Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

6 lutego 2019 r.
12:54

W Lublinie przez rok zarejestrowano 5395 samochodów z silnikiem diesla, które miały więcej niż 10 lat

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
186 66 A A
Diagnosta sprawdza jedynie zadymienie przy pomocy dymomierza. A współczesny diesel, nawet bez filtra DPF, bez problemu zmieści się w dopuszczalnym limicie. Emituje jednak do atmosfery wiele zanieczyszczeń, których dymomierz nie sprawdza<br />
Diagnosta sprawdza jedynie zadymienie przy pomocy dymomierza. A współczesny diesel, nawet bez filtra DPF, bez problemu zmieści się w dopuszczalnym limicie. Emituje jednak do atmosfery wiele zanieczyszczeń, których dymomierz nie sprawdza
(fot. Maciej Kaczanowski)

Smog zabija – alarmują lekarze. Tymczasem Polacy masowo sprowadzają do kraju stare samochody z silnikami diesla. Nagminnie też wycinają z nich filtry DPF. To znacznie tańsze niż wymiana na nowy.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

O wpływie transportu drogowego na jakość powietrza dyskutowali w siedzibie Najwyższej Izbie Kontroli naukowcy, policjanci i eksperci od transportu i środowiska. Wnioski nie napawają optymizmem: w największych polskich miastach samochody generują więcej szkodliwych zanieczyszczeń niż ogrzewanie domów.

W skali całego kraju samochody odpowiadają za ok. 10 proc. przekroczeń dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń, ale w centrach dużych miast nawet za 80 proc.

W tym kontekście niepokoi powszechność usługi usuwania filtrów DPF w autach z silnikami diesla.

– Warunki ruchu miejskiego nie sprzyjają pracy filtrów DPF. Tymczasem koszty jego wymiany są wysokie, a wykrycie braku takiego filtra jest praktycznie niemożliwe – ubolewa prof. Marek Brzeżański z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych Politechniki Krakowskiej.

Wycięcie filtra kosztuje od 1500 do 2000 zł. Wymiana na nowy od 3000 do 8000 zł (w zależności od marki i modelu). Serwisy samochodowe stosują też wyrafinowane metody - mechanicy zostawiają atrapy filtra czy modyfikują oprogramowania komputerowe.

– Bardzo rzadko wykrywamy brak filtra DPF w układzie wydechowym. Nagminna praktyka to wycięcie wnętrza filtra DPF i pozostawienie jedynie puszki. Przypomnę, że diagnosta sprawdza jedynie zadymienie przy pomocy dymomierza. A współczesny diesel, nawet bez filtra DPF, bez problemu zmieści się w dopuszczalnym limicie. Będzie jednak emitował do atmosfery wiele zanieczyszczeń, których dymomierz nie sprawdza – tłumaczy Mariusz Gąbka ze stacji doagnostycznej Speed Car. – Wystarczy jednak spojrzeć na rurę wydechową. Jeżeli jest czarna i brudna, to diesel z dużą dozą prawdopodobieństwa nie ma filtra DPF lub „leją” mu wtryskiwacze. Słowem, kopci na potęgę.

Smog to nie tylko efekt niesprawnych silników, ale także pyłu z hamulców, opon i brudnych jezdni. Tymczasem żadne polskie miasto praktycznie ulic nie myje.

Problem jest naprawdę olbrzymi. Od początku naszej obecności w Unii do Polski sprowadzono 13 milionów samochodów używanych, w zeszłym roku 1,6 miliona. Tylko w Lublinie w 2018 roku po raz pierwszy zarejestrowano 5395 samochodów z silnikiem diesla, które miały więcej niż 10 lat. Prawdopodobnie większość z nich nie ma już filtra DPF.

– To skandal. Moim zdaniem powinny do nas trafiać samochody spełniające minimum Euro 4, czyli wyprodukowane po 1 stycznia 2006 roku. A może nawet Euro V, obowiązującą od 2011 roku – komentuje prof. dr hab. Marek Opielak z Politechniki Lubelskiej.

Za wycięcie filtra DPF grożą w Polsce stosunkowo niskie kary. Najwyższy mandat to 500 zł. Dla porównania w Danii za jakąkolwiek nieautoryzowaną ingerencję w pojazd grozi przy pierwszej kontroli 2 tys. euro. Jeżeli taka osoba zostanie przyłapana na podobnym procederze po raz kolejny zapłaci 15 tys. euro czyli równowartość dobrego samochodu.

Komentarze 66

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 6 lutego 2019 o 13:24
+46
Jakby Polaków było stać na nowsze, to by nikt dziadów nie sprowadzał. Niektórzy są tak oderwani od rzeczywistości, że aż żal czytać..
Avatar
Gość / 6 lutego 2019 o 13:14
+46
"To skandal. Moim zdaniem powinny do nas trafiać samochody spełniające minimum Euro 4, czyli wyprodukowane po 1 stycznia 2006 roku. A może nawet Euro V, obowiązującą od 2011 roku – komentuje prof. dr hab. Marek Opielak z Politechniki Lubelskiej." powiedział to facet który jeździł swego czasu jaguarem i zarabia minimum 10 tys /msc
Avatar
rower / 6 lutego 2019 o 14:15
+37
Dlaczego mówimy o smogu w zimie a nie w lecie ? i czy tylko są winne poajzdy z silnikiem diesla ? czy kominy domów ?
Avatar
Gość / 6 lutego 2019 o 13:35
+34
Opublikowane wyniki badań z Hamburga po 7 miesiącach zakazu wjazdu do centrum samochodów z silnikiem diesla - znikoma poprawa jakości powietrza. Przyczyny smogu to przedewszystkim gęsta zabudowa i brak przewietrzania mista, galerie i centra handlowe gdzie samochody stoją w korkach i dymią, ograniczanie przepustowości ulic w myśl zasady ze wszyscy będą jeździć rowerami. Rozwój cywilizacyjny według niektórych to cofnięcie się do ery kamienia łupanego, gdzie nie ma samochodów, węgla, maszyn parowych i żyje się w jaskini
Avatar
Ktos / 6 lutego 2019 o 13:53
+26
Zacznijmy sprawdzać czym palimy w swoich piecach. W pobliżu ul. Fulmana przy ul. Nałkowskich jest warsztat samochodowy...jedyny wśród bloków w których jest ogrzewanie gazowe lub centralne. Jeden budynek zasmradza całe osiedle. Straż miejska owszem jeździ...ha kiedy 10 a 13...A powinni przyjechać po 18...bo czym ten gościu pali jest na pewno wielce trujące.
Avatar
Onywatel / 6 lutego 2019 o 14:19
+23
Widzę że większość osób robi jak unia chce czyli drąc się na diesle nie widząc prawdziwego zagrożenia. Największy problem jest w elektrowniach i ciepłowniach wg statystyk od 40-60% generują smog auta to od 4-8% reszta to domy jednorodzinne. Ale jeśli ktoś wierzy w wszystko co piszą i mówią władze uni to powodzenia. Dzięki takim jak wy władze uni mają spokój na kilka lat z firmami i przedsiębiorstwami państwowymi.
Avatar
beata / 6 lutego 2019 o 13:45
+20
Wttłumaczcie mi sens dziania filtra DPF. Jak się zapcha od jeżdżenia po mieście, muszę pojechać na obwodnicę go przepalić - spalając kolejne paliwo, jadąc bez konkretnego celu. Samochód z filtrem także pali ok 1l więcej na 100km, czyli spalam więcej powiedzmy o 1/10 paliwa, produkując tyle samo więcej spalin...
Avatar
KL / 6 lutego 2019 o 13:22
+17
POLSKA - Śmietnik Europy.
Avatar
Ron / 6 lutego 2019 o 13:29
+16
Kary to powinni płacić producenci, którzy sprzedali samochody, którymi nie można jeździć po mieście bo zapycha się filtr cząstek stałych. Skoro samochody są homologowane, to znaczy, że są technicznie przystosowane do ruchu drogowego w różnych warunkach. A nie są. Są modele, w których wymiana na nowy nic nie daje, bo po kilkuset km filtr za kilka/kilkanaście tysięcy zł jest znów do regeneracji lub wyrzucenia, a koszt (np Subaru diesel) zaczynał się nie tak dawno od 11 000 zł (zamienników brak). Co ma zrobić właściciel - zezłomować czy wydawać co miesiąc kilkanaście tys zł?
Kary to powinni płacić producenci, którzy sprzedali samochody, którymi nie można jeździć po mieście bo zapycha się filtr cząstek stałych. Skoro samochody są homologowane, to znaczy, że są technicznie przystosowane do ruchu drogowego w różnych warunkach. A nie są. Są modele, w których wymiana na nowy nic nie daje, bo po kilkuset km filtr za kilka/kilkanaście tysięcy zł jest znów do regeneracji lub wyrzucenia, a koszt (np Subaru diesel) zaczynał się nie tak dawno od 11 000 zł (zamienników brak). Co ma zrobić właściciel - zezłomować czy wydawać... rozwiń
Avatar
rrrr / 6 lutego 2019 o 13:28
+8
MOze brak jest normalnie i regularnie i czesto kursującej kounikacji miejskiej??? W Lublinie taka 13 z czechowa (Braci Wieniawskich)  jechała na Pl. Wolności ok. 10-15 min. teraz do 40 min!!! A czy taksówki i pojazdy np, MPO i dostawcze to nowoczesne hybrydy???
Avatar
vent / 8 lutego 2019 o 15:43
0
miasto przede wszystkim powinno wprowadzić jakiś program walki ze smogiem i premiować kierowców jeżdżących np. hybrydami.. Toyota zrobiła juz tyle modeli aut niskoemisyjnych że każdy może wybrać coś dla siebie.
Avatar
To / 7 lutego 2019 o 10:24
+1
Dajcie Polakom zarobki europejskie a na pewno nie będą sprowadzać starych złomów z europy tylko będą jeździli nowymi ekologicznymi samochodami
Avatar
Gallardo / 7 lutego 2019 o 10:15
0
Wszystko w rękach rządu, dopóki będzie taka różnica jaka jest w zarobkach pomiędzy Niemcami a Polską dopóty będziemy jeździć starymi gratami. Ceny wszystkich rzeczy są porównywalne lub nie znacznie wyższe ale oni zarabiają 4x więcej. Dajcie zwykłemu Kowalskiemu zarobić to nie będzie jeździł rumplem, a tym czasem najniższa krajowa 1600zl na rękę.
Avatar
Jurek / 7 lutego 2019 o 10:06
0
Smog doskwiera ? Już podaje powód - mieszkańcy domków jednorodzinnych palą byle czym w swoich super piecykach i kominkach, syfiarze nie z tej ziemi a co dzieje się po 2 w nocy to już przechodzi ludzkie pojęcie. To już wiecie gdzie szukać winnych. Samochody to jakieś 10 % winnych.
Avatar
Dedd / 7 lutego 2019 o 10:01
0
Jakby reżim państwowy wraz z resztą pasożytujących okupantów nie okradał zwykłego Polaka to by mu wystarczyło na lepszy samochód
Avatar
Jan / 7 lutego 2019 o 06:44
0
To żadna informacja. A ile WYREJESTROWANO starych Golfów, Polo, Citroenów, Oplów z silnikiem diesla?!
Avatar
Buz Aldrin / 7 lutego 2019 o 06:28
0
W Polsce diesel nie umrze, raz że to porządny moment obrotowy, nie za duże spalanie pomimo wysokich kosztów ropy. Nie trzeba się leczyć z serwisem drogich i często słabo współpracujących z silnikami instalacji LPG. Nie zabiera miejsca w bagażniku " koło w LPG" ubezpieczenie jest tańsze, a koszty utrzymania porównywalne to turbo benzyny. DPF? Do wywalenia, do puki PKS, tir i samoloty nie będą smrodzic to niech od****olą się od małego Diesla.
Avatar
Gość / 6 lutego 2019 o 20:56
0
Może napisać w artykule dlaczego tak się dzieje, że sprowadzone są do nas auta z takim wiekiem, a nie młodsze? Lub dlaczego w Polsce nie kupuje się w "nowoczesnych" diesli z salonu? Problem leży w zamożności Polaków, a nie w ich metodach oszczędzanie poprzez usuwanie DPF-ów, albo kupowanie starszych i tańszych aut.
Avatar
Gość / 6 lutego 2019 o 19:58
+4
JEŻELI POLAK będzie zarabiał tyle co Niemiec i za swoją pensję kupi żywność i proszek do prania tej samej jakości jak Niemiec, oraz spodnie i bluzkę tej samej jakości i w cenie do Niemiec, a przejazd autostradami krajowymi będzie kosztował tyle co Niemca - TO WÓWCZAS MOŻECIE WPROWADZAĆ NORMY EURO 5 czy ileśtam. A DOPÓKI TA SYTUACJA NIE NASTĄPI --- TO WON !!! ŁAPY PRECZ OD NASZYCH SAMOCHODÓW I OD NASZYCH MARNYCH PIENIĘDZY !!!!
Avatar
ANTY KOD / 6 lutego 2019 o 18:57
+3
Obsługa diesla ze względu na budowę i osprzęt jest znacznie droższa od bęzyny i to sprawi że przestanie się opłacać naprawiać stare diesle. Umrą śmiercią naturalną bo nikt nie będzie chciał ich kupować a nowych nie będą produkować. Sprawa rozwiąże się podobnie jak z silnikami dwusuwowymi.
 To popatrz sobie nowe samochody benzynowe. W niczym ich budowa nie różni się od diesli. Bezpośredni wtrysk, EGR, GPF, turbosprężarka, koło dwumasowe, wtryski wysokociśnieniowe, pompa wysokiego ciśnienia. Tu chodzi o to, żeby pompować wszystkich na pieniążki. A dlaczego bo diesel mało pali w stosunku do benzynowca tej samej pojemności więc jest dla wielkich korporacji nieopłacalny.
 To popatrz sobie nowe samochody benzynowe. W niczym ich budowa nie różni się od diesli. Bezpośredni wtrysk, EGR, GPF, turbosprężarka, koło dwumasowe, wtryski wysokociśnieniowe, pompa wysokiego ciśnienia. Tu chodzi o to, żeby pompować wszystkich na pieniążki. A dlaczego bo diesel mało pali w stosunku do benzynowca tej samej pojemności więc jest dla wielkich korporacji nieopłacalny. rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze 66

