Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

8 grudnia 2018 r.
17:15

Lublin coraz bardziej elektryczny

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 16 A A
Zespół profesora Wojciecha Jarzyny
Zespół profesora Wojciecha Jarzyny

Po Lublinie pierwszy sezon śmigały elektryczne skutery na minuty. Być może w przyszłym roku pojawią się elektryczne samochody na minuty. Lublin chce w przyszłym roku postawić 19 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Samochód elektryczny zapoczątkował motoryzację. Już w 1835 roku miały miejsce pierwsze próby z takimi pojazdami. Dziś, w związku ze smogiem, elektromobilność jest głównym kierunkiem rozwoju motoryzacji. Lublin być może będzie jednym z pierwszych polskich miast oplecionych siecią ładowarek.

Projekt pod mecenatem PGE

- Projekt realizowany we współpracy z Politechniką Lubelską jest jednym z kierunków rozwoju elektromobilności, nad którymi pracujemy w PGE Dystrybucja. Liczymy, że efekty prac wspólnego zespołu wpłyną na dynamiczny rozwój elektromobilności nie tylko na Lubelszczyźnie, ale i w pozostałej części kraju - powiedział nam Adam Rafalski, rzecznik prasowy PGE Dystrybucja. Pod ogólną formułką rzecznika kryje się niezwykle ciekawy projekt, realizowany przez zespół młodych naukowców z Politechniki Lubelskiej pod kierownictwem prof. Wojciecha Jarzyny. Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Liderem projektu jest Politechnika Lubelska, a PGE Dystrybucja jest konsorcjantem projektu.

Projekt nosi nazwę „Plug in EV”. Już sama nazwa podpowiada, że chodzi o ładowarkę pojazdów elektrycznych, czyli element infrastruktury, których brak uniemożliwia rozwój elektromobilności w Polsce. - Testy pierwszych dwóch naszych ładowarek ruszą już na wiosnę. Jedna stanie na terenie naszej uczelni, druga w PGE Dystrybucja. Z obu będą korzystać firmowe pojazdy elektryczne - mówi prof. Wojciech Jarzyna. - Podczas testów ładowarka będzie sprawdzana w różnych stanach pracy, testowane będą procedury komunikacyjne oraz sprawdzana będzie funkcjonalność panelu sterowania. Ewentualne niedociągnięcia i błędy będą mogły być poprawiane w trybie on-line. Takie testy terenowe będą trwały około roku.

Układ ładowania

Lubelski pomysł pozwoli zintegrować infrastrukturę oświetleniową z układami ładowania. Dzięki temu rozwiązaniu, wolnostojące ładowarki będą zawsze dobrze oświetlone a miejsce efektywnie wykorzystane. - Słup latarni będzie umieszczony wewnątrz ładowarki, jednak pod względem konstrukcyjnym stanowić on będzie niezależny element. Dzięki temu ładowarkę będzie można kojarzyć z różnymi typami słupów oświetleniowych - tłumaczy prof. W. Jarzyna. Ładowarka oferuje dwa tryby szybkiego ładowania: prądem stałym 2x25kW w systemach Chademo i DC Combo oraz prądem zmiennym 22 kW.

Ładowarki będą dostępne w tzw. licencji otwartej, czyli każdy będzie mógł je wyprodukować po podpisaniu licencji typu creative commons.

Kochamy elektromobilność

W kwietniu do Lublina trafiła flota licząca 25 skuterów elektrycznych. Jak po pierwszym sezonie wyglądają statystyki? Liczby mogą przyprawić o zawrót głowy: od 15 kwietnia do 27 listopada w Lublinie użytkownicy wykręcili na pojazdach blinkee.city ponad 100 tys. km. 

