Auto lżejsze, oszczędniejsze i bardziej kompaktowe, a jednocześnie oferujące więcej miejsca w środku – takiego opla astrę poznamy w Frankfurcie. Do Polski trafi w listopadzie.
Nadwozie samochodu jest wyraźnie smuklejsze, a pod maską pracują mocne, aluminiowe silniki.
Nowa architektura
W nowej astrze konsekwentnie zbito wagę: w zależności od wersji i wyposażenia jest ona nawet o 200 kilogramów (co najmniej o 120 kilogramów) lżejsza od modelu poprzedniej generacji. Zasadniczą rolę w obniżeniu masy odgrywa odchudzona architektura pojazdu. Sam szkielet nadwozia i elementy strukturalne są lżejsze o ponad 20 procent (280 zamiast 357 kg). Kolejne 50 kilogramów zaoszczędzono dzięki modyfikacji elementów podwozia.
Kolejne zabiegi optymalizujące wymiary i masę samochodu zaowocowały krótszymi zwisami z przodu i z tyłu, a także krótszym układem wydechowym, którego masa zmniejszyła się o 25 procent, czyli o 4,5 kilograma. Mniejsze koła i opony ważą nawet o 11,5 kilograma mniej niż w poprzednim modelu. To samo dotyczy hamulców: układ, który musi poradzić sobie ze spowolnieniem mniejszej masy, ma bardziej kompaktową konstrukcję i jest lżejszy o 10 kilogramów, a przy tym jeszcze skuteczniejszy.
Kuracja odchudzająca
Poprawa efektywności to również zasługa silników nowej generacji. Nowy, debiutujący w astrze silnik 1.4 turbo waży znacznie mniej niż stosowane dotychczas porównywalne jednostki. Sam aluminiowy blok jest o 10 kilogramów lżejszy od żeliwnego bloku jego poprzednika. O tyle samo lżejsze są również ultranowoczesne kompaktowe skrzynie biegów najnowszej generacji.
Niższa masa podzespołów przekłada się na zauważalnie lepszą zwrotność pojazdu. Jazda nową astrą sprawia jeszcze więcej frajdy. Astra z nowym silnikiem 1.0 turbo i przekładnią Easytronic 3.0 jest jednym z najbardziej ekonomicznych i ekologicznych modeli benzynowych w swoim segmencie. Trzycylindrowa jednostka o mocy 105 KM zużywa w cyklu mieszanym zaledwie 4,2 litra paliwa na 100 kilometrów (dane producenta – przyp. red.).
Kurację odchudzającą przeszło również wnętrze samochodu. Przednie fotele i tylna kanapa w nowej astrze są w sumie o około 10 kilogramów lżejsze od tych elementów wnętrza w poprzednim modelu.
Lżej i bardziej kompaktowo
Nowa generacja astry nie tylko prezentuje się bardziej sportowo, ale jest także bardziej kompaktowa. Pięciodrzwiowy hatchback mierzący 4,37 metra długości jest o prawie 5 centymetrów krótszy od poprzednika. Zmniejszyła się też wysokość samochodu (o 2,5 centymetra, do 1,48 metra) oraz jego szerokość (o 0,5 centymetra, do 1,81 metra). Mniejsze wymiary oznaczają również mniejszą masę. Jednocześnie wnętrze stało się przestronniejsze.
W nowej astrze udało się więc rozwiązać kwadraturę koła: samochód jest lżejszy i bardziej kompaktowy, a przy tym przestronniejszy i bardziej komfortowy niż jego poprzednia generacja.
Najtańsza astra będzie kosztować 59 900 zł (z silnikiem benzynowym 1.4 ECOTEC o mocy 100 KM i pięciostopniową manualną skrzynią biegów).
Hale wystawowe we Frankfurcie będą otwarte dla zwiedzających od 19 do 27 września. 17 i 18 września motoryzacyjne nowości poznają dziennikarze.