Przebudowę obu jezdni od ronda przy Zamku do okolic PZMot zapowiedział dziś prezydent miasta. Równe mają być nie tylko jezdnie, ale i chodniki, przystanki po stronie dworca zostaną połączone, autobusy dostaną buspas, rowery ścieżkę, a pozostałe pojazdy stracą jeden pas ruchu.
Zmiany mają nastąpić do jesieni, co oznacza, że na wakacje planowane są tu roboty drogowe. Ratusz tłumaczy, że chodzi o poprawę wyglądu śródmieścia przed przyszłoroczną 700. rocznicą nadania praw miejskich. – Oprócz pl. Litewskiego chcemy również zmodernizować al. Tysiąclecia – mówi Krzysztof Żuk, prezydent miasta. – Wcześniej przebudowaliśmy al. Tysiąclecia do PZMot, chcemy teraz dojść z przebudową aż do ronda.
Po stronie dworca zbudowany ma być specjalny pas ruchu dla autobusów. – Powstanie kosztem jednego z trzech pasów ruchu – wyjaśnia Aleksander Wiącek, asystent prezydenta. Wcześniej Ratusz zakładał, że buspas zostanie dobudowany do istniejącej jezdni, częściowo kosztem chodnika. Miasto planuje też połączenie dwóch przystanków: tego bliżej cerkwi i tego przy dworcowej hali. Przystanek będzie jeden, za to z przedłużoną niemal do ul. Cerkiewnej zatoką. Ma się tu znaleźć miejsce na trzy wiaty przystankowe i... ścieżkę rowerową.
– Zaczynałaby się obok ronda przy Zamku, a później biegłaby nową drogą serwisową obok PZMot – mówi Żuk. Jak miasto zamierza zmieścić zatokę, chodnik i ścieżkę rowerową? – To zadanie dla projektanta – mówi Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.
Dzisiaj padła też zapowiedź, że aby zyskać na czasie, miasto ogłosi przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dzięki temu nie będzie trzeba organizować dwóch odrębnych przetargów: jednego na dokumentację i drugiego na roboty drogowe.
Zakres prac będzie szerszy, niż wynikałoby to z majowych zapowiedzi, bo teraz miasto obiecuje też wymianę nawierzchni obu jezdni i chodników. A także przebudowę sygnalizacji na przejściu dla pieszych obok Novej (powstać ma tu także wydzielony przejazd rowerowy), gdzie zielone światło - podobnie jak teraz na al. Piłsudskiego przy Dolnej Panny Marii - ma się najpierw zapalać dla autobusów opuszczających przystanek. Dotyczyć ma to także przystanku po stronie pl. Zamkowego.
Przemyślą to
Miasto deklaruje gotowość wprowadzenia zmian do projektu przebudowy Al. Racławickich. Chodzi o budzący kontrowersje pomysł poszerzania jezdni w rejonie skrzyżowań, gdzie miałyby powstać dodatkowe pasy ruchu dla skręcających. Prezydent zapowiedział, że dokumentacja jeszcze raz zostanie przeanalizowana i tam, gdzie nie będzie to bezwzględnie konieczne, jezdnia nie będzie poszerzana.