Urząd Miasta zastanawia się nad wpuszczeniem wszystkich kierowców na buspasy al. Tysiąclecia i ul. Muzycznej, ale tylko w określonych godzinach. O każdej porze dnia i nocy mogłyby za to jeździć samochody wiozące określoną liczbę pasażerów. Dziś obydwa pasy są zarezerwowane tylko dla taksówek i autobusów.
Buspasy na al. Tysiąclecia (na zdjęciu) wyznaczono ponad dwa lata temu. Już wtedy decyzja budziła kontrowersje wśród kierowców, a niektórzy mocno nalegali, aby Ratusz zrezygnował z takiej organizacji ruchu. Prośby o likwidację buspasów odżyły, gdy z powodu przebudowy zamknięto ul. Fabryczną, co mocno dociążyło rondo pod Zamkiem.
– Poranny ruch z kierunku Świdnika koncentruje się na al. Tysiąclecia i al. Unii Lubelskiej. Tworzą się ogromne korki, nierzadko sięgające do dzielnicy Tatary – skarży się nasz Czytelnik i proponuje, aby buspas po stronie dworca był udostępniany także innym kierowcom. – Czy nie byłoby zasadnym otwarcie buspasa dla wszystkich samochodów na czas porannego szczytu, między godz. 7 a 9? – pyta kierowca. – Ten zabieg częściowo zmniejszyłby korki.
– Dopuszczenie ruchu ogólnego na buspasach w godzinach szczytów komunikacyjnych jest wykluczone – odpowiada kategorycznie Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.
Ratusz przyznaje jednak, że urzędnicy zastanawiają się nad częściowym udostępnieniem obu pasów dla innych kierowców. – Jesteśmy w trakcie konsultacji z policją – potwierdza Kieliszek. – Proponowane rozwiązanie polegałoby na dopuszczeniu ruchu ogólnego pomiędzy szczytami komunikacyjnymi oraz dopuszczeniu przez całą dobę ruchu samochodów, którymi porusza się kierowca i dwóch lub więcej pasażerów. Do czasu zakończenia konsultacji tego rozwiązania, nie rozstrzygam kwestii jego wprowadzenia.
– Projekt dotyczący buspasów na al. Tysiąclecia nie był jeszcze z nami konsultowany. Z tego co wiemy, jest on jeszcze w początkowej fazie uzgodnień – zastrzega Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego. Tymczasem Urząd Miasta planuje już, że na takich samych zasadach udostępniany może być kierowcom także buspas na ul. Muzycznej, bo również tej ulicy dotyczą konsultacje władz miasta z policją. – Niewykluczone, że będą kolejne propozycje – przyznaje Kieliszek.
Jednymi z najbardziej znienawidzonych przez kierowców są buspasy na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II z ul. Armii Krajowej. Bywa, że wydzielone pasy utrudniają przejazd nawet tym, którym miały go ułatwiać: kierowcom autobusów oraz trolejbusów.
• Jesienią na drogowej mapie Lublina mają się pojawić kolejne buspasy. • Zaplanowano je na ul. Fabrycznej i Drodze Męczenników Majdanka od ronda przy Gali do skrzyżowania z Sulisławicką, a w przeciwnym kierunku od ul. Grabskiego do Gali.