O tym, jak często należy zmieniać opony i jak długo ich używać, słyszy się wiele sprzecznych porad i opinii. Tymczasem prawidłowe użytkowanie opon jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa w trakcie jazdy.
Czy można jeździć latem na zimowych oponach?
Opony zimowe (lub śnieżne) różnią się od tych, które stosujemy w cieplejszych miesiącach. Przede wszystkim mają głębszy bieżnik i mogą stawać się zbyt miękkie w wyższych temperaturach. W konsekwencji jazda na niewłaściwym ogumieniu wydłuża drogę hamowania o jedną czwartą i znacznie zwiększa ryzyko wypadku. Analogicznie, letnie opony wykonane są z mniej elastycznej mieszanki, która twardnieje w niższych temperaturach tracąc przyczepność. Zmiana opon zarówno jesienią, jak i wiosną jest zatem koniecznością i służy zachowaniu bezpieczeństwa w trakcie jazdy.
Czy warto przekładać zużyte opony na tylną oś pojazdu?
W momencie gdy opony przestają nadawać się do jazdy, należy bezzwłocznie wymienić je na nowe. Przekładanie opon pomiędzy przednią a tylną osią co sezon jest możliwe do czasu, w którym bieżnik jest wystarczająco wysoki do zapewnienia bezpieczeństwa jazdy. Jednocześnie należy pamiętać o tym, żeby na tylnych kołach znalazły się opony w najlepszym stanie, ponieważ to właśnie tylna oś odpowiada za stabilizację toru jazdy. W innym wypadku w trakcie hamowania na zakrętach tylne opony mogą tracić przyczepność, powodując poślizg nadsterowny.
Czy stosowanie opon całorocznych jest bezpieczne?
Obecna technologia wytwarzania opon jest na tyle zaawansowana, że producenci są w stanie zaproponować ogumienie niemal idealnie pasujące do warunków panujących na drogach, zapewniające przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa.
- Należy pamiętać, że opony całoroczne nie są w stanie zachować optymalnych właściwości w skrajnych warunkach pogodowych lub przy bardzo dynamicznej jeździe, dlatego najlepiej wyposażyć się w dwa komplety opon i zmieniać je regularnie – doradza Radosław Jaskulski, trener Škoda Auto Szkoła.
Czy warto inwestować w opony rekomendowane przez producenta?
Przed wprowadzeniem nowego samochodu do oferty zespół ekspertów spędza do dwóch lat opracowując opony najlepiej dopasowane do danego modelu. Serie testów eliminują niepożądane właściwości opon użytkowanych w konkretnym pojeździe. Żadne inne akcesoria nie mają takiego wpływu na właściwości jezdne i bezpieczeństwo jak właśnie koła i opony. Z tego względu warto zainwestować w ogumienie rekomendowane przez producenta samochodów, ponieważ jest ono idealnie dopasowane do układu jezdnego i innych wymogów dla danego modelu.
Przechowywanie ogumienia poza sezonem
– Aby opony służyły jak najdłużej, po zakończonym sezonie należy je oczyścić usuwając brud i inne zanieczyszczenia, a następnie ustawić pionowo, obok siebie. Koła kompletne można składować powieszone lub ułożone w stos, jedno na drugim. Miejsce przechowywania powinno być chłodne, suche i nienasłonecznione – doradza Radosław Jaskulski.