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Dziś pogrzeb Jana Olszewskiego. Można wpisać się do księgi kondolencyjnej
galeria

Dziś pogrzeb Jana Olszewskiego. Można wpisać się do księgi kondolencyjnej 0 0

W Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie można wpisywać się do księgi kondolencyjnej po śmierci Jana Olszewskiego. Dzisiaj pogrzeb byłego premiera.

Chińscy oszuści z wyrokami. Lubelska celebrytka czeka na proces
galeria

Chińscy oszuści z wyrokami. Lubelska celebrytka czeka na proces 7 3

Jest postęp w sprawie „chińskiego gangu”, którego członkowie dzwoniąc z Polski oszukiwał swoich rodaków w kraju. Naciągacze zostali skazani przez tamtejszy sąd. To pozwoli postawić zamknąć śledztwo dotyczące lubelskiej celebrytki, która miała pomagać oszustom.

Studniówka puławskiej "Budowlanki"
galeria

Studniówka puławskiej "Budowlanki" 12 4

9 lutego w Domu Weselnym "U Jakuba" w Sosnowie, tegoroczni maturzyści Zespołu Szkół nr 2 im. E. Kwiatkowskiego bawili się studniówce. Poloneza zatańczyło 40 par. Nie brakowało humoru i gości specjalnych. Uczniowie przebrali się m.in. za "siostrę Anastazję".

Sviatovid w Lublinie. Wielki aż strach [zdjęcia]
galeria

Sviatovid w Lublinie. Wielki aż strach [zdjęcia] 21 1

W Centrum Spotkania Kultur można oglądać rzeźbę, której autor jest projektantem wielkoformatowych architektonicznych projekcji wideo. Wstęp gratis

Skoki narciarskie. Polacy wygrywają "drużynówkę" z ogromną przewagą!
film

Skoki narciarskie. Polacy wygrywają "drużynówkę" z ogromną przewagą! 0 0

Deklasacja rywali w wykonaniu polskich skoczków w konkursie drużynowym Pucharu Świata w Willingen. Drużyna w składzie Piotr Żyła, Jakub Wolny, Dawid Kubacki i Kamil Stoch pokonała drugich Niemców o 79,2 punktu. Podium uzupełnili Słoweńcy.

Strajk dla ziemi na schodach lubelskiego ratusza [zdjęcia]
galeria

Strajk dla ziemi na schodach lubelskiego ratusza [zdjęcia] 26 41

Zjednoczone siły ekologów w liczbie około 30 osób przeprowadziły dziś w Lublinie „Strajk dla ziemi”. Lubelska akcja była częścią pierwszego ogólnopolskiego protestu pod tą nazwą w sprawie ochrony planety. Ekolodzy protestowali na schodach lubelskiego ratusza.

Partia Piotrowskiego zarejestrowana

Partia Piotrowskiego zarejestrowana 41 23

Ruch Prawdziwa Europa – Europa Christi został wpisany do rejestru partii politycznych. Prezesem ugrupowania jest poseł do Parlamentu Europejskiego z Lublina Mirosław Piotrowski

Pszczółka Polski Cukier jedzie do Bydgoszczy bez swojej kapitan

Pszczółka Polski Cukier jedzie do Bydgoszczy bez swojej kapitan 2 0

Tydzień po niezwykle cennym zwycięstwie ze Ślęzą Wrocław zawodniczki Pszczółki Polski Cukier AZS UMCS Lublin czeka kolejny mecz z trudnym rywalem. W sobotę (godz. 18) akademiczki zagrają z Artego Bydgoszcz. Ponownie, nie będą faworytem tego starcia

Nad Lublinem już wiosna? Mamy dowody!

Nad Lublinem już wiosna? Mamy dowody! 217 4

Do kalendarzowej wiosny jeszcze ponad miesiąc, ale w Lublinie kwitną już kwiaty. Sprawdziliśmy prognozę pogody żeby sprawdzić, czy widać już stałe ocieplenie. Widać!

Blogerka z Lublina. Ewa w krainie ciastek
galeria

Blogerka z Lublina. Ewa w krainie ciastek 49 6

Kilka lat temu rzuciła pracę w mediach, żeby robić ciastka. Dzisiaj przed jej pracownią na warszawskim Powiślu ustawiają się kolejki. Rozmowa z Ewą Wójcik z Lublina, właścicielką pracowni cukierniczej „Ciastka z kremem” i blogerką kulinarną

Metro Exodus: Postapokaliptyczna premiera (wideo)
film

Metro Exodus: Postapokaliptyczna premiera (wideo) 0 0

Czas na wielką wyprawę przez zniszczoną Rosję. Wyprawę pełną niebezpieczeństw, ale też pięknych widoków. Dziś premiera gry Metro Exodus.

Działacz PiS wicedyrektorem w marszałkowskiej jednostce

Działacz PiS wicedyrektorem w marszałkowskiej jednostce 4 18

Marek Krakowski został zastępcą dyrektora w podległym marszałkowi województwa Zarządzie Nieruchomości Wojewódzkich. Sekretarz okręgowych struktur Prawa i Sprawiedliwości ostatnio pracował na dyrektorskim stanowisku w lubelskim oddziale Poczty Polskiej

Far Cry New Dawn: Premiera i złowrogie bliźniaczki (wideo)
film

Far Cry New Dawn: Premiera i złowrogie bliźniaczki (wideo) 0 0

Postapokalipsa w różowym odcieniu, czyli klasyczne rozwiązania w nowym wydaniu. Dziś premiera gry Far Cry New Dawn.

MKS Avia i LUK Politechnika rozpoczynają walkę w play-offach

MKS Avia i LUK Politechnika rozpoczynają walkę w play-offach 1 3

Dla obu naszych drużyn najważniejszym zadaniem będzie wyjazd za dwa tygodnie do rywali z dwoma wygranymi odniesionymi na swoim terenie

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.