Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

8 grudnia 2018 r.
17:15

Lublin coraz bardziej elektryczny

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 16 A A
Zespół profesora Wojciecha Jarzyny
Zespół profesora Wojciecha Jarzyny

Po Lublinie pierwszy sezon śmigały elektryczne skutery na minuty. Być może w przyszłym roku pojawią się elektryczne samochody na minuty. Lublin chce w przyszłym roku postawić 19 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Samochód elektryczny zapoczątkował motoryzację. Już w 1835 roku miały miejsce pierwsze próby z takimi pojazdami. Dziś, w związku ze smogiem, elektromobilność jest głównym kierunkiem rozwoju motoryzacji. Lublin być może będzie jednym z pierwszych polskich miast oplecionych siecią ładowarek.

Projekt pod mecenatem PGE

- Projekt realizowany we współpracy z Politechniką Lubelską jest jednym z kierunków rozwoju elektromobilności, nad którymi pracujemy w PGE Dystrybucja. Liczymy, że efekty prac wspólnego zespołu wpłyną na dynamiczny rozwój elektromobilności nie tylko na Lubelszczyźnie, ale i w pozostałej części kraju - powiedział nam Adam Rafalski, rzecznik prasowy PGE Dystrybucja. Pod ogólną formułką rzecznika kryje się niezwykle ciekawy projekt, realizowany przez zespół młodych naukowców z Politechniki Lubelskiej pod kierownictwem prof. Wojciecha Jarzyny. Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Liderem projektu jest Politechnika Lubelska, a PGE Dystrybucja jest konsorcjantem projektu.

Projekt nosi nazwę „Plug in EV”. Już sama nazwa podpowiada, że chodzi o ładowarkę pojazdów elektrycznych, czyli element infrastruktury, których brak uniemożliwia rozwój elektromobilności w Polsce. - Testy pierwszych dwóch naszych ładowarek ruszą już na wiosnę. Jedna stanie na terenie naszej uczelni, druga w PGE Dystrybucja. Z obu będą korzystać firmowe pojazdy elektryczne - mówi prof. Wojciech Jarzyna. - Podczas testów ładowarka będzie sprawdzana w różnych stanach pracy, testowane będą procedury komunikacyjne oraz sprawdzana będzie funkcjonalność panelu sterowania. Ewentualne niedociągnięcia i błędy będą mogły być poprawiane w trybie on-line. Takie testy terenowe będą trwały około roku.

Układ ładowania

Lubelski pomysł pozwoli zintegrować infrastrukturę oświetleniową z układami ładowania. Dzięki temu rozwiązaniu, wolnostojące ładowarki będą zawsze dobrze oświetlone a miejsce efektywnie wykorzystane. - Słup latarni będzie umieszczony wewnątrz ładowarki, jednak pod względem konstrukcyjnym stanowić on będzie niezależny element. Dzięki temu ładowarkę będzie można kojarzyć z różnymi typami słupów oświetleniowych - tłumaczy prof. W. Jarzyna. Ładowarka oferuje dwa tryby szybkiego ładowania: prądem stałym 2x25kW w systemach Chademo i DC Combo oraz prądem zmiennym 22 kW.

Ładowarki będą dostępne w tzw. licencji otwartej, czyli każdy będzie mógł je wyprodukować po podpisaniu licencji typu creative commons.

Kochamy elektromobilność

W kwietniu do Lublina trafiła flota licząca 25 skuterów elektrycznych. Jak po pierwszym sezonie wyglądają statystyki? Liczby mogą przyprawić o zawrót głowy: od 15 kwietnia do 27 listopada w Lublinie użytkownicy wykręcili na pojazdach blinkee.city ponad 100 tys. km. 

- Po pierwszym sezonie obecności naszych skuterów w Lublinie, aplikacja naliczyła prawie 20 tys. zrealizowanych przejazdów, a gdyby spojrzeć na te liczby pod kątem ekologicznym, to okazałoby się, że lublinianie zaoszczędzili 12 ton dwutlenku węgla! To fantastyczny wynik, który jest dla nas ważnym osiągnięciem, gdyż Lublin jest największym i najbardziej rozwijającym się miastem po prawej stronie Wisły, dla którego innowacyjność i ekologia to bardzo ważne kwestie. - mówi Marcin Maliszewski, prezes blinkee.city.

Długość średniego przejazdu skuterem wyniosła 11 min, czyli dokładnie tyle, ile potrzeba, by podjechać do pracy czy ulubionej kawiarni; bez korków i zatruwania środowiska spalinami.

- Myślę jednak, że największą wartością jest swoboda korzystania z tego rodzaju transportu. Na wynajętym przez aplikację skuterze możemy podjechać wszędzie, gdzie chcemy i to o każdej porze, jest to po prostu bardzo wygodne - tłumaczy Marcin Maliszewski.
Jednoślady blinkee.city z końcem listopada zniknęły z ulic Lublina. Ich ogromna popularność pozwala jednak sądzić, że powrócą w sezonie 2019.

Miasto buduje sieć

Prace związane z utworzeniem stacji ładowania na terenie Lublina trwają. W ramach współpracy miasta i PGE w przyszłym roku planowane jest utworzenie 19 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów w różnych częściach miasta. Kilka takich stacji będzie zlokalizowanych w centrum miasta, ale stacje znajdą się także w innych dzielnicach, np. na Czechowie, Kalinoszczyźnie, czy LSM.

- W tym momencie PGE jest w trakcie uzgodnień ostatecznych lokalizacji. Stacje będą ustawiane na terenach miejskich, głównie w pasach drogowych. W jednej stacji może się znaleźć więcej niż jeden punkt ładowania. Planowane jest utworzenie kolejnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych w kolejnych latach - mówi Olga Mazurek-Podleśna z Biura Prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin. Jeśli taka siec powstanie, to firma Panek, zgodnie z zapowiedziami, wprowadzi do Lublina samochody elektryczne na minuty.

Co ciekawsze, także deweloperzy dostrzegają zmiany. W nowych apartamentowcach budowanych w Lublinie, w garażach, są przewidziane ładowarki.

Skomentuj i udostępnij na Facebooku

Komentarze 16

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 8 grudnia 2018 r. o 17:17
+9
a ja chętenie dałbym swoj samochód dostawczy (diesel) by ktoś mi w nim zamontował elektryczny silnik
Avatar
^_^ / 8 grudnia 2018 r. o 17:18
+4
Te samochody elektryczne powinni postawić w każdej wiosce, gdzie nie dojeżdża PKS.
Avatar
Gość / 8 grudnia 2018 r. o 17:22
+3
Zunio, zamiast uczynić mpk przyjaznym mieszkańcom, woli obsadzać tam swoich misiewiczów i jednocześnie sponsorować infrastrukturę dla jakichś korporacji-krzaków, które mają w doopie środowisko i użytkowników, a zainteresowane są jedynie szybkim zczesaniem kapuchy.
Avatar
sceptyczny / 8 grudnia 2018 r. o 18:53
+2
Energia drozeje a wiec stawiamy na elektromoblinosc - to przeciez logiczne i niezwykle madre a elektrownie wcale przeciez nie zanieczyszczaja powietrza;p Entuzjazm PGE dla tego absurdalnego projektu wcale mnie nie dziwi.
Avatar
k / 8 grudnia 2018 r. o 18:18
+2
Wspaniale. Biedni, których nie stać na nie kopcące auta przez ogromne opodatkowanie zasponsorują bogatym ładowarki do elektrycznych samochodów, których przez wysokie podatki i tak sobie nigdy nie kupią. Zresztą przy obecnym poziomie tworzenia baterii samochody elektryczne są bez sensu - samochód musi być użytkowany min. 10 lat bez wymiany baterii, żeby miało to dodatni wpływ dla środowiska.
Avatar
Do januszka / 10 grudnia 2018 r. o 23:00
+1
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna   1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna.  1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat  2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energii i CO2 w polskich warunkach dla samochodu  elektrycznego jest ponad 2 x bardziej niekorzystna niż spalinowego. I tego nic nie zmieni. Żadne kłamstwa. Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego przy podobnym koszcie wydobycia 1 l benzyny jest 6 x droższy od 1 kg węgla ( prawie ta sama energia) ?? Oczywiście to podatki i zyski firm naftowych. I teraz pytanie co by się stało gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne ??... prąd podrożeje 6 krotnie.  Państwo nie powoli sobie na takie straty w podatkach i akcyzie. Pozostaje jeszcze problem tego że gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne to musimy wybudować 2 x więcej elektrowni w Polsce .. oczywiście węglowych.. co przy porównaniu efektywności benzyniaków i elektryków da ponad 2x więcej CO2 wyposzczonego do atmostfery.  Samochody elektryczne TAK , ale tylko z energetyki odnawialnej ale my na najbliższe 50 lat nie may takich planów bo górnik kopać węgiel musi bo jak nie to przyjedzie do Warszawy obalać kolejne rządy.  Na dzień dzisiejszy elektryki w Polsce to obłuda!!!
Coś ci nie wyszło w obliczeniach doktorze Januszu. Odpuść, nie rozumiesz poprostu o co w tym chodzi...
Gdzie jest niby ten bląd? Tu nie chodzi o pojedyńcze % ale o skalę. A chodzi wiadomo o co, o pieniądze. Pod przykrywką ochrony środowiska próbuje się wygenerować nowy produkt i nowy popty bo stary się już "przejadł"
 O iluminati ku.wa. popatrz lepiej czy ci chemtrailsu nie zrzucaja z nieba. Naczyta sie bzdur w internecie i pieprzy glupoty a ludzi co sie znaja, naukowcow wysmiewa. Nie rozumiecie podstaw a sie rwiecie co nie wasze
 O iluminati ku.wa. popatrz lepiej czy ci chemtrailsu nie zrzucaja z nieba. Naczyta sie bzdur w internecie i pieprzy glupoty a ludzi co sie znaja, naukowcow wysmiewa. Nie rozumiecie podstaw a sie rwiecie co nie wasze rozwiń
Avatar
janusz / 9 grudnia 2018 r. o 17:58
+1
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna   1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna.  1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat  2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energii i CO2 w polskich warunkach dla samochodu  elektrycznego jest ponad 2 x bardziej niekorzystna niż spalinowego. I tego nic nie zmieni. Żadne kłamstwa. Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego przy podobnym koszcie wydobycia 1 l benzyny jest 6 x droższy od 1 kg węgla ( prawie ta sama energia) ?? Oczywiście to podatki i zyski firm naftowych. I teraz pytanie co by się stało gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne ??... prąd podrożeje 6 krotnie.  Państwo nie powoli sobie na takie straty w podatkach i akcyzie. Pozostaje jeszcze problem tego że gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne to musimy wybudować 2 x więcej elektrowni w Polsce .. oczywiście węglowych.. co przy porównaniu efektywności benzyniaków i elektryków da ponad 2x więcej CO2 wyposzczonego do atmostfery.  Samochody elektryczne TAK , ale tylko z energetyki odnawialnej ale my na najbliższe 50 lat nie may takich planów bo górnik kopać węgiel musi bo jak nie to przyjedzie do Warszawy obalać kolejne rządy.  Na dzień dzisiejszy elektryki w Polsce to obłuda!!!
Coś ci nie wyszło w obliczeniach doktorze Januszu. Odpuść, nie rozumiesz poprostu o co w tym chodzi...
 Gdzie jest niby ten bląd? Tu nie chodzi o pojedyńcze % ale o skalę. A chodzi wiadomo o co, o pieniądze. Pod przykrywką ochrony środowiska próbuje się wygenerować nowy produkt i nowy popty bo stary się już "przejadł" 
 Gdzie jest niby ten bląd? Tu nie chodzi o pojedyńcze % ale o skalę. A chodzi wiadomo o co, o pieniądze. Pod przykrywką ochrony środowiska próbuje się wygenerować nowy produkt i nowy popty bo stary się już "przejadł"  rozwiń
Avatar
Wojciech Górski / 9 grudnia 2018 r. o 16:18
+1
W tej całej idei są niechlubne wyjątki - elektryczne busy nie mogą pokazywać turystom najpiękniejszych części miasta. Jest to jedyna taka sytuacja w Europie, gdzie na Stare Miasto może wjechać prawie każdy samochód, za wyjątkiem pojazdów elektrycznych do wożenia turystów. Wojciech Górski.
Avatar
Edek / 9 grudnia 2018 r. o 15:48
+1
Dlaczego chodzenie nie jest dotowane ? Czyżby nikt nie mógł na nim zarobić.
Avatar
Xx / 9 grudnia 2018 r. o 14:09
+1
Brawo Lublin !
Avatar
Do januszka / 10 grudnia 2018 r. o 23:00
+1
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna   1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna.  1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat  2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energii i CO2 w polskich warunkach dla samochodu  elektrycznego jest ponad 2 x bardziej niekorzystna niż spalinowego. I tego nic nie zmieni. Żadne kłamstwa. Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego przy podobnym koszcie wydobycia 1 l benzyny jest 6 x droższy od 1 kg węgla ( prawie ta sama energia) ?? Oczywiście to podatki i zyski firm naftowych. I teraz pytanie co by się stało gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne ??... prąd podrożeje 6 krotnie.  Państwo nie powoli sobie na takie straty w podatkach i akcyzie. Pozostaje jeszcze problem tego że gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne to musimy wybudować 2 x więcej elektrowni w Polsce .. oczywiście węglowych.. co przy porównaniu efektywności benzyniaków i elektryków da ponad 2x więcej CO2 wyposzczonego do atmostfery.  Samochody elektryczne TAK , ale tylko z energetyki odnawialnej ale my na najbliższe 50 lat nie may takich planów bo górnik kopać węgiel musi bo jak nie to przyjedzie do Warszawy obalać kolejne rządy.  Na dzień dzisiejszy elektryki w Polsce to obłuda!!!
Coś ci nie wyszło w obliczeniach doktorze Januszu. Odpuść, nie rozumiesz poprostu o co w tym chodzi...
Gdzie jest niby ten bląd? Tu nie chodzi o pojedyńcze % ale o skalę. A chodzi wiadomo o co, o pieniądze. Pod przykrywką ochrony środowiska próbuje się wygenerować nowy produkt i nowy popty bo stary się już "przejadł"
 O iluminati ku.wa. popatrz lepiej czy ci chemtrailsu nie zrzucaja z nieba. Naczyta sie bzdur w internecie i pieprzy glupoty a ludzi co sie znaja, naukowcow wysmiewa. Nie rozumiecie podstaw a sie rwiecie co nie wasze
 O iluminati ku.wa. popatrz lepiej czy ci chemtrailsu nie zrzucaja z nieba. Naczyta sie bzdur w internecie i pieprzy glupoty a ludzi co sie znaja, naukowcow wysmiewa. Nie rozumiecie podstaw a sie rwiecie co nie wasze rozwiń
Avatar
janusz / 9 grudnia 2018 r. o 17:58
+1
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna   1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna.  1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat  2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energii i CO2 w polskich warunkach dla samochodu  elektrycznego jest ponad 2 x bardziej niekorzystna niż spalinowego. I tego nic nie zmieni. Żadne kłamstwa. Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego przy podobnym koszcie wydobycia 1 l benzyny jest 6 x droższy od 1 kg węgla ( prawie ta sama energia) ?? Oczywiście to podatki i zyski firm naftowych. I teraz pytanie co by się stało gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne ??... prąd podrożeje 6 krotnie.  Państwo nie powoli sobie na takie straty w podatkach i akcyzie. Pozostaje jeszcze problem tego że gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne to musimy wybudować 2 x więcej elektrowni w Polsce .. oczywiście węglowych.. co przy porównaniu efektywności benzyniaków i elektryków da ponad 2x więcej CO2 wyposzczonego do atmostfery.  Samochody elektryczne TAK , ale tylko z energetyki odnawialnej ale my na najbliższe 50 lat nie may takich planów bo górnik kopać węgiel musi bo jak nie to przyjedzie do Warszawy obalać kolejne rządy.  Na dzień dzisiejszy elektryki w Polsce to obłuda!!!
Coś ci nie wyszło w obliczeniach doktorze Januszu. Odpuść, nie rozumiesz poprostu o co w tym chodzi...
 Gdzie jest niby ten bląd? Tu nie chodzi o pojedyńcze % ale o skalę. A chodzi wiadomo o co, o pieniądze. Pod przykrywką ochrony środowiska próbuje się wygenerować nowy produkt i nowy popty bo stary się już "przejadł" 
 Gdzie jest niby ten bląd? Tu nie chodzi o pojedyńcze % ale o skalę. A chodzi wiadomo o co, o pieniądze. Pod przykrywką ochrony środowiska próbuje się wygenerować nowy produkt i nowy popty bo stary się już "przejadł"  rozwiń
Avatar
Wojciech Górski / 9 grudnia 2018 r. o 16:18
+1
W tej całej idei są niechlubne wyjątki - elektryczne busy nie mogą pokazywać turystom najpiękniejszych części miasta. Jest to jedyna taka sytuacja w Europie, gdzie na Stare Miasto może wjechać prawie każdy samochód, za wyjątkiem pojazdów elektrycznych do wożenia turystów. Wojciech Górski.
Avatar
Edek / 9 grudnia 2018 r. o 15:48
+1
Dlaczego chodzenie nie jest dotowane ? Czyżby nikt nie mógł na nim zarobić.
Avatar
Xx / 9 grudnia 2018 r. o 14:09
+1
Brawo Lublin !
Avatar
Timm / 9 grudnia 2018 r. o 14:08
0
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna   1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna.  1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat  2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energii i CO2 w polskich warunkach dla samochodu  elektrycznego jest ponad 2 x bardziej niekorzystna niż spalinowego. I tego nic nie zmieni. Żadne kłamstwa. Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego przy podobnym koszcie wydobycia 1 l benzyny jest 6 x droższy od 1 kg węgla ( prawie ta sama energia) ?? Oczywiście to podatki i zyski firm naftowych. I teraz pytanie co by się stało gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne ??... prąd podrożeje 6 krotnie.  Państwo nie powoli sobie na takie straty w podatkach i akcyzie. Pozostaje jeszcze problem tego że gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne to musimy wybudować 2 x więcej elektrowni w Polsce .. oczywiście węglowych.. co przy porównaniu efektywności benzyniaków i elektryków da ponad 2x więcej CO2 wyposzczonego do atmostfery.  Samochody elektryczne TAK , ale tylko z energetyki odnawialnej ale my na najbliższe 50 lat nie may takich planów bo górnik kopać węgiel musi bo jak nie to przyjedzie do Warszawy obalać kolejne rządy.  Na dzień dzisiejszy elektryki w Polsce to obłuda!!!
 Coś ci nie wyszło w obliczeniach doktorze Januszu. Odpuść, nie rozumiesz poprostu o co w tym chodzi...
 Coś ci nie wyszło w obliczeniach doktorze Januszu. Odpuść, nie rozumiesz poprostu o co w tym chodzi... rozwiń
Avatar
Ra / 9 grudnia 2018 r. o 11:04
+1
I przez rok dotacja leci. Mają głowę na karku. Tylko kto wymyślił, żeby to montować w słupie oświetleniowym?...
Avatar
Gość / 9 grudnia 2018 r. o 10:08
+1
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna 1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna. 1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat 2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energii i CO2 w polskich warunkach dla samochodu elektrycznego jest ponad 2 x bardziej niekorzystna niż spalinowego. I tego nic nie zmieni. Żadne kłamstwa. Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego przy podobnym koszcie wydobycia 1 l benzyny jest 6 x droższy od 1 kg węgla ( prawie ta sama energia) ?? Oczywiście to podatki i zyski firm naftowych. I teraz pytanie co by się stało gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne ??... prąd podrożeje 6 krotnie. Państwo nie powoli sobie na takie straty w podatkach i akcyzie. Pozostaje jeszcze problem tego że gdyby zamienić wszystkie samochody na elektryczne to musimy wybudować 2 x więcej elektrowni w Polsce .. oczywiście węglowych.. co przy porównaniu efektywności benzyniaków i elektryków da ponad 2x więcej CO2 wyposzczonego do atmostfery. Samochody elektryczne TAK , ale tylko z energetyki odnawialnej ale my na najbliższe 50 lat nie may takich planów bo górnik kopać węgiel musi bo jak nie to przyjedzie do Warszawy obalać kolejne rządy. Na dzień dzisiejszy elektryki w Polsce to obłuda!!!
Dosyć kłamstw na temat samochodów elektrycznych !! Wartość energetyczna 1 l benzyny jest w przybliżeniu równa wartości 1 kg węgla i ilość CO2 ze spalania jest podobna. 1. Współczesny samochód spalinowy (silnik) ma efektywność ok 50% co oznacza że po spaleniu 1 l benzyny 50 % energi jest wykorzystana na ruch, nie ma innych znaczących składników strat 2. Samochód elektryczny to: zamiana węgla na prąd w elektrowni sprawność 30%, przesył 90% , ładowarka 95%, bateria 90% , silnik 95%. Sumarycznie to poniżej 20% efektywności. Czyli ilość energ... rozwiń
Avatar
Gość / 9 grudnia 2018 r. o 07:53
+1
Samochody elektryczne to fajny pomysł, ale na obecną chwilę można przystosować się znacznie szybciej wprowadzając dopłaty do nowych samochodów oraz ulgi z tytułu ich posiadania. Jednak to wszystko i tak nie pomoże przy dochodach 3000 zl netto .
Avatar
:-) :-) :-) :-) :-) :-) / 8 grudnia 2018 r. o 19:38
-5
Łolaboga to do wsi Lublin juz prund podciungneli ? Tera cebula bydzie świcić +
Zobacz wszystkie komentarze 16

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

LUK Politechnika Lublin – Lechia Tomaszów Mazowiecki 3:0

LUK Politechnika Lublin – Lechia Tomaszów Mazowiecki 3:0

W zaległym spotkaniu szóstej kolejki LUK Politechnika Lublin pokonała Lechię Tomaszów Mazowiecki 3:0

Creative Jam w Warsztatach Kultury
4 grudnia 2020, 17:30

Creative Jam w Warsztatach Kultury

Warsztaty Kultury zapraszają do udziału w spotkaniach online pt. "Creative Jam", które zostaną poświęcone szeroko pojętej kreatywności, szczególnie w sektorze kultury. Spotkania odbędą się 4 i 11 grudnia o godz. 17.30.

Tlen medyczny dla szpitala tymczasowego w Targach Lublin już jest, łóżka jadą

Tlen medyczny dla szpitala tymczasowego w Targach Lublin już jest, łóżka jadą

Jutro mają być już gotowe zbiorniki tlenu, które od dzisiaj w szpitalu tymczasowym w Targach Lublin montuje firma Messer Polska. Kolejny krok to odbiór instalacji tlenowej wewnątrz budynku i przyłączy.

Puławy: Największy, najdroższy i prawie gotowy plac zabaw [zdjęcia]
galeria

Puławy: Największy, najdroższy i prawie gotowy plac zabaw [zdjęcia]

Prace przy budowie nowego placu zabaw, który powstaje pomiędzy osiedlem Atrium, ul. Pileckiego i Miejskim Przedszkolem nr 3, dobiegają końca. To będzie największy i najdroższy obiekt tego rodzaju w Puławach. Jego koszt to 1,41 mln zł.

Zmiany na stołkach Biomed Lublin, producenta leku na Covid-19. "Sytuacja jest stabilna"

Zmiany na stołkach Biomed Lublin, producenta leku na Covid-19. "Sytuacja jest stabilna"

Na czele lubelskiej spółki, która pracuje nad „polskim lekiem na Covid-19”, nie stoi już Marcin Piróg. W poniedziałek Biomed Lublin poinformował o rezygnacji prezesa ze stanowiska, a on sam przestał wypowiadać się w mediach

Akademia Zamojska nie odzyskuje blasku. Spór wykonawcy z miastem

Akademia Zamojska nie odzyskuje blasku. Spór wykonawcy z miastem

Problem z remontem zabytkowego gmachu Akademii Zamojskiej. Miasto, które jest inwestorem i wykonawca prac konserwatorskich są w sporze. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zostało poinformowane o sytuacji

Pierwszy spacer w lubartowskim Parku Miejskim wczesną wiosną

Pierwszy spacer w lubartowskim Parku Miejskim wczesną wiosną

Na terenie Parku Miejskiego w Lubartowie kończą się prace rewitalizacyjne. W tej chwili wykonawca utwardza alejki.

Lublin: Miasto jest przygotowane do zimy. Na opady śniegu czeka kilkadziesiąt maszyn

Lublin: Miasto jest przygotowane do zimy. Na opady śniegu czeka kilkadziesiąt maszyn

Kilkudziesięcioma maszynami do odśnieżania i solenia jezdni będzie dysponować tej zimy Zarząd Dróg i Mostów, który odpowiada za stan lubelskich ulic. Drogi jak zwykle podzielono na kilka „kolejności utrzymania”, a na tych najważniejszych luźny śnieg będzie mógł zalegać do dwóch godzin po ustaniu opadów

Spektakle z programu Konfrontacji Teatralnych dostępne w Internecie
5 grudnia 2020, 19:00

Spektakle z programu Konfrontacji Teatralnych dostępne w Internecie

Centrum Kultury w Lublinie zaprosi w dniach 5-8 grudnia na internetowe premiery czterech postpandemicznych spektakli o nadziei z cyklu "I co teraz?", pierwotnie prezentowanych w ramach tegorocznej edycji Konfrontacji Teatralnych.

Biała Podlaska: Po kolejce został most. Radny ostrzega przed niebezpieczeństwem

Biała Podlaska: Po kolejce został most. Radny ostrzega przed niebezpieczeństwem

Dawny most kolejki wąskotorowej w Białej Podlaskiej jest w złym stanie technicznym. Zdaniem radnego Zjednoczonej Prawicy nie jest odpowiednio oznaczony. Władze miasta obiecują to poprawić.

Poczta Polska szuka pracowników przed świętami. W sortowni można zarobić od 17 do 25 zł

Poczta Polska szuka pracowników przed świętami. W sortowni można zarobić od 17 do 25 zł

Ludzi do sezonowej pracy w sortowni paczek i doręczaniu przesyłek szuka przed świętami Poczta Polska. Rekrutacja wciąż trwa. Sporo pracy przy paczkach z Azji mają też celnicy i służbowe psy

Gęsta mgła przyczyną tragedii. W zderzeniu furgonetki z autobusem zginęło 13 osób, a 15 zostało rannych
film

Gęsta mgła przyczyną tragedii. W zderzeniu furgonetki z autobusem zginęło 13 osób, a 15 zostało rannych

Sekhupura, Pakistan. Trzynaście osób zginęło, a piętnaście zostało rannych w wypadku drogowym, do którego doszło w poniedziałek (30 listopada) w Sekhupurze w prowincji Pendżab w Pakistanie.

Wyprawy poza utartym szlakiem. "Podczas podróżowania przechodzę na inny poziom świadomości"
Magazyn

Wyprawy poza utartym szlakiem. "Podczas podróżowania przechodzę na inny poziom świadomości"

Rozmowa z Celiną Lisek-Lewicką, autorką bloga „Cel w podróży”. Podróżniczka pochodzi z Rejowca Fabrycznego, obecnie mieszka w Warszawie. Odwiedziła ponad 50 krajów. Ostatnio reprezentowała Lubelszczyznę w konkursie „Turystyczne Mistrzostwa Blogerów”

Na znak protestu w Lublinie wyłączono część oświetlenia
galeria

Na znak protestu w Lublinie wyłączono część oświetlenia

W ramach protestu wyłączona została na godzinę iluminacja pl. Litewskiego. W ten sposób samorządy miast sprzeciwiają się zmianom w polskim prawie mogącym uszczuplić ich dochody oraz protestują przeciw zapowiedzianemu przez rząd zawetowaniu budżetu Unii Europejskiej

Puławy: Mikołaje będą pomagać bezdomnym i ćwiczyć zumbę

Puławy: Mikołaje będą pomagać bezdomnym i ćwiczyć zumbę

Sanitarne obostrzenia nie pozwalają na tradycyjny Bieg Mikołajów. Zamiast tego organizatorzy zachęcają do indywidualnych treningów w różnych częściach miasta.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.