- Po pierwszym sezonie obecności naszych skuterów w Lublinie, aplikacja naliczyła prawie 20 tys. zrealizowanych przejazdów, a gdyby spojrzeć na te liczby pod kątem ekologicznym, to okazałoby się, że lublinianie zaoszczędzili 12 ton dwutlenku węgla! To fantastyczny wynik, który jest dla nas ważnym osiągnięciem, gdyż Lublin jest największym i najbardziej rozwijającym się miastem po prawej stronie Wisły, dla którego innowacyjność i ekologia to bardzo ważne kwestie. - mówi Marcin Maliszewski, prezes blinkee.city.

Długość średniego przejazdu skuterem wyniosła 11 min, czyli dokładnie tyle, ile potrzeba, by podjechać do pracy czy ulubionej kawiarni; bez korków i zatruwania środowiska spalinami.

- Myślę jednak, że największą wartością jest swoboda korzystania z tego rodzaju transportu. Na wynajętym przez aplikację skuterze możemy podjechać wszędzie, gdzie chcemy i to o każdej porze, jest to po prostu bardzo wygodne - tłumaczy Marcin Maliszewski.
Jednoślady blinkee.city z końcem listopada zniknęły z ulic Lublina. Ich ogromna popularność pozwala jednak sądzić, że powrócą w sezonie 2019.

Miasto buduje sieć

Prace związane z utworzeniem stacji ładowania na terenie Lublina trwają. W ramach współpracy miasta i PGE w przyszłym roku planowane jest utworzenie 19 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów w różnych częściach miasta. Kilka takich stacji będzie zlokalizowanych w centrum miasta, ale stacje znajdą się także w innych dzielnicach, np. na Czechowie, Kalinoszczyźnie, czy LSM.

- W tym momencie PGE jest w trakcie uzgodnień ostatecznych lokalizacji. Stacje będą ustawiane na terenach miejskich, głównie w pasach drogowych. W jednej stacji może się znaleźć więcej niż jeden punkt ładowania. Planowane jest utworzenie kolejnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych w kolejnych latach - mówi Olga Mazurek-Podleśna z Biura Prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin. Jeśli taka siec powstanie, to firma Panek, zgodnie z zapowiedziami, wprowadzi do Lublina samochody elektryczne na minuty.

Co ciekawsze, także deweloperzy dostrzegają zmiany. W nowych apartamentowcach budowanych w Lublinie, w garażach, są przewidziane ładowarki.

Skomentuj i udostępnij na Facebooku

Komentarze 16

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 8 grudnia 2018 r. o 17:17
a ja chętenie dałbym swoj samochód dostawczy (diesel) by ktoś mi w nim zamontował elektryczny silnik
Avatar
Gość / 8 grudnia 2018 r. o 17:22
Zunio, zamiast uczynić mpk przyjaznym mieszkańcom, woli obsadzać tam swoich misiewiczów i jednocześnie sponsorować infrastrukturę dla jakichś korporacji-krzaków, które mają w doopie środowisko i użytkowników, a zainteresowane są jedynie szybkim zczesaniem kapuchy.
Avatar
sceptyczny / 8 grudnia 2018 r. o 18:53
Energia drozeje a wiec stawiamy na elektromoblinosc - to przeciez logiczne i niezwykle madre a elektrownie wcale przeciez nie zanieczyszczaja powietrza;p Entuzjazm PGE dla tego absurdalnego projektu wcale mnie nie dziwi.
Avatar
k / 8 grudnia 2018 r. o 18:18
Wspaniale. Biedni, których nie stać na nie kopcące auta przez ogromne opodatkowanie zasponsorują bogatym ładowarki do elektrycznych samochodów, których przez wysokie podatki i tak sobie nigdy nie kupią. Zresztą przy obecnym poziomie tworzenia baterii samochody elektryczne są bez sensu - samochód musi być użytkowany min. 10 lat bez wymiany baterii, żeby miało to dodatni wpływ dla środowiska.
Avatar
^_^ / 8 grudnia 2018 r. o 17:18
Te samochody elektryczne powinni postawić w każdej wiosce, gdzie nie dojeżdża PKS.
Avatar
janusz / 9 grudnia 2018 r. o 17:58
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna   1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna.  1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat  2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energii i CO2 w polskich warunkach dla samochodu  elektrycznego jest ponad 2 x bardziej niekorzystna niż spalinowego. I tego nic nie zmieni. Żadne kłamstwa. Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego przy podobnym koszcie wydobycia 1 l benzyny jest 6 x droższy od 1 kg węgla ( prawie ta sama energia) ?? Oczywiście to podatki i zyski firm naftowych. I teraz pytanie co by się stało gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne ??... prąd podrożeje 6 krotnie.  Państwo nie powoli sobie na takie straty w podatkach i akcyzie. Pozostaje jeszcze problem tego że gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne to musimy wybudować 2 x więcej elektrowni w Polsce .. oczywiście węglowych.. co przy porównaniu efektywności benzyniaków i elektryków da ponad 2x więcej CO2 wyposzczonego do atmostfery.  Samochody elektryczne TAK , ale tylko z energetyki odnawialnej ale my na najbliższe 50 lat nie may takich planów bo górnik kopać węgiel musi bo jak nie to przyjedzie do Warszawy obalać kolejne rządy.  Na dzień dzisiejszy elektryki w Polsce to obłuda!!!
Coś ci nie wyszło w obliczeniach doktorze Januszu. Odpuść, nie rozumiesz poprostu o co w tym chodzi...
 Gdzie jest niby ten bląd? Tu nie chodzi o pojedyńcze % ale o skalę. A chodzi wiadomo o co, o pieniądze. Pod przykrywką ochrony środowiska próbuje się wygenerować nowy produkt i nowy popty bo stary się już "przejadł" 
 Gdzie jest niby ten bląd? Tu nie chodzi o pojedyńcze % ale o skalę. A chodzi wiadomo o co, o pieniądze. Pod przykrywką ochrony środowiska próbuje się wygenerować nowy produkt i nowy popty bo stary się już "przejadł"  rozwiń
Avatar
Edek / 9 grudnia 2018 r. o 15:48
Dlaczego chodzenie nie jest dotowane ? Czyżby nikt nie mógł na nim zarobić.
Avatar
Gość / 9 grudnia 2018 r. o 10:08
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna 1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna. 1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat 2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energii i CO2 w polskich warunkach dla samochodu elektrycznego jest ponad 2 x bardziej niekorzystna niż spalinowego. I tego nic nie zmieni. Żadne kłamstwa. Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego przy podobnym koszcie wydobycia 1 l benzyny jest 6 x droższy od 1 kg węgla ( prawie ta sama energia) ?? Oczywiście to podatki i zyski firm naftowych. I teraz pytanie co by się stało gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne ??... prąd podrożeje 6 krotnie. Państwo nie powoli sobie na takie straty w podatkach i akcyzie. Pozostaje jeszcze problem tego że gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne to musimy wybudować 2 x więcej elektrowni w Polsce .. oczywiście węglowych.. co przy porównaniu efektywności benzyniaków i elektryków da ponad 2x więcej CO2 wyposzczonego do atmostfery. Samochody elektryczne TAK , ale tylko z energetyki odnawialnej ale my na najbliższe 50 lat nie may takich planów bo górnik kopać węgiel musi bo jak nie to przyjedzie do Warszawy obalać kolejne rządy. Na dzień dzisiejszy elektryki w Polsce to obłuda!!!
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna 1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna. 1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat 2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energ... rozwiń
Avatar
Wojciech Górski / 9 grudnia 2018 r. o 16:18
W tej całej idei są niechlubne wyjątki - elektryczne busy nie mogą pokazywać turystom najpiękniejszych części miasta. Jest to jedyna taka sytuacja w Europie, gdzie na Stare Miasto może wjechać prawie każdy samochód, za wyjątkiem pojazdów elektrycznych do wożenia turystów. Wojciech Górski.
Avatar
Xx / 9 grudnia 2018 r. o 14:09
Brawo Lublin !
Avatar
Do januszka / 10 grudnia 2018 r. o 23:00
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna   1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna.  1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat  2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energii i CO2 w polskich warunkach dla samochodu  elektrycznego jest ponad 2 x bardziej niekorzystna niż spalinowego. I tego nic nie zmieni. Żadne kłamstwa. Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego przy podobnym koszcie wydobycia 1 l benzyny jest 6 x droższy od 1 kg węgla ( prawie ta sama energia) ?? Oczywiście to podatki i zyski firm naftowych. I teraz pytanie co by się stało gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne ??... prąd podrożeje 6 krotnie.  Państwo nie powoli sobie na takie straty w podatkach i akcyzie. Pozostaje jeszcze problem tego że gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne to musimy wybudować 2 x więcej elektrowni w Polsce .. oczywiście węglowych.. co przy porównaniu efektywności benzyniaków i elektryków da ponad 2x więcej CO2 wyposzczonego do atmostfery.  Samochody elektryczne TAK , ale tylko z energetyki odnawialnej ale my na najbliższe 50 lat nie may takich planów bo górnik kopać węgiel musi bo jak nie to przyjedzie do Warszawy obalać kolejne rządy.  Na dzień dzisiejszy elektryki w Polsce to obłuda!!!
Coś ci nie wyszło w obliczeniach doktorze Januszu. Odpuść, nie rozumiesz poprostu o co w tym chodzi...
Gdzie jest niby ten bląd? Tu nie chodzi o pojedyńcze % ale o skalę. A chodzi wiadomo o co, o pieniądze. Pod przykrywką ochrony środowiska próbuje się wygenerować nowy produkt i nowy popty bo stary się już "przejadł"
 O iluminati ku.wa. popatrz lepiej czy ci chemtrailsu nie zrzucaja z nieba. Naczyta sie bzdur w internecie i pieprzy glupoty a ludzi co sie znaja, naukowcow wysmiewa. Nie rozumiecie podstaw a sie rwiecie co nie wasze
 O iluminati ku.wa. popatrz lepiej czy ci chemtrailsu nie zrzucaja z nieba. Naczyta sie bzdur w internecie i pieprzy glupoty a ludzi co sie znaja, naukowcow wysmiewa. Nie rozumiecie podstaw a sie rwiecie co nie wasze rozwiń
Avatar
janusz / 9 grudnia 2018 r. o 17:58
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna   1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna.  1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat  2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energii i CO2 w polskich warunkach dla samochodu  elektrycznego jest ponad 2 x bardziej niekorzystna niż spalinowego. I tego nic nie zmieni. Żadne kłamstwa. Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego przy podobnym koszcie wydobycia 1 l benzyny jest 6 x droższy od 1 kg węgla ( prawie ta sama energia) ?? Oczywiście to podatki i zyski firm naftowych. I teraz pytanie co by się stało gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne ??... prąd podrożeje 6 krotnie.  Państwo nie powoli sobie na takie straty w podatkach i akcyzie. Pozostaje jeszcze problem tego że gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne to musimy wybudować 2 x więcej elektrowni w Polsce .. oczywiście węglowych.. co przy porównaniu efektywności benzyniaków i elektryków da ponad 2x więcej CO2 wyposzczonego do atmostfery.  Samochody elektryczne TAK , ale tylko z energetyki odnawialnej ale my na najbliższe 50 lat nie may takich planów bo górnik kopać węgiel musi bo jak nie to przyjedzie do Warszawy obalać kolejne rządy.  Na dzień dzisiejszy elektryki w Polsce to obłuda!!!
Coś ci nie wyszło w obliczeniach doktorze Januszu. Odpuść, nie rozumiesz poprostu o co w tym chodzi...
 Gdzie jest niby ten bląd? Tu nie chodzi o pojedyńcze % ale o skalę. A chodzi wiadomo o co, o pieniądze. Pod przykrywką ochrony środowiska próbuje się wygenerować nowy produkt i nowy popty bo stary się już "przejadł" 
 Gdzie jest niby ten bląd? Tu nie chodzi o pojedyńcze % ale o skalę. A chodzi wiadomo o co, o pieniądze. Pod przykrywką ochrony środowiska próbuje się wygenerować nowy produkt i nowy popty bo stary się już "przejadł"  rozwiń
Avatar
Wojciech Górski / 9 grudnia 2018 r. o 16:18
W tej całej idei są niechlubne wyjątki - elektryczne busy nie mogą pokazywać turystom najpiękniejszych części miasta. Jest to jedyna taka sytuacja w Europie, gdzie na Stare Miasto może wjechać prawie każdy samochód, za wyjątkiem pojazdów elektrycznych do wożenia turystów. Wojciech Górski.
Avatar
Edek / 9 grudnia 2018 r. o 15:48
Dlaczego chodzenie nie jest dotowane ? Czyżby nikt nie mógł na nim zarobić.
Avatar
Xx / 9 grudnia 2018 r. o 14:09
Brawo Lublin !
Avatar
Timm / 9 grudnia 2018 r. o 14:08
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna   1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna.  1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat  2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energii i CO2 w polskich warunkach dla samochodu  elektrycznego jest ponad 2 x bardziej niekorzystna niż spalinowego. I tego nic nie zmieni. Żadne kłamstwa. Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego przy podobnym koszcie wydobycia 1 l benzyny jest 6 x droższy od 1 kg węgla ( prawie ta sama energia) ?? Oczywiście to podatki i zyski firm naftowych. I teraz pytanie co by się stało gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne ??... prąd podrożeje 6 krotnie.  Państwo nie powoli sobie na takie straty w podatkach i akcyzie. Pozostaje jeszcze problem tego że gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne to musimy wybudować 2 x więcej elektrowni w Polsce .. oczywiście węglowych.. co przy porównaniu efektywności benzyniaków i elektryków da ponad 2x więcej CO2 wyposzczonego do atmostfery.  Samochody elektryczne TAK , ale tylko z energetyki odnawialnej ale my na najbliższe 50 lat nie may takich planów bo górnik kopać węgiel musi bo jak nie to przyjedzie do Warszawy obalać kolejne rządy.  Na dzień dzisiejszy elektryki w Polsce to obłuda!!!
 Coś ci nie wyszło w obliczeniach doktorze Januszu. Odpuść, nie rozumiesz poprostu o co w tym chodzi...
 Coś ci nie wyszło w obliczeniach doktorze Januszu. Odpuść, nie rozumiesz poprostu o co w tym chodzi... rozwiń
Avatar
Ra / 9 grudnia 2018 r. o 11:04
I przez rok dotacja leci. Mają głowę na karku. Tylko kto wymyślił, żeby to montować w słupie oświetleniowym?...
Avatar
Gość / 9 grudnia 2018 r. o 10:08
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna 1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna. 1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat 2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energii i CO2 w polskich warunkach dla samochodu elektrycznego jest ponad 2 x bardziej niekorzystna niż spalinowego. I tego nic nie zmieni. Żadne kłamstwa. Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego przy podobnym koszcie wydobycia 1 l benzyny jest 6 x droższy od 1 kg węgla ( prawie ta sama energia) ?? Oczywiście to podatki i zyski firm naftowych. I teraz pytanie co by się stało gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne ??... prąd podrożeje 6 krotnie. Państwo nie powoli sobie na takie straty w podatkach i akcyzie. Pozostaje jeszcze problem tego że gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne to musimy wybudować 2 x więcej elektrowni w Polsce .. oczywiście węglowych.. co przy porównaniu efektywności benzyniaków i elektryków da ponad 2x więcej CO2 wyposzczonego do atmostfery. Samochody elektryczne TAK , ale tylko z energetyki odnawialnej ale my na najbliższe 50 lat nie may takich planów bo górnik kopać węgiel musi bo jak nie to przyjedzie do Warszawy obalać kolejne rządy. Na dzień dzisiejszy elektryki w Polsce to obłuda!!!
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna 1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna. 1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat 2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energ... rozwiń
Avatar
Gość / 9 grudnia 2018 r. o 07:53
Samochody elektryczne to fajny pomysł, ale na obecną chwilę można przystosować się znacznie szybciej wprowadzając dopłaty do nowych samochodów oraz ulgi z tytułu ich posiadania. Jednak to wszystko i tak nie pomoże przy dochodach 3000 zl netto .
Avatar
:-) :-) :-) :-) :-) :-) / 8 grudnia 2018 r. o 19:38
Łolaboga to do wsi Lublin juz prund podciungneli ? Tera cebula bydzie świcić +
Zobacz wszystkie komentarze 16

