W piątek został ogłoszony ostatni przetarg na budowę drogi ekspresowej S19 od Lublina do granicy z województwem podkarpackim. Chodzi o odcinek od końca obwodnicy Kraśnika do węzła Lasy Janowskie przy granicy województw lubelskiego i podkarpackiego, o łącznej długości ok. 33 km
Przetarg podzielono na trzy części: od węzła Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ (długość ok. 18 km), obwodnicę Janowa Lubelskiego (ok. 7 km) oraz od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie (ok. 8 km).
– Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oraz wybudowanie trasy – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dwujezdniowa droga ekspresowa zostanie wybudowana po nowym śladzie na wschód od obecnej DK19 a jedynie na odcinkach przechodzących przez kompleksy leśne, w Polichnie i na południe od Janowa Lubelskiego, w korytarzu obecnej.
Przypomnijmy, że trwa budowa 9-kilometrowej zachodniej obwodnicy Lublina w ciągu drogi S19. – Inwestycja ma być zakończona do listopada przyszłego roku – dodaje Krzysztof Nalewajko. – Trwa również przetarg na odcinek od końca zachodniej obwodnicy Lublina do końca obwodnicy Kraśnika o łącznej długości ok. 42 km. Teraz czekamy na oferty wykonawców – dodaje Nalewajko. Tym samym na cały południowy lubelski odcinek S19 są już rozpisane przetargi.
Sporo także dziej się w Podkarpackiem. – W wrześniu planujemy rozpisać przetarg na budowie S19 od granicy województw do Sokołowa Małopolskiego. Trwa budowa odcinak S19 od Sokołowa do węzła Stobierna pod Rzeszowem – mówi Joanna Rarus z podkarpackiego GDDKiA. Cała odcinek S19 Lublin – Rzeszów ma być gotowy do 2020 roku.
Sporo dzieje się także na S17. Trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy 33,4-kilometrowego odcinka od węzła Kurów Zachód do granicy z województwem mazowieckim. Lada chwila wykonawca będzie znany.
Kolejny odcinek o długości 25,2 km, od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do początku obwodnicy Garwolina, wykona firma Budimex. Znane są my już wyniki przetargu i jeśli nie będzie protestów to w ciągu kilku tygodniu powinna zostać podpisana umowa z wykonawcą, co będzie formalnym początkiem inwestycji.
Trwa przetarg na ostatni odcinek realizowany przez lubelską GDDKiA, od końca obwodnicy Garwolin do węzła Lubelska, w Wiązownej pod Warszawą (długość 37,2 km).
Przypomnijmy, że w wtorek rząd ogłosił Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23. Ma powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu za 107 mld zł. Do nas trafi 15 miliardów złotych.
W planie jest budowa S19 Lublin-Lubartów i Lubartów-Białystok. Pierwszy z nich o długości 23,8 km ma być wykonany w latach 2018 – 2021, drugi, o długości 215,9 km, w latach 2018-2024. Do 2022 ma powstać A2 na odcinku od Siedlec do granicy w Terespolu, do przejścia w Kukurykach (97,1 km, realizacja w latach 2019-2022).
Rząd planuje także budowę S12 Piaski – Dorohusk (62,4 km, w latach 2018-2022) oraz 113-kilometrowy fragment S17 od Piask do Hrebennego, także do roku 2022 W zaprezentowanym projekcie znalazły się także dwie obwodnice – Tomaszowa Lubelskiego (lata 2016-2020, długość 9,6 km, budowa formalnie rozpoczęta) oraz 17-kilometrowa obwodnica miasta Chełm.