Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

12 grudnia 2020 r.
12:03

Uczniowie nie popisali się z matematyki i przedmiotów przyrodniczych. Kto zawinił?

Znajomość zagadnień z matematyki i przedmiotów przyrodniczych wśród uczniów polskich szkół bardzo spada. Pokazują to opublikowane właśnie wyniki Międzynarodowego Badania Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych. Są też one dowodem na to, że uczniowie szkoły nie lubią i nie rozumieją nauczycieli.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Badanie TIMSS prowadzone jest raz na cztery lata od 2011 roku. Podczas poprzedniej edycji wynikami polskich uczniów się chwalono.

Teraz nie napawają one optymizmem. Uczniowie w Polski zajęli 26. miejsce w matematyce i 16. miejsce w przyrodzie. W porównaniu z badaniem przeprowadzonym w 2015 roku, wynik jest dużo gorszy. Wtedy czwartoklasiści uplasowali się odpowiednio na 17. i na 9. miejscu. Największym problemem jest matematyka.

Znacznie wzrosła liczba uczniów najsłabszych: w matematyce na dwóch najniższych progach osiągnięć jest już co czwarty uczeń (w 2015 roku – co piąty). O ile w poprzednim badaniu uczniowie i uczennice radzili sobie z przedmiotem bardzo podobnie, to tym razem dziewczynki wykazały się słabszym opanowaniem materiału (o 8 punktów). W ciągu czterech lat, średni wynik dziewczynek spadł o 18 pkt., a chłopców – o 12 pkt.

Czyja wina?

Ministerstwo Edukacji Narodowej winą za złe wyniki obarcza reformę, która posłała do szkół sześciolatki; wprowadzenie nowej podstawy programowej oraz strajk nauczycieli (badanie w niektórych szkołach przeprowadzono tuż przed nim, a w niektórych po jego zakończeniu – przyp. aut.).

– Należy się zastanowić, na ile przyczyną obniżenia wyników TIMSS 2019 była tzw. reforma sześciolatków i czy mamy do czynienia z porażką tej reformy widoczną w tym badaniu – mówił, prezentując wyniki Maciej Kopeć, podsekretarz stanu w MEN i tłumaczył, że w badaniu brali udział zarówno uczniowie urodzeni w 2009 roku jak i i II połowie 2008 roku. Nauka młodszych uczniów zmniejsza natomiast tempo ich pracy i możliwość zastosowania różnych środków dydaktycznych.

– Nie wszyscy zrealizowali też podstawę programową – mówił Kopeć, odnosząc się do strajku nauczycieli.

Inaczej na temat patrzą jednak pedagodzy.

– Jestem oburzona obarczaniem nas winą za złe wyniki uczniów. Podczas strajku nauczycieli domagaliśmy się tylko godnych płac. Już wtedy byliśmy odsądzani od czci i wiary. Skoro przerwa w nauce trwała wtedy tylko trzy tygodnie, a w wielu szkołach badanie przeprowadzono jeszcze przed strajkiem, to nie rozumiem jak nasze powstrzymywanie się od pracy mogło zaważyć na wynikach – denerwuje się jedna z nauczycielek matematyki w lubelskiej szkole.

Dodaje jednak, że jej przedmiot jest prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych. Część nauczycieli ma problem z jego właściwym tłumaczeniem. – Przede wszystkim nauka matematyki musi sprowadzać się do rozwiązywania zadań. Tylko tak można go wyćwiczyć. A z tym jest już problem, bo w szkole czasu mamy nie wiele, a kiedy zadajemy prace domowe słyszymy oburzone głosy rodziców. Mówią, że skoro dzieci spędzają tak dużo czasu w szkole, w domu powinny już odpoczywać. Tylko niektórzy chętnie pracują w domu z dziećmi.

Bogatsi mają lepiej

Potwierdzają to wyniki badania. Okazało się, że dzieci lepiej wykształconych rodziców osiągają wyższe wyniki. W czwartej klasie szkoły podstawowej różnica między przeciętnymi umiejętnościami ucznia mającego rodziców z wykształceniem najwyżej zasadniczym zawodowym, a ucznia, którego przynajmniej jeden rodzic ma wykształcenie wyższe, jest ogromna i wynosi aż 76 punktów w matematyce i 70 punktów w przyrodzie.

– Wyniki badania pokazały także, że dzieci lepiej wykształconych rodziców wcześniej zaczynały edukację przedszkolną i uczęszczały do żłobka. Status społeczno-ekonomiczny różnicuje częstość aktywności edukacyjnych podejmowanych przez rodziców z dziećmi w ich wczesnym dzieciństwie. Dodatkowo uczęszczanie na płatne zajęcia poza szkołą także sprzyja zwiększaniu nierówności – podsumowuje MEN.

Niektórzy nauczyciele bagatelizują jednak niekorzystne wyniki badania.

– Jeden test wyjdzie tak, a inny inaczej. Wiele zależy też od samych uczniów. Dokładnie rok temu opublikowano wyniki badania PISA prowadzone raz na trzy lata wśród piętnastolatków z 79 krajów. Tamte wyniki były dla nas bardzo pozytywne – słyszymy od innego matematyka.

Rzeczywiście: uczniowie polskich gimnazjów zajęli wtedy 10 miejsce na świecie. W rozumowaniu matematycznym w Unii Europejskiej naszych uczniów wyprzedzili tylko Estończycy.

A na świecie – mieszkańcy Azji. W rozumieniu tekstu polska młodzież zajmuje 4. miejsce wśród krajów UE. Biorąc pod uwagę rozumowanie w naukach przyrodniczych Polska znajduje się na 3. pozycji wśród krajów Unii Europejskiej. Wynik ten był o 22 punkty wyższy od średniej dla OECD. Co szczególnie cieszyło wtedy nauczycieli, w porównaniu z poprzednim badaniem młodzi Polacy zdobyli o 10 punktów więcej. 

– Dlatego winę za kiepski wynik wiążę jedynie z kiepską podstawą programową – mówi matematyk. – Nie oznacza to jednak, że w Polsce źle uczymy. Ewentualne braki na pierwszym etapie nauczania nadrabiamy w kolejnych latach. Stąd pewnie kiepski wynik z przedmiotów przyrodniczych. Zagadnienia z fizyki i chemii, które też były przecież sprawdzane nasi uczniowie poznają dopiero w kolejnych latach.

 Nic nie rozumiem! 

Oprócz wyników sprawdzających posiadaną wiedzę i jej stosowanie w praktyce, opublikowane właśnie badanie to także wyniki ankiety dotyczącej tego, jak oceniana jest nauka.

– Polscy uczniowie bardzo dobrze oceniają przystępność prowadzenia lekcji przez swoich nauczycieli: 91-93 proc. uważa, że ich nauczyciele dobrze tłumaczą matematykę i przyrodę – podsumowuje MEN. – Opinie polskich czwartoklasistów o przystępności prowadzenia lekcji są nieco bardziej krytyczne niż opinie ich rówieśników z innych krajów. Ok. 20 proc. polskich czwartoklasistów przyznało np. że nie rozumie wszystkiego, co mówi nauczyciel.

Polscy czwartoklasiści lubią uczyć się matematyki i przyrody, ale znacznie mniej niż ich rówieśnicy w innych krajach. Dla 30 proc. uczniów matematyka jest nudna.

Niewiele mniej uczniów, bo 22 proc. wypowiada się w ten sam sposób o przyrodzie.

Co trzeci polski czwartoklasista uważa, że matematyka jest dla niego trudniejsza niż dla większości uczniów w jego klasie – o przyrodzie sądzi tak co czwarty uczeń.

TIMSS

Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych to przeprowadzany co cztery lata pomiar osiągnięć szkolnych uczniów w matematyce i przyrodzie. W obecnej edycji badania TIMSS objęły 58 krajów i regionów. Łącznie przebadano ponad 300 tys. czwartoklasistów z ok. 11 tys. szkół. W naszym kraju badanie objęło reprezentatywną próbę 4882 uczniów z 149 szkół podstawowych, rodziców  uczniów, nauczycieli uczących ich matematyki i przyrody oraz dyrektorów szkół.

W Polsce badanie przeprowadził Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Polska uczestniczy w badaniu po raz trzeci. W 2011 r. badano trzecioklasistów, a w latach 2015 i 2019 badanie objęło uczniów klasy czwartej.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

„Wszyscy jesteśmy ambasadorami wolności” – muzyczna uczta na Placu Zamkowym i przed telewizorami
ZDJĘCIA
galeria

„Wszyscy jesteśmy ambasadorami wolności” – muzyczna uczta na Placu Zamkowym i przed telewizorami

We wtorkowy wieczór, mimo kapryśnej pogody, Plac Zamkowy w Lublinie wypełnił się po brzegi. Tysiące mieszkańców przyszło, by wspólnie świętować wolność podczas niezwykłego widowiska muzycznego „Polska na Tak!”. Koncert, który połączył różne pokolenia artystów i widzów, był hołdem dla niepodległości, solidarności i otwartości. Zobaczcie naszą fotogalerię.

11 Listopada wystrzelali Puchar Niepodległości
galeria

11 Listopada wystrzelali Puchar Niepodległości

Na strzelnicy lubelskiego „Snajpera” rywalizowali zawodnicy klubów strzeleckich oraz osoby indywidualne posiadające licencje albo patenty strzeleckie. Najwyższe trofeum to Puchar Niepodległości.

Wypadek w Moszczance. Trasa zablokowana w obu kierunkach

Wypadek w Moszczance. Trasa zablokowana w obu kierunkach

Do poważnego wypadku doszło dzisiaj wieczorem około godziny 18:15 w miejscowości Moszczanka (woj. lubelskie), na drodze krajowej nr 48 na odcinku Dęblin – Kock.

„Historia na śmierć i życie” – przypadek Moniki
RECENZJA

„Historia na śmierć i życie” – przypadek Moniki

Czy młoda osoba, która popełniła zbrodnię, powinna spędzić resztę życia za kratami? Historia Moniki Osińskiej pokazuje, że odpowiedź nie jest prosta.

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie
RELACJA

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie

W Warszawie prezydent Karol Nawrocki złożył wieńce, wręczył odznaczenia i nominacje generalskie, a w Gdańsku premier Donald Tusk uczestniczył w Paradzie Niepodległości, podkreślając jedność i wspólną odpowiedzialność za kraj.

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej
galeria

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej

Wydarzenie, przygotowane we współpracy z Teatrem z Nasutowa, pozwoliło uczestnikom przenieść się do obozu legionistów z 1918 roku i poczuć atmosferę tamtych przełomowych dni.

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości
ZDJĘCIA
galeria

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości

Zebranie Rady Miasta, uroczysty apel, defilada i złożenie wieńców pod pomnikami bohaterów – tak w Lublinie przebiegały obchody Narodowego Święta Niepodległości z udziałem przedstawicieli władz miasta i województwa.

Budynek Zarządu Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność” przy ul. Królewskiej 3 w Lublinie w czasie strajku nauczycieli Lubelszczyzny, 1981 r.
DODATEK IPN

„SOLIDARNOŚĆ". Polska droga do wolności

Wybuch masowych strajków pracowniczych w 1980 r. w Polsce był wyrazem buntu wolnościowego Polaków wobec rzeczywistości komunistycznej. Powstały w ich wyniku wielomilionowy ruch związkowy „Solidarności” okazał się jednym z największych fenomenów w tysiącletnich dziejach naszego kraju.

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Nowy mural przy ul. Zamojskiej stał się artystycznym akcentem obchodów Święta Niepodległości. Lublin jako pierwszy w Polsce włączył się w akcję „Polska na TAK!”

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert
zdjęcia, wideo
galeria
film

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert

Niepodległość nie jest nam dana raz na zawsze - powtarzali dzisiaj w swoich przemówieniach przed Pomnikiem Niepodległości - wiceprezydent Puław, Grzegorz Nowosadzki i przewodniczący rady miasta - Mariusz Wicik. Kwiaty pod pomnikiem złożyły delegacje lokalnych władz, szkół i służb mundurowych.

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"
DODATEK IPN

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"

Odzyskanie przez Polskę niepodległości po 123 latach rozbiorów było procesem rozłożonym w czasie i wielowymiarowym. Polski sukces z 1918 r., zwieńczony ustaleniem granic odrodzonego państwa, miał wielu ojców, którzy różnymi drogami i za pomocą różnych metod dążyli do wielkiego celu Polaków – odzyskania niepodległego państwa.

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami
historia

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami

Koncert orkiestry, wystawy, militaria, filmowe seanse - to wszystko i wiele więcej w niedzielę będzie to zobaczenia i posłuchania w Muzeum Zamoyjskich w Kozłówce. Placówka 16 listopada zaprasza na Dzień Otwartych Drzwi - bez biletów.

Kamienice przy ulicy Królewskiej nr 1‒3 zniszczone w trakcie walk o Lublin w lipcu 1944 r. w wyniku potyczki między sowieckimi i niemieckimi czołgami (autor nieznany, zbiory APL)
DODATEK IPN

Lublin. Wolność utracona – zniszczone miasto

Dzień 11 listopada 1918 r. przyjęto jako umowną datę odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów. Rozpoczęła się wówczas wieloletnia odbudowa państwa, utrwalanie jego granic, ładu politycznego oraz integracja społeczeństwa.

Zdjęcie ilustracyjne

Bractwo Miłosierdzia św. Brata Alberta prosi o wsparcie dla ogrzewalni w Lublinie

Ogrzewalnia od 1 października przyjmuje mężczyzn, którzy nie mają gdzie spędzić nocy. Placówka codziennie udziela wsparcia potrzebującym, zapewniając im schronienie, ciepło i możliwość zadbania o podstawowe potrzeby.

Filip Luberecki (z prawej) ma szansę zagrać w reprezentacji Polski U21

Czterch piłkarzy Motoru i jeden trener udało się na zgrupowania reprezentacji narodowych

W najbliższych dniach odbędą się mecze reprezentacji narodowych, zarówno tych pierwszych, jak i młodzieżowych. W trakcie przerwy w rozgrywkach na zgrupowania poszczególnych drużyn udało się pięciu przedstawicieli Motoru Lublin

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium