Zarząd Transportu Miejskiego rozstrzygnął przetarg na 12 niskopodłogowych, przegubowych trolejbusów. Wygrał do producent 18-metrowych solarisów trollino 18M.
– Rozwiązanie to pozwoli na kierowanie trolejbusów na objazd odcinkami gdzie nie ma trakcji oraz na zastępowanie linii autobusowych przejeżdżających przez centrum miasta właśnie trolejbusami – wyjaśnia Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego.
We wtorek ZTM rozstrzygnął przetarg na dostawę tych pojazdów. Do wyboru były dwie oferty. Jedną złożył producent solarisów, a drugą konsorcjum zawiązane przez spółkę Ursus, która montuje w Lublinie ciągniki rolnicze oraz dwie firmy z Ukrainy, w tym producenta autobusów i trolejbusów marki Bogdan.
Oferta konsorcjum została odrzucona, ponieważ nie spełniała warunków specyfikacji. Tym samym nie była punktowana – informuje Góźdź. Nawet, gdyby polsko-ukraińskie konsorcjum było oceniane, to i tak stałoby na przegranej pozycji.
Spółka Solaris Bus&Coach miała lepszą cenę i jako jedyna mieściła się w kwocie 27 mln zł, którą ZTM zarezerwował na ten zakup, podczas gdy druga oferta opiewała na 31 mln zł. Poza tym Solaris zadeklarował, że jego wozy korzystając z akumulatorów będą mogły przejechać 5 km, podczas gdy konsorcjum Ursus/Bogdan deklarowało tylko 2,5 km. Co ciekawe dokładnie odwrotnie było w poprzednim, wygranym przez Ursusa/Bogdana przetargu na 38 krótszych trolejbusów. Polsko-ukraińskie konsorcjum deklarowało 5 km, a Solaris o połowę mniej.
Nowe trolejbusy będą mieć klimatyzowaną przestrzeń dla pasażerów, zostaną wyposażone w monitoring, system zapowiedzi głosowej i automat biletowy. Co ważne, będzie więcej miejsca dostania: oprócz przestrzeni dla wózków w pobliżu drugich drzwi będzie też miejsce do stania koło trzecich drzwi, już za przegubem pojazdu.
– Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na wrzesień – informuje Justyna Góźdź. Wcześniej całą procedurę prze-targową zbada Urząd Zamówień Publicznych w ramach rutynowej kontroli przy zakupach o tak dużej wartości.
Lublin w swojej historii miał tylko trzy przegubowe trolejbusy zbudowane na bazie używanych autobusów marki Ikarus. Było to w latach 90. Aktualnie ani Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, ani Tyskie Linie Trolejbusowe nie mają swoim taborze pojazdów przegubowych.