Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

9 czerwca 2004 r.
11:43
Edytuj ten wpis

Naszym chłopom nie urośnie

Autor: Zdjęcie autora Ewa Dziadosz

Ceny ropy naftowej rosną w zawrotnym tempie. Na razie nie przyniosło to w naszym kraju powrotu do dyskusji o biopaliwach. Normy unijne będą jednak wymagały ich stosowania już w przyszłym roku. Całkiem prawdopodobne, że wtedy nasi rolnicy będą mogli co najwyżej sobie popatrzeć, jak ...farmerom na Zachodzie rośnie rzepak i dobrobyt.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować


d
Jeszcze kilka lat temu możliwości produkcji paliwa ekologicznego otaczał nimb hurraoptymizmu. Kiedy jednak opracowano polskie procedury produkcji i linie technologiczne oraz powstały firmy gotowe do realizacji pomysłu, okazało się, że... Polska go nie potrzebuje. Sejm zawetował ustawę o biopaliwach, pojawiło się też grono ekspertów krytykujących nowe rozwiązania. Tymczasem zasoby ropy naftowej topnieją, zużycie paliw cały czas rośnie, a ceny skaczą jak oszalałe.
W maju odtrąbiliśmy wejście do unii, Lubelszczyzna rozkwitła złotymi łanami rzepaku – a społeczni liderzy zajęli się polityczną „bieżączką”. Składają ogólne obietnice rozwiązania problemów bezrobocia i gospodarczej stagnacji, nie mówiąc nic o konkretach. Wymagałoby to bowiem odwagi w promowaniu rozwiązań, których efekty byłyby widoczne dopiero za kilka, kilkanaście lat.
Wyjaśnianie rolnikom, że stosowanie biopaliw może zmniejszyć koszty produkcji, jest trudne. Jeszcze trudniej byłoby przekonać, że nowe technologie zapewnią przyszłym pokoleniom czyste środowisko, które za parę dziesiątków lat będzie cenniejsze niż złoża ropy. Łatwo natomiast podburzyć samochodowe lobby groźbą podstępnego niszczenia silników biopaliwem. O tym, jak spaliny niszczą środowisko, naturalne nikt nie chce słuchać – to i gadać nie warto. Politycy zaś lubią blichtr i poklask tłumów.
Naukowców nikt nie słucha
W Polsce energetyczną i ekologiczną rośliną jest rzepak. Opracowano już technologię wytwarzania paliwa z jego nasion. Specjaliści z Przemysłowego Instytutu Maszyn Rolniczych w Poznaniu mówią wprost: produkcja paliwa ciągnikowego na własne potrzeby może być łatwa, opłacalna ekonomicznie i przyjazna środowisku naturalnemu. Z odrobiną wiedzy i dysponując odpowiednim urządzeniem, można wyprodukować paliwo do zasilania każdego silnika wysokoprężnego (Diesla) z wyhodowanych przez siebie roślin oleistych.
– Estry kwasów tłuszczowych mogą być substytutem oleju napędowego lub stanowić niewielki dodatek do paliw ropopochodnych – tłumaczy Grzegorz Zając, asystent w Katedrze Energetyki Pojazdów Akademii Rolniczej w Lublinie. – Ich produkcja nie pozostawia zanieczyszczeń, wszystko może być zagospodarowane.
Ekologia nikogo nie obchodzi
Słoma zawierająca dużo azotu może służyć jako nawóz, wytłoki są doskonałą paszą. Samo paliwo spełnia zaś wymagane parametry. Chociaż rzeczywiście – w silnikach starszej generacji może uszkadzać uszczelki. Estry mogą też rozpuszczać nagromadzone wcześniej osady z oleju napędowego i zanieczyszczać filtry. Prowadzone były jednak testy i w Polsce, i za granicą, które wykazały, że nic złego z dobrze utrzymanymi silnikami się nie działo.
– Biopaliwa nie zastąpią dotychczas stosowanych źródeł napędu silników – tłumaczy prof. Wiesław Piekarski, przewodniczący Lubelskiej Rady Ekoenergii. – W Polsce na uprawę rzepaku można przeznaczyć 2 mln hektarów, a połowę zbiorów trzeba przeznaczyć na cele spożywcze. Trudno zatem zakładać powstanie produkcji paliwa na dużą skalę.
Rada, stworzona przez naukowców lubelskiej Akademii Rolniczej i Instytutu Agrofizyki PAN, zamierza jednak wspierać tworzenie wojewódzkiego rynku biopaliw. Normy unijne zakładają bowiem wykorzystanie biokomponentów w produkcji paliw. Poza tym modernizacja rolnictwa Lubelszczyzny wymusi działania bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Jednym z kierunków rozwoju może być racjonalne tworzenie odnawialnych źródeł energii poprzez wykorzystanie roślin do produkcji paliw.
Rzepakowy rynek pracy
Lubelscy naukowcy wyliczają, że pozwoliłoby to na znaczną aktywizację obszarów wiejskich województwa. Zakładając, że uprawy rzepaku zajmują 8 tys. ha, a plantacja zajmowałaby areał ok. 20 ha – stworzone zostałyby solidne zasady funkcjonowania na rynku dla 400 plantatorów i ich rodzin. Do tego doliczyć należałoby kolejne kilkaset osób zaangażowanych w produkcję i dystrybucję rzepakowego paliwa i zagospodarowanie produktów ubocznych: słomy, makuchów i gliceryny.
Słoma może zaś służyć nie tylko jako tani nawóz, ale też jako materiał opałowy. Jak wyliczają naukowcy, 2 kg słomy ma w spalaniu wartość energetyczna równą 1 kg węgla. I co ważne, w przeciwieństwie do węgla, słomiany opał nie pozostawia tak dużo popiołu i sadzy. Podobnie jak rzepakowe paliwo płynne pozostawia dość przyjemny „spożywczy” zapach.
Jednak ani Lubelszczyzna, ani nawet Polska nie byłyby prekursorami w tworzeniu rynku odnawialnych źródeł energii. Biopaliwa zajmują blisko połowę rynku brazylijskiego, wykorzystywane są już także w Europie. W Niemczech stanowią 1,5 proc. rynku paliw, a w Czechach 6-10 proc. U naszych południowych sąsiadów w tworzenie nowych linii produkcyjnych, zaangażowało się państwo, a współfinansowały je banki.
Dlaczego nie w Polsce?
– To już pytanie natury politycznej – odpowiada prof. Piekarski. – Skoro racje ekologiczne, ekonomiczne i normy europejskie nie znajdują zrozumienie – to o co innego może chodzić? Wprowadzenie 1 proc. dodatku biopaliw dałby w efekcie spore oszczędności. W skali kraju oznaczałoby to bowiem, że przez 4 dni w roku cały transport odbywałby się bez importu ropy naftowej.
Można też odpowiedzieć, że jak nie wiadomo, o co chodzi, to zwykle chodzi o pieniądze. Argument o potencjalnej szkodliwości dodatku biokomponentów do paliw można bowiem podważyć stwierdzeniem, że... są już one w użyciu! Magistranci Wydziału Inżynierii Produkcji AR prowadzili badania na stacjach benzynowych. Okazuje się, że sprzedawane dotychczas paliwo zawiera do 4,5 proc. alkoholu etylowego!
Nikt natomiast nie bada skali wykorzystania oleju opałowego jako paliwa. Dopóki zaś będzie możliwe korzystanie z niego, zamiast z oleju napędowego, argument zrównania cen biopaliw i paliw ropopochodnych nie będzie miał wielkiego znaczenia. Unia Europejska będzie jednak wymagała od Polski ograniczenia emisji zanieczyszczeń.
I wtedy może okazać się, że będziemy importować biopaliwa z zagranicy, a nasze pola będą leżały odłogiem.

Pozostałe informacje

Mateusz Stolarski (Motor Lublin): Najważniejsza jest dla nas liga

Mateusz Stolarski (Motor Lublin): Najważniejsza jest dla nas liga

Motor Lublin w czwartkowy wieczór przegrał po dogrywce 0:1 z Arką w Gdyni i odpadł z rozgrywek STS Pucharu Polski. Jak spotkanie podsumowali szkoleniowcy obu ekip?

Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 1 w Lublinie po raz kolejny wyróżniony

Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 1 w Lublinie po raz kolejny wyróżniony

Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 1 w Lublinie został uhonorowany prestiżowym wyróżnieniem „Wymagaj Jakości”, przyznawanym przez Rzecznika Praw Pacjenta i Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Nagrodę odebrała 23 września Dyrektor Naczelna placówki Beata Gawelska.

Jesteś mistrzem scrabble? Zgłoś się do tego turnieju

Jesteś mistrzem scrabble? Zgłoś się do tego turnieju

W weekend Politechnika Lubelska zaprasza na V Otwarte Mistrzostwa Lublina w Scrabble. Turniej odbędzie się w budynku Wydziału Budownictwa i Architektury przy ul. Nadbystrzyckiej 40.

Tętent kopyt, rżenie i skoki. Święto Konia 2025
NASZ PATRONAT
galeria

Tętent kopyt, rżenie i skoki. Święto Konia 2025

To były dwa wyjątkowe dni, podczas których w Sitnie, na placu Lubelskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Końskowoli królowały rumaki i jeźdźcy. Piątą edycję Święta Konia zorganizowało Terenowe Koło Hodowców Koni w Zamościu wspólnie ze Szwadronem Kawalerii Ochotniczej w Barwach 9 Pułku Ułanów Małopolskich w Zamościu.

Drugie derby w tym miesiącu. AZS AWF Biała Podlaska zmierzy się z KPR Padwą Zamość

Drugie derby w tym miesiącu. AZS AWF Biała Podlaska zmierzy się z KPR Padwą Zamość

W piątek, o godzinie 17, AZS AWF Biała Podlaska zmierzy się z KPR Padwą Zamość

Zdjęcie ilustracyjne
BOGDANKA

Morderstwo w Boże Narodzenie. Brat zabił brata

Do Sądu Okręgowego w Lublinie wpłynął akt oskarżenia przeciwko 36-letniemu górnikowi, który miał zabić swojego brata. W tle dramatu pojawiają się alkohol, konflikt o majątek i porachunki miłosne.

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie
galeria

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie

Od dłuższego czasu mecze pomiędzy Arką Gdynia, a Motorem Lublin budzą ogromne emocje i tak też było w „Pucharze Tysiąca Drużyn”. Do wyłonienia zwycięzcy w czwartkowym starciu potrzebna była dogrywka, w której gola na wagę awansu zdobył zespół znad morza

Ścianka i defibrylatory to niektóre ze zwycięskich projektów puławskiego BO 2026
Puławy

Wyniki budżetu obywatelskiego w Puławach. Te projekty wygrały

Niecałe trzy tysiące puławian oddało ważne głosy na projekty budżetu obywatelskiego 2026. Finansowanie otrzyma 8 z 38 finałowych propozycji. Najwięcej pieniędzy pochłonie nowa ścianka wspinaczkowa na puławskich błoniach.

Avia Świdnik sensacyjnie pokonała u siebie pierwszoligowy Ruch Chorzów
galeria

Sensacja w Świdniku. Avia zasłużenie pokonała Ruch Chorzów w STS Pucharze Polski! [ZDJĘCIA]

Takie historie kochają kibice piłki nożnej. W czwartkowe popołudnie Avia Świdnik postarała się o nie lada niespodziankę i w pierwszej rundzie „Pucharu Tysiąca Drużyn” niespodziewanie pokonała u siebie grający w Betclic I Lidze Ruch Chorzów

Od lewej: ul. Sadowa, ul. 4 Pułku Piechoty oraz ul. Powstańców Listopadowych w Puławach
zdjęcia
galeria

Puławy remontują ulice. Pomagają państwowe dotacje

W tym roku rozpoczęte zostały długo oczekiwane remonty kilku puławskich dróg. Na odcinku za stacją transformatorową do wału wiślanego, rozpoczęto przebudowę ul. 4 Pułku Piechoty. Z kolei na os. Niwa trwa remont ul. Sadowej. W lecie do użytku oddano przedłużenie ul. Powstańców Listopadowych.

Fragment meczu w Piotrkowie Trybunalskim

PGE MKS El-Volt Lublin sensacyjnie przegrał w Piotrkowie Trybunalskim

Ten wynik to potężne zaskoczenie, bo przecież PGE MKS El-Volt Lublin ma w tym sezonie mocarstwowe plany.

Trwa VI Polski Kongres Górniczy.

Drugi dzień kongresu górniczego. Jakie wyzwania czekają sektor wydobywczy?

Od środy w Lublinie i częściowo na terenie kopalni Bogdanka odbywa się VI Polski Kongres Górniczy. Czwartek był dniem poświęconym obradom w sesjach tematycznych. W obliczu transformacji energetycznej nie sposób uciec od kwestii wyzwań, jakie czekają górnictwo w najbliższych latach i dekadach.

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Dwójka mężczyzn decyzją policji i straży granicznej została wydalona z Polski. Obcokrajowcy nie mają także możliwości wjazdu do krajów strefy Schengen.

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Bliskość granicy, malownicze krajobrazy i bogactwo historii sprawiają, że Lubelszczyzna jest idealnym kierunkiem na weekendową podróż samochodem dla gości z Ukrainy. To region, który zachwyca na każdym kroku – od renesansowych perełek architektury, przez tętniące życiem miasta, po spokojne oazy natury. Zapomnij o pośpiechu i odkryj z nami najciekawsze zakątki województwa lubelskiego.

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy
drogi

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy

Z Siedlec do Warszawy od kilku miesięcy można już dojechać autostradą A2. Kiedy z takiej możliwości skorzystają kierowcy z Białej Podlaskiej? Zarządca drogi próbuje mobilizować wykonawców, ale nowe aneksy dają wykonawcom więcej czasu.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium