Takimi tytułami opatrzony został Memoriał Komitetu Obywatelskiego Miasta Chełma złożony 27 lutego 1936 r. ówczesnemu prezesowi Rady Ministrów płk. Zyndramowi Kościałkowskiemu i ministrowi komunikacji płk. Ulrychowi.
Tak chełmianie walczyli o ukończenie inwestycji rozpoczętych w związku z przeniesieniem Dyrekcji Kolei Państwowych z Radomia do Chełma. Nowe osiedle powstało. Obecne władze Chełma spowodowały, że to gigantyczne przedsięwzięcie zostanie przypomniane w formie fabularyzowanego filmu dokumentalnego.
22 ulice, 150 budynków...
Sprawa budowy „Dyrekcji” datuje się na 1925 r., kiedy to wojewoda lubelski Stanisław Moskalewski złożył burmistrzowi miasta, Kazimierzowi Mastalerzowi zapewnienie, że rząd docenia znaczenie Chełma jako ośrodka polskości na wschodniej połaci województwa i dlatego projektuje zbudowanie w Chełmie kolejowego osiedla. Brak środków opóźnił te plany.
W tym samym czasie ogromnym wysiłkiem całego narodu budowano Gdynię. Dopiero latem 1928 r. na 50 ha dawnego majątku państwowego Starostwo Obłonie przystąpiono do pierwszych prac budowlanych według znakomitego projektu Henryka Gaya i pod technicznym kierownictwem inżyniera Zygmunta Mianowskiego.
Opracowane przez Ministerstwo Komunikacji projekty obejmowały takie budowle, jak gmach dyrekcji dla 740 pracowników, dom z siedmioma pokojami dla prezesa dyrekcji kolei, trzy domy bliźniacze – każde z dwoma mieszkaniami po sześć pokoi, 30 domków bliźniaczych – 60 pięciopokojowych mieszkań, 24 domy mieszkalne ze 144 mieszkaniami po cztery pokoje, 74 domy mieszkalne z 294 mieszkaniami po trzy pokoje, 24 domy z 96 mieszkaniami po dwa pokoje ( 70 mkw.), ambulatorium oraz łaźnię, zaadaptowaną po wojnie na od dawna nieczynna już masarnię.