Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

19 grudnia 2017 r.
14:56

Lapońskie harce Škodami 4x4. Nasz test [wideo]

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 1 A A

Samolot delikatnie dotknął płyty lotniska w Rovaniemi. Finlandia przywitała śniegiem i aurą iście świąteczną. Renifery pochowały się w leśnych ostępach. Siłą rzeczy rolę Rudolfów pełniły Škody z napędem 4x4. Zapowiadała się niezła frajda.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Samo Ravaniemi pożegnaliśmy szybko ruszając w kierunku Levi, jednego z największych ośrodków narciarskich w Finlandii. Autobus na okolcowanych oponach mknął 80 km/h po oblodzonej drodze. Przy minus 30 stopniach bez takich opon nie byłoby jazdy.

4x4 frajda w standardzie

Levi przywitało nas śniegiem i całą masą świątecznie oświetlonych choinek. Nie przyjechaliśmy jednak podziwić bożonarodzeniowego anturażu Levi, a sprawdzić gamę Škód z napędem 4x4. Obecnie, popularność SUV-ów idzie w parze z rosnącą popularnością pojazdów z napędem na cztery koła. Chociaż marka Škoda od wielu lat jest liderem na europejskim rynku modeli 4×4, to warto wiedzieć, że w Mladá Boleslav takie pojazdy powstawały już w latach trzydziestych minionego wieku. Dziś Škoda ma w portfolio całą gamę octavii, superba, kodiaqa i karoqa z napędem 4x4.

Jak działa napęd na cztery koła?

Zanim ruszyliśmy na jazdy testowe wtłoczono nam do głowy trochę teorii. Za płynne przenoszenie momentu obrotowego na koła odpowiada sterowane elektro-hydraulicznie wielopłytkowe sprzęgło. Jego zaletą jest dołączanie w razie potrzeby napędu tylnej osi. W połączeniu z układami i funkcjami samochodu można doprowadzić do sytuacji, w której moment obrotowy będzie przenoszony nawet w 85 proc. na jedno z kół. Wszystko będzie odbywało się płynie i bez jakiejkolwiek ingerencji kierowcy.

W zależności od sytuacji na drodze, rodzaju nawierzchni i intencji kierowcy, rozdział momentu obrotowego będzie się odbywał w sposób mający na celu optymalizację trakcji. Dzięki temu niezależnie, czy w zimie, czy w lecie, jeśli zajdzie taka potrzeba, auto będzie dynamicznie ruszało i przyspieszało. Docenią to kierowcy lubiący opuszczać utwardzone szlaki, holujący przyczepy, czy podróżujący po drogach o dużym nachyleniu.

Dużym ułatwieniem będzie tryb off-road, działający w zakresie od 0 do 30 km/h, dzięki któremu auto jeszcze lepiej będzie się prowadziło w trudnych warunkach. Po jego włączeniu zmienia się charakterystyka pracy układów elektronicznych, silnika i skrzyni biegów i reakcja na gaz. W trybie off-road łatwiej będzie ruszyć pod górę na wniesieniu, ASR i ESC pozwolą na zerwanie przyczepności zarówno przy ruszaniu, jak i przy hamowaniu bez uszczerbku, jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa. Również zjazd ze wzniesienia będzie dużo łatwiejszy dzięki automatycznemu utrzymaniu stałej prędkości zjazdu. Uff, sporo tej teorii. Czas na praktykę.

Octavia na lód

Przy minus 30 stopniach lapońskie bagno zamieniło się w idealny lodowy tor testowy. Miejscowy traktorzysta z fantazją charakterystyczną dla fińskich kierowców wytyczył nitkę testowego toru przypominającą krętą, górską drogę. Zakręt przechodził w zakręt.

Rozgrzana Škoda octavia scout 4x4 już na nas czekała. Do wyboru mieliśmy wersją benzynową 1.8 TSI i silnik wysokoprężny 2.0 TDI. Te modele są dostępne wyłącznie z skrzynią DSG.

Pierwsze metry szybko nam uświadomiły, że naprawdę jest ślisko. Mimo to scout bez problemu nabierał prędkości i już w pierwszym zakręcie pięknie poszedł bokiem. Napęd zaczął „tańczyć” między osiami i kołami, dając nam poczucie pełnego panowania nad samochodem. Tylko od fantazji kierowcy zależało, jak mocno wychyla się tył scouta. To była przyjemność w czystej formie, wywołująca „banana” na naszych twarzach.

Silnik i skrzynia pracowały jak dobrze zgrany duet, płynnie żonglując mocą i momentem. Efekt był jeden: poczucie pełnego panowania nad samochodem, który cudownie ślizgał się po nitce toru. Oczywiście fizyka ma swoje żelazne prawa i zbyt narowiści kończyli w śnieżnej bandzie. Trzeba było jednak mocno postarać się, aby scouta wpakować w głęboki śnieg. I jeszcze jedno: każdy z zaspy wyjechał o własnych siłach.

Kodiaq i karoq jazda do lasu

Dwa nowe SUV mogliśmy sprawdzić nie tylko na lodowym torze, ale także w warunkach rzeczywistych – na leśnej zimowej trasie. Oba nowe SUV z Mladá Boleslav bez problemu pokonywały krętą, leśną ścieżkę lapońskiego lasu. Tylko jeden z kolegów, znany motoryzacyjny bloger, powiesił Škodę w przydrożnym rowie. Zrobił to jednak z pełną premedytacją, ignorując zdrowy rozsądek i podstawowe zasady jazdy w terenie.

Kodiaq, potężny, rodzinny SUV z bagażnikiem o pojemności dochodzącej do 835 l, od pięciu do siedmiu miejsc dla pasażerów, zapewniał wysoki komfort podróżowania. Nawet na leśnym, wyboistym dukcie dawał poczucie komfortu podróżowania znanego z limuzyny. Dzięki systemowi Area View Camera, zapewniającemu obraz w zakresie 360 stopni, niemal z chirurgiczną precyzją można przemykać poprzez wąskie przesmyki między drzewami. Ten spory SUV z gracją pokonywał nierówności drogi.

Mniejszy karoq bazuje na konstrukcyjnym systemie modułowym MQB. Stylistycznie nawiązuje do większego i starszego prawie o rok modelu kodiaq. Mimo mniejszych rozmiarów oferuje to, do czego Škoda przyzwyczaiła użytkowników przez ostatnie lata. Przestronne, funkcjonalne wnętrze zgodne z filozofią Simply Clever. Wygodne fotele i duży bagażnik, to wszystko elementy, które zawsze można znaleźć na pokładzie Škody.

Dobre wyciszenie auta i bardzo dobre właściwości jezdne w połączeniu z nowoczesnymi silnikami dają szerokie możliwości zastosowania auta. Ten model równie sprytnie zachowywał się w realiach lapońskiej zimy.

Podsumowanie

W ostrych warunkach lapońskiej zimy napęd 4x4 jest wręcz niezbędny. Škoda pokazała, że samochody tej marki to nie tylko „malowane” SUV na bulwarowe wypady, ale prawdziwe traperskie pojazdy, które nie boją się arktycznych wyzwań. Warto też pamiętać, że napęd 4x4 świetnie sprawdza się także w lecie. Nie tylko poprawia jakość prowadzenia samochodu, ale także daje duże możliwości ruszenia poza ubite trakty.

 

montaż łm, muzyka Bensound.com

Pozostałe informacje

Noc tylko dla dorosłych
11 maja 2024, 20:00

Noc tylko dla dorosłych

Zapraszamy na wyjątkowy wieczór do Piwnic Centrum Kultury w Lublinie. Z premierowym programem wystąpi Grupa Oł Maj Gad oraz lubelska performerka, tancerka i producentka burleski Harpy Queen.

Sztuczna inteligencja wykryje choroby przewodu pokarmowego

Sztuczna inteligencja wykryje choroby przewodu pokarmowego

W nowoczesny sprzęt została wyposażona pracownia endoskopowa Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego. Dzięki temu pacjenci mają czuć się bezpieczniej i bardziej komfortowo, ale lekarze szybciej wykryją zmiany.

Gol z połowy boiska, ponad 100 minut gry, Motor i Znicz Pruszków na remis po szalonym meczu [zdjęcia, wideo]
galeria
film

Gol z połowy boiska, ponad 100 minut gry, Motor i Znicz Pruszków na remis po szalonym meczu [zdjęcia, wideo]

Czasami o meczach piłki nożnej mówi się, że emocji było w nich tyle, co na rybach. W spotkaniu Motoru Lublin ze Zniczem Pruszków było jednak zupełnie odwrotnie. Mieliśmy w nim wszystko: sporo goli, zwroty akcji, interwencje VAR i niesamowitą dramaturgię. Niestety, nie było za to happy-endu, bo skończyło się remisem 3:3. A ten wynik powoduje, że drużynie Mateusza Stolarskiego będzie jeszcze trudniej o miejsce w strefie barażowej.

Znamy numery list w wyborach do PE. Trzecia Droga pierwsza, a PiS na końcu

Znamy numery list w wyborach do PE. Trzecia Droga pierwsza, a PiS na końcu

Państwowa Komisja Wyborcza wylosowała dzisiaj numery list komitetów, które wezmą udział w najbliższych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Głosowanie odbędzie się 9 czerwca.

Problemy Lewartu w Tomaszowie Lubelskim. Lider po przerwie odwrócił losy meczu

Problemy Lewartu w Tomaszowie Lubelskim. Lider po przerwie odwrócił losy meczu

Lewart musiał się napracować na punkty w Tomaszowie Lubelskim, ale lider tabeli zrobił swoje. Goście przegrywali 0:1 jednak w drugiej połowie odwrócili losy spotkania i wygrali 2:1.

Kadet to brzmi dumnie. Uczennice i uczniowie klas wojskowych świętowali w Targach Lublin
Zdjęcia
galeria

Kadet to brzmi dumnie. Uczennice i uczniowie klas wojskowych świętowali w Targach Lublin

10 maja w Lublinie obchodzono II Wojewódzkie Dni Kadet. Święto było okazją do upamiętnienia zasług kadetów walczących o wolność Polski oraz wyrażenia dumy ze współczesnych – uczniów i uczennic klas wojskowych.

Zdjęcie z Dziennika Wschodniego Zdjęciem XX-lecia Grand Press Photo? Głosowanie tylko do północy

Zdjęcie z Dziennika Wschodniego Zdjęciem XX-lecia Grand Press Photo? Głosowanie tylko do północy

Jeszcze tylko dziś, do godz. 23.59, można głosować na Zdjęcie XX-lecia w jubileuszowej 20. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Wyboru można dokonać spośród 19 Zdjęć Roku z poprzednich edycji konkursu, autorami dwóch z nich byli fotoreporterzy Dziennika Wschodniego!

Kochają stare samochody i dobrą zabawę
Zdjęcia/Wideo
galeria

Kochają stare samochody i dobrą zabawę

W Lublinie rozpoczął się V Rajd Ziemi Lubelskiej, będący II rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych.

Przetarg na Lubelskie Centrum Piłki Nożnej rozstrzygnięty. Miasto wyda nieco więcej niż planowało

Przetarg na Lubelskie Centrum Piłki Nożnej rozstrzygnięty. Miasto wyda nieco więcej niż planowało

Urząd Miasta w Chełmie rozstrzygnął dzisiaj przetarg na budowę Lubelskiego Centrum Piłki Nożnej. Ratusz na inwestycję w ramach, której przebudowany zostanie Stadion Miejski przy ul. Szwoleżerów, a także powstaną trzy boiska treningowe: przy stadionie, Zespole Szkół Budowlanych i Geodezyjnych oraz Medycznym Studium Zawodowym (kryte balonem) wyda blisko 6 milionów złotych więcej niż planował.

Burmistrz obiecuje aquapark, ale zacznie od oświaty
Łęczna

Burmistrz obiecuje aquapark, ale zacznie od oświaty

Leszek Włodarski, nowy-stary burmistrz Łęcznej, przedstawił długą listę inwestycji w nowej kadencji. Czy uda mu się je zrealizować?

Pożar tartaku w Izbicy. Interweniowali strażacy

Pożar tartaku w Izbicy. Interweniowali strażacy

Strażacy przeprowadzili sprawną akcję gaśniczą. Spłonęła część budowlanej konstrukcji.

Hektary nad Klukówką czekają. Lasy Państwowe: Pierwszy krok należy do miasta

Hektary nad Klukówką czekają. Lasy Państwowe: Pierwszy krok należy do miasta

Do miasta ma trafić obszar dawnych stawów hodowlanych nad Klukówką. Takie obietnice padły tuż przed wyborami samorządowymi. Lasy Państwowe odpowiadają jednak, że pierwszy krok należy do samorządu.

Prezydent Zamościa wziął się za miejskie spółki. Poważne zmiany w radach nadzorczych

Prezydent Zamościa wziął się za miejskie spółki. Poważne zmiany w radach nadzorczych

Mówił, że zarządzanie niektórymi miejskimi spółkami mu się nie podoba. Na razie ich prezesi odwołani nie zostali, ale w radach nadzorczych Rafał Zwolak, prezydent Zamościa zmiany już wprowadził. I to poważne.

Koalicja zawiązana. Krówczyński szefem rady, Szumiec wiceburmistrzem
galeria

Koalicja zawiązana. Krówczyński szefem rady, Szumiec wiceburmistrzem

Podczas pierwszej sesji nowej kadencji rady miasta przetestowana została uformowana dzień wcześniej koalicja, która wybrała prezydium. Na czele lubartowskiej rady stanął Tomasz Krówczyński z komitetu Wspólnoty Lubartowskiej. Zastępcą burmistrza został Radosław Szumiec.

Fałszywe oregano zalało rynek. To najczęściej podrabiana przyprawa w UE

Fałszywe oregano zalało rynek. To najczęściej podrabiana przyprawa w UE

Ta aromatyczna przyprawa, zawierająca bogactwo witamin i służąca jako środek leczniczy jest ostatnio często podrabiana. Jak rozpoznać fałszywkę?

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium