Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

19 grudnia 2017 r.
14:56

Lapońskie harce Škodami 4x4. Nasz test [wideo]

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio

Samolot delikatnie dotknął płyty lotniska w Rovaniemi. Finlandia przywitała śniegiem i aurą iście świąteczną. Renifery pochowały się w leśnych ostępach. Siłą rzeczy rolę Rudolfów pełniły Škody z napędem 4x4. Zapowiadała się niezła frajda.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Samo Ravaniemi pożegnaliśmy szybko ruszając w kierunku Levi, jednego z największych ośrodków narciarskich w Finlandii. Autobus na okolcowanych oponach mknął 80 km/h po oblodzonej drodze. Przy minus 30 stopniach bez takich opon nie byłoby jazdy.

4x4 frajda w standardzie

Levi przywitało nas śniegiem i całą masą świątecznie oświetlonych choinek. Nie przyjechaliśmy jednak podziwić bożonarodzeniowego anturażu Levi, a sprawdzić gamę Škód z napędem 4x4. Obecnie, popularność SUV-ów idzie w parze z rosnącą popularnością pojazdów z napędem na cztery koła. Chociaż marka Škoda od wielu lat jest liderem na europejskim rynku modeli 4×4, to warto wiedzieć, że w Mladá Boleslav takie pojazdy powstawały już w latach trzydziestych minionego wieku. Dziś Škoda ma w portfolio całą gamę octavii, superba, kodiaqa i karoqa z napędem 4x4.

Jak działa napęd na cztery koła?

Zanim ruszyliśmy na jazdy testowe wtłoczono nam do głowy trochę teorii. Za płynne przenoszenie momentu obrotowego na koła odpowiada sterowane elektro-hydraulicznie wielopłytkowe sprzęgło. Jego zaletą jest dołączanie w razie potrzeby napędu tylnej osi. W połączeniu z układami i funkcjami samochodu można doprowadzić do sytuacji, w której moment obrotowy będzie przenoszony nawet w 85 proc. na jedno z kół. Wszystko będzie odbywało się płynie i bez jakiejkolwiek ingerencji kierowcy.

W zależności od sytuacji na drodze, rodzaju nawierzchni i intencji kierowcy, rozdział momentu obrotowego będzie się odbywał w sposób mający na celu optymalizację trakcji. Dzięki temu niezależnie, czy w zimie, czy w lecie, jeśli zajdzie taka potrzeba, auto będzie dynamicznie ruszało i przyspieszało. Docenią to kierowcy lubiący opuszczać utwardzone szlaki, holujący przyczepy, czy podróżujący po drogach o dużym nachyleniu.

Dużym ułatwieniem będzie tryb off-road, działający w zakresie od 0 do 30 km/h, dzięki któremu auto jeszcze lepiej będzie się prowadziło w trudnych warunkach. Po jego włączeniu zmienia się charakterystyka pracy układów elektronicznych, silnika i skrzyni biegów i reakcja na gaz. W trybie off-road łatwiej będzie ruszyć pod górę na wniesieniu, ASR i ESC pozwolą na zerwanie przyczepności zarówno przy ruszaniu, jak i przy hamowaniu bez uszczerbku, jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa. Również zjazd ze wzniesienia będzie dużo łatwiejszy dzięki automatycznemu utrzymaniu stałej prędkości zjazdu. Uff, sporo tej teorii. Czas na praktykę.

Octavia na lód

Przy minus 30 stopniach lapońskie bagno zamieniło się w idealny lodowy tor testowy. Miejscowy traktorzysta z fantazją charakterystyczną dla fińskich kierowców wytyczył nitkę testowego toru przypominającą krętą, górską drogę. Zakręt przechodził w zakręt.

Rozgrzana Škoda octavia scout 4x4 już na nas czekała. Do wyboru mieliśmy wersją benzynową 1.8 TSI i silnik wysokoprężny 2.0 TDI. Te modele są dostępne wyłącznie z skrzynią DSG.

Pierwsze metry szybko nam uświadomiły, że naprawdę jest ślisko. Mimo to scout bez problemu nabierał prędkości i już w pierwszym zakręcie pięknie poszedł bokiem. Napęd zaczął „tańczyć” między osiami i kołami, dając nam poczucie pełnego panowania nad samochodem. Tylko od fantazji kierowcy zależało, jak mocno wychyla się tył scouta. To była przyjemność w czystej formie, wywołująca „banana” na naszych twarzach.

Silnik i skrzynia pracowały jak dobrze zgrany duet, płynnie żonglując mocą i momentem. Efekt był jeden: poczucie pełnego panowania nad samochodem, który cudownie ślizgał się po nitce toru. Oczywiście fizyka ma swoje żelazne prawa i zbyt narowiści kończyli w śnieżnej bandzie. Trzeba było jednak mocno postarać się, aby scouta wpakować w głęboki śnieg. I jeszcze jedno: każdy z zaspy wyjechał o własnych siłach.

Kodiaq i karoq jazda do lasu

Dwa nowe SUV mogliśmy sprawdzić nie tylko na lodowym torze, ale także w warunkach rzeczywistych – na leśnej zimowej trasie. Oba nowe SUV z Mladá Boleslav bez problemu pokonywały krętą, leśną ścieżkę lapońskiego lasu. Tylko jeden z kolegów, znany motoryzacyjny bloger, powiesił Škodę w przydrożnym rowie. Zrobił to jednak z pełną premedytacją, ignorując zdrowy rozsądek i podstawowe zasady jazdy w terenie.

Kodiaq, potężny, rodzinny SUV z bagażnikiem o pojemności dochodzącej do 835 l, od pięciu do siedmiu miejsc dla pasażerów, zapewniał wysoki komfort podróżowania. Nawet na leśnym, wyboistym dukcie dawał poczucie komfortu podróżowania znanego z limuzyny. Dzięki systemowi Area View Camera, zapewniającemu obraz w zakresie 360 stopni, niemal z chirurgiczną precyzją można przemykać poprzez wąskie przesmyki między drzewami. Ten spory SUV z gracją pokonywał nierówności drogi.

Mniejszy karoq bazuje na konstrukcyjnym systemie modułowym MQB. Stylistycznie nawiązuje do większego i starszego prawie o rok modelu kodiaq. Mimo mniejszych rozmiarów oferuje to, do czego Škoda przyzwyczaiła użytkowników przez ostatnie lata. Przestronne, funkcjonalne wnętrze zgodne z filozofią Simply Clever. Wygodne fotele i duży bagażnik, to wszystko elementy, które zawsze można znaleźć na pokładzie Škody.

Dobre wyciszenie auta i bardzo dobre właściwości jezdne w połączeniu z nowoczesnymi silnikami dają szerokie możliwości zastosowania auta. Ten model równie sprytnie zachowywał się w realiach lapońskiej zimy.

Podsumowanie

W ostrych warunkach lapońskiej zimy napęd 4x4 jest wręcz niezbędny. Škoda pokazała, że samochody tej marki to nie tylko „malowane” SUV na bulwarowe wypady, ale prawdziwe traperskie pojazdy, które nie boją się arktycznych wyzwań. Warto też pamiętać, że napęd 4x4 świetnie sprawdza się także w lecie. Nie tylko poprawia jakość prowadzenia samochodu, ale także daje duże możliwości ruszenia poza ubite trakty.

 

montaż łm, muzyka Bensound.com

Pozostałe informacje

Nielegalna broń i amunicja ukryta w gospodarstwie

Nielegalna broń i amunicja ukryta w gospodarstwie

29-latek z powiatu parczewskiego miał w pomieszczeniach gospodarczych arsenał broni i amunicji. Teraz grozi mu za to nawet 8 lat więzienia.

Konie z Końskowoli zatrzymane i doprowadzone na łąkę

Konie z Końskowoli zatrzymane i doprowadzone na łąkę

W środę rano na drodze między Końskowolą a Sielcami spacerowały sobie trzy konie. Za ich nie dopilnowanie właściciel dostał mandat.

zdjęcie ilustracyjne

Temat hejnału powróci. Radny proponuje konkurs, ale urząd go nie chce

Na ostatniej sesji rady temat hejnału miasta zdjęto z porządku obrad. Ale urząd pomysłu nie porzuca. Nie ogłosi jednak konkursu, jak sugerował radny Marek Dzyr.

Trójkąt Lubelski obraduje w Lublinie. Przede wszystkim o Ukrainie
galeria

Trójkąt Lubelski obraduje w Lublinie. Przede wszystkim o Ukrainie

W środę przed południem po centrum Lublina poruszało się kilka kolumn rządowych. Do miasta zjechali ministrowie spraw zagranicznych Polski, Litwy i Ukrainy, którzy spotkali się na lubelskim zamku w ramach 5. rocznicy powołania „Trójkąta Lubelskiego”.

Mieszkańcy odetchną z ulgą. Wreszcie zmienią windę, która była ich zmorą

Mieszkańcy odetchną z ulgą. Wreszcie zmienią windę, która była ich zmorą

Stara, awaryjna winda przy ul. Wyżynnej 16 przestanie uprzykrzać życie lokatorom. Pół roku temu mieszkańcy musieli pokonywać nawet dziesięć pięter po schodach. Nowa widna ma być gotowa najpóźniej za pół roku.

Przemysław Banaszak odchodzi z Górnika Łęczna, ale zostaje w Betclic I Lidze

Przemysław Banaszak odchodzi z Górnika Łęczna, ale zostaje w Betclic I Lidze

O odejściu Przemysława Banaszaka z Górnika Łęczna mówiło się już od ponad tygodnia. W środę, na dwa dni przed inauguracją rozgrywek w PKO BP Ekstraklasie i Betclic I Lidze kibice zielono-czarnych oficjalnie dowiedzieli się o odejściu napastnika do Śląska Wrocław

Nowoczesne rozwiązania banku podczas zaciągania kredytu gotówkowego

Nowoczesne rozwiązania banku podczas zaciągania kredytu gotówkowego

Zaciągnięcie kredytu gotówkowego jeszcze nigdy nie było tak proste! Wypełnij wniosek online, podpisz umowę elektronicznie i skorzystaj z dopasowanej oferty. Dowiedz się, jak nowoczesne rozwiązania bankowe łączą wygodę, bezpieczeństwo i szybkość działania.

Hakowce – praktyczne rozwiązanie dla transportu odpadów budowlanych i przemysłowych, wynajem, sprzedaż oraz zastosowania w Polsce

Hakowce – praktyczne rozwiązanie dla transportu odpadów budowlanych i przemysłowych, wynajem, sprzedaż oraz zastosowania w Polsce

Hakowce to niezwykle funkcjonalne samochody ciężarowe specjalnego przeznaczenia, które zyskują na popularności w całej Polsce – zarówno w dużych miastach, jak i na terenach wiejskich. Swoją wszechstronność zawdzięczają systemowi hakowemu umożliwiającemu szybki załadunek i rozładunek kontenerów różnego typu. Dzięki temu hakowiec sprawdza się w branży budowlanej, komunalnej, recyklingowej oraz w przemyśle ciężkim.

W ramach pierwszego etapu przebudowy całkowicie wyburzono trybuny okalające stadion OSiR.  Główna została przebudowana, po jej obu stronach powstały dodatkowe. Poza tym powstała infrastruktura lekkoatletyczna, nowoczesne zaplecze, pomieszczenia magazynowe i kasy
Zamość
galeria

Nie tylko trybuny. Jak było z brakiem zgody na użytkowanie stadionu OSiR?

Chodziło nie tylko o brak trybun, jak przekonywały władze miasta. Błędów przy budowie i w dokumentacji inwestycji na stadionie OSiR w Zamościu było więcej. Wskazał na nie w swoim oświadczeniu komendant miejski straży pożarnej.

Dlaczego SPF latem to konieczność - jak chronić skórę skutecznie?

Dlaczego SPF latem to konieczność - jak chronić skórę skutecznie?

Ochrona przeciwsłoneczna to jeden z najważniejszych filarów pielęgnacji skóry, szczególnie w sezonie letnim. Promieniowanie UV, nawet przy zachmurzeniu, oddziałuje na skórę codziennie, prowadząc do fotostarzenia, przebarwień, a w dłuższej perspektywie – uszkodzeń komórkowych. Dlatego stosowanie kremów z filtrem SPF latem to nie wybór, a konieczność.

Kiedyś mieszkańcy chcieli odnowy tego miejsca. Czy basen wróci na Tatary?
galeria

Kiedyś mieszkańcy chcieli odnowy tego miejsca. Czy basen wróci na Tatary?

Ponad dekadę temu mieszkańcy zbierali podpisy pod projektem zakładającym odnowienie pływalni na lubelskich Tatarach. Radni wtedy jednogłośnie poparli pomysł. Co z tymi planami dzieje się po ponad 10 latach?

W tym miejscu ma powstać nowa ulica

Projektują nową ulicę od Akademickiej. Ma usprawnić ruch do szkoły i filii AWF

Będzie nowe połączenie drogowe między ulicą Akademicką a Sitnicką w Białej Podlaskiej. Na razie powstaje projekt.

Nowym zawodnikiem Chełmianki został Damian Urban

Damian Urban i Maciej Jabłoński to nowi zawodnicy III-ligowej Chełmianki

23-letni lewy wahadłowy Damian Urban Chełm i 19 letni pomocnik Maciej Jabłoński zasilili kadrę Chełmianki Chełm

Jan Urban nowym selekcjonerem? Michał Probierz już mu pogratulował

Jan Urban nowym selekcjonerem? Michał Probierz już mu pogratulował

Od kilkunastu dni nazwisko Jana Urbana w polskich mediach wymieniane jest przez wszystkie przypadki w kontekście objęcia przez niego reprezentacji narodowej. W czwartek Polski Związek Piłki Nożnej planował oficjalne zaprezentowanie nowego selekcjonera. W środę Cezarego Kuleszę ubiegł… Michał Probierz, który publicznie złożył gratulacje Urbanowi

Wypadek na S17. Droga zablokowana
ZDJĘCIA

Wypadek na S17. Droga zablokowana

Zderzenie dwóch aut osobowych na trasie Piaski-Zamość. Jedna osoba jest ranna.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium