Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lubelskie

22 stycznia 2019 r.
22:00

Jaki plan dla Lubelszczyzny? Via Carpatia, Szlak Staropolski i droga na Pojezierze

0 42 A A
Kręgosłup drogi ekspresowej otulony zostanie tkanką rozwojową<br />
Kręgosłup drogi ekspresowej otulony zostanie tkanką rozwojową
(fot. Maciej Kaczanowski)

Jeszcze tylko do środy można zgłaszać uwagi do projektu Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego. Jedno ze spotkań konsultacyjnych w tej sprawie odbyło się 16 stycznia w Białej Podlaskiej.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Nie przyjeżdżamy z workiem pieniędzy i gotowymi rozwiązaniami, ale z pewnymi schematami – mówiła do zebranych Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister inwestycji i rozwoju.

Krajowa strategia określa systemowe ramy prowadzenia polityki regionalnej w perspektywie do 2030 roku. – Dokument jest już opracowany. Teraz szukamy głosów z zewnątrz, aby go ulepszyć – zaznaczyła 16 stycznia Jarosińska-Jedynak.

Dziś przedstawiamy dwie odpowiedzi na ten apel.

***

Via Carpatia – kręgosłup regionu

W ubiegłym roku powstał „Plan dla Śląska”, „Plan dla Bieszczad” – które to programy wzmacniają rozwój regionów wzdłuż autostrady A4. Niestety równocześnie nie uruchomiono działań, aby powstał „Plan dla Lubelszczyzny” – chociaż powinien powstać już dawno temu. Brakuje wyraźnej konkretyzacji zapisów na poziomie KSRR, które pojawiły się w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, a są istotne z punktu widzenia naszego regionu, tj. Paktu dla obszarów wiejskich oraz Odtworzenia i wsparcia rozwoju lokalnych rynków rolnych. Ufam, że nasi samorządowcy i rolnicy to zauważyli i zgłoszą swoje uwagi.

Na „wschodniości” daleko nie zajedziemy

Projekt KSRR do roku 2030 po raz kolejny proponuje kontynuację Programu Polska Wschodnia. Moim zdaniem nie jest to trafne, ponieważ do dziś nie udało się zrealizować za pomocą tego programu celów głównych, m. in. realizacji kluczowych inwestycji przemysłowych ważnych dla gospodarki, nie sprowadzono również kluczowych inwestorów zagranicznych itd.

Uważam, że skoro Niemcom wschodnim nie udało się pokonać barier rozwojowych m.in. ze względu na podkreślanie „wschodniości położenia”, to tym bardziej nam się to nie uda. Trzeba odciąć się od szufladkowania Lubelszczyzny jako regionu, który jest „terenem na Wschodzie i odgradza UE od Białorusi, Ukrainy i Rosji”.

Uważam, że kluczowe projekty inwestycyjne w branży przemysłowej są Lubelszczyźnie potrzebne jak powietrze. Co prawda rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej łamie bariery dostępności komunikacyjnej, ale nie powstrzymuje narastającej skali problemów depopulacyjnych. Ludzie chcą ciekawej, dobrze płatnej pracy, dlatego uciekają stąd do większego zagłębia biznesowego, np. Warszawy czy Poznania.

Trzeba zadbać o właściwe określenie DNA Lubelszczyzny

Na poziomie KSRR powinien znaleźć się nowy klucz/program – Regiony S19/Regiony Via Carpatia – który otworzyłby nowe perspektywy mówienia o rozwoju społeczno-gospodarczym. Program Polska Wschodnia zrealizował wiele inwestycji, ale pomimo to nie osiągnięto wciąż zamierzonego rezultatu. Oś komunikacji S19–Via Carpatia powoduje, że powinno się wykorzystać tę inwestycję w planowaniu strategicznym rozwoju województw: podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego.

Via Carpatia połączy nie tylko Polskę i Słowację. Droga ekspresowa S19 przebiega przez wschodnią Polskę i prawie w całości należy do szlaku Via Carpatia. Oś komunikacji S19 stanowi ważny element budowy ponadregionalnej konkurencyjności regionów i przyczyni się do rozwoju przedsiębiorczości oraz stworzy warunki do realizacji wielu projektów strategicznych.

Wschodnia oś rozwoju wyznaczona przez S19 powinna zostać uwzględniona w planowaniu strategicznym struktury gospodarki obszaru, który spina, ponieważ wzmocni to produktywność w poszczególnych branżach. Odejście od nomenklatury Polska Wschodnia jest szansą, aby wokół koncepcji rozwoju REGIONY S19/REGIONY VIA CARPATIA – zbudować spójny plan rozwoju gospodarczego – istotny z punktu widzenia mieszkańców i inwestorów.

Wówczas kręgosłup S19 otulony zostanie tkanką rozwojową. Będą to: połączenia PKP I PKP CARGO; rozbudowa stref ekonomicznych; budowa magazynów; budowa zakładów przemysłowych; wzmocnienie ośrodków akademickich i kształcenie kadr dla przemysłu; budowa bazy eksportowej.

Agnieszka Smreczyńska-Gąbka

***

Szlak Staropolski i droga na Pojezierze

Apeluję, by do Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego do 2030 roku wpisać budowę Szlaku Staropolskiego, tj S-46. A także budowę drogi między Lublinem a Łęczną po nowym śladzie z wykorzystaniem węzła „Mełgiewska” na obwodnicy Lublina.

Budowa Szlaku Staropolskiego, tj. drogi S46 od Włodawy (granica z Białorusią), przez Łęczną, Lublin, Opatów, Kielce, Częstochowę, Opole do Kudowy (przejście graniczne z Republiką Czech), jest szansą dla kilku regionów Polski: Lubelskiego, Częstochowsko-Świętokrzyskiego, Opolskiego oraz Ziemi Kłodzkiej.

Szlak Staropolski

Stowarzyszenie Szlaku Staropolskiego wymyślił w 2005 roku ówczesny prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona. Idea szybko znalazła entuzjastów. W 2006 r. Stowarzyszenie Szlak Staropolski zostało zarejestrowane w sądzie. Akt założycielski podpisało 30 samorządów: gminnych, powiatowych, wojewódzkich i dużych miast – Wrocławia, Opola, Częstochowy, Kielc, Lublina.

Dla Częstochowy Szlak Staropolski to wpisanie w szlak turystyczno-pielgrzymkowy łączący Ławrę Peczorską – Święty Krzyż – Jasną Górę – Lourdes – Santiago de Compostella. Dla miasta pielgrzymkowego, jakim jest Częstochowa włączenie do szlaku byłoby szansą na rozwój międzynarodowej turystyki i pielgrzymek. 

Droga ekspresowa to także większe możliwości rozwoju gospodarczego, napływ inwestycji. Potencjalni inwestorzy zawsze pytają o warunki komunikacyjne, połączenia z głównymi drogami. 

Ekspresowa droga S-46 ma być alternatywą dla międzynarodowej E-40 (w Polsce autostrada A-4), a także E-30 (autostrada A-2). Szlak Staropolski byłby najdogodniejszym połączeniem Ukrainy z Europą Zachodnią. Przy trasie położonych jest około trzydziestu miast.

W związku z tym należy wdrożyć koncepcję budowy „Szlaku Staropolskiego”, tj. drogi S46 od Włodawy (granica z Białorusią), przez Łęczną, Lublin, Opatów, Kielce, Częstochowę, Opole do Kudowy (przejście graniczne z Republiką Czech). 

Na Pojezierze po nowym śladzie

Jako mieszkańcy Łęcznej leżącej na drodze krajowej nr 82 mamy wielkie uciążliwości w dojeździe do stolicy regionu, Lublina. Na odcinku pomiędzy Lublinem a Łęczną to jedna z najbardziej zakorkowanych dróg w regionie. Duży ruch samochodowy wynika z dojazdów do pracy i do lubelskich szkół znacznej części mieszkańców Łęcznej i jej okolic. Także spora część pracowników kopalni w Bogdance i Stefanowie mieszka w Lublinie.

W najbliższych latach mają powstać kolejne kopalnie w Lubelskim Zagłębiu Węglowym, co spowoduje konieczność rozbudowy infrastruktury drogowo-kolejowej w regionie. Także władze Polski planują utworzenie przejścia granicznego z Ukrainą i Białorusią w okolicach Włodawy, co spotęguje ruch drogowy na dotychczasowej DK82.

DK82 to także główna droga dojazdowa na Pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie, którego lasy i jeziora są latem celem podróży mieszkańców Lublina. Długie kolumny samochodów są bardzo częstym widokiem na tej trasie, a korki – zmorą kierowców. Uciążliwości spowodowane są ograniczeniem prędkości do 50 km/h (teren zabudowany) na połowie wspomnianego odcinka oraz gęstą zabudową między Lublinem a Łuszczowem, która uniemożliwia gruntowną modernizację drogi, tj. jej poszerzenie wraz z budową dróg serwisowych. Występują na niej „wąskie gardła”: Łuszczów, Turka (w tym osiedle Borek), Wólka, Hajdów i wlot ulicy Turystycznej w ulicę Mełgiewską.

Najlepszym rozwiązaniem tych wszystkich uciążliwości, a także impulsem do rozwoju turystyki na Pojezierzu, byłaby budowa drogi między Lublinem a Łęczną po nowym śladzie z wykorzystaniem węzła „Mełgiewska” (Lublin Zadębie) na obwodnicy Lublina, a dalej biegnąca za pasem startowym lotniska w Świdniku (od strony lasu), potem w kierunku Łęcznej, a następnie Włodawy przez obszary mniej zabudowane niż tereny przy obecnej DK82.

Andrzej Albert Wroniewicz

Pozostałe informacje

ChKS Chełm był w sobotę blisko sensacyjnej porażki z Olimpią Sulęcin, ale ostatecznie sięgnął po zwycięstwo po tie-break’u

ChKS Chełm wygrał starcie z ligowym outsiderem po siatkarskim horrorze

Kiedy na parkiecie czołowa drużyna rozgrywek ma zmierzyć się z ekipą zajmującą przedostatnie miejsce w stawce kibice mają prawo myśleć o tym, że po obejrzeniu trzech setów udadzą się do domu. Tak się jednak nie stało w sobotę w Chełmie, gdzie tamtejszy ChKS był o włos od kompromitującej porażki. Na szczęście mający nóż na gardle gospodarze pokonali po pięciosetowej batalii Olimpię Sulęcin

Nagle zjechał z drogi i uderzył w drzewo. Tragiczny finał podróży do Chełma

Nagle zjechał z drogi i uderzył w drzewo. Tragiczny finał podróży do Chełma

W niedzielę rano doszło do tragicznego wypadku w miejscowości Osowa w powiecie włodawskim.

Mikołajki w El Cubano
foto
galeria

Mikołajki w El Cubano

Jeśli jesteście ciekawi, co się działo podczas imprezy Santa in the club w El Cubano, to zapraszamy do obejrzenia naszej fotogalerii. Zobaczcie, jak się bawi Lublin.

Więcej i szybciej. Nowy rozkład PKP od dzisiaj

Więcej i szybciej. Nowy rozkład PKP od dzisiaj

15 grudnia wchodzi nowy rozkład jazdy na kolei. Podróżni PKP Intercity będą mieli do dyspozycji więcej połączeń – 505, w tym 34 sezonowych. To o 51 połączeń więcej niż rok wcześniej.

Kapitalne widowisko w hali Globus, ale Bogdanka LUK Lublin tylko z jednym punktem
ZDJĘCIA KIBICÓW
galeria

Kapitalne widowisko w hali Globus, ale Bogdanka LUK Lublin tylko z jednym punktem

Kibice w hali Globus obejrzeli w sobotę świetne widowisko, ale drugi raz w tym sezonie musieli się pogodzić z domową porażką. Bogdanka LUK przegrała 2:3 po bardzo emocjonującym spotkaniu z Aluronem CMC Wartą Zawiercie. Sprawdźcie nasze zdjęcia z trybun.

Tak ma wyglądać scena
film

Telewizja Republika już promuje swój "wystrzałowy Sylwester" w Chełmie

Telewizja Republika potwierdza i odkrywa karty. Wiadomo już, kto wystąpi na imprezie sylwestrowej w Chełmie. Królować będzie disco-polo.

Górnik Łęczna w czołówce Betclic I Ligi. Jaka to była jesień dla zielono-czarnych?

Górnik Łęczna w czołówce Betclic I Ligi. Jaka to była jesień dla zielono-czarnych?

Górnik Łęczna latem tego roku przeszedł gruntowną przebudowę, a jej głównym architektem był Pavol Stano, który po odejściu z klubu jego legendy – Veljko Nikitovicia – poza funkcją trenera wziął na siebie również rolę dyrektora sportowego. Jesień w wykonaniu zielono-czarnych miała różne fazy. Zaczęło się od mało efektownej gry i zwycięstw by później przez długi okres sytuacja się odwróciła. Rezultaty były gorsze, a postawał piłkarzy całkiem niezła. W końcówce roku udało się jednak wrócić do strefy barażowej

To wyczekiwana decyzja. Via Carpatia połączy się tutaj z A2

To wyczekiwana decyzja. Via Carpatia połączy się tutaj z A2

To ważna decyzja, która otwiera furtkę do budowy kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 od granicy województwa mazowieckiego do Międzyrzeca Podlaskiego. Powstanie tu węzeł międzynarodowych tras.

Stoki przygotowują się do sezonu. W Chrzanowie ruszyło naśnieżanie

Stoki przygotowują się do sezonu. W Chrzanowie ruszyło naśnieżanie

Naturalnego śniegu jeszcze nie ma, ale skoro temperatura nocą zaczęła spadać poniżej zera, właściciele pierwszych ośrodków narciarskich na Lubelszczyźnie zaczynają odpalać swoje armatki. Na nowy sezon zaprasza m.in. NartRaj w Chrzanowie.

Dzisiaj zrobimy zakupy. A jak będzie w następnym roku?
ZMIANY

Dzisiaj zrobimy zakupy. A jak będzie w następnym roku?

Przed nami dwie niedziele handlowe. W następnym roku może być ich więcej, ale wszystko zależy od decyzji prezydenta.

Z lewej prof. Sabina Bober z KUL, z prawej wicestarosta puławski, Piotr Rzetelski z PSL-u
Puławy

Problem z żydowską tablicą od marszałka. Zabrakło miejsca na pamięć

W przedwojennych Puławach żyło 3600 Żydów. Podczas wojny cała ta społeczność została z miasta wygnana przez Niemców, a żydowska dzielnica zniszczona. Dzisiaj lokalne władze miasta i powiatu puławskiego mają problem ze znalezieniem miejsca na tablicę poświęconą ich pamięci.

Kto dokończy puławską elektrociepłownię? Polimex zrywa kontrakt
Puławy

Kto dokończy puławską elektrociepłownię? Polimex zrywa kontrakt

Największa i jedna z bardziej pechowych inwestycji energetycznych na Lubelszczyźnie, nowy blok węglowy w Puławach, ma kolejny problem. Jej główny wykonawca - Polimex-Mostostal oświadczył, że odstępuje od kontraktu. Chodzi o zadanie warte 1,2 mld zł.

Aluron CMC Warta Zawiercie górą w Lublinie, Bogdanka LUK z drugą porażką u siebie
ZDJĘCIA
galeria

Aluron CMC Warta Zawiercie górą w Lublinie, Bogdanka LUK z drugą porażką u siebie

Znakomita atmosfera, ogromne emocje, pięć setów i jedyne czego zabrakło to wygrana. Po świetnym meczu Bogdanka LUK Lublin przegrała w hali Globus im. Tomasza Wojtowicza z Aluron CMC Wartą Zawiercie w hicie 16. kolejki.

Mikołajkowy półmetek
foto
galeria

Mikołajkowy półmetek

W nowo otwartym Klubie Paradox pojawił się Mikołaj ze śnieżynkami i rozkręcili grubą imprezę. Miał dużo prezentów muzycznych w klimacie latino i polskich hitów. Zobaczcie jak się bawi Lublin.

Imponujący powrót, czyli opinie po meczu Start Lublin - Zastal Zielona Góra
galeria

Imponujący powrót, czyli opinie po meczu Start Lublin - Zastal Zielona Góra

Start Lublin słabo zaczął, ale dużo lepiej zakończył piątkowy mecz z Zastalem Zielona Góra. Jak spotkanie oceniają gospodarze?

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium