartfon warto jednak zresetować również wtedy, gdy przekazuje się go w użytkowanie innej osobie. Co muszą zrobić posiadacze iPhone’a, by zresetować swoje smartfony?

Nie idzie u siebie, to może pójdzie na wyjeździe? Azoty Puławy zagrają w Lubinie

Nie idzie u siebie, to może pójdzie na wyjeździe? Azoty Puławy zagrają w Lubinie

Trzy porażki z rzędu przed własną publicznością i na razie wystarczy. W niedzielę Azoty Puławy poszukają punktów w Lubinie. Tamtejsze Zagłębie to czwarta drużyna w tabeli Orlen Superligi, tyle że od końca. Spotkanie zaplanowano na godz. 16.

Kinga Linkiewicz idzie jak burza. Podbiła publiczność w Rydze

Kinga Linkiewicz idzie jak burza. Podbiła publiczność w Rydze

Wokalny talent Kingi Linkiewicz przekracza kolejne granice. Tym razem, 23-latka podbiła Rygę. To jej jedenasty międzynarodowy sukces.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium