Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

11 października 2024 r.
6:40

40 dni i 300 wniosków z nową siatką połączeń w Lublinie

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 A A
Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w UM Lublin
Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w UM Lublin (fot. DW)

W ostatnim czasie w lubelskiej komunikacji miejskiej można zauważyć spore zmiany w rozkładach jazdy. To efekt wprowadzanego od początku roku projektu nowej oferty przewozowej. Proces rozpoczął się wraz z uruchomieniem nowego Dworca Lublin, a jego trzeci etap obowiązuje od września, wraz z początkiem roku szkolnego. Część pasażerów cieszy się z tych rozwiązań, jednak większość mniej optymistycznie ocenia kursowanie autobusów i trolejbusów. O aktualnej sytuacji w lubelskiej komunikacji miejskiej rozmawiamy z Grzegorzem Malcem, dyrektorem Zarządu Dróg i Transportu.Miejskiego, który odpowiada za organizację tego sektora w mieście.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

 Do naszej redakcji docierają sygnały od pasażerów, którzy są niezadowoleni z tego, jak obecnie wyglądają rozkłady jazdy. Po co były te zmiany, skoro są one tak różnie odbierane przez mieszkańców?

– Po pierwsze naszym podstawowym celem było objęcie komunikacją Dworca Lublin, a po drugie zwiększenie częstotliwości kursowania, czyli to czego oczekują pasażerowie. Po zmianach w rozkładach, szczególnie tak dużych jak te wrześniowe, obserwujemy wzrost liczby napływających wniosków. I jest to naturalna sytuacja oraz reakcja ze strony pasażerów. Co do samych działań związanych ze zmianą tras, ich nowego przebiegu, czy zamianą przystanków końcowych nie mamy negatywnego odbioru, wręcz docierają do nas pozytywne opinie. Dotyczą one np. skierowania linii nr 29 w kierunku Chodźki czy uruchomienia w nowym kształcie linii nr 4. Zresztą zmian na plus dla pasażera jest więcej, bo w trakcie tygodnia liczba linii kursujących w szczycie porannym i popołudniowym co kwadrans uległa zwiększeniu z 5 do 16. Oznacza to o 13 pojazdów w ruchu więcej niż było w czerwcu, przewoźnicy realizują też więcej wozokilometrów.

To jak duży był odzew ze strony pasażerów? Ile wniosków, uwag wpłynęło do ZDiTM?

– Od września odnotowaliśmy prawie 300 uwag. Największa ich część, bo blisko połowa, dotyczyła zmian w zakresie godzin odjazdu. Pasażerowie prosili o korekty, aby dostosować autobus czy trolejbus do ich planu dnia – dojazdu do pracy i szkoły na określoną godzinę. Tego typu wnioski wpływają corocznie wraz z początkiem roku szkolnego i jest to naturalny proces. Część tych wniosków uwzględniliśmy od października, korygując rozkłady na rok akademicki. Mamy też odzew od radnych dzielnicowych, 5 rad zgłosiło swoje postulaty. Wnioskowali o nie m.in. na posiedzeniach rad dzielnic, w których braliśmy udział. Na przykład w przypadku dzielnicy Szerokie chodzi o wzmocnienie linii nr 32, co udało się wprowadzić w porannym szczycie od października. Z kolei Sławinek wnioskował o wzmocnienie połączenia al. Warszawskiej z ul. Zana, w tym przypadku analizujemy możliwości zmiany.

Ludzie skarżą się, że nie mają czym dojechać do pracy. Skąd tak negatywne opinie na temat komunikacji miejskiej w ostatnim czasie?

– To naturalne, że same zmiany tras czy korekty przystanków końcowych wymagają od pasażerów przyzwyczajenia i utrwalenia. I w tym obszarze, oprócz pojedynczych wniosków, nie odnotowujemy zastrzeżeń. Przypomnę raz jeszcze, że nowa siatka przewiduje więcej linii kursujących częściej. Natomiast drugim aspektem jest liniowe wykonywanie zadań. Po dość spokojnym początku roku szkolnego, w drugiej połowie września mieliśmy do czynienia z problemem nieplanowanej nieobecności kierowców. Około 60 kierowców dziennie przebywało na L4, co przełożyło się na przejściowe braki w realizacji części kursów. Zwolnienia lekarskie w tym sezonie są zauważalne zwłaszcza, że kierowcy pracują w zamkniętej przestrzeni, gdzie dzienna rotacja pasażerów jest ogromna. Niemniej sam odsetek braków był stosunkowo niewielki, bo stanowił ok. 3,5 proc. spośród całej liczby wozokilometrów realizowanych przez MPK, ale zdajemy sobie sprawę, że dla pasażera nawet brak pojedynczego kursu jest problematyczny. Zaznaczam, że mówimy o skrajnym przypadku z końca września. Natomiast na ten moment sytuacja jest opanowana. Pamiętajmy, że przewoźnicy, w dzień powszedni, wykonują blisko 1,5 mln km dziennie czyli około 4 tys. kursów i zdarza się, że kilka z nich w ciągu dnia nie jest wykonanych. Powodów może być wiele – awarie, kolizje, warunki drogowe itp. Niemniej takie sytuacje, jak ta z września, są newralgiczne i zdarzają się nie tylko w Lublinie. Brak kierowców w sektorze transportowym to problem ogólnopolski, a nawet globalny. Deficyt dotyka także inne miasta – Gdańsk, Gdynię, Kraków czy Łódź.

Jakie jest w takim razie rozwiązanie tej sytuacji, głównie pod kątem pozyskania nowych kierowców?

– Nasz przewoźnik, MPK Lublin, już od kilku tygodni prowadzi intensywną kampanię rekrutacyjną zachęcającą do podjęcia pracy jako kierowca. Działania przynoszą pierwsze efekty. Od 1 sierpnia, kiedy ruszyła kampania, MPK zatrudniło 24 kierowców. Z kolei na bezpłatne szkolenia w zawodzie kierowcy autobusu/trolejbusu organizowane przez spółkę, zgłosiły się 43 osoby. Dwa kursy już trwają, kolejny zaplanowany jest w najbliższych tygodniach. Ponadto, w październiku sytuacja się ustabilizowała i realizowanych jest większość kursów, oczywiście z drobnymi odstępstwami wynikającymi z awarii czy innych nieplanowanych zdarzeń, ale to jest normalnym zjawiskiem. Takim grupowym absencjom jak te we wrześniu jest niezwykle ciężko zapobiec. Natomiast podjęte działania, już od nowego roku powinny zapewnić stabilną rezerwę kierowców.

Mimo tych trudności, pasażerowie nadal mają swoje oczekiwania i wyobrażenia, co do tego jak ma funkcjonować komunikacja miejska. Jak w takim razie zaspokoić potrzeby tych osób, które na co dzień poruszają się autobusami i trolejbusami po Lublinie?

 – Staramy się, aby komunikacja miejska w Lublinie była jak najbardziej efektywna i przyjazna dla użytkowników. Proces tworzenia nowego układu połączeń był wieloetapowy i rozpoczął się już jesienią 2021 roku. W ubiegłym roku zakończyliśmy konsultacje społeczne, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. W ich trakcie mieszkańcy zgłosili ponad 2,7 tysiąca uwag, a część z nich została uwzględniona już na początkowym etapie np. utrzymanie linii nr 21 czy brak zmian trasy linii nr: 3, 7 i 54. Tutaj zaważyła argumentacja i powtarzalność wniosków. Pamiętajmy, że komunikacja miejska to złożony system, który w Lublinie obsługuje około 140 tys. osób każdego dnia. Choć dążymy do optymalizacji tras i rozkładów jazdy, nie jesteśmy w stanie sprostać absolutnie wszystkim oczekiwaniom. Mieszkańcy mają różne potrzeby transportowe. Jedni dojeżdżają do pracy w centrum, drudzy uczą się na obrzeżach, a jeszcze inni korzystają z komunikacji miejskiej okazjonalnie. Nasza rolą, jako organizatora transportu publicznego w mieście, jest wyważenie interesów i zabezpieczenie potrzeb zbiorowych, czyli jak największej grupy mieszkańców

Czyli większa liczba kierowców i nowe rozkłady przyniosą oczekiwane efekty i spełnią oczekiwania pasażerów?

– Na pewno działania MPK przynoszą rezultaty, co przekłada się na realny wzrost zatrudnienia kierowców. W momencie osiągnięcia zadowalającego progu będziemy mogli wprowadzać kolejne zmiany, np. w zakresie zwiększenia częstotliwości kursowania, co stanowić będzie odpowiedź na oczekiwania lokalnej społeczności. Obecnie analizujemy wnioski, które do nas wpłynęły, a kolejne korekty wprowadzimy od listopada.

 

 

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Powiat blisko Ukrainy. Lekarz weterynarii każe szczepić koty

Powiat blisko Ukrainy. Lekarz weterynarii każe szczepić koty

Wprawdzie w powiecie chełmskim nie stwierdzono żadnego przypadku wścieklizny, ale powiatowy lekarz weterynarii zdecydował o obowiązkowym szczepieniu kotów. Za niedostosowanie się do poleceń, grozi mandat.

Poszukiwania Marcina Romanowskiego. Jest list gończy

Poszukiwania Marcina Romanowskiego. Jest list gończy

Komenda Stołeczna Policji wystąpiła do Prokuratury Krajowej z wnioskiem o wydanie listu gończego wobec byłego wiceministra sprawiedliwości Marcina Romanowskiego - poinformował w czwartek rzecznik MSWiA Jacek Dobrzyński.

ChKS Chełm ponownie lepszy od PZL Leonardo Avii Świdnik

ChKS Chełm ponownie lepszy od PZL Leonardo Avii Świdnik

W trzeciej rundzie TAURON Pucharu Polski ChKS Chełm pokonał PZL Leonardo Avię Świdnik 3:0.

Dlaczego warto zainwestować w folię przeciwsłoneczną na okna – 5 najważniejszych powodów

Dlaczego warto zainwestować w folię przeciwsłoneczną na okna – 5 najważniejszych powodów

W dzisiejszych czasach rosnące koszty energii i rosnąca świadomość ekologiczna sprawiają, że firmy coraz częściej poszukują rozwiązań, które nie tylko poprawią komfort pracy, ale też pozwolą na oszczędności finansowe. Jednym z takich rozwiązań jest folia przeciwsłoneczna na okna.

Studenci medycyny KUL wyjadą na praktyki poza Lublin. Powiatowy szpital liczy na przyszłe kadry

Studenci medycyny KUL wyjadą na praktyki poza Lublin. Powiatowy szpital liczy na przyszłe kadry

KUL będzie współpracować ze szpitalem w Radzyniu Podlaskim. Studenci medycyny będą odbywać praktyki w placówce. A docelowo znajdą tam pracę.

Wojciech Stefański to jeden z kandydatów na nowego trenera Lewartu Lubartów

Kto nowym trenerem Lewartu Lubartów?

We wtorek trzecioligowiec z Lubartowa poinformował o rozstaniu z trenerem Radosławem Muszyńskim, który prowadził zespół od 27 września. Pod jego wodzą beniaminek wywalczył jednak tylko trzy punkty i działacze zdecydowali się dokonać kolejnej roszady na ławce. Kto może zastąpić popularnego „Muchę”?

Chełm nie zwalnia tempa i zapowiada kolejną sportową inwestycję. Prace mają zakończyć się w 2027 roku.

Miasto inwestuje w zapasy. Chce przyciągnąć kolejnych mistrzów

To kolejna inicjatywa chełmskiego samorządu w rozwój sportu, tym razem w zapasy. Ośrodek treningowy Cement- Gryf Chełm zyska nowy wygląd i stanie się Wschodnim Centrum Zapasów za prawie 20 mln zł. Prace mają zacząć się już w przyszłym roku.

Kim jest Budda? Ile zarabia radny? Tego szukaliśmy w Google w 2024 roku

Kim jest Budda? Ile zarabia radny? Tego szukaliśmy w Google w 2024 roku

Google, jedna z ulubionych wyszukiwarek internautów podsumowała rok. Z raportu wynika, że Polacy szukali najczęściej informacji związanych ze sportem i polityką.

Plac budowy przed starostwem. Powstaje nowa siedziba

Plac budowy przed starostwem. Powstaje nowa siedziba

Pierwsze wykopy już widać. Za nieco ponad dwa lata w tym miejscu stanie nowa siedziba starostwa powiatu bialskiego.

Motor wróci do treningów 6 stycznia

Zgrupowanie w Turcji i cztery sparingi. Znamy plan przygotowań Motoru Lublin

W środowy wieczór Motor Lublin poinformował, jak będą wyglądały przygotowania do rundy wiosennej sezonu 24/25. Żółto-biało-niebiescy w sumie rozegrają cztery mecze kontrolne, a czeka ich także zgrupowanie w tureckim Belek.

50 implantów jodu w walce z rakiem prostaty. To pierwsze takie zabiegi w Lublinie
NAUKA I MEDYCYNA
film

50 implantów jodu w walce z rakiem prostaty. To pierwsze takie zabiegi w Lublinie

Implanty z jodem zamiast tradycyjnego leczenia raka gruczołu krokowego. Nowa metoda wprowadzona przez COZL może osiągać nawet stuprocentową skuteczność.

Agata Kornhauser-Duda w Puławach. Pakowała świąteczne paczki
WSPARCIE
galeria

Agata Kornhauser-Duda w Puławach. Pakowała świąteczne paczki

Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę: w Puławach, w Szkole Podstawowej nr 2, z wolontariuszami spotkała się pierwsza dama, małżonka prezydenta Andrzeja Dudy, która objęła tę inicjatywę honorowym patronatem.

Odkryj magię roślin egzotycznych w Twoim domu

Odkryj magię roślin egzotycznych w Twoim domu

Rośliny egzotyczne od lat przyciągają uwagę miłośników natury i aranżacji wnętrz. Ich niezwykłe kształty, intensywne kolory i egzotyczny wygląd potrafią odmienić każde wnętrze, nadając mu charakteru i unikalności.

Dlaczego uzdatnianie wody jest tak istotne?

Dlaczego uzdatnianie wody jest tak istotne?

Woda jest jednym z najważniejszych zasobów na naszej planecie. Codziennie wykorzystujemy ją do picia, gotowania, higieny osobistej oraz wielu procesów przemysłowych. Niestety, woda, która trafia do naszych kranów, nie zawsze spełnia najwyższe standardy jakości.

Świetnie zaczęli, ale źle skończyli. Kolejna domowa porażka Azotów Puławy

Świetnie zaczęli, ale źle skończyli. Kolejna domowa porażka Azotów Puławy

W spotkaniu drugiej kolejki rundy rewanżowej Azoty Puławy przegrały z COROTOP Gwardią Opole 26:29. Była to trzecia domowa porażka puławian.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Ogłoszenia

Najnowsze · Promowane
Różne -> Inne
Aktywni +

Aktywni +

Lublin

0,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

rurakom

ZAMOŚĆ

159,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

rurakom

ZAMOŚĆ

169,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

kolkom

ZAMOŚĆ

73,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

zlacz

ZAMOŚĆ

52,00 zł

Komunikaty