Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

11 grudnia 2009 r.
10:36
Edytuj ten wpis

Unijni eksperci: Drogi na Lubelszczyźnie to drogi śmierci

Autor: Zdjęcie autora Rafał Panas

Nie korzystanie z dróg na Lubelszczyźnie, albo śmierć: wybór należy do ciebie. Tak można zrozumieć raport przygotowany przez europejskich ekspertów. Mamy najbardziej niebezpieczne drogi w Polsce.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Kilka dni temu "Atlas ryzyka na drogach krajowych w Polsce 2006–2008” przejrzeli europosłowie, dokument trafił też do dziennikarzy. Dla nas to bardzo przykra lektura. Okazuje się, że na Lubelszczyźnie uczestnicy ruchu drogowego ryzykują najbardziej w całym kraju.

Lepiej zostań w domu

Na mapie Polski niemal wszystkie główne trasy przez Lubelszczyznę są zaznaczone na czarno (co oznacza "bardzo duże ryzyko”). Podróż tylko trzema krótkimi trasami wiąże się z zaledwie "dużym ryzykiem”. To drogi Janów Lubelski–Nisko, Wisznice–Sławatycze oraz Międzyrzec Podlaski–Łukowisko.

Wedle autorów na śmierć i kalectwo narażeni są przede wszystkim piesi, dużo jest wypadków rozpędzonych samochodów, zderzeń bocznych i wypadnięć samochodów z drogi. Najwięcej odcinków krytycznych jest na wszystkich drogach dojazdowych do Lublina.

Według autorów raportu kierowcy giną, bo jeżdżą po alkoholu, za szybko, nie zapinają pasów. Jakby tego było mało, to jeszcze same drogi nie spełniają standardów.

Fatalni kierowcy i fatalne drogi

– Nie da się tak zaprojektować dróg, żeby wykluczyć głupotę kierowców. 99,9 procent wypadków nie ma związku ze stanem dróg – przekonuje Janusz Wójtowicz, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Tymczasem Patrycja Wolińska–Bartkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury na poniedziałkowej debacie u wojewody przekonywała, że lubelskie drogi wcale nie są najniebezpieczniejsze w kraju: Raport ocenia bezpieczeństwo pod względem sposobu i kultury jazdy kierowców. Na Lubelszczyźnie wiele dróg ma pobocza z masy bitumicznej i dlatego kuszą kierowców do szalonej jazdy, wyprzedzania na trzeciego. W raporcie drogi bez takiego pobocza oceniane są jako bezpieczne.

Czasowstrzymywacz

– Ludzie śpieszą się do rodzin czy do pracy, chcą nadrobić czas stracony w korkach, na jeździe za ciężarówką, której nie mogą wyminąć. I kiedy jest tylko szansa, dociskają pedał gazu żeby minąć taki "czasowstrzymywacz”. To nie jest dobre, ale tak się właśnie dzieje. Polacy nie jeżdżą źle, tylko mają drogi źle oznakowane, z nieprzemyślanymi ograniczeniami prędkości – stwierdza Maciej Kulka szef Ośrodka Szkolenia Kierowców Kulka. – Bardzo trudno przekonać kursantów, że muszą jeździć zgodnie z przepisami, bo wtedy podróż do Warszawy zajęłaby im nie 2,5 – 3 godziny tylko 8 godzin.

– Po trochu wszyscy mają rację – przyznaje Janusz Wójtowicz, rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie. – Kierowca wjechał w dzieci na trasie Lublin–Łęczna. Dzieci szły jezdnią, bo nie było tam chodnika. Z drugiej strony kierowca jechał zbyt szybko… Skoro drogi mamy takie, jakie mamy i nie możemy szybko ich przebudować, to musimy dostosować się do przepisów. Zamiast pędzić lepiej wyjechać pół godziny wcześniej.

Drogi we krwi

W wypadkach na Lubelszczyźnie ginie coraz więcej osób.
W 2003 roku śmierć poniosło 108 osób, a ponad 700 zostało rannych.
W 2007 roku zginęły 123 osoby (789 rannych).

W 2008 r. 134 osoby (754)*. To o wiele więcej niż poległo w tym roku brytyjskich żołnierzy na wojnie w Afganistanie.

Drogowcy wyliczają w Internecie główne przyczyny: nadmierną prędkość nie dostosowaną do warunków panujących na drodze oraz nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu przez pojazdy wyjeżdżające z drogi podporządkowanej. Natomiast piesi wpadają pod samochody, bo przechodzą przez jezdnię w miejscach do tego niewyznaczonych lub niespodziewanie wchodzą na drogę.

Zdjąć pieszych

Wszyscy wiedzą, co trzeba zrobić żeby było bezpieczniej. – Brakuje chodników, tras dla rowerzystów, obwodnic i dróg szybkiego ruchu – wylicza Kulka. Zauważa, że na obwodnicy Garwolina czy Piask wypadki zdarzają się sporadycznie.

– Musimy "zdjąć” pieszych z jezdni, czyli budować chodniki, uspokoić ruch w obszarach zabudowanych, przebudować skrzyżowania i budować jak najwięcej dróg dwujezdniowych – wylicza Wójtowicz z GDDKiA.

Miliony złotych, które mają pójść na drogi, przyniosą efekt. Tak twierdzą autorzy "Atlasu ryzyka na drogach krajowych w Polsce 2006–2008”. Po zrobieniu ekspresówki z trasy Lublin–Warszawa podróż do stolicy stanie się "mało ryzykowna”. Podobnie z "dziewiętnastką” (Białystok–Lublin–Rzeszów).

Inwestycje ratujące życie

Kiedy doczekamy się nowoczesnych dróg? Oto najświeższe informacje z lubelskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Fragment S17 (Piaski–obwodnica Lublina–granica woj. mazowieckiego) powstanie w 2013–2014 roku. Przy czym drogowcy zapewniają, że roboty przy obwodnicy Lublina zaczną się w przyszłym roku, a zakończą w 2012. Drogę Białystok–Lublin–Rzeszów (S19) wybuduje specjalna spółka w latach w latach 2009–2015.

W najbliższych kilku latach powstaną obwodnice Kocka, Kraśnika, Tomaszowa Lubelskiego, Puław (II etap), Frampola, Hrubieszowa oraz Gorajca. Doczekamy się też autostrady. Po 2015 roku ma być gotowa autostrada A2 w naszym województwie, od miejscowości Łukowisko do przejścia w Kukurykach.

Niestety, na liście rezerwowej wciąż tkwią trasy krajowe: Piaski–Hrebenne oraz Piaski–Dorohusk. Tam nadal jazda będzie bardzo ryzykowna.

* Dane lubelskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na 31 grudnia 2008 roku.

Pozostałe informacje

Odszedł dobry duch Chełmianki. Janusz Oleszkiewicz miał 75 lat

Odszedł dobry duch Chełmianki. Janusz Oleszkiewicz miał 75 lat

Był zawsze tam, gdzie grała Chełmianka – na stadionie, przy ławce rezerwowych, w szatni i na trybunach. W wieku 75 lat zmarł Janusz Oleszkiewicz, wieloletni kierownik drugiego zespołu i drużyn młodzieżowych biało-zielonych.

AZS AWF Biała Podlaska przegrał w derbach z KPR Padwą Zamość 27:30

I Liga Centralna Piłkarzy Ręcznych: w derbach KPR Padwa lepsza od AZS AWF Biała Podlaska

W meczu derbowym KPR Padwa Zamość pokonała na wyjedzie AZS AWF Biała Podlaska 30:27. Tym samym zamościanie wzięli rewanż za ostatnią przegraną w wojewódzkim finale Pucharu Polski

Lodołamacze dla LCK. Doceniono przyjazną przestrzeń

Lodołamacze dla LCK. Doceniono przyjazną przestrzeń

Lubelskie Centrum Konferencyjne zostało nagrodzone w konkursie Lodołamacze 2025 w kategorii „Przyjazna Przestrzeń”. To wyróżnienie trafia do instytucji i firm, które szczególnie dbają o dostępność i otwartość swoich przestrzeni dla osób z niepełnosprawnościami.

Ustawa o Ukraińcach. Jest decyzja prezydenta

Ustawa o Ukraińcach. Jest decyzja prezydenta

Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał ustawę o pomocy obywatelom Ukrainy - przekazał w piątek szef prezydenckiej kancelarii Zbigniew Bogucki. Poinformował też, że w poniedziałek do Sejmu trafią dwa projekty: ws. wydłużenia okresu, po którym obcokrajowcy mogą ubiegać się o polskie obywatelstwo, oraz ws. ścigania banderyzmu. Zapisy ustawy ograniczają m.in. wypłatę 800 plus.

Budowa S19

Unia sypie kasą na drogi. Miliony na ekspresówkę z Lublina do Lubartowa

Unia Europejska dokłada miliony do budowy S19 Lublin - Lubartów Północ. Trasa ma być gotowa pod koniec 2027 roku.

Siatkarze Avii w weekend zagrają na terenie beniaminka z Grodziska Mazowieckiego

PZL Leonardo Avia Świdnik celuje w pierwsze zwycięstwo w tym sezonie

W trzeciej kolejce PZL Leonardo Avia Świdnik zagra na wyjeździe ze Spartą Grodzisk Mazowiecki. Sobotnie spotkanie rozpocznie się o godzinie 18

Straż Graniczna rośnie w siłę. Ile zarobią nowi funkcjonariusze?
galeria

Straż Graniczna rośnie w siłę. Ile zarobią nowi funkcjonariusze?

Najpierw 3-letnia nauka, a później służba. W piątek 16 nowych funkcjonariuszy Straży Granicznej złożyło ślubowanie. Zarobią od 5300 zł na rękę.

Niedzielnym uroczystościom będzie towarzyszył przemarsz ulicami Lubelską, Pocztową i Hrubieszowską

Inauguracja roku akademickiego w PANS Chełm. Będą utrudnienia w ruchu

W niedzielę, 28 września, Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie zainauguruje rok akademicki 2025/2026. W programie znalazła się msza święta, uroczysty przemarsz i oficjalna część w siedzibie uczelni. Kierowcy muszą liczyć się z czasowymi utrudnieniami.

Prohibicja w Lublinie? Spytaliśmy lubelskich radnych
sonda

Prohibicja w Lublinie? Spytaliśmy lubelskich radnych

Temat zakazu nocnej sprzedaży alkoholu w Warszawie obiegł ostatnio cały kraj. Stołeczni radni, póki co wprowadzili prohibicję na terenie dwóch dzielnic. Ale od lipca przyszłego roku ma to już dotyczyć całego miasta. Czy takie rozwiązanie jest potrzebne również w Lublinie? Zapytaliśmy o to miejskich radnych.

Tężnia nad Krzną i ścieżka

Nad Krzną będzie nowe miejsce do odpoczynku. Podest, hamaki i lornetki

Nad Krzną powstanie nowe miejsce do odpoczynku. Urzędnicy szukają teraz wykonawcy.

Maciej Kuciapa (Orlen Oil Motor Lublin): Przygotowania do niedzielnego finału cały czas trwają

Maciej Kuciapa (Orlen Oil Motor Lublin): Przygotowania do niedzielnego finału cały czas trwają

Trwa wielkie odliczanie do niedzielnego, rewanżowego meczu finałowego PGE Ekstraligi. O godzinie 19.30 Orlen Oil Motor Lublin zmierzy się przy Al. Zygmuntowskich z PRES Grupą Deweloperską Toruń. W piątek odbyła się przedmeczowa konferencja prasowa, w której wzięli Maciej Kuciapa i Bartosz Zmarzlik. Z jakim nastawieniem „Koziołki” podejdą do decydującej batalii o złoto?

Z całego serca dziękujemy każdej osobie, która oddała głos za naszymi zwierzakami. To dzięki Wam możemy działać jeszcze skuteczniej i z jeszcze większą nadzieją patrzeć w przyszłość - napisali po ogłoszeniu wyników głosowania pracownicy schroniska dla zwierząt w Zamościu.

Wielka radość w schronisku dla zwierząt. To oni dostaną 1,3 mln zł z budżetu obywatelskiego

Nie strefy sportu, nie modernizacja boiska i nie naprawa drogi, ale gruntowny remont budynku dla psów w schronisku dla bezdomnych zwierząt w Zamościu to inwestycja, która jako projekt ogólnomiejski zostanie w 2026 roku zrealizowana z budżetu obywatelskiego. Jest na to zabezpieczone 1,3 mln zł.

Prezent dla niego: jak trafić w gust, gdy masz 48 godzin

Prezent dla niego: jak trafić w gust, gdy masz 48 godzin

Masz mało czasu, a chcesz podarować coś z klasą? Zamiast szukać przypadkowego drobiazgu, wybierz dopracowany, gotowy zestaw w eleganckiej oprawie. Jeśli potrzebujesz punktu startu, zajrzyj na prezent dla niego - łatwo dopasujesz styl do osoby obdarowywanej. Pomyśl o tym jak o krótkiej ścieżce decyzyjnej: cel, styl, osobisty akcent. Gdy te trzy elementy zagrają, nawet wybór w pośpiechu wygląda jak planowany z wyprzedzeniem.

Płaszcza nie wystarczyło. Policjanci z Chełma zatrzymali 44-latkę ukrywającą się w szafie

Płaszcza nie wystarczyło. Policjanci z Chełma zatrzymali 44-latkę ukrywającą się w szafie

Chełmscy kryminalni odnaleźli poszukiwaną listem gończym 44-latkę. Kobieta, chcąc uniknąć zatrzymania, schowała się w szafie pod płaszczem. Zamiast wolności zyskała dodatkowe zarzuty – tym razem za kradzież z włamaniem na miejscowym targu.

kurtka zimowa M-TAC

Survival w mieście i w lesie – jaka kurtka zimowa sprawdzi się w obu warunkach?

Dlaczego wybór odpowiedniej kurtki zimowej ma znaczenie? Zima w mieście może być równie bezlitosna, co mróz w lesie. Niezależnie czy codziennie przemierzasz ulice, czy wybierasz się na weekendowy survival, odpowiednia kurtka zimowa to podstawa. Wybór nie jest prosty, bo często zwykłe modele są albo modne, albo funkcjonalne, rzadko łączą oba te aspekty. Właśnie tutaj wkracza kurtka survivalowa, która łączy wytrzymałość z estetyką. W codziennym użytkowaniu docenimy jej lekkość i wygodę, a w lesie – odporność na warunki atmosferyczne.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium