Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

6 lutego 2019 r.
12:54

W Lublinie przez rok zarejestrowano 5395 samochodów z silnikiem diesla, które miały więcej niż 10 lat

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 68 A A
Diagnosta sprawdza jedynie zadymienie przy pomocy dymomierza. A współczesny diesel, nawet bez filtra DPF, bez problemu zmieści się w dopuszczalnym limicie. Emituje jednak do atmosfery wiele zanieczyszczeń, których dymomierz nie sprawdza<br />
Diagnosta sprawdza jedynie zadymienie przy pomocy dymomierza. A współczesny diesel, nawet bez filtra DPF, bez problemu zmieści się w dopuszczalnym limicie. Emituje jednak do atmosfery wiele zanieczyszczeń, których dymomierz nie sprawdza
(fot. Maciej Kaczanowski)

Smog zabija – alarmują lekarze. Tymczasem Polacy masowo sprowadzają do kraju stare samochody z silnikami diesla. Nagminnie też wycinają z nich filtry DPF. To znacznie tańsze niż wymiana na nowy.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

O wpływie transportu drogowego na jakość powietrza dyskutowali w siedzibie Najwyższej Izbie Kontroli naukowcy, policjanci i eksperci od transportu i środowiska. Wnioski nie napawają optymizmem: w największych polskich miastach samochody generują więcej szkodliwych zanieczyszczeń niż ogrzewanie domów.

W skali całego kraju samochody odpowiadają za ok. 10 proc. przekroczeń dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń, ale w centrach dużych miast nawet za 80 proc.

W tym kontekście niepokoi powszechność usługi usuwania filtrów DPF w autach z silnikami diesla.

– Warunki ruchu miejskiego nie sprzyjają pracy filtrów DPF. Tymczasem koszty jego wymiany są wysokie, a wykrycie braku takiego filtra jest praktycznie niemożliwe – ubolewa prof. Marek Brzeżański z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych Politechniki Krakowskiej.

Wycięcie filtra kosztuje od 1500 do 2000 zł. Wymiana na nowy od 3000 do 8000 zł (w zależności od marki i modelu). Serwisy samochodowe stosują też wyrafinowane metody - mechanicy zostawiają atrapy filtra czy modyfikują oprogramowania komputerowe.

– Bardzo rzadko wykrywamy brak filtra DPF w układzie wydechowym. Nagminna praktyka to wycięcie wnętrza filtra DPF i pozostawienie jedynie puszki. Przypomnę, że diagnosta sprawdza jedynie zadymienie przy pomocy dymomierza. A współczesny diesel, nawet bez filtra DPF, bez problemu zmieści się w dopuszczalnym limicie. Będzie jednak emitował do atmosfery wiele zanieczyszczeń, których dymomierz nie sprawdza – tłumaczy Mariusz Gąbka ze stacji doagnostycznej Speed Car. – Wystarczy jednak spojrzeć na rurę wydechową. Jeżeli jest czarna i brudna, to diesel z dużą dozą prawdopodobieństwa nie ma filtra DPF lub „leją” mu wtryskiwacze. Słowem, kopci na potęgę.

Smog to nie tylko efekt niesprawnych silników, ale także pyłu z hamulców, opon i brudnych jezdni. Tymczasem żadne polskie miasto praktycznie ulic nie myje.

Problem jest naprawdę olbrzymi. Od początku naszej obecności w Unii do Polski sprowadzono 13 milionów samochodów używanych, w zeszłym roku 1,6 miliona. Tylko w Lublinie w 2018 roku po raz pierwszy zarejestrowano 5395 samochodów z silnikiem diesla, które miały więcej niż 10 lat. Prawdopodobnie większość z nich nie ma już filtra DPF.

– To skandal. Moim zdaniem powinny do nas trafiać samochody spełniające minimum Euro 4, czyli wyprodukowane po 1 stycznia 2006 roku. A może nawet Euro V, obowiązującą od 2011 roku – komentuje prof. dr hab. Marek Opielak z Politechniki Lubelskiej.

Za wycięcie filtra DPF grożą w Polsce stosunkowo niskie kary. Najwyższy mandat to 500 zł. Dla porównania w Danii za jakąkolwiek nieautoryzowaną ingerencję w pojazd grozi przy pierwszej kontroli 2 tys. euro. Jeżeli taka osoba zostanie przyłapana na podobnym procederze po raz kolejny zapłaci 15 tys. euro czyli równowartość dobrego samochodu.

Skomentuj i udostępnij na Facebooku

Komentarze 68

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 6 lutego 2019 r. o 13:24
+48
Jakby Polaków było stać na nowsze, to by nikt dziadów nie sprowadzał. Niektórzy są tak oderwani od rzeczywistości, że aż żal czytać..
Avatar
Gość / 6 lutego 2019 r. o 13:14
+47
"To skandal. Moim zdaniem powinny do nas trafiać samochody spełniające minimum Euro 4, czyli wyprodukowane po 1 stycznia 2006 roku. A może nawet Euro V, obowiązującą od 2011 roku – komentuje prof. dr hab. Marek Opielak z Politechniki Lubelskiej." powiedział to facet który jeździł swego czasu jaguarem i zarabia minimum 10 tys /msc
Avatar
rower / 6 lutego 2019 r. o 14:15
+39
Dlaczego mówimy o smogu w zimie a nie w lecie ? i czy tylko są winne poajzdy z silnikiem diesla ? czy kominy domów ?
Avatar
Gość / 6 lutego 2019 r. o 13:35
+35
Opublikowane wyniki badań z Hamburga po 7 miesiącach zakazu wjazdu do centrum samochodów z silnikiem diesla - znikoma poprawa jakości powietrza. Przyczyny smogu to przedewszystkim gęsta zabudowa i brak przewietrzania mista, galerie i centra handlowe gdzie samochody stoją w korkach i dymią, ograniczanie przepustowości ulic w myśl zasady ze wszyscy będą jeździć rowerami. Rozwój cywilizacyjny według niektórych to cofnięcie się do ery kamienia łupanego, gdzie nie ma samochodów, węgla, maszyn parowych i żyje się w jaskini
Avatar
Ktos / 6 lutego 2019 r. o 13:53
+27
Zacznijmy sprawdzać czym palimy w swoich piecach. W pobliżu ul. Fulmana przy ul. Nałkowskich jest warsztat samochodowy...jedyny wśród bloków w których jest ogrzewanie gazowe lub centralne. Jeden budynek zasmradza całe osiedle. Straż miejska owszem jeździ...ha kiedy 10 a 13...A powinni przyjechać po 18...bo czym ten gościu pali jest na pewno wielce trujące.
Avatar
Onywatel / 6 lutego 2019 r. o 14:19
+24
Widzę że większość osób robi jak unia chce czyli drąc się na diesle nie widząc prawdziwego zagrożenia. Największy problem jest w elektrowniach i ciepłowniach wg statystyk od 40-60% generują smog auta to od 4-8% reszta to domy jednorodzinne. Ale jeśli ktoś wierzy w wszystko co piszą i mówią władze uni to powodzenia. Dzięki takim jak wy władze uni mają spokój na kilka lat z firmami i przedsiębiorstwami państwowymi.
Avatar
beata / 6 lutego 2019 r. o 13:45
+21
Wttłumaczcie mi sens dziania filtra DPF. Jak się zapcha od jeżdżenia po mieście, muszę pojechać na obwodnicę go przepalić - spalając kolejne paliwo, jadąc bez konkretnego celu. Samochód z filtrem także pali ok 1l więcej na 100km, czyli spalam więcej powiedzmy o 1/10 paliwa, produkując tyle samo więcej spalin...
Avatar
Ron / 6 lutego 2019 r. o 13:29
+17
Kary to powinni płacić producenci, którzy sprzedali samochody, którymi nie można jeździć po mieście bo zapycha się filtr cząstek stałych. Skoro samochody są homologowane, to znaczy, że są technicznie przystosowane do ruchu drogowego w różnych warunkach. A nie są. Są modele, w których wymiana na nowy nic nie daje, bo po kilkuset km filtr za kilka/kilkanaście tysięcy zł jest znów do regeneracji lub wyrzucenia, a koszt (np Subaru diesel) zaczynał się nie tak dawno od 11 000 zł (zamienników brak). Co ma zrobić właściciel - zezłomować czy wydawać co miesiąc kilkanaście tys zł?
Kary to powinni płacić producenci, którzy sprzedali samochody, którymi nie można jeździć po mieście bo zapycha się filtr cząstek stałych. Skoro samochody są homologowane, to znaczy, że są technicznie przystosowane do ruchu drogowego w różnych warunkach. A nie są. Są modele, w których wymiana na nowy nic nie daje, bo po kilkuset km filtr za kilka/kilkanaście tysięcy zł jest znów do regeneracji lub wyrzucenia, a koszt (np Subaru diesel) zaczynał się nie tak dawno od 11 000 zł (zamienników brak). Co ma zrobić właściciel - zezłomować czy wydawać... rozwiń
Avatar
KL / 6 lutego 2019 r. o 13:22
+16
POLSKA - Śmietnik Europy.
Avatar
rrrr / 6 lutego 2019 r. o 13:28
+8
MOze brak jest normalnie i regularnie i czesto kursującej kounikacji miejskiej??? W Lublinie taka 13 z czechowa (Braci Wieniawskich)  jechała na Pl. Wolności ok. 10-15 min. teraz do 40 min!!! A czy taksówki i pojazdy np, MPO i dostawcze to nowoczesne hybrydy???
Avatar
8888 / 22 lutego 2019 r. o 03:07
+1
Średnia pensja krajowa co kwartał pnie sie w górę a przeciętny Kowalski jak zarabiał 2200 tak zarabia dalej... Udowadnia to jedynie, że bogaci bardziej się bogacą, czyli wciąż i coraz dynamiczniej postępuje w kraju dysproporcja płacowa. Co dalej...? Oligarchia...? 
Avatar
8888 / 22 lutego 2019 r. o 03:01
+1
Polska ma ambicje wyprzedzić Niemców w "korpo-eko" a tymczasem Polak zarabia 420€/m-c... O czym my dyskutujemy... Garstka znaFców na usługach rządu lub lobby producentów super eco odjechanych fur na 3 lata... sic;/ wkłada nam do głów populistyczne slogany, garstka znaFów zarabiających dziesiątki tysięcy € na kłamaniu...
Avatar
vent / 8 lutego 2019 r. o 15:43
-1
miasto przede wszystkim powinno wprowadzić jakiś program walki ze smogiem i premiować kierowców jeżdżących np. hybrydami.. Toyota zrobiła juz tyle modeli aut niskoemisyjnych że każdy może wybrać coś dla siebie.
Avatar
To / 7 lutego 2019 r. o 10:24
+2
Dajcie Polakom zarobki europejskie a na pewno nie będą sprowadzać starych złomów z europy tylko będą jeździli nowymi ekologicznymi samochodami
Avatar
Gallardo / 7 lutego 2019 r. o 10:15
+1
Wszystko w rękach rządu, dopóki będzie taka różnica jaka jest w zarobkach pomiędzy Niemcami a Polską dopóty będziemy jeździć starymi gratami. Ceny wszystkich rzeczy są porównywalne lub nie znacznie wyższe ale oni zarabiają 4x więcej. Dajcie zwykłemu Kowalskiemu zarobić to nie będzie jeździł rumplem, a tym czasem najniższa krajowa 1600zl na rękę.
Avatar
Jurek / 7 lutego 2019 r. o 10:06
+1
Smog doskwiera ? Już podaje powód - mieszkańcy domków jednorodzinnych palą byle czym w swoich super piecykach i kominkach, syfiarze nie z tej ziemi a co dzieje się po 2 w nocy to już przechodzi ludzkie pojęcie. To już wiecie gdzie szukać winnych. Samochody to jakieś 10 % winnych.
Avatar
Dedd / 7 lutego 2019 r. o 10:01
+1
Jakby reżim państwowy wraz z resztą pasożytujących okupantów nie okradał zwykłego Polaka to by mu wystarczyło na lepszy samochód
Avatar
Jan / 7 lutego 2019 r. o 06:44
+1
To żadna informacja. A ile WYREJESTROWANO starych Golfów, Polo, Citroenów, Oplów z silnikiem diesla?!
Avatar
Buz Aldrin / 7 lutego 2019 r. o 06:28
+1
W Polsce diesel nie umrze, raz że to porządny moment obrotowy, nie za duże spalanie pomimo wysokich kosztów ropy. Nie trzeba się leczyć z serwisem drogich i często słabo współpracujących z silnikami instalacji LPG. Nie zabiera miejsca w bagażniku " koło w LPG" ubezpieczenie jest tańsze, a koszty utrzymania porównywalne to turbo benzyny. DPF? Do wywalenia, do puki PKS, tir i samoloty nie będą smrodzic to niech od****olą się od małego Diesla.
Avatar
Gość / 6 lutego 2019 r. o 20:56
0
Może napisać w artykule dlaczego tak się dzieje, że sprowadzone są do nas auta z takim wiekiem, a nie młodsze? Lub dlaczego w Polsce nie kupuje się w "nowoczesnych" diesli z salonu? Problem leży w zamożności Polaków, a nie w ich metodach oszczędzanie poprzez usuwanie DPF-ów, albo kupowanie starszych i tańszych aut.
Zobacz wszystkie komentarze 68

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Tokio 2020: Upadek Marcina Lewandowskiego w biegu na 1500 m, protest i awans do półfinału!

Tokio 2020: Upadek Marcina Lewandowskiego w biegu na 1500 m, protest i awans do półfinału!

Co za historia! Przez kilkanaście minut wydawało się, że Marcin Lewandowski stracił szansę, żeby powalczyć o medal igrzysk olimpijskich w Tokio na 1500 metrów. Zawodnik AZS UMCS w swoim biegu zaliczył upadek i do mety dobiegł jako ostatni. Po proteście Biało-Czerwonych okazało się jednak, że 34-latek został zakwalifikowany do półfinału!

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 3 sierpnia 2021 roku

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 3 sierpnia 2021 roku

Mieszkańcy Zamościa o podpaleniu punktu szczepień: „Moim zdaniem to przyjezdni”
zdjęcia
galeria

Mieszkańcy Zamościa o podpaleniu punktu szczepień: „Moim zdaniem to przyjezdni”

W Zamościu został już przygotowany nowy punkt szczepień w miejsce spalonego. – To jest zdziczenie obyczajów. W XXI wieku, ja nie wiem co to za hołota – komentują nocny atak mieszkańcy.

Gigantozaury weszły na ścianę

Gigantozaury weszły na ścianę

Daniel Maraśkiewicz nie próżnuje. Artysta podpisujący się pseudonimem D. Palms jesienią zasłynął ozdobieniem ściany garażu przy Wróblewskiego zimorodkami. Tym razem namalował gigantozaury. Dzieło powstało z myślą o dzieciach z Miejskiego Przedszkola nr 3 na osiedlu Niwa.

Prezydent dał podwyżki posłom. Teraz posłowie chcą dać prezydentowi

Prezydent dał podwyżki posłom. Teraz posłowie chcą dać prezydentowi

Po kilka tysięcy złotych podwyżki dostali od sierpnia posłowie, członkowie rządu oraz marszałkowie Sejmu i Senatu. To efekt rozporządzenia podpisanego przez prezydenta Andrzeja Dudę. Ale to nie wszystko, bo do Sejmu trafił projekt ustawy umożliwiający podniesienie płac także samorządowcom.

Wzięła 7,5 tys. zł pożyczki, a miała oddać dużo więcej. Lichwiarska sprawa wraca do sądu Zamościu

Wzięła 7,5 tys. zł pożyczki, a miała oddać dużo więcej. Lichwiarska sprawa wraca do sądu Zamościu

Sąd Najwyższy polecił jeszcze raz zająć się sprawą lichwiarskiej pożyczki. W tej kwestii interweniował Prokurator Generalny.

Szczepienia i wietrzenie sal. Rekomendacje MEN dla szkół na wrzesień

Szczepienia i wietrzenie sal. Rekomendacje MEN dla szkół na wrzesień

Szczepienie dla pracowników szkół i uczniów w określonych grupach wiekowych, dezynfekcja, dystans, higiena, maseczki i wietrzenie – to główne rekomendacje zawarte w wytycznych sanitarnych dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych obowiązujących od 1 września 2021 r.

Kierowca autobusu, który przejechał 19-latkę, był pod wpływem leków
wideo
film

Kierowca autobusu, który przejechał 19-latkę, był pod wpływem leków

Do prokuratury wpłynęła opinia toksykologiczna dotycząca 31-letniego kierowcy autobusu, który w sobotę w Katowicach potrącił śmiertelnie 19-letnią kobietę.

Biorą się za łącznik ze Świdnika do Lublina, ale to za mało

Biorą się za łącznik ze Świdnika do Lublina, ale to za mało

Zawarta została umowa z firmą, która przebuduje niemal kilometrowy odcinek ul. Dworcowej w Świdniku. Prace mają trwać nie dłużej niż cztery miesiące i będą się wiązać z wycięciem 40 drzew. Na remont wciąż czeka sfatygowany odcinek wzdłuż lasu.

Wyniki I rundy Pucharu Polski w Białej Podlaskiej i Chełmie

Wyniki I rundy Pucharu Polski w Białej Podlaskiej i Chełmie

W weekend rozegrane zostały mecze pierwszej rundy Pucharu Polski w LZPN Oddział Biała Podlaska i Chełm

Dni Chełma z finiszem etapu Tour de Pologne

Dni Chełma z finiszem etapu Tour de Pologne

Chełmianie już wiedzą, że gwiazdami tegorocznych Dni Chełma 7 – 9 sierpnia będą Krzysztof Cugowski, Margret i Bajm. Dla wielu ważniejszy będzie jednak w tym czasie wyznaczony w ich mieście pierwszy etap 78. Tour de Pologne.

Lubelskie. W tych szkołach średnich są jeszcze wolne miejsca

Lubelskie. W tych szkołach średnich są jeszcze wolne miejsca

W poniedziałek szkoły średnie opublikowały listy przyjętych do klas pierwszych. Ruszyło też postępowanie uzupełniające.

Zamość. Po podpaleniu więcej policji przy punktach szczepień
galeria

Zamość. Po podpaleniu więcej policji przy punktach szczepień

W Zamościu wszystkie punkty szczepień - stacjonarne i mobilne - zostały objęte wzmocnionym nadzorem policji - poinformował Robert Gmitruczuk, wicewojewoda lubelski. Powołano też zastępczy punkt w miejsce tych, które zostały podpalone.

Uważajcie na niego. Policja w Puławach poszukuje tego mężczyzny

Uważajcie na niego. Policja w Puławach poszukuje tego mężczyzny

Puławska policja przygotowała portret pamięciowy mężczyzny, który 19 lipca, podając się za pracownika gazowni, wyłudził od jednej z mieszkanek Puław pieniądze. Przekonał swoją ofiarę do montażu nowego "czujnika gazu".

Az-Bud Komarówka Podlaska, czyli mistrzowie wyjazdów

Az-Bud Komarówka Podlaska, czyli mistrzowie wyjazdów

Az-Bud Komarówka Podlaska wygrał rywalizację w grupie I bialskiej klasy A i w nowym sezonie wystąpi w roli beniaminka ligi okręgowej. Sportowy sukces to najwyższe osiągnięcie klubu założonego w 2017 roku.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.