Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

9 lipca 2023 r.
21:20

Fotografie Andrzeja Polakowskiego: Mój temat to człowiek

Fotografowałem artystów przy pracy, ale to nie były pozowane zdjęcia. Ja ich na swój sposób podpatrywałem, przyglądałem się im – mówi Andrzej Polakowski.
Fotografowałem artystów przy pracy, ale to nie były pozowane zdjęcia. Ja ich na swój sposób podpatrywałem, przyglądałem się im – mówi Andrzej Polakowski. (fot. Piotr Michalski)

Gdy zaczynam fotografować, liczy się tylko temat. A moim tematem byli i są ludzie. Jestem ich ciekawy, przyglądam się im, „wchodzę” w postać. Interesuje mnie człowiek w działaniu, w kontekście: sytuacji, miejsca, zdarzenia. Tak powstaje pełny obraz człowieka – Rozmowa z Andrzejem Polakowskim, artystą fotografikiem.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
  • Wystawa „Artyści i widzowie w obiektywie Andrzeja Polakowskiego”, której wernisaż odbył się tydzień temu, ma charakter jubileuszowy, z okazji 60-lecia pana pracy twórczej. Dlaczego taki właśnie temat na jubileusz?

– Pomysł powstał wśród członków Okręgu Lubelskiego Związku Polskich Artystów Fotografików. Przekonał mnie do niego prezes Paweł D. Znamierowski, który jest autorem i koordynatorem projektu oraz kuratorem wystawy. Motywem przewodnim są artyści uchwyceni przeze mnie podczas wernisaży i wystaw oraz widzowie tych wydarzeń, a także twórcy fotografowani w ich pracowniach podczas moich osobistych spotkań z nimi w latach 1965-2004.

  • Jak to się stało, że zaczął pan fotografować artystów?

– To był 1965 rok. Ówczesny dyrektor Galerii Biura Wystaw Artystycznych Andrzej Mroczek zaproponował mi, żebym dokumentował wernisaże i wystawy odbywające się w Galerii BWA. Byli tam obecni wybitni artyści, zwłaszcza ci uprawiający sztukę konceptualną, w której najważniejszy jest koncept, idea, a także sztukę performance.

To było dla mnie duże wyzwanie, gdyż moim zadaniem było fotografowanie działania artystycznego, uchwycenie dynamiki tego działania, interakcji z publicznością. To nie była fotografia statyczna, do której można się jakoś przygotować. To był reportaż fotograficzny, który ma oddać sens sztuki.

  • Poznał pan wybitne postaci lubelskiego, i nie tylko lubelskiego, świata sztuki szeroko rozumianej.

– Poznałem artystów malarzy, rzeźbiarzy, grafików, performerów, designerów... Wybitne, wyjątkowe postaci, tak w wymiarze tworzonej sztuki, jak i czysto osobistym.

  • Z Galerii BWA trafił pan do prywatnych pracowni artystów.

– To była naturalna kontynuacja tego fotograficznego zapisu.

Artyści zapraszali mnie do swoich pracowni, często mieszczących się w ich mieszkaniach, były więc to spotkania o charakterze osobistym, bo odbywały się w ich bardzo intymnej, zamkniętej przestrzeni.

To ważne, gdyż kontekst miejsca, sytuacja odgrywa istotną rolę w moich fotografiach.

  • Proszę opowiedzieć o tych spotkaniach.

– Właściwie każde z nich było wyjątkowe, każde było dla mnie dużym przeżyciem. Fotografowałem artystów przy pracy, ale to nie były pozowane zdjęcia. Ja ich na swój sposób podpatrywałem, przyglądałem się im. Pamiętam Zenona Kononowicza, który bardzo niechętnie wpuszczał ludzi do swojej pracowni na ostatnim piętrze kamienicy przy ul. Skłodowskiej. To był człowiek w pełni żyjący sztuką, zupełnie obojętny na tzw. sprawy praktyczne. Spodobały mu się moje zdjęcia, zapraszał mnie do siebie potem. Wyjątkowy artysta.

  • Na wystawie znajdziemy więcej takich wyjątkowych postaci: Władysław Hasior, Ryszard Lis, Antoni Michalak…

– Antoniego Michalaka fotografowałem w jego pracowni w Kazimierzu nad Wisłą. Bardzo otwarty, życzliwy, pogodny. Przyjeżdżał do mnie do Lublina, polubiliśmy się bardzo. Pamiętam spotkanie z rzeźbiarzem Stanisławem Strzyżyńskim w Nałęczowie, który z miejsca zaproponował: A chodź, zrobię ci główkę. I wykonał trzy rzeźby mojej głowy. Dwie mi podarował, a jedna – jak opowiedział mi właśnie syn nieżyjącego już artysty – była wystawiana. W pamięci mam spotkania z członkami legendarnej Grupy Zamek: Janem Ziemski, Władysławem Borowskim, Jerzym Ludwińskim. Niezapomniane rozmowy z Piotrem Kmieciem, performerce Teresy Murak, Ewy Partum, Jerzego Beresia... Twórczość Władysława Filipiaka, Edwarda Dwurnika, Grażyny Czapskiej, Mikołaja Smoczyńskiego, Zofii Kopel-Szulc, Marii Urban-Mieszkowskiej... To artyści wielkiego, światowego formatu. Dzięki nim i dzięki Galerii BWA mogliśmy być w centrum wybitnej sztuki.

  • Nie miał pan tremy przed pierwszymi wizytami w pracowniach artystów?

– Miałem świadomość różnic między nami: wieku, dokonań, pozycji, ale jak już przekraczałem prób ich pracowni wszystko znikało. Już nie byliśmy sobie obcy. Stawałem się, w jakiś sposób, częścią tej artystycznej przestrzeni, jej uczestnikiem, widzem i twórcą zarazem. Powstawał między nami rodzaj artystycznej, a z czasem również osobistej bliskości.

  • Zawiązały się przyjaźnie?

– Tak. Bliskie znajomości i przyjaźnie, trwające zresztą do dziś. Nasze spotkania trwały po kilka godzin, dużo rozmawialiśmy, poznawaliśmy się. To naturalne, że rodziła się jakaś więź, sympatia.

Uważam zresztą, że to największa, absolutnie bezcenna wartość tego projektu: możliwość poznania wyjątkowych ludzi: artystów, ale przede wszystkim ludzi.

  • Pana przyjaciele i znajomi artyści podkreślają wyjątkową empatię i życzliwość wobec ludzi, a w pracy skromność i rodzaj „niewidzialności”. Czy to klucz do zrobienia dobrej, unikalnej fotografii?

– Gdy zaczynam fotografować. liczy się tylko temat. A moim tematem byli i są ludzie. Jestem ich ciekawy, przyglądam się im, „wchodzę” w postać. Interesuje mnie człowiek w działaniu, w kontekście: sytuacji, miejsca, zdarzenia. Tak powstaje pełny obraz człowieka. Moimi mistrzami są Edward Steichen i jego cykl „Rodzina Człowiecza” oraz fotoreporter wojenny Robert Capa. To społeczne fotoreportaże o ważnej, współczesnej tematyce, często bolesnej, trudnej, dramatycznej. W ich centrum jest zawsze człowiek.

  • W tym kontekście nie mogę nie wspomnieć o pana innym, wybitnym projekcie uwiecznionym w albumie „Pożegnanie taboru - Fotografie 1967”. Przewodnim tematem tego projektu była ludność romska, która przymusowo osiadła na Lubelszczyźnie, objęta wcześniej państwowym zakazem wędrowania.

– Pierwszy tabor, który fotografowałem był w Grabowcu koło Hrubieszowa. W taborze były 4 rodziny, a wójtem cygańskim był charyzmatyczny Roman Bobowicz „Laba”. Romowie mieszkali w opuszczonym i zaniedbanym budynku dworskim, obok stały ich kolorowe wozy. Byli smutni, tęsknili za wędrówką. Ale cały czas mieli nadzieję, że ten postój jest chwilowy, że wkrótce znowu wyruszą, zaczną żyć.

  • I tu znów, podobnie jak w przypadku artystów, wszedł pan do prywatnego, intymnego świata.

– Tak było, Romowie pozwolili mi uczestniczyć w swoim codziennym życiu. Fotografowałem kobiety przy pracach w kuchni, mężczyzn przy koniach. Dzieci były zaciekawione, pozowały mi do zdjęć – i to było niezwykłe pozowanie. Przybierały pozy, robiły miny. Na zdjęciach widać ich wyobrażenie o sobie. To wszystko odbywało się wśród bajecznie kolorowych wozów z rzeźbionymi smokami, pięknych, powłóczystych spódnic Cyganek. A gdzieś w tle kontrast: smutne budynki, w których kazano Cyganom mieszkać; szare, zaniedbane. Symbol ich niewoli.

  • Album „Pożegnanie taboru”, wydany przez Ośrodek Brama Grodzka Teatr NN w 2007 roku odniósł wielki sukces, a pan, jako autor zdjęć został wyróżniony w 2008 roku w konkursie „Najpiękniejsze Książki Roku”, organizowanym przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek. A jak Romowie na niego zareagowali?

– Na wernisażu, który odbył się w Teatrze NN była spora grupa Romów. Z ciekawością oglądali fotografie, byli wzruszeni, rozpoznawali swoje rodziny.

A ja największe wzruszenie przeżyłem w Parczewie.

W ramach projektu „Historie z fotogramów” studentki dotarły do Cyganki, którą sfotografowałem jako kilkunastoletnią dziewczynkę. Pojechaliśmy do niej. Starsza, elegancka pani przyjęła nas bardzo serdecznie. Była ogromnie wzruszona. Zobaczyłem wyraźnie, że ta praca miała sens nie tylko w wymiarze artystycznym, ale też dokumentalnym, historycznym. To dla Romów bardzo ważne.

  • I znów wracamy do tematu: ludzie.

– Tak. Moja pasja dala mi ciekawe życie wśród ludzi wyjątkowych, utalentowanych, wybitnych. Mogę powiedzieć, że miałem wielkie szczęście.

Andrzej Polakowski

(ur. w 1937 w Częstochowie) – polski artysta fotograf. Członek rzeczywisty Okręgu Lubelskiego Związku Polskich Artystów Fotografików, członek honorowy Lubelskiego Towarzystwa Fotograficznego. Mieszka i pracuje w Lublinie, fotografuje od początku lat 50. W latach 1956-60 był członkiem Poznańskiego Towarzystwa Fotograficznego. Jest absolwentem Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Lublinie, Wydziału Budownictwa Politechniki Poznańskiej oraz Studium Podyplomowego Politechniki Warszawskiej. W 1961 roku został członkiem Fotoklubu „Zamek”, w późniejszym czasie był współtwórcą grupy fotograficznej „Plama”. W latach 1966-67 był autorem projektu fotograficznego, dokumentującego życie społeczności romskiej na terenie Lubelszczyzny. Pokłosiem tych fotoreportaży było wydanie albumu fotograficznego „Pożegnanie Taboru – Fotografie 1967”; wydanego przez Teatr NN w 2007 roku.

Był członkiem rzeczywistym Lubelskiego Towarzystwa Fotograficznego, w którym (w latach 1967-76) pełnił funkcje w Zarządzie LTF: prezesa oraz wiceprezesa do spraw artystycznych. Obecnie jest członkiem honorowym Lubelskiego Towarzystwa Fotograficznego. Jest autorem i współautorem albumów fotograficznych, w 2008 roku został wyróżnionym autorem „Pożegnania taboru” – w konkursie „Najpiękniejsze Książki Roku”, organizowanym przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek. Jest autorem i współautorem wielu wystaw fotograficznych indywidualnych i zbiorowych, krajowych i międzynarodowych. Szczególne miejsce w twórczości Andrzeja Polakowskiego zajmuje fotografia reportażowa, fotografia dokumentalna podróżnicza i przemysłowa oraz fotografia aktu i portretu. Od lat 70. jednym z elementów jego twórczości jest fotomontaż; obecnie w swojej pracy wykorzystuje możliwości kreacyjne fotograficznego oprogramowania komputerowego.

Andrzej Polakowski otrzymał Złoty Medal za Fotograficzną Twórczość, nadany przez Kapitułę Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej. W 2012 roku został odznaczony Medalem Prezydenta Miasta Lublin, podczas obchodów 75-lecia Lubelskiego Towarzystwa Fotograficznego. W roku 2013 został laureatem Nagrody Kulturalnej Województwa Lubelskiego.

W czerwcu 2023 roku Andrzej Polakowski otrzymał Medal Zasłużony dla Miasta Lublina nadany przez Prezydenta Miasta Lublin oraz Nagrodę Kulturalną Województwa Lubelskiego 2023 przyznaną przez Marszałka Województwa Lubelskiego

Artyści i widzowie w obiektywie Andrzeja Polakowskiego

Wystawa została przygotowana przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną im. Hieronima Łopacińskiego oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Lubelski . Można ją oglądać w Galerii Biblioteki przy ul. Narutowicza 4 do 25 sierpnia 2023 roku. Na wystawie zobaczymy fotografie Andrzeja Polakowskiego wykonane w latach 1965-2004 prezentujące 45 malarzy, grafików, designerów, performerów podczas ich wystaw i wernisaży w Galerii BWA Labirynt oraz w ich pracowniach

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Odszedł dobry duch Chełmianki. Janusz Oleszkiewicz miał 75 lat

Odszedł dobry duch Chełmianki. Janusz Oleszkiewicz miał 75 lat

Był zawsze tam, gdzie grała Chełmianka – na stadionie, przy ławce rezerwowych, w szatni i na trybunach. W wieku 75 lat zmarł Janusz Oleszkiewicz, wieloletni kierownik drugiego zespołu i drużyn młodzieżowych biało-zielonych.

AZS AWF Biała Podlaska przegrał w derbach z KPR Padwą Zamość 27:30

I Liga Centralna Piłkarzy Ręcznych: w derbach KPR Padwa lepsza od AZS AWF Biała Podlaska

W meczu derbowym KPR Padwa Zamość pokonała na wyjedzie AZS AWF Biała Podlaska 30:27. Tym samym zamościanie wzięli rewanż za ostatnią przegraną w wojewódzkim finale Pucharu Polski

Lodołamacze dla LCK. Doceniono przyjazną przestrzeń

Lodołamacze dla LCK. Doceniono przyjazną przestrzeń

Lubelskie Centrum Konferencyjne zostało nagrodzone w konkursie Lodołamacze 2025 w kategorii „Przyjazna Przestrzeń”. To wyróżnienie trafia do instytucji i firm, które szczególnie dbają o dostępność i otwartość swoich przestrzeni dla osób z niepełnosprawnościami.

Ustawa o Ukraińcach. Jest decyzja prezydenta

Ustawa o Ukraińcach. Jest decyzja prezydenta

Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał ustawę o pomocy obywatelom Ukrainy - przekazał w piątek szef prezydenckiej kancelarii Zbigniew Bogucki. Poinformował też, że w poniedziałek do Sejmu trafią dwa projekty: ws. wydłużenia okresu, po którym obcokrajowcy mogą ubiegać się o polskie obywatelstwo, oraz ws. ścigania banderyzmu. Zapisy ustawy ograniczają m.in. wypłatę 800 plus.

Budowa S19

Unia sypie kasą na drogi. Miliony na ekspresówkę z Lublina do Lubartowa

Unia Europejska dokłada miliony do budowy S19 Lublin - Lubartów Północ. Trasa ma być gotowa pod koniec 2027 roku.

Siatkarze Avii w weekend zagrają na terenie beniaminka z Grodziska Mazowieckiego

PZL Leonardo Avia Świdnik celuje w pierwsze zwycięstwo w tym sezonie

W trzeciej kolejce PZL Leonardo Avia Świdnik zagra na wyjeździe ze Spartą Grodzisk Mazowiecki. Sobotnie spotkanie rozpocznie się o godzinie 18

Straż Graniczna rośnie w siłę. Ile zarobią nowi funkcjonariusze?
galeria

Straż Graniczna rośnie w siłę. Ile zarobią nowi funkcjonariusze?

Najpierw 3-letnia nauka, a później służba. W piątek 16 nowych funkcjonariuszy Straży Granicznej złożyło ślubowanie. Zarobią od 5300 zł na rękę.

Niedzielnym uroczystościom będzie towarzyszył przemarsz ulicami Lubelską, Pocztową i Hrubieszowską

Inauguracja roku akademickiego w PANS Chełm. Będą utrudnienia w ruchu

W niedzielę, 28 września, Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie zainauguruje rok akademicki 2025/2026. W programie znalazła się msza święta, uroczysty przemarsz i oficjalna część w siedzibie uczelni. Kierowcy muszą liczyć się z czasowymi utrudnieniami.

Prohibicja w Lublinie? Spytaliśmy lubelskich radnych
sonda

Prohibicja w Lublinie? Spytaliśmy lubelskich radnych

Temat zakazu nocnej sprzedaży alkoholu w Warszawie obiegł ostatnio cały kraj. Stołeczni radni, póki co wprowadzili prohibicję na terenie dwóch dzielnic. Ale od lipca przyszłego roku ma to już dotyczyć całego miasta. Czy takie rozwiązanie jest potrzebne również w Lublinie? Zapytaliśmy o to miejskich radnych.

Tężnia nad Krzną i ścieżka

Nad Krzną będzie nowe miejsce do odpoczynku. Podest, hamaki i lornetki

Nad Krzną powstanie nowe miejsce do odpoczynku. Urzędnicy szukają teraz wykonawcy.

Maciej Kuciapa (Orlen Oil Motor Lublin): Przygotowania do niedzielnego finału cały czas trwają

Maciej Kuciapa (Orlen Oil Motor Lublin): Przygotowania do niedzielnego finału cały czas trwają

Trwa wielkie odliczanie do niedzielnego, rewanżowego meczu finałowego PGE Ekstraligi. O godzinie 19.30 Orlen Oil Motor Lublin zmierzy się przy Al. Zygmuntowskich z PRES Grupą Deweloperską Toruń. W piątek odbyła się przedmeczowa konferencja prasowa, w której wzięli Maciej Kuciapa i Bartosz Zmarzlik. Z jakim nastawieniem „Koziołki” podejdą do decydującej batalii o złoto?

Z całego serca dziękujemy każdej osobie, która oddała głos za naszymi zwierzakami. To dzięki Wam możemy działać jeszcze skuteczniej i z jeszcze większą nadzieją patrzeć w przyszłość - napisali po ogłoszeniu wyników głosowania pracownicy schroniska dla zwierząt w Zamościu.

Wielka radość w schronisku dla zwierząt. To oni dostaną 1,3 mln zł z budżetu obywatelskiego

Nie strefy sportu, nie modernizacja boiska i nie naprawa drogi, ale gruntowny remont budynku dla psów w schronisku dla bezdomnych zwierząt w Zamościu to inwestycja, która jako projekt ogólnomiejski zostanie w 2026 roku zrealizowana z budżetu obywatelskiego. Jest na to zabezpieczone 1,3 mln zł.

Prezent dla niego: jak trafić w gust, gdy masz 48 godzin

Prezent dla niego: jak trafić w gust, gdy masz 48 godzin

Masz mało czasu, a chcesz podarować coś z klasą? Zamiast szukać przypadkowego drobiazgu, wybierz dopracowany, gotowy zestaw w eleganckiej oprawie. Jeśli potrzebujesz punktu startu, zajrzyj na prezent dla niego - łatwo dopasujesz styl do osoby obdarowywanej. Pomyśl o tym jak o krótkiej ścieżce decyzyjnej: cel, styl, osobisty akcent. Gdy te trzy elementy zagrają, nawet wybór w pośpiechu wygląda jak planowany z wyprzedzeniem.

Płaszcza nie wystarczyło. Policjanci z Chełma zatrzymali 44-latkę ukrywającą się w szafie

Płaszcza nie wystarczyło. Policjanci z Chełma zatrzymali 44-latkę ukrywającą się w szafie

Chełmscy kryminalni odnaleźli poszukiwaną listem gończym 44-latkę. Kobieta, chcąc uniknąć zatrzymania, schowała się w szafie pod płaszczem. Zamiast wolności zyskała dodatkowe zarzuty – tym razem za kradzież z włamaniem na miejscowym targu.

kurtka zimowa M-TAC

Survival w mieście i w lesie – jaka kurtka zimowa sprawdzi się w obu warunkach?

Dlaczego wybór odpowiedniej kurtki zimowej ma znaczenie? Zima w mieście może być równie bezlitosna, co mróz w lesie. Niezależnie czy codziennie przemierzasz ulice, czy wybierasz się na weekendowy survival, odpowiednia kurtka zimowa to podstawa. Wybór nie jest prosty, bo często zwykłe modele są albo modne, albo funkcjonalne, rzadko łączą oba te aspekty. Właśnie tutaj wkracza kurtka survivalowa, która łączy wytrzymałość z estetyką. W codziennym użytkowaniu docenimy jej lekkość i wygodę, a w lesie – odporność na warunki atmosferyczne.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium