Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

17 kwietnia 2020 r.
15:49

Lubelski Rower Miejski płatny już od 1 minuty? Rowerzyści krytykują pomysły urzędników

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
4 8 A A

Żądanie opłat za każdy przejazd to zły pomysł – twierdzi Porozumienie Rowerowe i krytycznie ocenia urzędniczą wizję działania Lubelskiego Roweru Miejskiego w latach 2021–23. Według Zarządu Dróg i Mostów wystarczy „zrefabrykować” używane jednoślady, aby wytrzymały trzy lata. – To karkołomne – mówią aktywiści.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

O pomyśle władz miasta na przyszłość Lubelskiego Roweru Miejskiego pisaliśmy obszernie we wczorajszym wydaniu. Również wczoraj Urząd Miasta upublicznił swoją koncepcję na lata 2021–23 i poprosił mieszkańców, aby ją ocenili. Opinie będą zbierane do 15 maja (jak je przesłać – wyjaśniamy na końcu tekstu).

Rower przez cały rok

Koncepcja zakłada, że system miejskich rowerów będzie działał przez cały rok. Do tej pory miał zimową przerwę: jednoślady były chowane do magazynu jesienią i wracały z niego wiosną. Urzędnicy doszli do wniosku, że co trzeci rower powinien być dostępny także zimą.

– To bardzo dobry pomysł – ocenia Michał Wolny, działacz Porozumienia Rowerowego. Ale to w zasadzie jedyny punkt z przedstawionej przez Ratusz koncepcji, który ocenia tak entuzjastycznie. Pozostałe pomysły raczej go nie cieszą.

Urzędnicy proponują, by każda przejażdżka miejskim rowerem była płatna, podczas gdy dzisiaj większość użytkowników nie płaci za przejazd. Według obecnego cennika bezpłatny jest każdy przejazd trwający nie dłużej niż 20 minut. Zarząd Dróg i Mostów chce to zmienić i proponuje, aby przejazdy trwające nie dłużej niż 30 minut kosztowały złotówkę.

– Wprowadzenie odpłatności już od 1 minuty spowoduje najprawdopodobniej spadek liczby wypożyczeń i rezygnację sporej części użytkowników – ocenia Wolny. – Atutem Lubelskiego Roweru Miejskiego było właśnie to, że do 20 minut można było z niego korzystać bezpłatnie. Jego celem nie powinno być zarabianie na siebie, tylko odciążenie pozostałych systemów transportowych, czyli poruszania się komunikacją zbiorową i prywatnymi autami.

„Refabrykacja”

Równie krytycznie Porozumienie Rowerowe ocenia pomysł, by nie zamawiać nowych rowerów, a wykorzystać już używane, tylko poddać je „refabrykacji”. Przednie hamulce miałyby być powymieniane na bębnowe, błotniki na plastikowe, przerzutki na siedmiobiegowe, a siodła scalone ze sztycą. Koszt takiego odnowienia jednego roweru został oszacowany przez urzędników na 1200 zł.

– Ja rozumiem, że chodzi o maksymalne zmniejszenie kosztów, ale to dość karkołomny pomysł – zastrzega Wolny. – Trzeba pamiętać, że w 2023 r. prawie połowa floty tych rowerów to będą pojazdy niemal dziesięcioletnie. One już teraz są wysłużone, a podczas naszych audytów zwracaliśmy uwagę na scentrowane koła, łamiące się kierownice i sfatygowane ramy. Wymiana części podzespołów i pozostawienie sfatygowanej bazy sprawi, że rowery będą bardziej podatne na usterki. Przecież one są używane znacznie intensywniej niż rowery prywatne.

Stacje pasywne

Aktywiści mają też zastrzeżenia do pomysłu na rozbudowę sieci wypożyczalni o dziesięć „stacji pasywnych”, w których nie byłoby terminala, a wypożyczenie i zwrócenie roweru byłoby możliwe wyłącznie przez aplikację w telefonie komórkowym. W stacji można byłoby zostawić i pobrać jedynie te jednoślady, które zostaną wyposażone w specjalne urządzenie z modułem GPS, ale urzędnicy chcą zamontować takie urządzenie tylko w 200 spośród 830 rowerów będących własnością miasta.

– To jest spory feler. Pomyślmy o zamontowaniu adapterów w każdym rowerze – ocenia działacz Porozumienia. Nie jest też zadowolony z proponowanego przez Zarząd Dróg i Mostów rozmieszczenia „stacji pasywnych”, które miałyby uzupełniać istniejącą sieć głównie przy blokowiskach. Według Wolnego lepsze byłoby zagęszczanie sieci wypożyczalni w szeroko pojętym śródmieściu.

Czy przedstawione przez urzędników pomysły są trafione? Czy aktywiści mają rację krytykując te propozycje? Wypowiedzieć w tej sprawie może się każdy. Uwagi do koncepcji Lubelskiego Roweru Miejskiego na lata 2021–23 (dokument można znaleźć na portalu dziennikwschodni.pl) będą przyjmowane przez Urząd Miasta do 15 kwietnia poprzez formularz na stronie lublin.eu/konsultacje oraz przez pocztę elektroniczną: konsultacje@lublin.eu.

Sonda: Korzystanie z Lubelskiego Roweru Miejskiego powinno być

Liczba głosów: 217
64.52%
nadal bezpłatne do 20 minut
35.48%
płatne już od 1 minuty
Skomentuj i udostępnij na Facebooku
e-Wydanie

Komentarze 8

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Malwina_Sz / 17 kwietnia 2020 r. o 16:01
+17
O, znowu Porozumienie Rowerowe i znowu krytyka. Chciałoby się rzec "Tradycji stało się zadość". A jest w ogóle coś co im się podoba? Ciągle lamentują jak to źle i niedobrze w tym Lublinie. Chyba zapomnieli jak "świetnie" było przed erą Żuka, gdy w ogóle nie było ścieżek, roweru miejskiego i wszystkich innych udogodnień.
Avatar
zLublina / 17 kwietnia 2020 r. o 16:58
+14
Tak, przed erą Żuka centrym było przejezdne. Ulice osiedlowe były dwukierunkowe, bo,nie były zastawione autami. Nie było płatnych parkingów. No, cóż za ery Żuka to tylko więcej ulic z dziurami przybyło. Zwłaszcza na głównych alteriach. Ot i ta era świetności Lublina.
 aha :) czyli to zły i niedobry Żuk zmusił mieszkańców do zakupu samochodów i korkowania codziennie ulic oraz zastawiania chodników samochodami? :) czy co sugerujesz? :) pytam bo próbuje znaleźć jakiś sens twojego komentarza ale bez bicia przyznaję że jest ciężko :)
Avatar
Bobas1987 / 17 kwietnia 2020 r. o 17:55
+13
Pytanie jest wręcz idiotyczne no bo kto nie lubi darmochy. Coś na zasadzie czy wolisz być piękny i młody czy stary i brzydki. Wiadomo, że wygra opcja bezpłatnych przejazdów i aż jestem w szoku, że 35% głosuje za płatnymi minutami ale widocznie są jeszcze ludzie świadomi i zdający sobie sprawę z tego, że na tym świecie nie ma nic za darmo i za wszystko trzeba zapłacić. Kwestia tylko kto płaci.
Avatar
konserwatysta / 17 kwietnia 2020 r. o 17:24
+11
Pytanie jest źle zadanie. Powinno być: za rower przez 20 pierwszych minut płaci: - użytkownik, - podatnik.
Avatar
-felipe_96. / 17 kwietnia 2020 r. o 19:59
+5
I tak wiemy doskonale, że znaczna większość ludzi jeździ na własnych rowerach, lepszej jakości aniżeli na tych współdzielonych. Ścieżek rowerowych mamy dobrze rozwiniętą sieć więc ludzie z tego korzystają ale na własnym sprzęcie. Rower miejski istnieje od 2014 roku a w 2020 roku miał się skończyć, bo umowa podobno wygasała. I mówię serio, dajmy sobie już z tym tałatajstwem spokój. Jeżeli już cokolwiek stawiać z tzw. infrastruktury użyteczności publicznej to co najwyżej budki telefoniczne( dużo lepsze rozwiązanie aniżeli stacje roweru miejskiego) z możliwością płacenia za rozmowę gotówką lub kartą abonamentową doładowywaną np. w kiosku raz na miesiąc, kilka lub rok - coś na kształt przejazdówki w mpk.
