Praktycznie gotowa jest koncepcja nowej Strefy Płatnego Parkowania, która ma być poddana pod głosowanie w Radzie Miasta. Jest już cennik, jest też mapa strefy, a wątpliwości miasto ma tylko co do przebiegu krótkiego odcinka granicy przy rektoracie UMCS
Ostateczna decyzja w sprawie kształtu strefy zapadnie jesienią i będzie należeć do radnych, którzy mogą jeszcze zmienić granice zaproponowane przez prezydenta. Wiadomo już, że w propozycji, która trafi do Rady Miasta znajdą się dwie strefy: droższa centralna i otaczająca ją strefa zewnętrzna.
Strefa centralna to nic innego, tylko obszar, w którym już teraz płacimy za parkowanie. Ceny będą tu wyższe niż obecnie. Stawka za pierwszą godzinę wzrośnie z obecnych 2 do 3 zł, czyli o złotówkę. Za drugą godzinę mielibyśmy płacić 3,60 zł (obecnie jest to 2,40 zł), za trzecią godzinę 4,30 zł (aktualna stawka to 2,80 zł), a opłata za każdą następną godzinę wzrosłaby z 2 na 3 zł.
Bilet 24-godzinny ma zdrożeć z 15 na 20 zł. Za miesięczny abonamenty zapłacimy 200 zł (teraz 150), za półroczny 900 zł (obecnie 750 zł), a za roczny 1300 zł (czyli o 300 zł drożej, niż obecnie).
Aktualnie obowiązujące stawki miałyby być przeniesione do strefy zewnętrznej. Jej granica ma być poprowadzona przez ul. Raabego, Obrońców Pokoju, Lipową, al. Piłsudskiego, Bystrzycę, al. Unii Lubelskiej, al. Tysiąclecia, al. Solidarności, ul. Lubomelską, Czechowską, Leszczyńskiego, al. Długosza, ul. Łopacińskiego, Radziszewskiego i Akademicką. Tu powstaje pewna luka, bo urzędnicy nie są jeszcze pewni, jak ma przebiegać granica strefy w pobliżu rektoratu UMCS.
Pierwotnie miasto proponowało, by strefą objęte były obie strony ul. Radziszewskiego na odcinku od Łopacińskiego do Sowińskiego. Na mapie strefy powstałby wtedy cypel. O stworzenie drugiego takiego cypla wystąpili do Ratusza niektórzy mieszkańcy Wieniawy wskazując, że w strefie powinien się znaleźć odcinek ul. Weteranów. Możliwe, że miasto zdecyduje się poprowadzić granicę tak, by w strefie znalazły się oba wspomniane odcinki, możliwe też, że je ominie wyznaczając granicę przez ul. Łopacińskiego i Akademicką.
Pewne są za to nowe ulgi. – Z opłat zwolnione zostaną auta z napędem elektrycznym – zapowiada Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. Co do pojazdów z napędem hybrydowym, decyzji jeszcze nie ma. Tu Ratusz rozważa zwolnienie z opłat pojazdów o określonych parametrach emisji szkodliwych substancji wpisanych w dokumentach homologacyjnych danego modelu auta.
Strefa parkowania według nowych zasad miałaby działać od 1 lipca przyszłego roku. Decyzje w tej sprawie muszą jednak zapaść wcześniej, bo miasto musi jeszcze zdążyć z przetargiem na nowego operatora strefy, który w jej granicach ustawi parkomaty.
Ile zarabia strefa
Od początku istnienia (1 października 2012) do końca czerwca b.r. przyniosła 14 mln zł przychodu. Najlepiej zarabiające parkomaty to te z pl. Zamkowego, ul. Sądowej, Hipotecznej, Krakowskiego Przedmieścia, Radziwiłłowskiej i Świętoduskiej.