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Zamojscy licealiści USA mają w paluszku. Wygrali ciekawością świata
galeria

Zamojscy licealiści USA mają w paluszku. Wygrali ciekawością świata

Tylko Mateusz był za oceanem, Victoria i Konrad jeszcze nie. Ale wspólnie stworzyli taką drużynę, że nie było na nich mocnych. Swoją znajomością języka angielskiego i wiedzą o Stanach Zjednoczonych uczniowie II LO im. Marii Konopnickiej w Zamościu zdeklasowali rywali.

Hanna Machińska w Zamościu. Spotkanie będzie otwarte. Przewidziano dyskusję
24 marca 2023, 17:00

Hanna Machińska w Zamościu. Spotkanie będzie otwarte. Przewidziano dyskusję

Hanna Machińska, była, wieloletnia zastępczyni Rzecznika Praw Obywatelskich przyjedzie do Zamościa i w piątek spotka się z mieszkańcami.

Wiosenna akcja ratowania płazów. Miasto szuka chętnych do pomocy

Wiosenna akcja ratowania płazów. Miasto szuka chętnych do pomocy

Miasto szuka wolontariuszy chętnych do włączenia się w wiosenną akcję ratowania migrujących płazów w okolicach Zalewu Zemborzyckiego. Ich zadaniem będzie pomoc w przenoszeniu tych niewielkich zwierząt w bezpieczne miejsca.

Lublin. Medale za wspieranie lubelskiej polityki rodzinnej
FOTO
galeria

Lublin. Medale za wspieranie lubelskiej polityki rodzinnej

Miasto uhonorowało osoby i instytucje zaangażowane w rozwój polityki rodzinnej. To dzięki nim cztery tysiące lubelskich rodzin biorących udział w programie „Rodzina Trzy Plus” mogą liczyć na ulgi, zniżki i bonusy.

Zgłoś problem na Lubelszczyźnie. Możesz polecieć do Brukseli

Zgłoś problem na Lubelszczyźnie. Możesz polecieć do Brukseli

„Mapę problemów Lubelszczyzny” tworzy europoseł Krzysztof Hetman (PSL). W nagrodę za wskazanie bolączek naszego regionu można polecieć do Brukseli.

Komisja Dyscyplinarna PZPN podjęła decyzję w sprawie Goncalo Feio. Trener Motoru może dalej pracować

Komisja Dyscyplinarna PZPN podjęła decyzję w sprawie Goncalo Feio. Trener Motoru może dalej pracować

Kibice Motoru z niepokojem czekali w czwartek na decyzję Komisji Dyscyplinarnej PZPN, w sprawie Goncalo Feio. Ostatecznie trener drużyny z Lublina będzie mógł dalej prowadzić drugoligowca. Portugalczyk otrzymał karę dyskwalifikacji na rok, ale jej wykonanie zostało zawieszone na okres dwóch lat

Budynek janowieckiego ratusza czeka metamorfoza

Budynek janowieckiego ratusza czeka metamorfoza

Budynek janowieckiego ratusza czeka metamorfoza. Obiekt z ul. Radomskiej otrzyma nowy dach, zabudowane poddasze z salą konferencyjną oraz windę. Całość będzie kosztowała kilka milionów złotych. Ile dokładnie dowiemy się po zakończeniu ogłoszonego już przetargu.

Stare gumy wyjadą znad Bystrzycy. W sobotę wielkie sprzątanie

Stare gumy wyjadą znad Bystrzycy. W sobotę wielkie sprzątanie

Przyłącz się do akcji sprzątania brzegów Bystrzycy. W najbliższą i kolejną sobotę Grupa Posprzątajmy Lublin z firmą Oponeo zapraszają do wiosennego porządkowania brzegów rzeki. Na cenzurowanym będą stare opony, ale innym śmieciom tez się „nie upiecze”.

Wreszcie otworzą basen w Hrubieszowie

Wreszcie otworzą basen w Hrubieszowie

Teoretycznie obiekt powinien być oddany do użytku w marcu 2022. Ale nie wyszło. Jednak w końcu mieszkańcy Hrubieszowa doczekają się otwarcia krytej pływalni. Wiadomo, kiedy dokładnie to nastąpi.

Znane są wyniki sekcji zwłok Krystyny Sołdek – byłej skarbnik Markuszowa

Znane są wyniki sekcji zwłok Krystyny Sołdek – byłej skarbnik Markuszowa

Puławska Prokuratura Rejonowa otrzymała protokół z wynikami sekcji Krystyny Sołdek, byłej skarbnik Markuszowa. Ciało kobiety pod koniec lutego znaleziono w stawie na terenie pobliskiej gminy Garbów.

Nie tylko warzywa rosną. Ich ceny również. Ile kosztuje zdrowe odżywianie w Polsce?

Nie tylko warzywa rosną. Ich ceny również. Ile kosztuje zdrowe odżywianie w Polsce?

Warzywa to podstawa piramidy żywieniowej. Choć o eksperci zachęcają Polaków do urozmaicania swojej diety o te produkty, to ich ceny mogą skutecznie odstraszyć. W porównaniu do ubiegłego roku odnotowano wzrost cen nawet… o ponad 7 zł.

Maciej Kuciapa (Platinum Motor Lublin): Musimy być cierpliwi

Maciej Kuciapa (Platinum Motor Lublin): Musimy być cierpliwi

Rozmowa z Maciejem Kuciapą, trenerem Platinum Motoru Lublin

Trzeci miesiąc trwają poszukiwania kobiety porwanej przez rzekę Wieprz

Trzeci miesiąc trwają poszukiwania kobiety porwanej przez rzekę Wieprz

Policjanci już trzeci miesiąc szukają zaginionej mieszkanki z gminy Lubartów. Pod koniec ubiegłego roku kobieta wpadła do rzeki Wieprz razem ze swoim dzieckiem. Po dwóch godzinach udało się wyciągnąć na brzeg tylko dziesięciolatka, którego nie udało się uratować. Jego mamy do dziś nie odnaleziono.

Lubelskie. Po mieście na hulajnodze

Lubelskie. Po mieście na hulajnodze

Elektryczne hulajnogi docierają do kolejnych miast Lubelszczyzny. Tym razem, od piątku mogą z nich korzystać mieszkańcy Łukowa.

W Lublinie odbędzie się marsz w obronie Jana Pawła II. Radni PiS szykują specjalną uchwałę

W Lublinie odbędzie się marsz w obronie Jana Pawła II. Radni PiS szykują specjalną uchwałę

2 kwietnia ulicami Lublina przejdzie marsz wdzięczności za dar życia i nauczania Jana Pawła II. Tymczasem radni PiS przygotowują uchwałę, w której chcą bronić papieża.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Komunikaty