I tak wiemy doskonale, że znaczna większość ludzi jeździ na własnych rowerach, lepszej jakości aniżeli na tych współdzielonych. Ścieżek rowerowych mamy dobrze rozwiniętą sieć więc ludzie z tego korzystają ale na własnym sprzęcie. Rower miejski istnieje od 2014 roku a w 2020 roku miał się skończyć, bo umowa podobno wygasała. I mówię serio, dajmy sobie już z tym tałatajstwem spokój. Jeżeli już cokolwiek stawiać z tzw. infrastruktury użyteczności publicznej to co najwyżej budki telefoniczne( dużo lepsze rozwiązanie aniżeli stacje roweru miejski... rozwiń
Avatar
smerfik1989 / 17 kwietnia 2020 r. o 18:18
+5
Pomysły Porozumienia Rowerowego można podsumować w kilku słowach typu WPOMPUJCIE MILIONY W NOWY SYSTEM ROWERU MIEJSKIEGO. Skąd je wziąć to już pewnie zagadka. Może trzeba nasz kochany PiS poprosić o program ROWER+? Darmowy rower dla każdego mieszkańca!
Avatar
Leonidas / 18 kwietnia 2020 r. o 11:39
0
w ubiegłym roku wielokrotnie korzystałem z rowerów miejskich. Ich stan pozostawia wiele do życzenia, ale jako krótkotrwały środek lokomocji większość z nich spełniała swoje zadanie. Rezygnacja z darmowych 20 minut to dobry pomysł, ale podnoszenie ceny o 300% za pierwszą godzinę to już draństwo. Moim zdaniem akceptowalne byłoby 3 - 5 minut gratis - aby wymienić popsuty rower, 1 zł za pierwszą godzinę. 2zł za drugą i ewentualnie 3 za każdą kolejną + 12 godzin za 12 - 15 zł. W innych tematach się nie wypowiadam, bo korzystam z aplikacji i dla mnie ilość stacji jest wystrczająca. Czasem wystarczy kilka minut spacerku aby dojść do najbliższej.
w ubiegłym roku wielokrotnie korzystałem z rowerów miejskich. Ich stan pozostawia wiele do życzenia, ale jako krótkotrwały środek lokomocji większość z nich spełniała swoje zadanie. Rezygnacja z darmowych 20 minut to dobry pomysł, ale podnoszenie ceny o 300% za pierwszą godzinę to już draństwo. Moim zdaniem akceptowalne byłoby 3 - 5 minut gratis - aby wymienić popsuty rower, 1 zł za pierwszą godzinę. 2zł za drugą i ewentualnie 3 za każdą kolejną + 12 godzin za 12 - 15 zł. W innych tematach się nie wypowiadam, bo korzystam z aplikacji i dla m... rozwiń
Avatar
fillip75 / 17 kwietnia 2020 r. o 16:37
-12
Tak, przed erą Żuka centrym było przejezdne. Ulice osiedlowe były dwukierunkowe, bo,nie były zastawione autami. Nie było płatnych parkingów. No, cóż za ery Żuka to tylko więcej ulic z dziurami przybyło. Zwłaszcza na głównych alteriach. Ot i ta era świetności Lublina.
Avatar
Leonidas / 18 kwietnia 2020 r. o 11:39
0
w ubiegłym roku wielokrotnie korzystałem z rowerów miejskich. Ich stan pozostawia wiele do życzenia, ale jako krótkotrwały środek lokomocji większość z nich spełniała swoje zadanie. Rezygnacja z darmowych 20 minut to dobry pomysł, ale podnoszenie ceny o 300% za pierwszą godzinę to już draństwo. Moim zdaniem akceptowalne byłoby 3 - 5 minut gratis - aby wymienić popsuty rower, 1 zł za pierwszą godzinę. 2zł za drugą i ewentualnie 3 za każdą kolejną + 12 godzin za 12 - 15 zł. W innych tematach się nie wypowiadam, bo korzystam z aplikacji i dla mnie ilość stacji jest wystrczająca. Czasem wystarczy kilka minut spacerku aby dojść do najbliższej.
w ubiegłym roku wielokrotnie korzystałem z rowerów miejskich. Ich stan pozostawia wiele do życzenia, ale jako krótkotrwały środek lokomocji większość z nich spełniała swoje zadanie. Rezygnacja z darmowych 20 minut to dobry pomysł, ale podnoszenie ceny o 300% za pierwszą godzinę to już draństwo. Moim zdaniem akceptowalne byłoby 3 - 5 minut gratis - aby wymienić popsuty rower, 1 zł za pierwszą godzinę. 2zł za drugą i ewentualnie 3 za każdą kolejną + 12 godzin za 12 - 15 zł. W innych tematach się nie wypowiadam, bo korzystam z aplikacji i dla m... rozwiń
Avatar
-felipe_96. / 17 kwietnia 2020 r. o 19:59
+5
I tak wiemy doskonale, że znaczna większość ludzi jeździ na własnych rowerach, lepszej jakości aniżeli na tych współdzielonych. Ścieżek rowerowych mamy dobrze rozwiniętą sieć więc ludzie z tego korzystają ale na własnym sprzęcie. Rower miejski istnieje od 2014 roku a w 2020 roku miał się skończyć, bo umowa podobno wygasała. I mówię serio, dajmy sobie już z tym tałatajstwem spokój. Jeżeli już cokolwiek stawiać z tzw. infrastruktury użyteczności publicznej to co najwyżej budki telefoniczne( dużo lepsze rozwiązanie aniżeli stacje roweru miejskiego) z możliwością płacenia za rozmowę gotówką lub kartą abonamentową doładowywaną np. w kiosku raz na miesiąc, kilka lub rok - coś na kształt przejazdówki w mpk.
I tak wiemy doskonale, że znaczna większość ludzi jeździ na własnych rowerach, lepszej jakości aniżeli na tych współdzielonych. Ścieżek rowerowych mamy dobrze rozwiniętą sieć więc ludzie z tego korzystają ale na własnym sprzęcie. Rower miejski istnieje od 2014 roku a w 2020 roku miał się skończyć, bo umowa podobno wygasała. I mówię serio, dajmy sobie już z tym tałatajstwem spokój. Jeżeli już cokolwiek stawiać z tzw. infrastruktury użyteczności publicznej to co najwyżej budki telefoniczne( dużo lepsze rozwiązanie aniżeli stacje roweru miejski... rozwiń
Avatar
smerfik1989 / 17 kwietnia 2020 r. o 18:18
+5
Pomysły Porozumienia Rowerowego można podsumować w kilku słowach typu WPOMPUJCIE MILIONY W NOWY SYSTEM ROWERU MIEJSKIEGO. Skąd je wziąć to już pewnie zagadka. Może trzeba nasz kochany PiS poprosić o program ROWER+? Darmowy rower dla każdego mieszkańca!
Avatar
Bobas1987 / 17 kwietnia 2020 r. o 17:55
+13
Pytanie jest wręcz idiotyczne no bo kto nie lubi darmochy. Coś na zasadzie czy wolisz być piękny i młody czy stary i brzydki. Wiadomo, że wygra opcja bezpłatnych przejazdów i aż jestem w szoku, że 35% głosuje za płatnymi minutami ale widocznie są jeszcze ludzie świadomi i zdający sobie sprawę z tego, że na tym świecie nie ma nic za darmo i za wszystko trzeba zapłacić. Kwestia tylko kto płaci.
Avatar
konserwatysta / 17 kwietnia 2020 r. o 17:24
+11
Pytanie jest źle zadanie. Powinno być: za rower przez 20 pierwszych minut płaci: - użytkownik, - podatnik.
Avatar
zLublina / 17 kwietnia 2020 r. o 16:58
+14
Tak, przed erą Żuka centrym było przejezdne. Ulice osiedlowe były dwukierunkowe, bo,nie były zastawione autami. Nie było płatnych parkingów. No, cóż za ery Żuka to tylko więcej ulic z dziurami przybyło. Zwłaszcza na głównych alteriach. Ot i ta era świetności Lublina.
 aha :) czyli to zły i niedobry Żuk zmusił mieszkańców do zakupu samochodów i korkowania codziennie ulic oraz zastawiania chodników samochodami? :) czy co sugerujesz? :) pytam bo próbuje znaleźć jakiś sens twojego komentarza ale bez bicia przyznaję że jest ciężko :)
Avatar
fillip75 / 17 kwietnia 2020 r. o 16:37
-12
Tak, przed erą Żuka centrym było przejezdne. Ulice osiedlowe były dwukierunkowe, bo,nie były zastawione autami. Nie było płatnych parkingów. No, cóż za ery Żuka to tylko więcej ulic z dziurami przybyło. Zwłaszcza na głównych alteriach. Ot i ta era świetności Lublina.
Avatar
Malwina_Sz / 17 kwietnia 2020 r. o 16:01
+17
O, znowu Porozumienie Rowerowe i znowu krytyka. Chciałoby się rzec "Tradycji stało się zadość". A jest w ogóle coś co im się podoba? Ciągle lamentują jak to źle i niedobrze w tym Lublinie. Chyba zapomnieli jak "świetnie" było przed erą Żuka, gdy w ogóle nie było ścieżek, roweru miejskiego i wszystkich innych udogodnień.
Zobacz wszystkie komentarze 8

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Zamość będzie miał droższe śmieci. Radni zadecydują o ile

Zamość będzie miał droższe śmieci. Radni zadecydują o ile

Od nowego roku mieszkańcy zapłacą wyższe stawki za wywóz śmieci. Na najbliższej sesji mają się tym zająć radni. Miasto chce by osoby z domków jednorodzinnych płaciły inaczej niż te z bloków

Idziesz po bon wczasowy, wracasz z kredytem. "Moja teściowa tonie dziś w długach"

Idziesz po bon wczasowy, wracasz z kredytem. "Moja teściowa tonie dziś w długach"

Najpierw są telefony i miłe SMS-y. Kuszenie obietnicą darmowych wakacji i drogimi prezentami. Trzeba tylko przyjść na prezentację. – Jeszcze się nie zdarzyło, by ktoś czegoś nie kupił – opowiada częsta uczestniczka takich spotkań.

Gwardia Opole – Azoty Puławy 25:35. Trzy mecze i trzy zwycięstwa!

Gwardia Opole – Azoty Puławy 25:35. Trzy mecze i trzy zwycięstwa!

W piątek w Opolu spotkały się dwie niepokonane drużyny: Gwardia i Azoty. Dobrą passę przedłużyli puławianie i to w bardzo dobrym stylu, bo pokonali gospodarzy aż 35:25.

Pszczółka Start Lublin – Polpharma 82:78. Wygrana z problemami [zdjęcia]
galeria

Pszczółka Start Lublin – Polpharma 82:78. Wygrana z problemami [zdjęcia]

Energa Basket Liga Pszczółka Start Lublin z czwartym zwycięstwem w tym sezonie. Tym razem jednak podopieczni Davida Dedka nie zachwycili swoją postawą.

Białoruś chce zamknąć granicę? Rzecznik apeluje o rezygnację z kwarantanny

Białoruś chce zamknąć granicę? Rzecznik apeluje o rezygnację z kwarantanny

W czwartek białoruskie media obiegła informacja, że prezydent Aleksandr Łukaszenka zamyka granice z Polską i Litwą. Polska Straż Graniczna tego nie potwierdza.

Pierwsza na świecie eko-trumna. Kosztuje od 1,5 do 2 tys. euro
film

Pierwsza na świecie eko-trumna. Kosztuje od 1,5 do 2 tys. euro

Delft, Holandia. Holenderski wynalazca Bob Hendrikx stworzył pierwszą na świecie eko-trumnę. Do jej budowy wykorzystał materiał na bazie grzybni. Zastosowanie takich „tworzyw” sprawia, że złożone w takiej trumnie ciało rozkłada się w sposób organiczny i umożliwia ponowne wchłonięcie składników odżywczych przez glebę i żyjące w niej organizmy.

Nowy prezes janowskiej stadniny koni. KOWR tłumaczy dlaczego powołał Lucjana Cichosza

Nowy prezes janowskiej stadniny koni. KOWR tłumaczy dlaczego powołał Lucjana Cichosza

Nowy prezes się wdraża – słyszymy od tygodnia w sekretariacie stadniny koni w Janowie Podlaskim. Powody powołania na to stanowisko Lucjana Cichosza podaje za to Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Od wtorku inaczej pojedziemy Al. Racławickimi. Co dzieje się na placu budowy? [zdjęcia]
galeria

Od wtorku inaczej pojedziemy Al. Racławickimi. Co dzieje się na placu budowy? [zdjęcia]

Bardzo pracowity piątek mieli robotnicy przebudowujący Al. Racławickie. We wtorek na tej trasie zmieni się organizacja ruchu. Zmiany będą dotyczyć również kierowców na Legionowej i Głowackiego, a przede wszystkim na ul. Spadochroniarzy, która na ponad miesiąc zostanie odcięta od Al. Racławickich

Nowe władze Porozumienia w Chełmie. Zawiślak u gowinowców?

Nowe władze Porozumienia w Chełmie. Zawiślak u gowinowców?

Działacze Porozumienia Jarosława Gowina z terenu okręgu wyborczego nr 7 wybrali nowe władze. O reelekcję na stanowisko przewodniczącego nie ubiegał się prezydent Chełma Jakub Banaszek.

Pacjentka zataiła, że miała kontakt z osobą z COVID-19. Szpital zawiadomi prokuraturę

Pacjentka zataiła, że miała kontakt z osobą z COVID-19. Szpital zawiadomi prokuraturę

Pacjentka, która zgłosiła się na izbę przyjęć hrubieszowskiego szpitala nie przyznała się, że miała kontakt z osobą zakażoną koronawirusem. Sprawa wyszła na jaw, gdy zrobiony rutynowo test wykazał, że i ona jest chora. – To jest niedopuszczalne. Naraziła zdrowie i życie innych pacjentów i pracowników. Zgłosimy sprawę do prokuratury – mówi dyrektor placówki.

Lekarz jednego z lubelskich szpitali ma koronawirusa. Wstrzymane przyjęcia pacjentów
ALARM24

Lekarz jednego z lubelskich szpitali ma koronawirusa. Wstrzymane przyjęcia pacjentów

Jeden z chirurgów pracujących w szpitalu przy ul. Herberta w Lublinie jest zakażony koronawirusem. Na kwarantannie jest 8 innych lekarzy. Dzisiaj szpital wstrzymał przyjęcia chorych na oddział chirurgii.

Przepychanki w centrum Puław. Zaatakowanemu mężczyźnie pomogła kobieta [wideo]

Przepychanki w centrum Puław. Zaatakowanemu mężczyźnie pomogła kobieta [wideo]

Na przejściu dla pieszych przez al. Partyzantów w Puławach, w pobliżu skrzyżowania z ul. Centralną doszło do szamotaniny, którą nagrała samochodowa kamerka jednego z kierowców. Na pomoc zaatakowanemu mężczyźnie ruszyła kobieta. - Nie toleruję przemocy, zwłaszcza wobec słabszych - mówi bohaterka.

Dym na ul. Urzędowskiej w Kraśniku. Interweniowała straż pożarna
ALARM24

Dym na ul. Urzędowskiej w Kraśniku. Interweniowała straż pożarna

Prawdopodobnie przez zwarcie instalacji elektrycznej doszło dzisiaj do pożaru samochodu na ul. Urzędowskiej w Kraśniku. Na szczęście nikomu nic się nie stało.

Epidemia koronawirusa. Szkoły w reżimie, ale czarny scenariusz się nie sprawdził

Epidemia koronawirusa. Szkoły w reżimie, ale czarny scenariusz się nie sprawdził

Nie spełnił się czarny scenariusz zakładający, że w połowie września - z racji koronawirusa - polska edukacja przejdzie w całości na nauczanie zdalne.

W Lublinie powstała stacja z najtańszym w Polsce paliwem. W sobotę zaplanowano jej otwarcie.

W Lublinie powstała stacja z najtańszym w Polsce paliwem. W sobotę zaplanowano jej otwarcie.

Wiosną kierowcy przyzwyczaili się do dość niskich cen paliw. Kiedy jeszcze na początku roku ceny benzyny oscylowały w granicach 5 zł, to w marcu na skutek sytuacji na rynku ropy naftowej, zaczęły gwałtownie spadać. Na wielu stacjach płaciło się poniżej 4 złotych za litr benzyny, a więc na poziomie sprzed czterech lat. Jednak teraz z tygodnia na tydzień ceny rosną. Patrząc od początku czerwca, średnie detaliczne ceny za litr benzyny bezołowiowej 95 wzrosły o ok. 40 groszy, osiągając obecnie średnio 4,50 zł.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.